Jorma Silo

Ovatko lentäjät todellakin pätkiä eli tumppeja?

29 viestiä aiheessa

Tämä ei siis todellakaan ole trolli. Kysyn tätä enemmän kuin puoliksi tosissani. Ja sopii hyvin näin viikonlopun relaamiseen.

 

Lentäjien pituudestahan on usein ollut puhetta, se kun askarruttaa kovasti varsinkin junioreja. Joskus aikoinaan (nuoruudessani 1970-luvulla) puhuttiin siitä, ettei esimerkiksi Ilmavoimat kelpuuttanut hävittäjälentäjiksi kuin korkeintaan keskimittaisia miehiä. Mulla ei ole pienintäkään hajua siitä, onko kyseessä roskapuhe vai tosijuttu.

 

Mutta tässä aikojen kuluessa olen sattunut naamakkain monienkin ammattilentäjien kanssa, ja kyllä tämä on todella vähän alkanut mietityttää vanhaa p-eruakin. Tiedän oikein hyvin, ettei otos ole edustava... mutta en ole tavannut yhtään lentäjää, joka olisi edes mun mittaiseni. Enkä minä ole erityisen pitkä, jonkin verran päälle 180 cm.

 

Aivan viime aikaisista havainnoista (ei, ei ole montaa:) Malmin ilmailupäivänä pari vuotta sitten juttelin monen Ilmavoimien pilotin kanssa: nuoria tai keski-ikäisiä, kaikki nippa nappa 170 cm.

 

Viime kesänä tultiin iltamyöhällä Oulun Arinaan (mainio olutravintola siinä vieressä) kun paraatiovelle ajoi pitkä limusiini tummilla laseilla. Ulos purkautui Finskin lentävää henkilökuntaa ja minähän ilahduin: kippari oli keskimittainen patu, mutta kerrankin försti näytti itseni mittaiselta. Kun porukka meni respan tiskille, hivuttauduin lähemmäksi mutta ei: ei se ollutkaan kuin ehkä 175...178 cm; oli vain niin laiha...

 

Yhdessä taannoisessa tv-ohjelmassa puolestaan haastateltiin USAF:n hävittäjälentäjiä (ohjelma käsitteli piristeiden käyttöä. Moni saattaa muistaakin sen.) Pituudesta ei voi sanoa mitään, mutta joka jätkän niska oli kaksi kertaa leveämpi kuin päälaki. Tämän kyllä voin ymmärtääkin. Niissä kiihtyvyyksissä kumikaulalla ei pärjätä.

 

Toisaalta dilleläiset (DHL) kertovat tarinaa noin 100-vuotiaasta, edelleen lentävästä, kolme metriä pitkästä kapteeni Kotkasta, joka jyrisee: "Tiedot kuolemastani ovat edelleenkin liioiteltuja!" ja väittävät, että tämä henkilö on todella olemassa.

 

Voisin kuvitella, että lyhyen ja jäntterän tyypin tasapaino olisi parempi kuin pitkän ja hontelon, ja sen takia ne selviäisivät testeistä helpommin... mutta yhtä hyvin voi olla, että omat havaintoni ovat rena slumpen.

 

Onko tästä asiasta jotain ihan oikeaa tietoa? Kysyn ihan tosissani.

 

Ällistelee flunssaansa Stroh 54:llä hoiteleva,

--- Jorma

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ainakin Ilmavoimilla tietyt mitat, mitä ei saa ylittää. En muista mitään tarkkoja mittoja, mutta esim perseen ja polven väli ei saa ylittää jotain tiettyä mittaa ja eiköhän kokonaismitallekin ole rajat... Esim. isä on 194cm pitkä, mutta haki silti aikoinaan (ilmeisesti piruuttaan) Ilmavoimiin. Polvet olisivat kuulemma jääneet MiGiin, jos niillä jaloilla olisi pitänyt heittoistuinhyppy suorittaa :)

 

EDIT: Strohissa on kiva jälkimaku. Mutta vanha suomalainen flunssanparannusohjehan menee seuraavasti: "Yskä lähtee yksimällä ja nuha.... you know ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin ennen ja eräissä maissa on ollut rennompaa - Roald Dahl kertoo muisteluksissaan "Poika/Yksinlentoon", kuinka hän parimetrisenä hongankolistajana liittyi RAF:een lentokoulutukseen Nairobissa 30-luvun lopulla. Lääkäri sanoi että on pojalla pituutta, mutta ei hänellä mitään kieltoa ole hyväksyä lentäjäkoulutukseen.

 

Sitten koulutuksessa Tiger Mothilla Dahl meinasi tukehtua potkurivirrassa kun pää sojotti korkealle ylös ohjaamosta, ja siirtolentäessään myöhemmin lisätankkien kanssa Hurricanea Egyptistä laivueeseensa Ateenan lähistölle keväällä 1941 - polvet koukussa ja kyynärpäät suussa - hän oli perille päästyään niin kämähtänyt puuduksiin, että hänet piti nostaa sieltä ohjaamosta ulos.

 

Heh...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimissa taitaa minimipituus olla 165 cm ja maximi 190 cm (muistaakseni). Syksyllä tapasin mm. Midnight Hawksien entisen kuskin V-P;n, ja sehän on jotain 190 cm pitkä, että ei sitä nyt mikään nysä tarvi olla että lentäjäksi pääsisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varmaankaan tarvitse. Oikeastaan mua on vaivannutkin se, että kaikki tapaamani lentäjät ovat niin selvästi korkeintaan keskimittaisia tai sitä lyhempiä. Se todellakin voi olla ihan sattumaa; en minä heitä nyt niin kovasti ole kohdannut.

 

Olen miettinyt, että suosiiko lentäminen - lentäjien valinta - sen kokoista fysiikkaa. Siitä haluaisin mielelläni nähdä jotain faktatietoa, jos semmoista on saatavissa... voi olla, ettei ole.

 

--- Jorma

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ei-niin-järkiperäisesti ajatellaan, niin voisihan sitä lämpimikseen laskeskella, että paljonko maksaa vaikkapa vuodessa yhtiölle, jos pilotti on pieni (esim. 75kg) verrattuna isoon (esim. 85kg). Siitä joku arvioimaan... 10kg ylimääräistä (x2 jos lasketaan perämieskin) joka lennolla x lentojen määrä x poltsikankulutus per kilo... ;) Harrastakaa, jossei parempaa tekemistä ole :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten ilmavoimien puolella ehkä sitä lyhyyttä suosii se että lyhyemmät ihmiset luonnostaan kestää hieman paremmin G-voimia kuin pidemmät, koska sydämmen ja aivojen välissä on matkaa vähemmän. Ei tarvi tehdä niin isoa työtä sydämmellä että menee veri aivoihin asti. Tästä oli ihan jokunen vuosi sitten juttua kun tuli G-voimista kertova dokkari primassa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimissa konetyyppien mukaisesti tulee minimi ja maksipituudet, siviilipuolella lienee selkeästi väljempää. Liian lyhyt ei ylety polkimille, ei näe ulos, liian pitkä ei mahdu ohjaamoon tai ei mahdu ehjänä ulos heittoistuinhypyssä.

 

Nykyään pituuteen liittyvät rajat: Pituus 165-190 cm, selän istumapituus 81 -100 cm ja reiden pituus 55-67 cm. MiG-21 F13 versiossa selän istumapituuden maksimi oli 95 cm.

 

Lisäksi pilotille on myös minimi ja maksimi paino, 54-97 kg. Uskoakseni nämä rajat johtuvat heittoistuimesta, liian kevyt ja lähtee liian suurella kiihtyvyydellä, liian painava ei lähde tarpeeksi äkäiseen...ilmavoimissa ei tuo polttoaineen kulutuksen kasvu pilotin painon mukaan liene kynnyskysymys, jälkipoltin pari sekuntia pidempään päällä niin siinä paloi muutaman kymmenen kiloa kevyemmän lentäjän uran aikainen löpön säästö ;D

 

Ollin mainitsema G-voimien sieto pitää paikkansa, lyhyempi matka pumpata verta aivoihin tuo osaltaan selkeää etua. Lisäksi ihmiset on täysin yksilöllisiä G-voimien sietämisessä, yksi pyörtyy 4:n Geen vedossa, toinen alkaa vasta nauttimaan tuossa vaiheessa. Lisäksi fyysinen kunto, kunnon laatu ja harjoittelu vaikuttaa paljon....maratoonarin säästämään treenattu kroppa on heikoilla G-voimien kanssa verrattuna punttisalilla hankittuun lihasten pinnistyskykyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karin vastaus oli hyvin selkeä! Kyseisestä aiheesta tuli mieleen omat "mitat" 1983. Pistetään nyt sekin julkisesti rieposteltavaksi, kun iän tuoma arvovalta (?), käsittelee ko. aihetta jo hymyssä suin vuonna 2005 ;D. Mutta vuonna 83 v...ti hartaasti :-. Tosin voishan se olla niinkin, että bis/FM-pilottina olisi jo pari metriä multaa päällä ja horsmaa....kasvamassa.

 

Ja kun nelikymppisenä alkaa olla pakoputki ruosteessa, iskarit p...na ja selässä tohtorin mukaan iän tuomaa kulumaa ( lääketieteellisesti todettu kieroksi savolaiseksi )...niin ei käy enää wanhoja ohjaajia kateeksi. Kuuden tunnin Kanarian lento veti polvet jäykäksi ja etc. Niin kaikki kunnia 50-v ikäisille Finskin kippareille. Ei muuta pojat kun lenkille!

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

FM-kuski Meriö oli sentään herrasmies! Kenraalilla oli aikaa vastata koulupojan itkuvirteen :D! Tosin Karjalastahan hääkin kuin meidänkin muorin suku. Karjalan prihoja!

 

T: JJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun Tietomaassahan on Drakenin ohjaamo kokeiltavaksi. Minä en edes kokeillut... olisin ehkä jotenkin päässyt sisään, mutta ulos vain palokunnan avulla... tosin siinä ei kysymys olisi ollut pituudesta, vaan eräistä muista mitoista.

 

Mutta ihan rehellisesti sanottuna se näytti kyllä todellakin aivan järkyttävän ahtaalta loukolta, vaikka olisin ollut kolmenkymmenen vuoden takaisissa mitoissanikin.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun Tietomaassahan on Drakenin ohjaamo kokeiltavaksi. Minä en edes kokeillut... olisin ehkä jotenkin päässyt sisään, mutta ulos vain palokunnan avulla... tosin siinä ei kysymys olisi ollut pituudesta, vaan eräistä muista mitoista.

 

Mutta ihan rehellisesti sanottuna se näytti kyllä todellakin aivan järkyttävän ahtaalta loukolta, vaikka olisin ollut kolmenkymmenen vuoden takaisissa mitoissanikin.

 

Ei siellä sisällä tarvitsekaan liikuttaa muuta kuin käsiä ja päätä..:) Ja ymmärtääkseni käsien liikuttamisellekin siellä on tilaa yllin kyllin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän täytyy vastata koska on joskus ollut ns. oma lehmä ojassa.

 

Pituutta allekirjoittaneelle on siunaantunut 193cm ja kun ennen kutsuntoja laitoin piruuttani paperit ilmavoimiin niin hylkyhän sieltä tuli pituuden takia. Tiesin sen kyllä jo ennen kuin laitoin papereita.

Viime syksynä oli mahdollisuus istua MiG-21Bis:n tiedusteluversion ohjaamossa ja selväksi kävi että heittoistuinta käytettäessä olisi polvilumpiot jääneet ohjaamoon. Tuulilasin karmi oli juuri sen verran kohdillaan.

Fouga Magisterin ohjaamossa ei samaa ongelmaa ollut mutta eihän siinä oo kyllä heittoistuimiakaan! ;D

 

Niinkuin edellä mainittiin tuo G-kestävyys perustuu siihen että sydän pystyy pumppaamaan tietyn määrän verta ja jos veripatsaan paino pumpulta aivoihin G-vetämisen aikana ylittää pumpun kapasiteetin niin tajuhan siitä lähtee.

Joku varmaan osaa muotoilla tuon enemmän lääketieeteellisemmin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjensta Tero ja muut.

 

Taisi olla tuo migin kylmätyyppien otto silloin viime syksynä entisen opinahjon vierailun yhteydessä?

 

Noista lentäjien pituuksista sen verran että, itse tuota lentotouhua vierestä seuraavana voin sanoa, että 180cm pitkänä ei kovinkaan usein tarvitse katsoa kippareita ylöspäin, tosin muutamia poikkeuksiakin toki löytyy.

 

Yleisestikään katsottuna ilmailualalla ei oikeastaan tarvitse/saa olla kovinkaan pitkä tahi "leveä". Varsinkin tällä rasvauspuolella lyhyydestä ja "ohuudesta" ei ole kuin hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä pituuksia muuten painotetaan eri maitten ilmavoimissa eri tavalla. Muistan kun Jyväskylän näytöksessä vastaan käveli ensin saksalaisia ja sitten norjalaisia niin sakemannit olivat järjestään minua pidempiä kun taas turskamaan kaverit vain leukaan saakka. Itse olen keskivertosuomalaisen mittainen eli 178 senttiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morjensta Tero ja muut.

 

Taisi olla tuo migin kylmätyyppien otto silloin viime syksynä entisen opinahjon vierailun yhteydessä?

 

Noista lentäjien pituuksista sen verran että, itse tuota lentotouhua vierestä seuraavana voin sanoa, että 180cm pitkänä ei kovinkaan usein tarvitse katsoa kippareita ylöspäin, tosin muutamia poikkeuksiakin toki löytyy.

 

Yleisestikään katsottuna ilmailualalla ei oikeastaan tarvitse/saa olla kovinkaan pitkä tahi "leveä". Varsinkin tällä rasvauspuolella lyhyydestä ja "ohuudesta" ei ole kuin hyötyä.

 

Joo, sama tuntuma sulla näkyy olevan. Tosin yksi juttu tietysti kannattaa myös muistaa: suomalaiset ovat tätä nykyä todella pitkää väkeä, kaiketi yksi pisimmistä länsimaissa (tilastot löytyvät varmaan aika helposti jostain päin nettiä.) Siksi meikäläisten silmissä lyhyt eteläamerikkalainen lentäjä voi omassa porukassaan olla hyvinkin pitkä mies.

 

Lueskelin aivan pari päivää sitten vanhoja onnettomuustutkintapapereita - se oli raportti siitä aika tunnetusta B737-onnettomuudesta Colorado Springsissä (UA 585 3.3.1991,) jossa suuntaperäsin heitti yllättäen tasan päinvastaiseen suuntaan kuin miehistö käski ja kone syöksyi maahan melkein pystysuorassa asennossa.

 

Päällikkö, 52 v. oli pituudeltaan 170 cm ja försti (nainen) 42 v. 163 cm.

 

Eihän tämä tietysti mitään osoita... mutta tulipa vain mieleen.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun noista kuuluisista G-voimista oli tässä puhetta niin...

 

Kuulin purjelennon lupakirjakurssin yhteydessä jokunen vuosi sitten mielenkiintoisen tarinan. Yksi opettajista kertoi eräästä puolalaisesta suht iäkkäästä taitolentäjästä, joka oli Suomessakin vieraillut opettamassa taitolentokurssia. Äijä oli kuulemma istunut koneessa lähes koko päivän yhden oppilaan kanssa kerrallaan. En tarkemmin tiedä paljonko oppilaita tuolla kurssilla oli, mutta melkonen "teräsvaari" silti. Taitolennossa purjekoneella g-lukemat ovat tietenkin aivan eri luokkaa kuin hävittäjissä, mutta pointti olikin se, että g-voimiakin voi (kuulemma ;D) oppia kestämään paremmin. Eli hujopeillakin on mahdollisuuksia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun noista kuuluisista G-voimista oli tässä puhetta niin...

 

...snip... mutta pointti olikin se, että g-voimiakin voi (kuulemma ;D) oppia kestämään paremmin. Eli hujopeillakin on mahdollisuuksia. ;)

 

Muistaako joku yhtä TV-ohjelmaa parin vuoden takaa, jossa puhuttiin tästä asiasta? En kuolemaksenikaan enää muista yksityiskohtia, mutta juuri tätä siinä painotettiin. Se jäi jotenkin mieleeni, että amerikkalaisilla ja velivenäläisellä oli asiaan aivan erilaiset lähtökohdat: amerikkalaiset kehittivät jonkinlaisia apuvälineitä, kun taas slobot nimenomaan treenasivat lentäjiään fyysisesti.

 

En nyt uskalla mainita mitään numeroarvoja, mutta muistan kuinka venäläiset kivenkovaan väittivät, että heidän lentäjänsä kestävät NNN G:n kiihtyvyyksiä ja amerikkalaiset puolestaan huusivat kuorossa, että ei voi pitää paikkaansa... ei ole mahdollista.

 

Onko jollain tarkempaa muistikuvaa?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla tuo migin kylmätyyppien otto silloin viime syksynä entisen opinahjon vierailun yhteydessä?

 

Juurikin samaisessa opinahjossa! ;D

 

Ja täytyy sanoa että esim DC-9/MD-80 kölialueella "kuppaa" poistaneena niin siellä kannattaa olla mahd. lyhyt ja solakka... ;) Niinkuin tankissakin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaako joku yhtä TV-ohjelmaa parin vuoden takaa, jossa puhuttiin tästä asiasta? En kuolemaksenikaan enää muista yksityiskohtia, mutta juuri tätä siinä painotettiin. Se jäi jotenkin mieleeni, että amerikkalaisilla ja velivenäläisellä oli asiaan aivan erilaiset lähtökohdat: amerikkalaiset kehittivät jonkinlaisia apuvälineitä, kun taas slobot nimenomaan treenasivat lentäjiään fyysisesti.

 

En nyt uskalla mainita mitään numeroarvoja, mutta muistan kuinka venäläiset kivenkovaan väittivät, että heidän lentäjänsä kestävät NNN G:n kiihtyvyyksiä ja amerikkalaiset puolestaan huusivat kuorossa, että ei voi pitää paikkaansa... ei ole mahdollista.

 

Onko jollain tarkempaa muistikuvaa?

 

--- Jorma

 

Jees...muistaakseni ko. ohjelma on nauhoitettuna hyllyssä muiden seassa :-\. Ohjelma käsitteli G-voimia ja USAF:issa tapahtuneita vaaratilanteita, joissa kuskit olivat menettäneet tajuntansa. Osa lento-onnettomuuksista oli ilmeisesti johtunut tajunnanmenetyksistä.

 

Venäläisillä on ollut ZSh-3 ja ZSh-5 sarjan kypäristä lähtien "niskapussit", jotka "ahistavat"/puristuvat G-voimien lisääntyessä estäen täten veren juoksun nupista alaraajoihin.

 

USAF kehitti vastaavan järjestelmän 15-20 vuotta myöhemmin vasta HGU-55/CE ( Combat Edge ) lentokypäriinsä. HGU-55/P sarjan kypärät alkoivat korvata wanhoja meilläkin olleita HGU-2A/P ja HGU-26/P sarjan kypäriä 80/90-lukujen taitteessa.... Ja HGU-55/P:lläkin lennettiin/lennetään vielä pitkään ennen Combat Edge kypärien tuloa käyttöön.... Joten joissakin asioissa, kuten G-voimien hallinnassa toverin lentokypärät ovat olleet pitkään edellä ;).

 

T: JJ

 

PS. Taistelu Britanniasta-kahakassa RAF huomasi alasammutuista 109:stä, että Mersun polkimet olivat noin 20 cm korkeammalla verrattuna Spitin vastaaviin....Eli Spiteissä veri pakeni kuskeilla piremmälle. Tosin ei Douglas Baderilla, joka mennä porskutti tekojaloillaan ja pudotti 20 saksmannia, ennen kuin itse joutui alasammutuksi/törmäsi JG 26:n ( Gallandin laivueen ) 109:n. Tekojalka tosin jäi jumiin kabiiniin laskuvarjohypyssä ja oli koitua miehen kohtaloksi. Onneksi siteet repesivät ja DB tuli yhdellä jalalla maankamaralle Wehrmachtin sotilaan pällistellessä yksijalkaista laskuvarjomiestä.

 

RAF toimitti uuden tekojalan ( pommikuorman kera ) DB:lle, joka pääsi sitten aloittelemaan kuuluisat pakoyrityksensä. Viimeisin veto oli purjekoneen virittely pakoa varten, mutta US Army vapautti Colditzin vangit ennen kuin purkkari pääsi siivilleen ;D.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituuksista, tässäpä sitten poikkeus joka vahvistaa säännön :P

 

Tämän päivän Satakunnan Kansassa on sopivasti juttu Porilaisesta kadetti Tommi Eskolasta...pituus 190,5 cm ja 120 h Vinkalla takana. "Pituus oli muodostua ongelmaksi, mutta niin pieneen nyanssiin haaveet eivät kariutuneet" luki lehdessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

G-puvuista puheenollen,

löysin sellaisen anti-G-pukusaitin, jossa puku itsessään sisältää jotain nestettä tms, eikä tarvitse mitään kiinnityksiä koneen ilmanpaine- tms. järjestelmiin. Onkohan täällä jo mainittu?

Puvun tuotemerkki on Libelle G-MultiplusTM ja saitti, jossa on paljon mielipiteitä pukua kokeilleilta, sattumoisin myös juuri äsken PC-21-onnettomuudessa kuolleelta Pilatuksen pääkoelentäjältä Andy Ramseiserilta, jonka kuva myös saitilla:

 

http://www.autofluglibelle.com/html/statements.html

 

ja siellä kun klikkailee, löytyy puvusta tarkempia tietoja, mutten kuitenkaan oikein päässyt perille siitä, miten se puku todella toimii. Kenelläkään parempaa tietoa?

 

EDIT: kun klikkasin kohtaa "history", niin siellä väitetään, että jo 60-luvulla joku Dr. Gray on kestänyt kokeissa + 31 G:tä...Onkohan maailmanennätys, vai onko esim. astronauteilla parempia pukuja???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pituuksista, tässäpä sitten poikkeus joka vahvistaa säännön :P

 

Tämän päivän Satakunnan Kansassa on sopivasti juttu Porilaisesta kadetti Tommi Eskolasta...pituus 190,5 cm ja 120 h Vinkalla takana. "Pituus oli muodostua ongelmaksi, mutta niin pieneen nyanssiin haaveet eivät kariutuneet" luki lehdessä.

 

Miten muuten, kun Ilmavoimat valitsee poikia koulutettavaksi, niin onko lähtökohtana kaikille sopivuus nimenomaan hävittäjälentäjiksi? Vai onko jo lähdössä tavallaan selvää, että valitaan erilaisia tyyppejä erilaisiin tehtäviin - hekopiloteiksi vaikkapa? Vai onko lähtöoletus se, että kaikkien on sovelluttava kaikkiin tehtäviin, mitä eteen saattaa tulla?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kuin meiksikin olisi ollut samalla keikalla kokeilemassa MG:n ohjaamoa ;) Pituuden puolesta se oli passeli, mutta paljonkan leviämpi ei tarviis olla, että ahdasta tulis...

 

Joka tapauksessa, kun minulla tässä nyt on viime vuosina ollut tilaisuus työskennellä aika monen sadan palkkaa nauttivan liikennelentäjän kanssa, olen ollut merkillepanevinani keskipituuden kenties kasvaneen. Yleisesti joukossa on paljon tuommoista 175 sentin haarukkaan (+/- 5:n toleranssilla) osuvaa jengiä, mutta aika lailla nuoremmassa kaartissa on tuota 190 senttiä hipovaa kaveria joukossa. Ilmavoimien kurssit käyneiden osuus on samaan aikaan joukossa pienentynyt - lieneekö asioilla yhteyttä? Samalla näkyy kakkuloiden määrä nenällä lisääntyneen jonkin verran. Näinpä päästään kenties pikkuhiljakseen eroon liian militanteista vaatimuksista siviililentäjien suhteen. Hommat aloittaessa porukka on toki fyysisesti koko lailla kondiksessa, mutta paukkuvat selät alkavat viskoa aika laajasti kaartia eläkeputkeen ennen aikojaan. Lennot pidentyvät, vaikka ergonomia kehittyykin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ystävän isoveljellä jäi ilmavoimiin meno aikanaan selästä kiinni. Puoli senttiä liikaa pituutta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
... snip... Samalla näkyy kakkuloiden määrä nenällä lisääntyneen jonkin verran. Näinpä päästään kenties pikkuhiljakseen eroon liian militanteista vaatimuksista siviililentäjien suhteen. Hommat aloittaessa porukka on toki fyysisesti koko lailla kondiksessa, mutta paukkuvat selät alkavat viskoa aika laajasti kaartia eläkeputkeen ennen aikojaan. Lennot pidentyvät, vaikka ergonomia kehittyykin.

 

Olen joskus miettinyt tuota näkövaatimusta. Eräs poliisijohtaja päivitteli kerran sitä, että heidän on kohta höllätävä pääsyvaatimuksiaan, tai Suomesta alkavat poliisiksi kelpaavat nuorukaiset loppua...

 

No, poliisin hommissa kyllä nämä vaatimukset on helppo käsittää. Asiakkaille on turha sanoa, että "Älä lyö, mulla on rillit!" Mutta kun näkee Edgar Davisin (aika usein nyrkit pystyssä) fudiskentällä niin tulee ihmetelleeksi, mikä ihme voisi olla sellainen tilanne, jossa kakkulat lentäisivät (siviili)lentäjän päästä?

 

Ehkä Suomessa riittää vielä tarpeeksi haukansilmäisiä nuoria miehiä (ja naisia) jotta sieltä riittää valioita valittavaksi... mutta kyllähän tarpeettoman korkealle asetettu rima saattaa myös karsia liian monia, muilta osin ehkä paljon paremmin duuniin sopivia kandidaatteja?

 

Tuosta selästä. Näin maallikkoa aina hätkähdyttää liikennekoneen ohjaamoon kurkkaaminen: on ne niin yllättävän ahtaita paikkoja, vaikka penkit kyllä näyttävätkin todella mukavilta. Concorde oli hurjin mesta - se on juuri niin neulamainen kuin ulospäin näyttääkin, ja musta ja pimeä; melkein klaustrofobia iski.

 

Jumbossa puolestaan oli tietysti tilaa melkein kuin laivan komentosillalla, ja siinä BA:n mallissa jota tutkin 1991 - upouusi kone, mutten millään muista versiota, olisiko ollut 400? - oli pyrstön tyvessä miehistön lepotilat. Punkat olivat aivan kuin nykyaikaisessa valtamerikilpapurjeveneessä - hyvin muoviset ja ahtaat ja kapenivat jalkopäähän rungon muodon mukaisesti.

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään