Kai Heinonen

Miksi Bussi menee metsään?

24 viestiä aiheessa

Tuossa taustalla ainakin sanottiin että konetta ohjattiin automaattisesti. Kyseessä oli ymmärrykseni mukaan ensimmäinen miehittämätön matkustajailma-alus. Testimielessä taidettiin ajaa puihin.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuossa mitään sakkausta ollut sen paremmin kuin miehittämätöntä lentoa tai missattua kiitotietäkään :)

Tästä videosta on puhuttu aikoja sitten paljonkin, mutten tähän hätään löytänyt linkkiä.

Ilmailunäytöksessä kapteeni alitti minimikorkeuden, jolloin kone tulkitsi tämän laskeutumiseksi eikä tilannetta ehditty korjata. "Päivityksiä" noihin koneisiin ilmeisesti tulee kuitenkin tasaisin väliajoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessähän oli A320 koneen esittely lento näytöksessä Mulhouse-Habsheim kentällä Ranskassa 1988. Koneen piti tehdä matala lähestyminen laskuasussa mutta menikin kiitotien päässä olevaan metsikköön. Kolme ihmistä menehtyi. Kuskin mukaan moottorit eivät reagoineet tehonkuutoksiin, tutkijalautakunta taas pisti pilotin vastuuseen. Asiaanhan liittyi paljon hämärää:ns. mustat laatikot (CVR ja DFDR) katosivat onnettomuuden jälkeen ja löytyivät sitten myöhemmin, mutta ratkaisevat sekunnit puuttuivat jne. Tästä oli täällä jokin aika sitten pitkä keskustelu, joku joka löytää voi linkittää. Tässä linkki aidisaster.com:iin missä juttu kyseisestä onnettomuudesta:http://www.airdisaster.com/investigations/af296/af296.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Päivityksiä" noihin koneisiin ilmeisesti tulee kuitenkin tasaisin väliajoin.

 

toi kuulostaa hyvälä, että tulee.

jos bussit toimisi samanlailla kun microsoftin flight simulatorin, niin taitaisin juosta etelänmatkat.

 

-kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

toi kuulostaa hyvälä, että tulee.

jos bussit toimisi samanlailla kun microsoftin flight simulatorin, niin taitaisin juosta etelänmatkat.

 

Ja onneksi tulee... Enää on ilmailualalla yksi ongelma. Pilotteihin ei saa päivityksiä oikein millään :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisen turman ohjaamokeskustelu

 

12.44:27 TOWER QNH Habsheim 1012 Fox Echo 9.8.4 Captain OK

12.44:31 Co-pilot Roger

12.44:32 Captain 9.8.4 put in 9.8.4

12.44:34 Co-pilot 9.8.4 QFE selected!

12.44:37 Good gear is down; flaps 2!

12.44:42 Captain Flaps 3

12.44:45 Co-pilot Flaps 3! Captain That's the airfield, you confirm?

12.44:48 Co-pilot Affirmative

12.44:51 Co-pilot You see it LL 01, when we get there you're at 1 nautical mile, that's right.

12.45:19.1 Radio altimeter [Forty]

12.45:04.7 [GONG!] - GPWS cut off

12.45:05.7 Radio altimeter [Two hundred]

12.45.11 Co-pilot P.....G.....! (name of flight safety officer)

12.45:11.4 Radio altimeter [Two hundred]

12.45.12 Co-pilot G.. is going to ...eh!

12.45:14 Co-pilot OK, you're at 100ft there, watch, watch

12.45:13 Radio altimeter [One hundred]

12.45:19.1 Radio altimeter [Forty]

12.45:23.6 Radio altimeter [Fifty]

12.45:26 Captain OK ,I'm OK there, disconnect autothrottle

12.45:27.5 Radio altimeter [Forty]

12.45:32 Co-pilot Watch out for those pylons ahead, eh. See them?

12.45:33 Captain Yeah, yeah, don't worry.

12.45:34.5 [Clack! Clack! Clack!] - power lever dentents

12.45:35.3 Radio altimeter [Thirty]

12.45:36.2 Radio altimeter TOGA/SRS

12.45:38.3 Radio altimeter [Thirty]

12.45:39 Captain Go around track

12.45:39.9 Captain Shit!

12.45:41.5 END OF TAPE

 

Lähde: http://www.planecrashinfo.com

 

Edit: Tuolta ohjaamokeskusteluista löytyy mielenkiintoisia viimeisiä sanoja esim. "That's it I'm dead"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sehän oli bussin esittely lento. tarkotuksena oli tehdä ylilento vaan. kuten jo aikaisemmin oli mainittu niin konetta ohjas tietokone. Täs ei tapahtunut henkilö vahinkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sehän oli bussin esittely lento. tarkotuksena oli tehdä ylilento vaan. kuten jo aikaisemmin oli mainittu niin konetta ohjas tietokone. Täs ei tapahtunut henkilö vahinkoja.

3 kuoli 136:sta koneessa olleesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetta ohjasi ihminen. Onnettomuus syntyi siinä vaiheessa kun kapteeni teki suunnittellun ylilennon telineet alhaalla, ja kone tulkitsi tämän sillä tavalla että ollaan menossa laskuun. Ylösveto tehotkaan eivät auttaneet kun ohjelmistossa oleva bugi ei antanu periksi ajatukselle, että ollaan menossa takaisin taivaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli pilottien piti tehdä matala ylilento jonka AP tulkitsi laskuksi koska telineet olivat alhaalla?

Airbusien automatiikkahan toimii siten että jos loivennukseen tultaessa ei vedetä tehoja alas niin autothrottle työntää tehoja automaattisesti lisää ja kone jää lentämään kiitotien pinnalle, juuri niin kuin siinä videossa näytti käyvän.

Tuosta automatiikasta oli jossain Ilmailun numerossa puhetta.

 

Ja se että pilotti sanoi että moottorit ei reagoinut tehonmuutoksiin täytyy olla juuri niin. Kone suorittaa oman toimenpiteensä itse loppuun ja antaa pilotille vallan sen jälkeen.

 

No joo, tästähän on jo puhuttu mutta siitä on jo jonkin verran aikaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika mielenkiintoinen pointti on, että näyttppi nauhalla olevan vain kerran tallentunut tuo kaasuvivun liikutuksen ääni... ja se on juuri ennen metsään menoa. Eli taitaapi olla niinkuin Anssi tuolla toisessa threadissa aikoinaan totesi, että nauhallakin kuulee, että kapteeni lisää tehot vasta kun on myöhäistä... Mut ei se mikään bugi ole. Suihkumoottorilla vaan kestää se tehon kehittyminen.

Ja jos kone on ajettu alhaiselle nopeudelle ja suurelle kohtauskulmalle huonossa lentoasussa, niin eipä se siitä ihan herkällä lähde, vaikka mikä olisi. Näitä arviointivirheitä sattuu aina silloin tällöin... joskus koneet ajetaan laskussa pitkäksi, jos jää lyhyeksi... milloin mitäkin. Tosin kaikissa näissä on ihminen ohjaajana ja kone tekee vain sen, mitä kuski komentaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tosin kaikissa näissä on ihminen ohjaajana ja kone tekee vain sen, mitä kuski komentaa...

 

Väärin, kone tekee sen mitä ihminen pyytää eikä välttämättä sitäkään, jos kone päättelee ettei se ole viisasta. Tässä tapauksessa jäin kyllä siihen uskoon, että vika oli ohjelmointivirheessä, ei niinkään kapteenin työskentelyssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi lentonäytöksen koneessa oli niin paljon ihmisiä kyydissä?

 

Jollei muistini petä, niin kyytiläiset olivat toimittajia. Korjatkaa, jos tiedätte asian paremmin.

 

<muistikuva>Tapahtuman jälkeen jutusta oli artikkeli Seura-lehdessä. Muistelisin vielä, että joku Airbusin nokkamies oli iloinnut tuossa onnettomuudessa siitä, että tuhoutuneen koneen runko ei katkennut vaan pysyi koossa rysähdyksestä huolimatta.</muistikuva>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen että täällä on niin suuria ilmailun joka alan asiantuntioita että tähän ei voi mitään lisätä (kuinka moni näillä listoilla läntää oikeasti sis oikeasti eikä pelkästään kalsarit jalassa tietokoneen edässä)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

..kuinka moni näillä listoilla läntää oikeasti sis oikeasti eikä pelkästään kalsarit jalassa tietokoneen edässä..

 

No mä lennän ainakin ihan munasilteen. Oikeesti.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen että täällä on niin suuria ilmailun joka alan asiantuntioita että tähän ei voi mitään lisätä (kuinka moni näillä listoilla läntää oikeasti sis oikeasti eikä pelkästään kalsarit jalassa tietokoneen edässä)

 

 

[avautuminen]

Onneksi tänne palstalle eksyy sinunlaisia oikeita ja todellisia ammattilaisia jotka kertovat meille haave maailmassa eläville "asiantuntijoille" kuinka asiat oikeasti ovat. Vastapalveluksena kalsaripilotit voi auttaa sinua simulaattori ongelmissa.

[/avautuminen]

 

Sori!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jarrua hommaan ja pysytellään alkuperäisessä aiheessa. Ei lähdetä nyt tämmöisestä asiasta väittelemään/kinastelemaan jos tämä herrasväelle sopisi... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi...voi...

 

Taas kerran meni koko keskustelu metsään! Niin meni kyllä itse konekin.

 

www.airdisaster.com "ym... kertovat kyllä mitä onnettomuuksista on selvinnyt".

 

T: Mika.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Useinhan tästä onnettomuudesta on tälläkin palstalla puhuttu pilotin puolesta/vastaan ja Airbusin softan puolesta/vastaan, mutta taitaa juttu jäädä ikuisesti roikkumaan ilmaan. Virallinen tutkimus kertoo yhtä ja Ranskan pilottiyhdistyksen tutkimus toista....

 

Perusjuttu lienee se, että oli ns. tyhmä temppu suunnitella täydessä matkustajalastissa olevalle koneelle ylilento laskutelineet ja laipat alhaalla 100 ft korkeudella kiitotiestä. Vaikuttaisi siltä, siis toistan, vaikuttaisi siltä, että koneen automatiikka luuli koneen tulevan laskuun ja siksi sääti autothrottlea flight idle-tehoille. Kun kippari pyysi "disconnect autothrottle", oli jo liian myöhäistä päästä takaisin ilmaan. No, tämä on vain minun mielipiteeni, kaikki mahdolliset linkit on luettu eikä sen selvempää tule.

 

Siis tyhmästi suunniteltu ylilentotemppu joka päättyi ikävästi kuin lasten mehuhetki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tutkijalautakunta taas pisti pilotin vastuuseen

 

Olen pikaisesti lukenut pari paksua lento-onnettomuuskirjaa. Näyttää olevan tyypillistä, että pilotti tai lennonjohtaja pistetään vastuuseen vaikka väkisin, erityisesti jos on viranomaisjärjestelmissä ollut puutteita.

 

Kirjojen nimiä en muista, luin niitä kirjastossa.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseisessä koneessa ei ollut mitään vikaa. Ei softassa eikä muussakaan. Kyseessä oli ensisijaisesti erittäin puutteellinen lennonvalmistelu ja siihen lisättynä myöhempi ohjaajien virhe ja ylilennettävän kentän päässä ollut korkea maasto. Kone lensi maksimi kohtauskulmalla täydessä laskuasussa ylilentovaiheessa ja reilusti ns. vastuskäyrän väärällä puolella. Tuossa paikassa ja ajassa ei jäljellä olleen työntövoimaylijäämän turvin ollut minkäänlaista mahdollisuutta saada konetta nousuun ja välttää osumista kiitotien päässä nousevaan maastoon. Kone itsessään oli manuaaliohjauksessa, joka sekin kulkee toki tietokoneen kautta kyseisessä konetyypissä siten, että ohjaaja ei ikäänkuin voi vetää nokkaa yli sakkauskohtauskulman. Tämä oli avaintekijänä onnettomuudessa, koska juuri se sai ohjaajat esittämään sinänsä hyvin näyttävän hitaan ohilennon. Mainittakoon, että kohtauskulma oli ylösvetotehojen asettamishetkellä 15 astetta ja nopeus 122 solmua korkeuden ollessa n. 30 jalkaa! Moottorit antoivat ylösvetotehot nopeammin, kuin mitä niiden sertifiointivaatimuksessa edellytetään.

 

Matkustajat olivat etupäässä jollakin hyväntekeväisyysmielessä järjestetyllä lennolla. Muun muassa lapsia ja yksi heistä vammainen, liikuntakyvytön poika, joka menehtyi onnettomuudessa. Muuten näillä tiedoilla onnettomuudessa menehtyi kolme ihmistä - savukaasuihin ja palovammoihin. Tutkijalautakunta antoi syystä sapiskaa, koska koneella lennettiin sen suoritusarvojen äärirajoilla matkustajat päällä. Yritän laittaa lisätietoa kunhan ehdin. Hivittävän hankala muutamalla lauseella antaa kattavaa kokonaiskuvaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään