Timo Hyvönen

Räyskälä virkistyy jos Malmi loppuu?

39 viestiä aiheessa

Jos Malmin kenttä suljetaan, eikä korvaavaa kentää tule kohtuullisten kulkuyhteyksien ja etäisyydelle, niin pääkaupunkiseudulta tulee huomattavasti vähemmän lentäjiä kuin tähän saakka. Jo kentän katoamisen uhka on vähentänyt kerhojen ja koulujen lento-oppilaita. Tosin taloudellinen tilannekin on voinut olla osatekijä, mutta trendi on kuitenkin havaittavissa. Tämän vuoksi Malmin kentän katoaminen on kaikille lähialueiden kentälle kaikkea muuta kuin piristysruiske. Alkuun on mahdollista, että jotkut nykyisistä lentäjistä siirtävät koneensa sinne, elleivät saa niitä myydyksi.  Ajan mittaan tällä on näivettävä vaikutus koko Suomen ilmailuun. Malmi on Suomen ilmailun tärkein sisäänheittopaikka, kun se katoaa on se samaa kuin jos jonkun suuren vesistön tärkein alkulähde kuivaisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun se katoaa on se samaa kuin jos jonkun suuren vesistön tärkein alkulähde kuivaisi.

 

Laurin alkulähteestä tuli mieleeni, että on kai palattava juurille  :-\  ja alettava puuhaamaan Helsinkiin vesilentosatamaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-info 4/2015: Malmin suunnittelu etenee, kaavarunkoa pääsee tutkimaan 21.9.-12.10. osoitteessa www.hel.fi/malmi. Kaavarunkoa esitellään myös 30.9 kello 17.00 Stadin ammattiopistossa, Vilppulantie 14, Ala-Malmi.

 

Tulossa on kerros- pientalo- ja rivitalokoteja tällä kertaa noin 25 000 asukkaalle. Alueelle istutetaan kuvituskuvan perusteella myös palmuja pikaraitiotieyhteyden varrelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla toisessa säikeessä oli linkattu uutiseen, jonka mukaan Asikkalan kunta ostaa Vesivehmaan kentän Metsähallitukselta. Uutisen lopussa kunnanjohtaja Juri Niemisen sanoin "Sulkeutui Malmin kenttä tai ei, Vesivehmaa on kehittyvä kenttä. Kasvupotentiaali riippuu Malmin ratkaisuista."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laurin alkulähteestä tuli mieleeni, että on kai palattava juurille  :-\  ja alettava puuhaamaan Helsinkiin vesilentosatamaa...

 

Itseasiassa nyt olisi oltava valppaana. Helsinki, Vantaa ja Sipoo ovat rakentamassa  yli 1000 veneen marinaa Granön saaren länsirannalle ja saareen tulisi ilmeisesti myös telakka-alue, koska näillä kaupungeilla on huomattavaa puutetta sekä venesatamista että telakkapaikoista.

 

Granö on aikanaan ostettu puoliksi Sipoon ja Helsingin omistukseen tarkoituksena rakentaa sille ydinvoimala, mutta sitten kävikin ilmi, että ydinvoimalat ovat liian vaarallisia rakennettavaksi näin lähelle kaupunkia. 

 

Venesatamasta on tehty jollain tasolla päätöksiä ja siitä on piirretty joitakin kuvia, mutta sen suunnitelu on varmasti vielä auki, jolloin voisi olla hyvinkin mahdollista, että sinne voitaisiin venepaikkojen lisäksi piirtää muutamia pienkonepaikkoja ja ramppi voitaisiin rakentaa sellaiseksi, että sinne saadaan nostetuksi maihin myös vesikoneita, joilla voi siten olla sopivat kuljetuskärryt, joilla ne siirretään parkkipaikoilleen, Sinne voisi tulla myös halleja sekä veneille että koneille.

 

Saari sijaitsee parin mpk:n päässä Vuosaaren satamasta ja kaupungin bussi tulee rantaan, ja sinne tullaan varmasti rakentamaan silta, koska ei ole oletettavaa, että 1000 veneen logistiikka kulkisi veneellä tai uimalla.

 

Olen yrittänyt saada Malmilla toimivia kerhoja kiinnostumaan asiasta, sanovat olevansa, mutta juuri nyt ei näytä kenelläkään olevan aikaa.

 

t. Lauri  (lauri.tarkkonen@gmail,com)

 

PS: Granön saarelle saisi helposti myös Malmin mittakaavassa (kiitotiet) toimivan pyöräkonekentän ja se voisi olla yksi vaihtoehto, jos Malmi todella menetetään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Lauri

Oletko käynnyt Granön saaressa koskaan?Saaresta puolet on yksityisomistuksessa loput Helsingin omistuksessa, kaupungin omistama alue on hyvin kallioista ja suotakin löytyy.Kaikkeahan voi tehdä tietty mutta kallista on.Mahtaakohan kaupunki rakentaa siltaakaan ihan lähiaikoina, talojahan sinne on myös suunniteltu mutta taisi sekin kompastua tuohon kulkuyhteyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, miksei Vesivehmaa kelpaa lahtelaiselle?

 

Monia tekijöitä: Räyskälästä saa (käytännössä) aina hinauksen, siellä on turvallisemman tuntuinen hinauskalusto erityisesti kunnon vesikuormassa olevalle koneelle, kerho, jossa on riittävästi asianmukaista kalustoa myös kisapilotille ja samanhenkistä seuraa... Näin kilpalentäjänä asioita toki painottaa eri tavalla kuin monella muulla mittarilla mitaten.

 

Kokemusta Vesikseltä lentämisestäkin on 3/4 urasta, joten arvoisin olevani aika pätevä vertaamaan kenttiä. Tai käynhän minä siellä kerran kesässä viikon lentämässä (Vesivehmaa Open), joten en ihan täysin ole sitäkään kenttää "hylännnyt". Siirtyessäni EFRYyn Sehinulla hinaus muuten oli jopa kalliimpi kuin Räyskälässä Pawnee/Agwagon...

 

Niin, ja eihän sinne EFRYyn ole kuin 15 km pidempi matka kuin työpaikalleni, jonne sentään ajan lähes joka päivä ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskinpa Mikkeliin on muuta ilmailua Malmilta "pysyvämmin" tulossa, kuin ehkä koneita talvisäilöön  :-[

 

Ei tänne koneita tule talvisäilöönkään kun ei ole tiloja. Tikan hallista ei saa tilaa edes ruplilla, ja MIY:n halli on täysi. On tuossa lähellä Ekotori. Ehkä sinne, mutta se voi olla ennemminkin pääteasema. No jaa, ellei sitten aleta urakalla rakentamaan. Tonttia kyllä löytyy.

 

Viittasin lähinnä erään tuttavani puheisiin siirtää koneensa Malmilta Mikkeliin, ainakin kesäksi. No, mutta eipä tästä sen enempää. Aika näyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Lauri

Oletko käynnyt Granön saaressa koskaan?Saaresta puolet on yksityisomistuksessa loput Helsingin omistuksessa, kaupungin omistama alue on hyvin kallioista ja suotakin löytyy.Kaikkeahan voi tehdä tietty mutta kallista on.Mahtaakohan kaupunki rakentaa siltaakaan ihan lähiaikoina, talojahan sinne on myös suunniteltu mutta taisi sekin kompastua tuohon kulkuyhteyteen.

 

En ole käynyt Granön saarella, lentänyt yli ja katsellut rantoja purjeveneestä. 

 

Omistuksesta olen nähnyt karttoja ja käsitykseni on, että se on noin puoliksi Helsingin kaupungin ja Sipoon. Helsinki hankki omistuksensa, koska halusi rakentaa sinne ydinvoimalan, sen vuoksi saarella on myös vähemmän asutusta kuin esimeerkiksi sen eteläpuolella olevassa Mölandetin saaressa.  HS 21.04.2015 julkaisi artikkelin Kasvu itään uhkaa tyssätä, jossa on kuva, jossa on silta Granöön ja massiivinen pienvenesatama sekä sen vieressä telakka-alue. Ne ovat Granön länspuolella ja ulottuvat Granön länsipuolella olevaan pieneen luotoon saakka. Nämä kuvat eivät ole mitään kanslistien harjoitelmia, vaan ilmeisesti kaupunkien suunnittelijoiden vakavamielisiä kehitelmiä.

 

Käsitykseni mukaan Granö olisi tarkoitus muodostaa Helsgin, Vantaan ja Sipoon yhteiseksi vesiurheilukeskukseksi.  Kaikilla kaupungeilla on kuulema pulaa sekä venepaikoista että telakointialueista.  Jos Granön saarelle ollaan ihan vakavasti tekemässä tuhannen veneen telakkaa tai kenties ajan mittaan suurempaa, niin olen myös hyvin vakuuttunut, että sinne tulee silta, sillä vaikka sinne pääsisikin jollain yhteisveneellä, jota joko joku yksityuinen ajaisi tai kaupungit järjestäisivät liikenteen, niin satojen aujtojen parkkeeraaminen esimerkiksi Ribbingöhön kaakkoisnurkalle ei taisisi onnistua ilman ongelmia.

 

Luultavasti suurin vastustus lentokentälle Granöön tulisi saaren eteläpuolella olevilta Mölandetin mökkiläisiltä, mutta jos Granöhön tulee silta, niin sellainen tulisi varmaankin Mölandetille, jolloin asukkaan riemusta kiljien vaatisivt lentokenttää, jotta saisivat sillan, joka nostaisi tonttien arvoa arvatenkin kolminkertaiseksi. 

 

Granö on suurimmalta osalta kivikasa ja nyppylöissä saatava kiviaines sopii hyvin kuoppien täytteeksi.  Pääkiitotie voisi olla lounaaseen, jolloin sen pituudeksi saadaan haluttaessa puolitoista kilometriä. Granö olisi myös Rajalle paljon parempi tukikohta kuin Helsinki-Vantaa, vaikka Finavia tietenkin laskee, että se olisi hyvä lypsylehmä ajan mittaan, kun puheet kustannusneutraalista siirrosta unohdetaan.

 

Tämä pyöräkoneitten kenttä on tietenkin vähemän akuutti asia, nyt pitää tietenkin puolustaa Malmia henkeen ja vereen, mutta muutama paikka vesikoneille olisi mahdollista sovittaa ja rakentaa samalla kun kaupungit puuhaavat veneilijöille jättimarinaa.  Olen aika varma, että näin suurelle marinalle tulisi myös polttoainejakelu ja jonkunlainen kahvila sekä muuta huoltorakennusta, jota myös lentäjät voisivat käyttää.

 

http://www.hs.fi/kaupunki/a1429505191272

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin näin joskus tulevaisuudessa, ehkä.Kuten kirjoitit silta sinne on tehtävä jos aiotaan jotain muuta kun kesämökkejä rakentaa, mistä silta sitten lähteekin mantereen puolelta on oma rojektinsa, kallis tienpätkä kuitenkin.

Olen nähnnyt yhtä vakuuttavan kuvan missä oli länsirannat pienkerrostalojen peitossa että joka elää niin näkee.

Sipoon kunta ei edelleenkään omista mitään saaresta, saari on toki Sipoon puolella mutta Sipoon kunta ei ole ainakaan vielä edes suunnitellut venesatamaa sinne, edes visioissaan vuosituhannen puoliväliin.Tietty Helsinki voi omistamalleen maalle rakentaa mitä haluaa.

Ja ei en vastusta lentokenttää tai lentosatamaa saareen, en vain sellaista ehdi näkemään:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tänne koneita tule talvisäilöönkään kun ei ole tiloja. Tikan hallista ei saa tilaa edes ruplilla, ja MIY:n halli on täysi. On tuossa lähellä Ekotori. Ehkä sinne, mutta se voi olla ennemminkin pääteasema. No jaa, ellei sitten aleta urakalla rakentamaan. Tonttia kyllä löytyy.

 

Viittasin lähinnä erään tuttavani puheisiin siirtää koneensa Malmilta Mikkeliin, ainakin kesäksi. No, mutta eipä tästä sen enempää. Aika näyttää.

 

Kas.

Juuri tiistaina tulin sopineeksi että Starvationin OH-IJO tulee talvehtimaan Mikkelissä. Kaipa siellä jossakin on sellainen hallin nurkka vielä vapaana. Itse en tokikaan tiedä, missä hallissa ...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas.

Juuri tiistaina tulin sopineeksi että Starvationin OH-IJO tulee talvehtimaan Mikkelissä. Kaipa siellä jossakin on sellainen hallin nurkka vielä vapaana. Itse en tokikaan tiedä, missä hallissa ...

 

Kas, Peter on mennyt - tavoistaan poiketen - sopimaan hallipaikan ilman, että edes tietää, mihin halliin IJO parkkeerataan.  :o

 

Jos vakioveikkauksessa on vaihtoehdot 1 (Tikka), X (MIY) ja 2, ja meillä täällä Mikkelissä on vain vaihtoehdot 1 ja X (se Ekotori on se 2), niin Peter on vetänyt Tikkaa nokasta. Eli, kohteeseen yksi - varma ykkönen ristivarmistuksella.  ;D

 

Voin tulla kyytiin siirtolennolle Jyskälästä Mikkeliin. Ei maksa mitään. Laita Yyveetä, tulen paikalle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsinki-info 4/2015: Malmin suunnittelu etenee, kaavarunkoa pääsee tutkimaan 21.9.-12.10. osoitteessa www.hel.fi/malmi. Kaavarunkoa esitellään myös 30.9 kello 17.00 Stadin ammattiopistossa, Vilppulantie 14, Ala-Malmi.

 

Tulossa on kerros- pientalo- ja rivitalokoteja tällä kertaa noin 25 000 asukkaalle. Alueelle istutetaan kuvituskuvan perusteella myös palmuja pikaraitiotieyhteyden varrelle.

 

Kaavailuja: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus/ajankohtaiset-suunnitelmat/

Hesari kaavailee lentokenttäalueesta lähiön ja kantakaupungin ristisiitosta: http://www.hs.fi/kaupunki/a1305987039603?ref=hs-art-new-5

Viimeksi keväisten eduskuntavaalien jälkeen julkisuudessa spekuloitiin halusta säilyttää lentotoiminta Malmilla jopa uuden hallituksen tasolla. Käytännössä Malmin lentokentän kohtalo näyttää kuitenkin jo sinetöidyltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään