Hannu Niemi

Potkut - Julkaisi Suomen ilmavoimien hakaristitunnuksesta kuvan Facebookissa

48 viestiä aiheessa

Älkääs nyt innostuko. Vaikka tuossa päädyttäisiin siihen, että natsilipun pitäminen ko. tapauksessa on laitonta, ei se vielä tarkoita natsisymbolin täyskieltoa (tarkoituksella ja paikalla on merkitystä loukkaavuudelle) saati sitä, että kielto ulottuisi kaikkiin hakaristeihin. Suomessa kun on hyvät edellytykset ymmärtää, että hakaristejä on monenlaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BBC:n hakaristin historiaa käsittelevässä artikkelissa kerrotaan kuvin ja sanoin, että hakaristejä oli mm. U.S.Armyn ilmavoimien lentokoneiden ja RAF:n koneiden kyljissä, hakaristeillä mainostettiin kalifornialaisia hedelmiä ja Coca-Colaa  ;), jne, jne, kunnes Hitler varasti sen itselleen...

 

How the world loved the swastika - until Hitler stole it

 

http://www.bbc.com/news/magazine-29644591

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakensin viikonloppuna siskon poikien kanssa Heinkel He70-sotilasversion. Eipä löytynyt pakkauksesta hakaristiä pyrstöön? Kyl maar ennen oli Airfixillä tarvittavat siirtokuvat...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakensin viikonloppuna siskon poikien kanssa Heinkel He70-sotilasversion. Eipä löytynyt pakkauksesta hakaristiä pyrstöön? Kyl maar ennen oli Airfixillä tarvittavat siirtokuvat...

 

Vaan ei ole enää. Saksan ja muiden maiden lait käytännössä edellyttävät ettei niissä myytävissä malleissa ole hakaristejä, joten ne puuttuvat yleensä ainakin isompien eurooppalaisten valmistajien malleista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa varsinaisesti olla vain Saksassa lailla kielletty niiden käyttö tai edes näyttö. En ainakaan tiedä muita maita. Eri asia on sitten se, että paljon Saksaankin myyvät firmat eivät vapaaehtoisesti niitä halua käyttää. Suomesta saati sen historiasta ei maailmalla tiedetä juuri mitään (lähinnä meidän oma syymme), joten siniset hakaristit mennevät samaan kiellettyjen "lokeroon".

 

Jos hakaristit haluaa esimerkiksi pienoismalleihin, pitää ne tehdä itse. Toinen kalliimpi vaihtoehto on tilata ne maailmalta. Google-haku sanoilla decal ja swastika tuo esille nettifirmoja, jotka myyvät noita siirtokuvia - myös natsien hakaristejä ja suomen ilmavoimien tai panssariaseen entisiä tunnuksia.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mm. kiinalaiset ovat kiertäneet hakaristiongelman siten, että toimittamissaan siirtokuva-arkeissa ei toimiteta kokonaisia hakaristejä, vaan erillisiä hakasia, jotka saa sitten liimailla yhteen kokonaisiksi hakaristeiksi- jos uskaltaa  :laugh:

 

edit: siis tähän tapaan:

MM002d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa varsinaisesti olla vain Saksassa lailla kielletty niiden käyttö tai edes näyttö. En ainakaan tiedä muita maita. Eri asia on sitten se, että paljon Saksaankin myyvät firmat eivät vapaaehtoisesti niitä halua käyttää. Suomesta saati sen historiasta ei maailmalla tiedetä juuri mitään (lähinnä meidän oma syymme), joten siniset hakaristit mennevät samaan kiellettyjen "lokeroon".

 

Käsittääkseni Itävallassa olisi vastaava laki ja on muitakin maita joissa vähintäänkin hakaristin esittäminen julkisesti on kiellettyä. Tosin voihan olla, että esimerkiksi pienoismallit rajautuisivat ulkopuolelle. Mutta tosiaan eiköhän Saksa yksinäänkin riitä vallitsevan käytännön syntymiseen, etenkin kun toinen suurista eurooppalaisista mallivalmistajista on saksalainen.

 

Sitä en ihmettele lainkaan ettei hakaristit kieltäneissä maissa ole haluttu sen suuremmin lähteä erottelemaan minkälaisesta hakarististä on kyse. Se antaisi vain loputtomat mahdollisuudet lain kiertämiseen. Suomalaiset hakaristithän malleista kyllä tarpeen tullen löytyvät, joskin usein kahteen osaan jaettuna. Toisaalta Airfix tuntuu rajanneen suomalaista esikuvaa esittävät mallit sodanjälkeisiin koneisiin jolloin ongelmalta vältytään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menin suuren eurooppalaisen lentoyhtiön kokoukseen Pariisiin.

Ylläni uusi ja hieno Helly Hansenin villis, jonka etumuksessa HH.

Itävaltalainen Martha sanoi etten pääsisi se päällä Itävaltaan....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rakensin viikonloppuna siskon poikien kanssa Heinkel He70-sotilasversion. Eipä löytynyt pakkauksesta hakaristiä pyrstöön? Kyl maar ennen oli Airfixillä tarvittavat siirtokuvat...

Minä mallailin 1960-luvulla ja ainakin silloin oli Airfiksin siirtokuvista (ja laatikon kansikuvista) turha etsiä saksalaiskoneen pyrstöön hakaristiä. Piti maalailla itse tai mallikaupoissa myytiin erillisiä arkkeja jossa oli erikokoisia ja mallisia hakaristejä...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hakaristi on todella ollut laajassa käytössä hyvin positiivisessa mielessä eri puolilla maailmaa, mutta kun Aatu omi sen itselleen, niin sen jälkeen kaikki viittaukset siihen on jotenkin aina assosioitu Aatuun. Sehän ei siis ole sinänsä tuon symbolin vika, mutta olisi silti aina hyvä jos ihmiset tietäisivät mistä tuo sybmboli tulee ja mikä sen merkitys on ollut eri kulttuureissa. Tuo ruotsalaisen lätkäjoukkueen kaveri varmasti tiesi suomalaisen ilmavoimien tunnuksen merkityksen ja taustan, mutta halusi tavallaan "kaapata" sen omien tarkoitusperiensä naamioiduksi viitteeksi.

 

Kun asuimme Yhdysvalloissa, niin mullka oli kotona lasivitriinissä useita lentokoneiden pienoismalleja, esimerkiksi 1:72 Brewster Suomen väreissä ja Yhdysvaltojen laivaston väreissä. Eräs meillä käynyt amerikkalinen vieras oli viitannut toisille ihmisille meistä, että onko ne  "ne" tyypit, joilla on natsikoneita esillä...

 

Tässä pari viittausta hakaristiin amerikkalaisessa ilmailussa. Eka on USAF:n museosta Escadrille Lafayetten SPAD-koneen kyljestä leikattu kankaan pala, ja toinen on kuva Lindbergin alkuperäisen spinnerin sisältä Smithsonian museosta DC:stä. Siihen kaikki projektiin osallistuneet kirjoittivat onnentoivotuksensa matkalle. Tuon hakaristin kirjoitti intiaani, joka ilmeisesti ei osannut muutooin kirjoittaa.

 

Timo

 

 

 

lafayette_escadrille_indian_head.jpg.4412b7170ba9880fda1ef43431f8193f.jpg

 

 

>lindbergh_spinner_2.jpg.aa2e01252364937bbb30e25da18b1144.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo hakaristi on todella ollut laajassa käytössä hyvin positiivisessa mielessä eri puolilla maailmaa, mutta kun Aatu omi sen itselleen, niin sen jälkeen kaikki viittaukset siihen on jotenkin aina assosioitu Aatuun. Sehän ei siis ole sinänsä tuon symbolin vika, mutta olisi silti aina hyvä jos ihmiset tietäisivät mistä tuo sybmboli tulee ja mikä sen merkitys on ollut eri kulttuureissa. Tuo ruotsalaisen lätkäjoukkueen kaveri varmasti tiesi suomalaisen ilmavoimien tunnuksen merkityksen ja taustan, mutta halusi tavallaan "kaapata" sen omien tarkoitusperiensä naamioiduksi viitteeksi.

 

Kun asuimme Yhdysvalloissa, niin mullka oli kotona lasivitriinissä useita lentokoneiden pienoismalleja, esimerkiksi 1:72 Brewster Suomen väreissä ja Yhdysvaltojen laivaston väreissä. Eräs meillä käynyt amerikkalinen vieras oli viitannut toisille ihmisille meistä, että onko ne  "ne" tyypit, joilla on natsikoneita esillä...

 

Tässä pari viittausta hakaristiin amerikkalaisessa ilmailussa. Eka on USAF:n museosta Escadrille Lafayetten SPAD-koneen kyljestä leikattu kankaan pala, ja toinen on kuva Lindbergin alkuperäisen spinnerin sisältä Smithsonian museosta DC:stä. Siihen kaikki projektiin osallistuneet kirjoittivat onnentoivotuksensa matkalle. Tuon hakaristin kirjoitti intiaani, joka ilmeisesti ei osannut muutooin kirjoittaa.

 

Timo

 

No, meneekö aiheen sivuun kun löysin tämän artikkelin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lafayette_Escadrille

Sielläkin on samankaltainen inkkari ja hakaristi.

Miten Belgian ilmavoimilla on  samankaltainen merkki koneen CE-03 kyljessä? Ilman hakaristiä.

 

 

dsc07555b.jpg.604547e2f2ebbe11f2d5afd153b708e2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä Belgian ilmavoimat on jotenkin omimassa, tai kunnioittamassa tuota Lafayette eskadroonan muistoa. Tunnuksen muoto näyttää kuitenkin muuttuneen aika paljon vuosien saatossa. Varmaan tuon hakaristin poisjättämiselle on ollut painavat historialliset syyt. Tässä linkki juttuun, jossa ihmettelin 30-luvun Moranen kyljessä olevaa samanlaista tunnusta Brysselin museossa käydessäni 2011.

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,101029.0.html

 

Tässä kuva tuon USAF:n museolle tunnuksen lahjoittaneen Henry Sweet Jamesin ilmeisesti juuri tuosta SPAD-koneesta silloin kun kankaanapala vielä oli paikoillaan. Hakaristi tässä kuvassa ei näy, mutta kun tuon intiaanin muoto on muutoin aivan samanlainen kuin Daytonissa ottamassani kuvassa, voisi uskoa myös hakaristin olevan paikallaan.

 

 

henry_sweet_jones.jpg.090f1d52d48e99b08ddb757a55dbbf3e.jpg

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menin suuren eurooppalaisen lentoyhtiön kokoukseen Pariisiin.

Ylläni uusi ja hieno Helly Hansenin villis, jonka etumuksessa HH.

Itävaltalainen Martha sanoi etten pääsisi se päällä Itävaltaan....

Mistä tämä johtuu? Suojeleeko Itävalta omia Helly Hansen jälleenmyyjiään ja kerää rajalla HH kuteet pois ja velvoittaa ostamaan Itävallasta uudet tilalle?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tämä johtuu? Suojeleeko Itävalta omia Helly Hansen jälleenmyyjiään ja kerää rajalla HH kuteet pois ja velvoittaa ostamaan Itävallasta uudet tilalle?  :P

 

Taitavat vieläkin pelätä omaa miestään, joka oli alun perin Schicklgruber.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme vaimon kera itävallassa jokunen vuosi takuapperin, oli sekä takit että puserot HH eikä kukaan pahoittanut mieltään ainakaan näkyvästi, Hellyhän oli isopartainen mies Norjasta tiettävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat vieläkin pelätä omaa miestään, joka oli alun perin Schicklgruber.

 

Kyllähän se oli oman miehen faija, joka oli alun perin Schicklgruber. Valtakunnanjohtaja itse ei koskaan ollut muuta kuin Hitler. Isä kun vaihtoi nimensä toistakymmentä vuotta ennen pojan syntymää perintöteknisten syiden vuoksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mäkin olen kyllä käyttänyt Helly Hansenin takkia sujuvasti Itävallassa. Ei ole otettu rajalla pois eikä edes itävaltalaiset kollegat ole pyytäneet vaihtamaan takkia julkisilla paikoilla liikkuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään