Antti Salo

AY841 OH-LWA kuvastoori

3 viestiä aiheessa

No niin. Rovaniemen keikka vaihtuikin Amsterdamin keikkaan, mutta so not. Hieno kokemus se oli tämäkin.

 

Putkella 31

ay841-1.jpg.e1e7b67f9a6c9970de5565ed3499daa6.jpg

 

Aloitetaan muutamalla kuvalla omasta jakkarasta. Uusi bisneksen penkki on hyvä, joskaan ei mielestäni merkittävästi parempi kuin vanha (Thomson). Jaloille ei ole ihan niin paljoa tilaa kuin toivoisi, käsinojan ergonomia on vähän erikoinen ja muutama yksityiskohta jäi muutenkin häiritsemään. Istuinvyön turvatyyny on myös ehkä jopa häiritsevän paksu. Kameran kanssa heiluvana jäi myös häiritsemään, että nähdäkseen kunnolla ikkunasta ulos tai kuvatakseen siitä, sai kyllä kurotella oikein huolella. Tämä on tietysti marginaalisen yleisön ongelma, mutta minua kyllä jäi haittaamaan. ;D

 

p> 

ay841-3.jpg.938d8ca82bae1c9f0084d2027533dc2a.jpg

 

 

ay841-13.jpg.c412b5e0a3b839a558f00c87811e61cb.jpg

 

ay841-11.jpg.69fc14e20958469f45ec211160434ca7.jpg

 

Uusi IFE ("Nordic Sky") on kyllä erinomainen kehitys vanhaan verrattuna. Toimii nopeasti ja intuitiivisesti kosketusnäytöllä. Wifi kuuluu bisnesluokassa hintaan, ja sen koodi löytyy IFE:stä. Hami kyllä, koodin lisäksi WiFi vaatii rekisteröitymisen! Sen vuoksi jäi tällä kertaa kokeilematta.

p> 

IFE:n ehkä parasta antia ovat kamerat, jotka löytyvät sekä pyrstöstä että rungon alta. Vaikka niiden päätarkoitus on rullauksen avustaminen (ns. ETACS), ovat ne myös matkustamossa todella mielenkiintoisia seurattavia. Tekisi mieli sanoa, että näissä A350:n kameroissa on kuvanlaatu kehittynyt A380:n kameroista.

ay841-5.jpg.4d452f76b596023e60ddc24b5e36b902.jpg

 

Ilmaan 04R:lta

ay841-7.jpg.3008728b574561f7dc4a586a16bb6486.jpg

 

Ja kaarto oikeaan.

p> 

Ja keskustan päältä.

ay841-9.jpg.6b95146343ad0a2af3480d57a39989b9.jpg

 

 

ay841-15.jpg.89beabc9b01b4f812d769be769599e16.jpg

 

Ruokakuvat ovat tässä internetissä kokeneet inflaation, joten tämän kuvan tarkoituksena onkin osoittaa pieni häiritsevä yksityiskohta bisneksen penkissä: Monitori ei ole suorassa linjassa penkin kanssa (huom. ruokapöytä siis on). Ehkä tuohon ei kenenkään niska kuole, mutta moni perfektionisti tulee vielä tuhahtelemaan tuolle.

p> 

"Airshow" on todella monipuolinen. Tässä näkymässä voi pyöritellä kamerakuvaa ns. multi touch gestureilla miten haluaa.

ay841-17.jpg.bfd673ec098b9b83f9e33224c2c57dac.jpg

 

Etuosastoa. Ovien 1 ja 2 välillä sijaitsevassa osastossa bisnesluokkaa puuttuu hattuhyllyt keskeltä, ja tämä luo paljon avaramman tunnelman kuin oven 2 takana sijaitsevassa "pikkubisneksessä".

p> 

Kurkistus karjaosastolle.

ay841-21.jpg.4854fb264ba2613aadb3db9022177d96.jpg

 

Aivan liian lyhyt lento tämäkin. Lähestytään E-kinkkua. (EHAM).

ay841-19.jpg.7eb241eda444e8e8f354a9928fe5508d.jpg

 

Kiödaun.

p> 

Ikkunat ovat A350:ssä kohtalaisen paksut. Ei ihan niin paksut kuin A380:ssä, mutta joka tapauksessa kuvia otettaessa tulee helposti karmit mukaan.

p> 

Alas 18C:lle.

ay841-23.jpg.4125602c9649f1af6f54ec194f090c8f.jpg

 

Työvoimaa on kuin entisessä neuvostoliitossa. Seuraamua-kaaroja oli kolmesta neljään. Uteliaita riitti myös koko rullausreitin varrella!

p> 

Toinen kaunokainen!

ay841-25.jpg.272a3295a3b447bc35c6d735508ad679.jpg

 

Water salute standille D43 käännyttäessä. Tiettävästi tuo standi on muuten AMS:issa ainoa 65-metrin kärkiväliselle koneelle sopiva paikka Schengen-alueella!

p> 

ay841-27.jpg.322f80eac71f3e45791db4fa7c0a2860.jpg

 

32.j

 

ay841-29.jpg.1081fbe6fb62e21d666aeab68ef32207.jpg

 

Oma paluukyytini olikin sitten sinivalkoinen lentokone (ei sinimusta), joten jäin vielä kuvaamaan AY842:n lähdön.

p> 

ay841-31.jpg.573ed6d48be20f364e048d959de312c9.jpg

 

[attachment]410014_ay841-[/attachment]

 

ay841-33.jpg.a07281d685dbc7b880ea4bdba9c2835f.jpg

 

Hyvä kokemus, hyvä mielikuva jäi koneesta! Harmi vain, että lennon historiallisuutta ei nyt oikein liputettu siinä määrin kuin olisi voitu. Ei ollut mitään sen kummempia seremonioita portilla eikä koneessa. Muutaman kerran kyllä kuulutuksissa asia mainittiin, mutta olisi odottanut vähän enemmän, varsinkin kun itse C.E.O. oli kyydissä.

 

Olisin myös pitänyt hyvänä PR-vetona, että näillä Euroopan-lennoilla olisi bisnesluokassa vastaavanlainen tuote kuin kaukolennoilla. mm. kuulokkeet, peitot, tyynyt ja kitit puuttuivat. Toki ymmärrän, että ne eivät sisälly Euroopan bisneksen lipun hintaan, mutta eikö nyt olisi nimenomaan hyvä hetki esitellä potentiaalisille asiakkaille kaukolentojen tulevaa bisnestuotetta?

p>ay841-2.jpg.da7b7741927ab37a81e3780029e04f3b.jpg>ay841-4.jpg.4cd5b1ab098fe234855592b866f5bd67.jpg>ay841-6.jpg.05048069c53129e353e5958ac0e838c0.jpg>ay841-8.jpg.2ecc7bb569ce8e5d1013aee30aaf57a3.jpg>ay841-10.jpg.e87f9669fcfc914cfd6263ccad33b9c5.jpg>ay841-12.jpg.ff45416298ef227d96196c6d91829692.jpg>ay841-14.jpg.34a735b736ab3fe6d39d876c3d684333.jpg>ay841-16.jpg.bb75950c08400c860edf4b735c972a61.jpg>ay841-18.jpg.3a59489997090dbff4ec47e20b640e29.jpg>ay841-20.jpg.7296624915717b965da3ee15c7e1c498.jpg>ay841-22.jpg.be08b706023cc53cc3a0464cdc1de1e8.jpg>ay841-24.jpg.48ee2a99570eaef58889f09b369b7543.jpg>ay841-26.jpg.2a733454f07eef5cad0cde39104132>ay841-28.jpg.ad0fbc70781fedf41b9b0797148e428d.jpg>ay841-30.jpg.a9c1a620267dd3874af7ac6bbf3562a1.jpg>