Timo Partanen

Duxford 2015

13 viestiä aiheessa

Tässä muutama kuva maistiaisiksi tämän vuoden Battle of Britain lentonäytöksestä Duxfordista viime viikonlopulta, jonne IMY teki varsin hyvän suosion saaneen matkan. En laita museokuvia tähän vaan työstän niistä sitten jossain vaiheessa uuden jutun. Kuvat painottuvat valtaosin noihin sotakoneisiin, kun niitä sinne primääristi mentiin katsomaan.

 

enjoy

 

Timo

 

 

Blennu Mk 1

blennu.jpg.02fa02b0162bd790d2a1729889ec187a.jpg

 

Blennu ilmassa

 

Buchon laskutuu

buchon_laskeutuu.jpg.b348859c2e81fb4bae8af29e7304f705.jpg

 

De Havilland Dragon Rapide

p> 

Red Arrows ja Hurricane-Spitfire yhdistelmä

hawks_and_spits.jpg.482dc2e8a8135dd482f2e912b4742cc4.jpg

 

Hunneja!!!

p> 

Hupiakin pitää olla

hupia.jpg.90e53611a2e348e4a74d92767389eddd.jpg

 

Hurricane

p> 

Nimrod pari

nimrod_pari.jpg.0ff2a80587ed3e4e641e3e2127ca6888.jpg

 

Red Arrows

p> 

Red Arrows 2

red_arrows2.jpg.67f16a89ca57f0a6680aee1a1bd901fb.jpg

 

Sally B

p> 

Taivaalle...

taivaalle.jpg.38d6cf4cab9ab35e512f89ec5cbf08cb.jpg

 

Texan pilot debriefing

p> 

Kiitokset...

thanks.jpg.721f6c0c57a1e887e573d6898fd5a348.jpg

 

Valmiudessa

p> 

Warhawk

warhawk.jpg.3318cbf2d01da7ca4d041ff0ca200561.jpg

 

B17 tunnelmointia

p> 

Happiness is Big Bristols

big_bristols.jpg.754acda7d54cfafc23a052ac89550553.jpg

>blennu2.jpg.4de60f11f4b5493ae68c0786f1a665cd.jpg

p>dehavilland.jpg.6060eee322abe98f2c28cebb1c487e36.jpg

p>hunneja.jpg.b2ca84b31e66fcfd1c4589f5f31e4715.jpg

p>hurricane.jpg.b49e6c094530a215fcd1d80984aacc5a.jpg

p>red_arrows.jpg.20a6aba433c2c0dd18c5f7fd2c0ecea2.jpg

p>sally_b.jpg.86e15db75e3ef4cda307d1cb39cb67f0.jpg

p>texan_pilot_debriefing.jpg.337acd6bd1684694c836e66b3b91ad41.jpg

p>valmiustila.jpg.d22ef435fa781bfabf773466709d572c.jpg

p>b17_vastavaloon.jpg.bfb4c06136afaf4ea7e442af8ac84609.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, onhan ne tylsiä ja todella tylsän näköisiä tuo Merlin-nokkanasa vuoksi. Samaan kategoriaan lienee luettava myös tuo Noord 1002, joka näyttää aika paljon Mersu 108:lta ja esitti sellaista lentonäytöksen roolissaan. Tässä sitten vastakohdaksi pari kuvaa niin aidosta koneesta, että siitä on vaikeaa laittaa paremmaksi. Tuo kahdessa kuvassa esiintyvä Spitfire Mk1a palveli sodan alussa Duxfordissa ja osallistuttuessaan Brittijoukkojen evakuointiin Ranskasta sai osuman ja teki pakkolaskun. Hylky löydettiin 1986 ja teki uudelleen ensilentonsa 2014. Kone on restauroitu sodan ajan kuosiinsa.  Tuo Blenheim-Hurricane muodostelma tuntui tosi kotoisalta, koska sellaisen olisi voinut nähdä myös Suomessa kahinan aikana, vaikka en tiedä lennettiinkö Hurricaneilla Blennujen saattolentoja.

 

Timo

 

 

Blenheim ja Hurricanet

blennu_ja_hurricanet.jpg.4b163266c90647eba7c47468b9d643c0.jpg

 

Noord 1002 / Messerschmit 108

 

Sally B ja kyyhkynen

sally_b_ja_kyyhkynen.jpg.ade92ff4a3e41a74fd6c8d3fae3607ef.jpg

 

Spitfire ja Eurofighter Typhoon Battle oif Britain värityksessä

p> 

Spitfire Mk1a N3200

spit_mk1_toinen.jpg.7bc009a5ce11b6c1fdf497f6926fc5f9.jpg

 

Spit Mk 1a N3200

p> 

Spitfiremuodostelma, jossa lensi 15 Spitfireä ja 2 Seafireä

spitfromation.jpg.acc4c2a868ca34e3d8d19941ada3fc23.jpg

>noord.jpg.5736cc351ee57c6f360a0844c8a52856.jpg

p>spit_ja_tornado.jpg.9b88fa124885b54efa67439614b3bc97.jpg

p>spit_mk1.jpg.ddf83d6bf24f633339776267a3ed9a94.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olinhansielläminäkin:

Spitfire Mk IIa X4650 KL-A  No 54 Squadron

e ipsImage_thumbnailed" alt="spitfire_mk_iia.kl-a.3.jpg.973076f4d85ee033fd3cf44fd4853d8b.jpg" />

Spitfire Mk IIa P7350 EB-G No 41 Squadron

15_0

Spitfire Mk IIa P7308 XR-D No.71 "Eagle" Squadron

hly_

Spitfire LF Mk Vb EP120 AE-A  No 402 RCAF Squadron  ‘City of Winnipeg’ 

>/mo

Spitfire Mk Vb AB910.SH-F 64 Squadron

[atta]409471_spitfire.mk.vb.ab910.sh-f.3.jpg[/atta]

Spitfire Mk Vb BM597  JH-C   Polish 317 Squadron

[atta]409472_spitfire.mk.vb.bm597._jh-c.2.jpg[/atta]

[atta]409473_spitfire.mk.vb.bm597._jh-c.1.jpg[/atta]

Markku

 

 

 

 

spitfire_mk_iia.xr-d.4.jpg.9e40205dcd6294b9cfa36cea069c19ed.jpg

spitfire_lf_mk.vb_.ep120_ae.a.2.jpg.c321f7ed3daa21749f724122ecfbea4e.jpg

spitfire_mk_vb.ab910.sh-f.3.jpg.cdaca02c761f753b7e4c90fa57a225fc.jpg

spitfire_mk_vb.bm597._jh-c.2.jpg.cfeb599bd857086477df7a34bba858ec.jpg

spitfire_mk_vb.bm597._jh-c.1.jpg.ac6c515d61137f3b82aa13a0ab7ff7fe.jpg

spitfire.f_mk_ii.eb-g.4.jpg.eaab7d1f1d3f2855cb84c98c646c89c5.jpg

  • Muutama Suomenkin taivaalla pyörinyt konetyyppi:

    CASA.1.131E.Jungmann (Bücker Bü 131 Jungmann)

    _thumbnailed" alt="gl_ii.1n5903.4.jpg.7140cdd6023be45b64f9998408251c5f.jpg" />

    Curtiss.H.75-C1  "Sussuun" tuli nähtävästi joku teknikaali kun lauantaina starttasi mutta tuli esiintymättä laskuun ja sunnuntaina lensi P-40:nen 

    tor_

    [attachment]409482_curtiss.h.75-c1.no82.2.jpg[/attachment]

    GlGladiator.MK.II.1 N5903

    [attachment]409483_gltor.mk.ii.1n5903.2.jpg[/attachment]

    [attachment]409484_gltor.mk.ii.1n5903.3.jpg[/attachment]

    _09/

    Markku

    casa.1_131e.jungmann.1.jpg.030c8be2462d03451de73b430ee1b0d9.jpg

    casa.1_131e.jungmann.1.jpg.4cd0e3b38fcde341f6837edca0511c63.jpg

    curtiss.h.75-c1_no82.1.jpg.f69eed44123d8e7dac3b13d5afd04c58.jpg

    curtiss.h.75-c1_no82.2.jpg.062b3ed95ce3b9f361b01d18c74fba63.jpg

    gl_ii.1n5903.2.jpg.3d84c02a960d9ab0f17f4ea8744554b2.jpg

    gl_ii.1n5903.3.jpg.0f78083092028c2a68765b3e71ea1ed8.jpg

  • Tässä vielä pari kuvaa entisten rinnalle.

     

     

    Boeing Stearman

    boeing_stearmann.jpg.86c77634c7b1f3b78285577b9d5022cf.jpg

     

    Curtiss Hawk, ja varmaan kuuntelin huonosti kuulutukset, kun jäin ihmettelemään sitä, ettei se oikein esiintyt edes ekana päivänä. Huomatkaa takarungossa  Escadrille Lafayetten tunnus.

     

    Gloster Gladiator

    gladiator.jpg.7d1b5b43902fe1dbac66206defaf5dce.jpg

     

    Bücker Jungmann (Casa) esitti hienon taitolento-ohjelman

    p> 

    Boeing Stearman, Bücker Jungman, De havilland Tiger Moth ja Stampe

    kaksitasokvartetti.jpg.c436d415ef8f2fe5fc8a2c2cc75bb019.jpg

    >curtis_hawk.jpg.2ec4b4c40f6f64f5025194f9d05112bc.jpg

    p>jungmann.jpg.57c3df446a767d4c04daa122144df750.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Hurricane.Mk.1a R4118 UP-W No 605 Squadron, on aito Taistelu Englannista-veteraani, 49 sotalentoa, viisi tuhottua viholliskonetta, ammuttu alas, korjattu ja lopulta päätynyt Intiaan  http://www.anedisplay.co.uk/

    mage_thumbnailed" alt="a_ib.z7015.7-l.2.jpg.9345022f5cf9753da8706fecbf802998.jpg" />

    ane_

    [atta]409588_ane.mk.1.up-w.2.nef.jpg[/atta]

    Viimeinen RAF:lle luovutettu Hurricane, Mk IIC . Maalattu kuten Hurricane Mk 1 P3395 ”JX-B” No 1 Squadron v.1940

    [atta]409589_ane.mk.ii.b.lf363.jx-b.1.jpg[/atta]

    15_1

    Kanadassa v.1942 valmistettu Hurricane.Mk.XII. Maalattu Mk I:si P3700 ”RF-E” No 303 (Polish) Squadron v.1940.

    hly_

    Hups /emoticons/cheesy.png" data-emoticon="" alt=":D" />

    >/mo

    Viimeinen v.1944 valmistunut Hurricane, Mk IIc PZ865. Maalattu HW840 ”EG-S” väreihin 34 Squadron joka toimi Kaakkois-Aasiassa v.1944

    [atta]409593_ane.mk.ii.c.pz865.eg-s.2.jpg[/atta]

    [atta]409594_ane.mk.ii.c.pz865.eg-s.3.jpg[/atta]

    Hawker Sea Hurricane Mk.1b  Kone on maalattu Z7015 ”7-L” väreihin

    880 Squadron (HMS Indomitable)

    [atta]409596_ane.sea.ib.z7015.7-l.1.jpg[/atta]

    [atta]409597_ane.sea.ib.z7015.7-l.2.jpg[/atta]

    Markku

    ane_mk.1.up-w.1.jpg.cb6a940dd3ec69c884362b8cc3be6b78.jpg

    ane_mk.1.up-w.5.jpg.0bfa5f2da9bdf0648434591d1fcc3afc.jpg

    ane_mk.1.up-w.2_nef.jpg.5b725392f62345e03cf8fc49d8952cc2.jpg

    ane_mk_ii.b.lf363.jx-b.1.jpg.54f039a74735e91acfa5581f7a028ea0.jpg

    ane_mk_ii.b.lf363.jx-b.2.jpg.688af9b017ee645a4074d22015a53db7.jpg

    ane_mk_xiia.rf-e.1.jpg.7c92329de37c3ad27f81fe9304d5c387.jpg

    ane_mk_xiia.rf-e.2.jpg.501a71297a56b1224310ffbcb48f6541.jpg

    ane_mk_ii.c.pz865.eg-s.2.jpg.07ee59a4a3efad99bbfff98d0d53a9cb.jpg

    ane_mk_ii.c.pz865.eg-s.3.jpg.c06d8bf4d62dc71ebf5d0a6085dbd98c.jpg

    a_ib.z7015.7-l.1.jpg.cc3e4aa2ce475a8ccee51442cc39473a.jpg

  • Nämä airSHOW-koneet ovat kiinnostava luku sinänsä historioiltaan. Duxdordin Blenheim I esimerkiksi on alkujaan Kanadassa valmistettu Bolingbroke, jonka pitkä nokka on korvattu lyhyellä nokalla, joka puolestaan toimi aikansa autoksi muunnettuna. Kone ehti lentää aiemmin lentonäytöksissä pitkänokkaisenakin mutta teki kaputin ja on nyt palannut siis kehiin uudessa kuosissa. Lyhyt nokkaosa palveli yöhävittäjän keulana 23. Laivueessa (RAF) . Niinpä koneen alle kiinnitettiin neljän konekiväärin kasetti, joten nyt kone on 23Sq:n "Blenheim Mk.I(F)" myös maalauksiltaan. Moottoreiden takayläosan muotosuojat ovat edelleen mallia Bolingbroke. Itseäni tällainen muuntelu ei lainkaan kiusaa, tärkeintä on nähdä lentäviä koneita. Englantilaiset noudattavat pääosin (ei siis ikävä kyllä aina) hyvää käytäntöä säilyttää koneen rekisteri alkuperäisenä vaikka maalauksia muutetaankin milloin D-dayhin, milloin Battle of Britainiin. Se helpottaa alatyyppien tunnistamista.

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    curtiss_h75c-1_no82_-2015-09-20_-3304.jpg.19229f8bac7f86c62b02a435018be7e9.jpg

     

    Sussu vieti toisen näytöspäivän hangaarissa. Edellisiiin kuviin verratessa on nähtävissä, että vasen  kylki on eri laivueen väreissä kuin oikea. (Samoin Sally B on toiselta kyljeltään Memphis Belle)

     

    65_0919-1700.jpg.b28c54f01d0591f1a0a9ab39de520b09.jpg

     

    Ensimmäisenä päivänä kone nilkutti parin ohilennon jälkeen laskuun.

     

     

    Yöhävittäjä.

    p>65_0919-2136.jpg.353f6bbf8817c006a3f4a92681013156.jpg>65_0919-1700-2.jpg.58a5c19881f8218b45b212236a1ac510.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla

    Tuo Markun esittämä Sea Hurricane on ainoa lentävä yksilö  maailmassa ja kuuluu Shuttleworthin kokoelmaan. Käynti lentonäytöksen jälkeisenä päivänä Shuttleworthissa tarjosi mahdollisuuden tarkastella tuota Sea Hurricanea vähän tarkemmin. Kone on merikäyttöä silmälläpitäen varustettu katapulttiavusteista lentoonlähtöä ja vastaavasti vaijeripysäytystä varten. Nykyisin katapultti kiinnitetään yleisesti noneen nokkatelineeseen, mutta kun Hurricane on kannuspyöräkone, niin katapultin kiinnitystä varten koneen mahassa olevan jäähdyttimen kummallekin puolelle asennettiin kiinnikkeet. Vaikka suuri osa toisen maailmansodan lentotukialuskoneista lähti liikkeellle ilman katapulttia hyödyntäen lentokannnen pituuden lisäksi laivan nopeutta vastatuuleen,  niin Sea Hurricanet lähetettiin liikkeelle kaptapultilla tukialuksiksi konvertroiduilta kauppa-aluksilta, joissa lenokannen pituus ei riittänyt tuollaiseen "normaalioperointiin". Laskeutuminen tapahtui alkuvaiheessa maatukikohtaan, tai jopa mereen. Myöhemmissä vaiheissa lenotkannen pituutta oli kasvatettu siten, että jarrutuskoukun avulla kone saatiin tkaisin laivalle.

     

    Tässä myös kuva toisesta lauantain näytöksessä esiintyneestä F15 Eaglesta. Koneet lensivät kahden Spitfiren kanssa, mutta niin väljässä muodostelmasa, että kaikkien neljän koneen esittämisessä ei olisi ollut paljon pointtia. Onneksi tuo Spitfire-Typhoon-yhdistelmä sentään lensi aika tiiviinä pakettina.

     

    Timo

     

     

    F 15 Eagle

    f15.jpg.a1a7c719eb3735e75aee52e1422b9f61.jpg

     

    Red Arrows. Huomatkaa, että yhden koneen pyrstö on erilainen

     

    Sea Hurricane Shuttelworhissa. Pysäytyskoukku näkyy koneen alla kannuspyörän edessä

    sea_hurricane.jpg.80cd37cc68a82ab7100f61a13211e65e.jpg

     

    Sea Hurricanen katapultin kiinnityskohta ja paikallinen mekaanikko

    p> 

    Spitfire ja Typhoon Battle of Britain maalauksessa

    spit_ja_typhoon.jpg.6093dfb69efe3768d3e6c89d8b442d8b.jpg

    >red_arrows.jpg.0a47b3f0218b170c6b3fa68146bc6a5c.jpg

    p>sea_hurricane_2.jpg.5adf7abe3bd703e84d198237dd6d0067.jpg

    Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla