Jorma Silo

Ovatko lentäjät todellakin pätkiä eli tumppeja?

29 viestiä aiheessa

mikä ihme voisi olla sellainen tilanne, jossa kakkulat lentäisivät (siviili)lentäjän päästä?

 

Kun silmälasit ei liikennelentokoneessa ole kerran este, niin luulisi että ainoastaan voimakas taittovika on, jonka perusteella huononäköisiä karsitaan. Oletan että liikennelentäjän on tarvittaessa kyettävä toimimaan ilman silmälaseja, jos ne vaikka jostain kumman syystä sattuisi kovassa turbulenssissä lentämään jonnekin ohjaamon uumeniin. Luulisi että sen verran tarvitsee nähdä eteensä että tietää mihin koskee.

Viisaammat korjatkoon/täydentäköön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten, kun Ilmavoimat valitsee poikia koulutettavaksi, niin onko lähtökohtana kaikille sopivuus nimenomaan hävittäjälentäjiksi? Vai onko jo lähdössä tavallaan selvää, että valitaan erilaisia tyyppejä erilaisiin tehtäviin - hekopiloteiksi vaikkapa? Vai onko lähtöoletus se, että kaikkien on sovelluttava kaikkiin tehtäviin, mitä eteen saattaa tulla?

 

Alkeiskurssin pääsyvaatimukset on kaikille samat, jako Ilmavoimien, maavoimien ja Rajavartiolaitoksen lentäjiksi tehdään vasta alkeiskurssin jälkeen. Ohjaajan jatkokurssilla koulutetaan myös Rajavartiolaitoksen lentäjät, ja hekopilotit koulutetaan jatkokurssin jälkeen? maavoimissa Helikopteripataljoonassa. Jatkokurssille menevät/pääsevät sitoutuvat jatkamaan opiskelua upseeriksi Maanpuolustuskorkeakoulussa lentäjänä, jos muistan oikein tuo sitoutuminen on 12 vuotta?

 

Koulutus elää jonninmoista muutosvaihetta tällä hetkellä, alkeiskoulutus ja Vinkat siirtyvät Tikkakoskelle, ensimmäinen lentoreserviupseerikurssi alkaa Tikkakoskella heinäkuussa 2005, viimeinen vanhan koulutuksen mukainen jatkokurssi toukokuussa. Ja Hawkit keskitetään Kauhavalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun silmälasit ei liikennelentokoneessa ole kerran este, niin luulisi että ainoastaan voimakas taittovika on, jonka perusteella huononäköisiä karsitaan. Oletan että liikennelentäjän on tarvittaessa kyettävä toimimaan ilman silmälaseja, jos ne vaikka jostain kumman syystä sattuisi kovassa turbulenssissä lentämään jonnekin ohjaamon uumeniin. Luulisi että sen verran tarvitsee nähdä eteensä että tietää mihin koskee.

Viisaammat korjatkoon/täydentäköön.

 

Eihän ne lasit tai liki- tai kaukonäköisyys olekaan este, sen ykkösmedikaalinhan saa vielä +-3 laseilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markus on varmasti aivan oikeassa, sitähän tällä näkömääräyksellä kai tavoitellaan.

 

Oikeastaan pohdiskelinkin juttua ihan käytännön kannalta - jos Edgar Davis pelaa rillit (tietysti erikoisrakenteiset) nenällä 90 minuuttia maailman kovinta fudista ja vieläpä hyvin railakkaalla tyylillä, niin mikä ihme voi olla tilanne, jossa samantyyppiset lentävät liikennelentäjän nenältä? Voin kuvitella joitakin tapauksia mutta silloin ollaan kyllä jo siinä vaiheessa, ettei enää ole mitään väliä sillä, näkeekö ilman laseja metrin päähän vai viiden kilometrin?

 

--- Jorma

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään