Mauri Viljakainen

Mikä osa ja mistä koneesta?

32 viestiä aiheessa

"Keulapallo on yli puoli metriä halkaisijaltaan, armeijan vihreä ja kevyttä alumiinia.

Kuvissa näkyy stanssaukset kuvun reunakappaleessa.

Olettaisin, että tämä on lentokoneesta?

 

20150831_192853_1.jpg.f7ac14e3098f4834fcd870b45f5db86d.jpg

 

 

 

 

20150831_193052.jpg.f8c5a22eb11a5f4017839a9e51fc5c99.jpg

 

 

>20150831_193030.jpg.eee096eb14f534e586945f7a8426bac6.jpg>20150831_192910.jpg.f1dac7ed85a233a5fc61536e5517540b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Svetshov M62 spinneri? Voi aivan hyvin olla muodon  puolesta vaikka FW: stä tai kiinnityksistä päätellen jonkin säiliön tms kärki kappale \ muotosuoja ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo MW voisi viitata saksaan eli jokin Werke jolloin Mersu tulisi tietysti yhtenä mieleen.

 

En tosin nyt kuvia muutaman katseltuani löytänyt sopivaa heidän tuotannosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa tuo stanssaus MW, joka voisi viitata sanoihin Motor Werke, ja se taasen johdattaa mm. BMW:hen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa tuo stanssaus MW, joka voisi viitata sanoihin Motor Werke, ja se taasen johdattaa mm. BMW:hen.

 

Jukka

 

 

 

Olen taas yrittänyt yhdistää Mannheimin tuohon, mites joku Arado?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovin on tylpän näköinen ollakseen lentokoneen spinneri. Ja tuo sisäpuolen rakenne näyttää myös vähän oudolta ollakseen lentokonerakennetta, erityisesti spinneri...

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko laventaa pohdintaa leko-teollisuuden ulkopuolelle: Suojakupu jollekin laitteelle? Puurokattilamainen rakenne, "vesitila" välissä pohjaanpalamisen estämiseksi ns. kaksoisvaippa? Sopisiko Bemarin Sotanorsuun? Onko kiinityslaipan senkatuissa reijissä minkälainen kierre pohjalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä Mauri on saanut tämän kuvun käsiinsä? Siitä kannattaa lähteä liikkeelle jäljitystoiminnassa. Jos se on jostain Ekotorilta, niin sitten ei kannata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo ole lisäpolttoainesäiliö?

 

Voi olla, en oikein googlaamalla päässyt selvyyteen eikä kirjallisuuttakaan ole käsillä. Mutta jos tuo on polttoainesäiliö, millainen se 500 paunan (225 kg) pommi sitten on? Ei sekään ihan taskukokoinen ole ja ainakin Wikipedian artikkelin mukaan sellainen on aseistukseen kuulunut:

 

Aseistus

  • 2 kpl 30 mm Aden-tykkejä ilmanottoaukon ulkosivussa ja
  • 12–18 kpl Hispano HSS-R 80 mm raketteja siiven alla kaseteissa tai 2 kpl 225 kg pommeja.

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat_Mk.1

 

Joissain Gnat'eissa tuo 'torpedo' on erilainen, aivan siiven pinnassa kiinni ja ikäänkuin osa siipeä; se varmaan onkin polttoainesäiliö ???

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gnateissa oli Suomessa käytössä kahdenlaisia lisäpolttoainesäiliöitä. Uudempi malli näkyy Tikkakosken kuvassasi (muistomerkkikone). Vanhempi säiliö oli ylempänä ja lähempänä siipeä. Tilavuus oli 300 litraa per säiliö. Koneissa kokeiltiin Suomessa pommeina vanhoja saksalaisia SC 50- pommeja (50 kg) sekä rakettikasetteja.

 

Gnat oli meillä puhtaasti torjuntahävittäjänä enkä jaksa uskoa, että koneisiin olisi kokeiltu isompia pommeja täällä.

 

Kuvassa alla tuo vanhempi lisäpolttoainesäiliö, jossa oli muistaakseni nopeusrajoitus 0,84 mach. Uudemmalla säiliöllä se oli isompi.

 

http://www.lahdenilmasilta.fi/img/gn-112.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten näyttää olevan vielä kolmaskin säiliötyyppi, joka on melkein yhtä puuta siiven kanssa, kuten tässä Wikimedian kuvassa näkyy:

 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat_Mk.1#/media/File:Gnat.750pix.jpg

 

Tuossa linkittämässäsi kuvassa on kuitenkin selvä rako säiliön ja siiven välissä eli ei ole sama.

 

Niinpä näyttää. Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä oli aikoinaan (1999) kolmiosainen artikkeli Gnateista Ilmavoimissa. Siinä mainitaan juuri nämä mainitsemani kaksi eri säiliötyyppiä. Ainakin Englannissa näyttää olleen tuo kolmas mallikin käytössä. Englannissa käytössä olleet Gnatit olivat myös eri alatyyppiä ja ainoastaan kaksipaikkaisia T-versioita.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.

Kiitos kiinnostuksesta osan tunnistukseen. Sain sen dementoituneelta naapurilta, joka ei muista mistä saanut.

Hän on metsästänyt ikänsa Varsinais-Suomen Sauvossa ja kenties löytänyt metsästä?

Halkaisija on 59 cm ja kuvun syvyys 49 cm. Vaippa on yksinketainen, vain 10 cm reuna on tupla.

Pari lisäkuvaa,

Mauri

 

20150919_185923.jpg.9148292abf092452e5105c08f1204a0d.jpg

 

 

 

 

20150919_184649.jpg.3886aae97204970fc7c42698db73c2b0.jpg

 

 

20150919_184649.jpg.d45269b7d311b51d7542e9145b75b30d.jpg

 

 

 

 

 

 

>20150919_184549.jpg.c9e96bae25d7b74bc615c2cf3ce8a499.jpg

p>20150919_184711.jpg.d60ba540d57d8539ac5a08e12896f8f8.jpg

p>20150919_184711.jpg.13b04543b9d49eaeba74d2d0b1fb09a9.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikki S voisi valistaa koska toimi Gnatien aikaan erityishuoltopomona varusmiesaikanaan.

Just niin. ;D

Ei ole Gnatista. Ei varmasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisia huoltotorpedoja oli aikanaan käytössä, olen nähnnyt tynnyrimallisia mutta tuossa kun nyt näkyy jonkinlainen lenkki jolla ollut jossain kiinni.

Eli oliko esim saksalaisilla eväitten kuljetukseen tuollaisia joita sitten pudotettiin partioille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millaisia huoltotorpedoja oli aikanaan käytössä, olen nähnnyt tynnyrimallisia mutta tuossa kun nyt näkyy jonkinlainen lenkki jolla ollut jossain kiinni.

Eli oliko esim saksalaisilla eväitten kuljetukseen tuollaisia joita sitten pudotettiin partioille.

 

Löysin kaaviokuvan saksalaisesta Luftwaffen kuljetussäiliöstä:

 

http://www.fallschirmjager.net/Vehicles/DropCanister/technical/Fl%2029601.jpg

 

Tässä toinen:

http://www.fallschirmjager.net/Vehicles/DropCanister/technical/Fl%2029611.jpg

 

Ja täällä valokuvia erilaisista säiliöistä:

 

http://histomil.com/viewtopic.php?f=210&t=9133

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään