Jaakko Rissanen

Vapaapäivän lentoretki EBZW-EBSP

3 viestiä aiheessa

Vapaapäivän aamu valkeni kauniina ja niinpä sitä pitkin vilkaista, josko Genk-Zwartbergin lentokerholla olisi kalustoa vapaana lyhyttä lentoretkeä varten. Kohteena olisi tällä kertaa Spa-La Sauvenieren kenttä aivan Spa-Francorchampsin F1-radan tuntumassa. Cessna 152 OO-LVC näytti olevan vapaana ja pari klikkausta internetin ihmeellisessä maailmassa varmisti koneen olevan varatun minulle pariksi tunniksi. Ajomatka Maastrichtin liepeiltä Hollannista Zwartbergiin, Genkin lähelle Belgiaan kesti noin puolisen tuntia.

 

Koneiden papereita säilytetään lentokenttäravintolassa erillisessä huoneessa, jossa myöskin pidetään kenttäpäiväkirjaa. Jokaisen saapuvan ja lähtevän ilma-aluksen päällikön tulee merkitä sähköiseen kirjaan lentonsa tiedot. Laskeutumismaksu maksetaan ravintolan tiskille. Kerhon kalustoa kyseinen maksu ei kuitenkaan koske.

 

Jostakin syystä LVC:n papereita ei hyllystä kuitenkaan löytynyt ja pikainen visiitti hangaarin puolelle vahvisti koneen olevan muissa maisemissa. Todennäköisesti huollossa, koska toissapäivänä en saanut sitä millään käyntiin iltalentoa varten. Edellinen varaaja oli viettänyt tuskaisen tunnin Belgian länsirannikolla yrittäen saada konetta käymään, lopulta kenttähenkilöstön avulla siinä onnistuen. Minä en siihen pystynyt vaikka loppuvaiheessa avustamassa oli kaksi lennonopettajaa ja kerhon puheenjohtaja. Jostakin syystä huoltoa ei oltu kuitenkaan merkattu varauslistaan.

 

Noh, uusi vilkaisu varausjärjestelmään näytti myöskin sisaraluksen, OO-LVJ:n olevan vapaana ja niinpä vaihdoin varauksen Charliesta Julietiin. Hangaarin ovet olivat jo auki ja vanhempi herrasmies oli näemmä jo lisännyt koneeseen öljyä sekä suorittanut pikapesun. Ilo lähteä matkaan aamun ensimmäisenä. Kaikki kolme kerhon isompaa Cessnaa oli jo vedetty hangaarista platan puolelle ja minä kiskoin LVJ:n kolmikon jatkoksi. Myös kerhon kolmatta C152:sta oltiin vetämässä pihalle koululentoa varten.

 

Ulkoisen tarkastuksen jälkeen oli aika laittaa moottori pyörimään ja rullata kiitotietä pitkin polttoainetankille. Kolmisenkymmentä litraa lisää Avgasia tankkeihin ja minä olin tyytyväinen. Uusi käynnistys ja backtrack läpilaskun suorittaneen 172:n jälkeen kiitotien 03 odotuspaikalle. Viimeiset tarkastukset ja huikkaus radioon: "Oscar Victor Juliet, taking off 03." Zwartberg on korpikenttä ja ilmoitukset suoritetaan radioon kentän omalla taajuudella, Genk Radio 120.4. Joskus joku paikalla olevista kerhon vastuuhenkilöistä saattaa kertoa lähestyvälle ilma-alukselle kentän liikennetilanteesta ja käytössä olevan kiitotien.

 

Nousu 1500 jalkaan ja oikealla kaarrolla kohti Zutendalin kuollutta sotilaslentokenttää. Ilmoitus kentän jakson jättämisestä ja vaihto Brussels Informationin taajuudelle 126.9.

"Brussels, Goedemorge, Oscar Oscar Lima Victor Juliet."

"Oscar Victor Juliet, Brussels, Good morning."

"Oscar Victor Juliet from Zwartberg to Spa at 1500, Cessna 152, one person."

"Oscar Victor Juliet, local QNH 1030, report leaving the frequency."

"1030, wilco."

 

Suunniteltu reitti vei Zutedalin kentän ylityksen jälkeen aivan Hollannin rajan tuntumaan jättäen Maastrichtin kaupungin ja sen kentän CTR:n vasemmalle puolelle. Samalla suunnalla jatkettiin aina Liégen CTR:n koilliskulmaan, josta pienellä vasemmalla käännöllä TMA:n alapuolella kohti Spata. TMA:n ohituksen jälkeen nousu kolmeentuhanteen jalkaan. Spa sijaitsee lähellä Ardenneja ja kentän korkeus on 1542 jalkaa merenpinnasta.

 

Kenttää lähestyttäessä ilmoitus Brussels Informationin jakson jättämisestä ja vaihto Span taajuudelle 124.75. Vaikka kenttä onkin valvomaton, on siellä päivystys radion ääressä. Käytössä kiitotie 05 ja QNH 1032. Spa on kuuluisa pomppuisasta menosta ja niinpä hieman ennen oikeanpuoleiseen kierrokseen liittymistä 2600 jalassa kone alkoikin ravistella oikein kunnolla. Finaalissa sai tehdä töitä ja lopulta pienen tehonlisäyksen jälkeen Victor Juliet istui kutakuinkin tyylikkäästi kiitotielle. Jarruja ei tarvinnut pahemmin käyttää ja vapautin kiitotien aivan sen päästä alkavalle rullaustielle, jota pitkin sitten kohti plattaa. Ohjeet rullata pysäköintipaikalle A1 ja päivystäjä vielä vahvisti wheel chocksien käytön - platta on mukavasti kallellaan.

 

Kun olin saanut koneen parkkiin oli aika maksaa laskeutumismaksu 9 euroa ja 56 senttiä ennen kahvilaan istahtamista. Cokis maistui hyvältä ja sitten pitikin jo palata koneelle paluulentoa varten. Paluumatka sujui samaan tyyliin menon kanssa ja pian Zwartbergin kenttä siintelikin jo horistontissa. Liittyminen oikeaan kierrokseen kiitotielle 03 ja laskun jälkeen backtrack ja hangaarin edustalle parkkiin. Tiimaa kertyi yhteensä 1h26 menolennon viedessä siitä 50 minuuttia. Tuntihinnat ovat Belgiassa varsin kohtuulliset, C152:n hinta on 120 e/h moottorin käynnistyksestä moottorin sammuttamiseen. Ajan näkee kätevästi tuntimittarista. Peltimittareilla varustettu C172 on 150 e/h ja kerhon ainoa lasiohjaamoinen C172 180 e/h. Mooney Bravosta saakin jo pulittaa 210 euroa, mutta pidemmillä matkalennoilla se tulee nopeutensa takia varsin halvaksi.

 

Lentoreitti

jvfr.jpg.950429b4d7ae9b733821d9db2caa1cfa.jpg

 

Span karttalehdet

jspaapp.jpg.c407fef9d0a0ddb99fc0a9111f1b2761.jpg

jspaground.jpg.54ed361ce69107f3508684f6cc2d97a9.jpg

 

 

Päivän kohde

jspa.jpg.00ee4f41bf8c1a9851079d6a50d98276.jpg

 

Platan kaltevuus tulee hyvin ilmi

jspapark2.jpg.8ff71966943a95c29520664d9c927d8c.jpg

 

Vanhaa Belgian ilmavoimien kalustoa

jspafighters.jpg.a3101cde8c7cc70e395354294ef903fb.jpg

 

Odotuksessa kiitotie 05

>

 

Pois oikealla kaarrolla

6c32.jpg" /jspadep.jpg.a614fea944e3591a823c573cd738f0b1.jpgjspahold.jpg.3e4d41d36cba88dca4c618f1cc72e359.jpg

 

Matkalle mahtuu kaupunkimaisemaa...

jcity.jpg.363c2450e52d4e930b401e6ecd5da1ea.jpg

 

...maaseutua...

p> 

...ja jokiakin

<

 

Genk Zwartbergin kierros

 

Ja lopulta parkissa. Taustalla näkyvä kukkula on hyvä maamerkki.

jgenk.jpg.d1bb20801268d24bd03a9902b805da8d.jpg

p>jcountry.jpg.9828ce823dca651f37c801998d9971fc.jpg>jgenkapp.jpg.19334bcc0b0e42a45ede856ecbb0d042.jpg

class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2015_09/jriver.jpg.87de6c3b9e50d436888da53876d86c32.jpg" data-fileid="33479" rel="">jriver.jpg.87de6c3b9e50d436888da53876d8

			
		</div>

		
			
				

	<div data-controller='core.front.core.reputation' class='ipsClearfix ipsPos_right ipsResponsive_noFloat'>
		
			
		
	</div>


			
		

		<ul class='ipsComment_controls ipsClearfix' data-role=
  • Jaa viesti


    Link to post
    Jaa muulla sivustolla