Marko Rintanen

Vanha potkuri?

53 viestiä aiheessa

Tarvittaisiin kipeästi tunnistusapua! Minulle päätyi tällainen perskaantunut vanha potkuri. Myyjän perimätiedon mukaan, kone olisi aikoinaan pudonnut 20-luvulla Kotkan edustalle jäälle ns Keisarinsataman lahdella jossakin yleisölennätyksessä.

No sellaista tapausta ei ainakaan kirjat tunne, joten on voinut tarina muokkaantua vuosien saatossa.

 

Potkurista löytyy seuraavat merkinnät. D 1780 , H 1600 , 36  129 , 155 ja sitten käsinkirjoitettu 2020

 

 

img_9168.jpg.a67287ea5a1f7ee9fd3d93ea713da270.jpg

 

 

img_9178.jpg.24daf705b6417021353b00b05091c130.jpg

 

img_9172.jpg.8b537f6b4081848207ed922acc864f95.jpg

 

>img_9170.jpg.969843b9c10015acfd621d309352f95c.jpg>img_9168.jpg.a39a8db29d41a61ff37dd2322576c3b3.jpg

img_9170.jpg.360196425881e72358a75111b14519bc.jpg

img_9178.jpg.57259cce334c4fd4b1593111b794a71f.jpg>img_9183.jpg.75106acdd41711998d8d9d43abfa545d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuo Kotka pitää paikkansa niin ilmavoimilla sattui tuolla 1920 luvulla kaksi keikahdusta eli Caudron C 60 eli CA 29 23.3 1926 pakkolasku jäälle jonka jälkeen törmäys puuhun, vauriot sopivat mielestäni hyvin metsästysmuistoksi.

Toinen, Hansa 4E26 ympäri 23.9 1924 kotkan edustalla, kumman potkuri tuo nyt sitten voisi olla.

Niin vielä Caudronin potkurissa oli ainakin nuo 8 pulttia.

Ja niin näyttää olevan Hansassakin.

Nyt mittailemaan seinillä roikkuvia potkureita:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa vuosiluvuissa on tapahtunut tarinan edetessä heittoja, niin olisiko mitään mahdollisuutta,että kyseinen potkuri olisi lentonäytöksessä 1948 Haminassa jäälle syöksyneen Bucker Bu 133C Jungmeisterin potkuri?

Eli tarkemmin ajateltuna OH-SEA:n vispilä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jospa vuosiluvuissa on tapahtunut tarinan edetessä heittoja, niin olisiko mitään mahdollisuutta,että kyseinen potkuri olisi lentonäytöksessä 1948 Haminassa jäälle syöksyneen Bucker Bu 133C Jungmeisterin potkuri?

Eli tarkemmin ajateltuna OH-SEA:n vispilä?

 

Katselin Jungmeisterien kuvia ja niissäkin huiska näyttäisi pyörivän valitettavasti toiseen suuntaan...

 

http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2010/11/28/110820.jpg

 

Tuosta pyörimissuunnasta tulee mieleen, että esim. autonmoottoreista (VW) tehdyt lekoversiot (esim.Limbach ja Grob) pyörivät juuri samaan suuntaan kuin sinun vanha potkuri eli "väärinpäin". Sellaisesta on omakohtaisia kokemuksia, Falkella ja Grob 109B.llä tuli lennettyä. Alla tyypillinen mopun potkuri, jossa sama pyörimissuunta:

 

http://www.ukaircraftparts.com/cgi-bin/pics/4689.jpg

 

Potkurisi näyttää olevan tosi vanha eikä varmaan ole varmaankaan "nykyisistä" lentolaitteista. Tulee vaan mieleen, olisiko se ollut jossain sellaisessa koneessa, jossa on ollut jokin modifioitu "itsetehty" tms. moottori. Sellaisiahan ennen värkättiin. Miten sitten esim. jääkiitäjä tms?

 

Osaako joku sanoa, kuinka yleisiä olivat "ennen vanhaan" juuri noin päin pyörivät "propellit"? Enemmistö lentokoneiden potkureista kun näyttäisi selvästi pyörivän päinvastaiseen suuntaan...eli edestä katsoen vasempaan. Googlasin kuvahaulla vanhoja potkureita juuri.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuri on ostettu 65-vuotiaalta henkilöltä ja vispilä on hänen isoisänsä peruja,joten sen puoleen varmasti vanhasta vempaimesta kyse.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimilla taisi olla vain Koolhooven ja olikohan Haukka toisella suunnalla toimivia, ehkä jokin muu.

 

Kuvien mukaan Tuiskussa näyttäisi olevan tälläinen 'väärään suuntaan' pyörivä potkuri kahdeksalla pultilla.

Tosin ei tuo kuvan http://www.panoramio.com/photo/83502843 potkuri muuten kovin samanlaiselta näytä.

 

Onko jossain muussa koneessa ollut sama Armstrong Siddeley Lynx -moottori ja onko tuo pyörimissuunta

ehkä Armstrong Siddeley -moottoreiden 'sukuvika'?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo D1780 viitannee potkurikehän halkaisijaan, joten siinä lienee jotakin osviittaa konetyypistäkin. Ei siis mikään kovin iso tuon aikakauden tuotteeksi. Tai sitten se viittaa johonkin ihan muuhun.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erään asiantuntijan mukaan, kyseessä olisi pienitehoinen siviilikone. Kaikki ilmavoimien koneet voi rajata pois, potkurin koon takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kyseessä on ollut yleisölennätys, niin tulee mieleen DH Moth, joita 20-30-luvulla noissa hommissa käytettiin.

 

EDIT: muokkasin vähän viestiä kun tuli lipsahdus tuon pyörimissuunnan ja edellisen laittamani kuvalinkin kanssa. DH Motheissa oli eri moottoreita ja potkurin pyörimissuunta sen mukaan kumpi-jompi... Esim. tässä kuvassa näkyy hyvin sama pyörimissuunta kuin Markon potkurissa:

 

http://www.hercprops.com/wp-content/uploads/2015/02/photo.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukkasen vaivaa tuo valmistajan nimen puute, nuo ropelin veistäjät kun mielellään jonniinmoisen puumerkin laittavat tuohon keskiöön, no toisaalta itelläänkin rupeli josta valmistaja puuttuisi jos noin olisi käynnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo potkuri on silleen tuttu, että olen päässyt sitä kääntelemään. Kaverini kanssa olimme yhtä mieltä siitä, että se on "yhdestä puusta" tehty, eikä näin ollen vastaa suomalaista IVL/VL-lentokonepotkurin valmistustapaa. Myös nousua tarkoittava merkintä "H" on vieras suomalaispotkurille joka meillä oli "GN". Mitä tulee potkurin kehän halkaisijaan (D), en löytänyt ilmavoimien käyttämistä konetyypeistä yhtään alle kaksimetristä kiinteälapaista potkuria (luettelo v. 1943). Lähimmäksi päästään D.H. Mothin kohdalla; 2050 mm. (nousu 1340 mm.) Se on tosin Cirrus-Hermes 105/115 hv. moottorille, eikä toiselle Mothissa käytetylle moottorille (Cirrus Mk.II 80 hv.) ole potkurin kehän halkaisija tiedossani.

 

Nuo kankaat lapojen ympärillä viittaa konekiväärillä varustettuun lentokoneeseen, jossa luotisade kulkee lapojen välistä tahdittimen avulla. Luotien osuessa lapaan, on kankaan tehtävänä pitää ulostuloreiät pienenä.

 

Itselleni jäi epäselväksi tämän potkurin tarina, se on nyt myönnettävä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlatessa tuota halkaisijamerkintää, löytyi suoli24:stä kysymys samanlaisesta potkurista, paitsi, että tuo (sarja)numero on eri:

 

Potkurissa on lyöty seuraavat tiedot:

 

- 36 125

- 151

- H1600 D1780

 

Mitään järjellistä vastausta ei kysymykseen tietenkään tullut, mutta jos numerot on luettu oikein, niin tuollaisia potkureita on sitten Suomessa ainakin kaksi yksilöä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo kankaat lapojen ympärillä viittaa konekiväärillä varustettuun lentokoneeseen, jossa luotisade kulkee lapojen välistä tahdittimen avulla. Luotien osuessa lapaan, on kankaan tehtävänä pitää ulostuloreiät pienenä.   

 

Konekiväärillä varustettu kone, joka ei näyttäisi olevan Suomen ilmavoimien käyttämä konetyyppi, mikä se voisi olla? Oliko Suojeluskunnilla konekiväärillä varustettuja koneita? Tai ylipäätään omia koneita? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlatessa tuota halkaisijamerkintää, löytyi suoli24:stä kysymys samanlaisesta potkurista, paitsi, että tuo (sarja)numero on eri:

 

Mitään järjellistä vastausta ei kysymykseen tietenkään tullut, mutta jos numerot on luettu oikein, niin tuollaisia potkureita on sitten Suomessa ainakin kaksi yksilöä.

 

 

 

Oho! Katohan, samantyyliset merkinnät kyllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota eipä tuo kangasverhoiltu potkuri aina tarkoita kehän läpi ampuvaa, voi olla valmistettu siten että täyttää tuonkin ehdon.Itselläni on Vidgeoniin sopiva ja siinäkin kangasta käytetty.Tuohan suojaa myös esim hiekkakentillä hiekkapuhallukselta ym.

Eli kun kangas kuluu huonoksi vaihdetaan vain kangas ja sen alla oleva ehjä puu pysyy taas ehjänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee potkurin kehän halkaisijaan (D), en löytänyt ilmavoimien käyttämistä konetyypeistä yhtään alle kaksimetristä kiinteälapaista potkuria (luettelo v. 1943). Lähimmäksi päästään D.H. Mothin kohdalla; 2050 mm. (nousu 1340 mm.) Se on tosin Cirrus-Hermes 105/115 hv. moottorille, eikä toiselle Mothissa käytetylle moottorille (Cirrus Mk.II 80 hv.) ole potkurin kehän halkaisija tiedossani.   

 

Tässä linkki Keski-Suomen ilmailumuseossa olevan Mothin kuvaan. Isoisäni, lentomestari Eino "Jurre" Juurikas sodan jälkeen tuon koneen omisti. Sen "varapotkuri" on minulla entisöitynä hallussani ja mittanauhalla mitattuna halkaisija on 195 cm.

https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_D.H.60_Moth#/media/File:De_Havilland_D.H.60X_%28OH-EJA%29.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota eipä tuo kangasverhoiltu potkuri aina tarkoita kehän läpi ampuvaa, voi olla valmistettu siten että täyttää tuonkin ehdon.Itselläni on Vidgeoniin sopiva ja siinäkin kangasta käytetty.Tuohan suojaa myös esim hiekkakentillä hiekkapuhallukselta ym.

Eli kun kangas kuluu huonoksi vaihdetaan vain kangas ja sen alla oleva ehjä puu pysyy taas ehjänä.

 

En väitä vastaan, onhan niitä potkureita jotka ovat kokonaan kangaspäällysteisiä. Kuitenkin tämän po. potkurin rajattu alue viittaa mainitsemaani potkurin kehän läpi ampumiseen kk:lla.

 

Tässä linkki Keski-Suomen ilmailumuseossa olevan Mothin kuvaan. Isoisäni, lentomestari Eino "Jurre" Juurikas sodan jälkeen tuon koneen omisti. Sen "varapotkuri" on minulla entisöitynä hallussani ja mittanauhalla mitattuna halkaisija on 195 cm.

https://fi.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_D.H.60_Moth#/media/File:De_Havilland_D.H.60X_%28OH-EJA%29.jpg

 

Juhalle kiitokset. Jurren ilmailuvaiheista olen paljon lukenut. Minulla on kuvattuina nippu D.H.60 Mothin lentopäiväkirjoja joissa on ollut Cirrus II -moottori, mutta ainoassakaan ei ole merkintää potkurin tiedoista (läpimitta, nousu). Sen sijaan lähes kaikista Cirrus-Hermes -moottorilla varustetuissa Moth-koneissa potkuritiedot ovat täydelliset. Onko potkurissasi painettuina myös valmistusnumero ja nousu? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ei potkurissa ole minkäänlaisia merkintöjä. Itsekään en tiedä, mistä isoisäni sen aikoinaan on hankkinut. Lisäksi se on tosiaankin jossain vaiheessa entisöity, jolloin mahdollisia merkintöjä on saattanut kadota historian hämärään. Nykyisessä kuosissaan se on minulla ollut 1970-luvun loppupuolelta. Sinänsä harmi, ettei aikoinaan nuorempana ymmärtänyt tarkkoja tietoja kysellä. Nyt, kun ymmärtäisi, ei oikein ole ketään, keneltä kysyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään