Ilkka Mannikainen

Blue1 myytiin Cityjetille

41 viestiä aiheessa

http://www.sasgroup.net/en/sas-enters-into-agreements-with-cityjet-for-wet-lease-and-sale-of-blue1/

 

SAS begins collaboration with Cityjet on regional jet services. As part of this collaboration, Cityjet is also acquiring 100% of the shares in SAS subsidiary Blue1.

 

 

http://www.lentoposti.fi/uutiset/cityjet_hankkii_100_prosenttia_blue1n_osakkeista_ja_liisaa_crj900_koneita_saslle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan varmasti tarkkaan mietitty kuvio.

 

Missään ei vielä kerrota mikä on henkilöstön tilanne. Myymällä koko pulju ulos SAS pääsee mahdollisesta irtisanomisrumbasta irti eli ulkoistaa irtisanomiset samalla kuviolla kun Nokia tuuppasi porukkaa jonnekin Accenturelle tms joka hoiti lappujen jaot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo'o.

 

Jos CRJ:t lentävät Cityjetin AOC:llä, niin taitaa sitten 6.11 olla oikeastikin Blue1:n viimeinen lento. (Ja samalla viimeinen OH-rekisterisen DC-9-sarjalaisen reittilento)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missäänhän ei nyt sit varsinaisesti sanota, että nämä Cityjetin operoimat CRJ:t nimenomaan lentäisivät Suomen lentoja vaan "lentoja, joilla on tarve pienemmälle kapasiteetille". Eli eiköhän jatkossa SAS:n 737:t ja 320-sarjalaiset sahaa Helsinkiin ruuhka-aikoina. Ja sit CRJ:t muina aikoina + muille kentille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä homma että suomalainen lentoyhtiö myytiin Irlantiin mutta yksikään media ei ole asiasta vielä uutisoinut pl. Lentoposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika jännä homma että suomalainen lentoyhtiö myytiin Irlantiin mutta yksikään media ei ole asiasta vielä uutisoinut pl. Lentoposti.

 

Niin... Suomalainen lentoyhtiö, jonka omistivat ruotsalaiset, tanskalaiset ja norjalaiset (Scandinavian Airlinesin ja SAS Groupin kautta). Nyt sitten öö... saksalaiset? Vai kuka Intro Aviationin omistaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flygtorgetin oma kolumnisti Anders Carlsson kirjoittaa tänään, että Cityjetille tulee CRJ900-tukikohta Suomeen ja (Blue 1:ltä Cityjetille siirtyvien) Cityjetin lentäjien ja matkustamohenkilökunnan työpaikat säilyvät Suomessa "entisin ehdoin" ja henkilökunta koulutetaan talven aikana uuteen konetyyppiin. Tarpeellisen henkilökunnan lukumäärä ei toisaalta ole vielä tarkasti tiedossa.

 

Cityjet behåller bas i Finland

 

Piloter och kabin blir kvar i Finland med samma villkor som tidigare. Under vintern ska omskolning till den nya flygplanstypen ske men det är ännu inte klart hur stort det exakta personalbehovet är.

 

Carlssonin tietojen mukaan Blue 1 lakkaisi olemasta, kauppa pitäisi sisällään myös Blue 1:n henkilökunnan ja Blue 1:n aikaiset kollektiivisopimukset tulisivat siirtymään sellaisinaan Cityjetille:

 

Vid sidan av köpet av de nya flygplanen har Cityjet även köpt 100 procent av Blue1 som därmed försvinner från SAS-koncernen. Det är ett köp som även inbegriper den flygande personalen som under vintern ska skolas in på den nya flygplanstypen. Enligt uppgift ska de kollektivavtal som tecknades med Blue1 följa med in i det Irländska flygbolaget.

 

"Kaikesta päätellen enemmistö lennoista lähtisi Helsingistä käsin":

 

Av allt att döma kommer dock basen för verksamheten att ligga kvar i Finland. Merparten av flygningarna ska utgå från Helsingfors, tillsammans med flygningar från Stockholm och Oslo som ska täcka ungefär det flygprogram som Blue1 haft.

 

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=11195

 

Anders Carlssonin tiedot eivät toisaalta aina ole pitäneet täysin paikkaansa, joten kannattaa suhtautua tietyllä varauksella tähän uutiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://airlineroute.net/2016/02/09/sk-wxcr9-s16update1/

 

Airlineroute.net tietää kertoa Cityjetin ottavan SAS:n mm. Suomen liikenteen haltuunsa kesäaikataulukaudelta 2016 alkaen CRJ900-kalustolla.

 

Miten on, mahtaako Helsingissä olla base jota ajetaan Blue1:n henkilöstöllä, vai mitä heille tapahtuu?

 

Niin siis osa lennoista lennetään CRJ 900:lla. Kuten tuolla lukee : Routes marked with * represents CITYJET CRJ900 operates various frequencies per week on this route

Ja Suomen reitit kuuluvat näihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä CityWokin CRJ:t tulevat? Lienevätkö Estonianin vanhoja? Onko WX:n laivastossa vielä virallisesti yhtään CRJ:tä ja jos on, ovatko jo SAS:in väreissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä CityWokin CRJ:t tulevat? Lienevätkö Estonianin vanhoja? Onko WX:n laivastossa vielä virallisesti yhtään CRJ:tä ja jos on, ovatko jo SAS:in väreissä?

 

Eikös se tuossa aikaisemmin linkitetyssä tiedotteessa kerrota:

 

Cityjetin sivuilla hiukan lisää aiheesta: http://www.cityjet.com/news/cityjet-to-fly-new-aircraft-for-sas.shtml

 

Ovatko jo SAS:n väreissä, sitä en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin olin itselleni uskotellut, että puolessa vuodessa ei tehtaalta pusketa ulos kahdeksaa uutta konetta. Liekö sitten CRJ:n tuotantolinjalla niin hiljaista, että kyllä vaan pusketaan? No kohta se nähdään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä CRJ:t tulevat? Lienevätkö Estonianin vanhoja? Onko WX:n laivastossa vielä virallisesti yhtään CRJ:tä ja jos on, ovatko jo SAS:in väreissä?

 

Männä vuonnahan oli puhetta jopa uusista? Taitaa kuitenkin käydä niin että mikään muu ei muutu kuin SAS:n CRJ:n ovenpieleen tulee tarra "Operated by Citywok"...

 

-  ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttävät nuo koneet tulevan jonkun nimeltä mainitsemattoman asiakkaan aikaisemmasta tilauksesta:

 

CityJet will acquire the aircraft from a customer that signed a firm purchase agreement for eight CRJ900 aircraft and took options on an additional six. The customer has requested to remain unidentified at this time.

 

http://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.bombardier-signs-firm-agreements-for-combined-total-of-up-to-16-.bombardiercom.html

 

Ainakaan Wikipedian tietojen mukaan kukaan ei ole kylläkään tilannut juuri kahdeksaa konetta kuuden koneen optiolla, joten olisiko kuitenkin osa isommasta tilauksesta? :-\

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Facebookista löytyy CYUL Plane Spotters sivusto missä kuva ekasta koneesta cn 15398. EI-FPA olisi rekkari. Vinkki löytyy nokkatelineen luukusta.

Linkki ei ihan onnistunut kun padillä räplää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään