Miko Verno

Pesukarhun kyydissä Osloon [AY659 A359 9.10.]

17 viestiä aiheessa

Iltaa arvon foorumilaiset :)

 

Finskin A350 Euroopan lentojen julkistamisen jälkeen aloimme tuumailemaan joko sitä pääsisi johonkin käymään. Päätimme porukalla ottaa tuumasta toimeen kesän lopulla ja varata lennot Osloon. Sitä en muista miksi kohteeksi valikoitu juurikin Oslo, varmaankin lentojen suhtkoht halvan hinnan vuoksi. :laugh: Parilla meidän seurueesta oli plussapisteitä ja niiden vuoksi ei voitu tulla samalla iltalennolla(AY660) takaisin, vaan olimme yön lentokentällä. Ollaaksemme tarpeeksi extreme-matkustajia, vietimme yön lentokentällä.

 

Lopulta päädyimme lentämään 9.10. AY659 HEL-OSL A350-900 OH-LWA:n kyydissä ja takaisin seuraavana iltana AY658 A319:lla.

 

 

9.10.

 

Perjantai 9. päivä käväsin katsomassa aamulla terassilta miltä tuo A350 sitten näyttää. Deppi Amsterdamiin oli 350:llä 8:10 aamulla, siitä sitten tarkotus oli jäädä koko päiväksi airsidelle kaverin kanssa venaamaan muita seurueemme seitsemää jäsentä. :D

 

Aamu tosiaankin meni terassilla, jossa upea keli ja pakkanen kirpaisivat mukavasti. 8)

 

Rakkautta ensisilmäyksellä :o:thmbup:

img_4841.jpg.90b9fcb1007e377e4bf842dc55ed4f2f.jpg

 

Terassilla riitti heti perjantaiaamusta väkeä, olihan valotusolohsuhteet mitä mainioimmat ja kyseessä kuitenkin ensimmäinen kaupallinen A350-lento Finnairilla

p> 

Varsin sykähdyttävä lintu 8)

img_4918.jpg.7cf8e03dc8de3ee1ff2924c5b5cc796f.jpg

 

Tuomas Kokki lähti Las Palmasiin.

p> 

Airsideltä napattua hieman myöhäinen kuva päivän spessusta, Luxairin B738:sta, LX-LGV

img_5116.jpg.8d990202b6628051a39232d5aee7f212.jpg

 

Oneworld edustettuna

p> 

Odottelua, aamupalaa Cesarissa, kahvia Arctic Barissa, evästä ärrältä ja 10 tunnin odottelu ohi, sieltä se kaunokainen saapuukin 8)

 

Saapuminen Amsterdamista portille 31

img_5268.jpg.24afcf62c34c954958d8fa2cbb735a37.jpg

 

 

p> 

The Racoon - Pesukarhu portilla. 8)

img_5291.jpg.f337069313781bde9f1f69a9d59f2618.jpg

 

Deppi oli 17:00 ja boarding 16:20, joka tosin alkoi hieman odotettua myöhemmin. Tässä menossa koneeseen.

p> 

Pakollinen putkikuva 8)

img_5305.jpg.39711a1278d0a37bf249caebf63a2fef.jpg

 

Tälläinen näkymä avautuu paikalta 31L. Nätti wing view, mutta ikkunoiden sijanti oli p**seestä. Rivi 33 oli kaikenkaikkiaan hyvä. Ikkuna oikealla kohdalla, täydellinen siipinäkymä sekä penkki joka kääntyy taakse vaikka onkin vika rivi ennen vessoja.

p> 

Viihdepaneeli oli ymmärtääkseni Android-pohjainen ja muutamalla kaatuili lennolla mutta itselläni toimi hyvin. Elokuvia ja sarjoja oli älyttömästi, teksitykset vain puuttuivat useasta elokuvasta. Muuten erittäin viihtyisän oloinen kattaus pitkille mannertenvälisille lennoille.

img_5347.jpg.7333e84a050181d8c1fe9de709ee9acf.jpg

 

Matkustamo boardingin aikana

p> 

Pushback portilta 31 koilliseen ja siitä VG, Z, ZS. Lentoonlähtö tulee tapahtumaan kiitotieltä 04R.

img_5361.jpg.52020c2f125c50f2c4ee1cc79ca2b336.jpg

 

Laippojen ääni on A350:lle(ja A380?) ominainen ja ääni onkin aikamoinen. Moottoriäänien hiljaisuuden vuoksi laippaääni korostuu. Ei siinä, hyvä että jotain ääntä edes lähtee. :P

p> 

PTV oli varsin kookas, 11". Varsinkin meille lentsikkaystäville on kameroiden kuvan seuraaminen milloin haluaa tervetullut bonus. Tässä rullataan kiitotielle 04R.

img_5373.jpg.8ac3396876b366e5ad156adb2838299a.jpg

 

Siipinäkymää ennen kiitotielle siirtymistä

p> 

Line up ei mennyt ihan suoraan, nooh, harjotus tekee mestarin ;)

img_5385.jpg.e1276503d482936c785c495063eab2cf.jpg

 

Siipinäkymävideota:

Upealta näytti lähtö tail camista 8) Videon loppupuolella mainutut laippaäänet :Dp> 

Siipi on erittäin puhdas muihin koneisiin verrattuna

img_5398.jpg.cdfe1c082f223454c1e7b6db67c7d934.jpg

 

Kerrassaan upea siipi 8) VETUD3C pitkin vasemmalla kaarrolla Osloon.

p> 

Samaa näkymää tail camista 8)

img_5406.jpg.60d270c1bb271c99d6093535e00441aa.jpg

 

Viihdepaneelissa oli karttaosio, josta saattoi itse väännellä ja käännellä, zoomata ja kallistella näkymää mielensä mukaan. Koko maailman karttaa pystyi selamaan sekä erilaisia näkymiä "cockpit"-näkymästä wing view tilaan.

p> 

Tässä zoomattu ulos. Aikavyöhykkeitä näkyy kartalla, mukava lisä :thmbup:

img_5456.jpg.14cad35542f24835fdcc2f564422d251.jpg

 

World explorer -tilassa pystyi tutustumaan paikkoihin klikkaamalla nähtävyyksien kuvia. A350 oli myös hienosti mallinnettu :laugh:

p> 

Näkymää oikealle :P

img_5459.jpg.1f53468c62b9e79f21a55d419994efa3.jpg

 

[attachment]410146_img_5464.jpg[/attachment]

 

Korkeutta reilut 13km tai 43 000 jalkaa. Tasaista kyytiä oli koko matka :)

img_5469.jpg.7d3d8a0a54525ef8eba7b6f2510c51a8.jpg

 

Oikeaa siipeä pinnoilta

p> 

8)

img_5426.jpg.732d92586204b7af57ef8fa49f154a87.jpg

 

Lisää viihdetarjontaa. Elokuvia ja sarjoja löytyi monen tuntien edestä jokaiseen makuun, tylsää tuskin tulee pitkilläkään lennoilla

p> 

 

img_5455.jpg.cf81f3780d3758933fb174d204ff2986.jpg

 

Turistiluokka oli viihtyisä kokemus eikä pidempikään lento tuntuisi pahalta. Jalkatilaa oli hyvin, matkustamo oli valoisa ja tilavan tuntuinen. Istuin oli parempi, kuin saman firman A330:ssä, tilaa tosiaankin oli enempi leveys- että pituussuunnassa eikä polvet kolhineet edessä istuvan penkkiä. Kun penkin laskee ala-asentoon, siirtyy istuimen penkki hieman eteenpäin mahdollistaen paremman lepoasennon jossa ainakin itse olisin makoisat nokoset pystynyt vetämään. :D Kehitystä ja matkustusmukavuuden parantumista :thmbup:

p> 

Bisneksestä verhon takaa pikaräpsy. Antti Salo kommentoikin bisnestä paremmin stoorissaan.

img_5449.jpg.38320d26a1cb96839acd4eb72246aa5a.jpg

 

Vessat eivät olleet niin hienoja kun luulin, mutta kelpasi. :P Tilaa toki oli enemmän, kuin pikkubussissa muttei mitään erityisen hienoa.

p> 

Revontulia tarjoilun aikaan

img_5477.jpg.0f28f648b27ec05b55c3022888c7a2be.jpg

 

Ai mitäkö söin? Mustikkavaniljaleivos tjsp oli mukava pikku ylläripylläri, kuuluisaa mustikkamehua piti testata ja tietenkin kahvi. ;) Pöytä on keskeltä taitettava pöytä ja henkilökohtaisesti olisin toivonut pöydän sijainnin hieman nousseen, nyt pöytä liian lähellä jalkoja ja saa vältellä jalkojen liikkeitä :P

p> 

Vasenta siipeä

img_5434.jpg.65e557bf93597f4d27a7dc75e1a04fd9.jpg

 

Atlantin yllä :D

p> 

Sain tarjoiluni nokan eteen kun oltiin laskeutumassa läpi FL370, lähestymisestä kuvia:

img_5489.jpg.908f56050949b6c047e8200c243f16fa.jpg

 

 

img_5495.jpg.20973e0784208e98e23a4bb491c7fcef.jpg

 

 

p> 

Kabiinin ikkunoiden koko oli mielekäs, en tiedä onko kasvanut edellisistä busseista mutta muodon vuoksi ainakin näyttävät isommilta

img_5511.jpg.ecb524c017c2458ecf3055c209e17908.jpg

 

 

p> 

Osloon käy matka. Kiitotielle 19R tällä kertaa.

p> 

Näytti kyllä omalla silmällä paremmalta kun kuvasta :P

img_5523.jpg.dd3206911c898d1eb0b575f290bb13a8.jpg

 

Pilviin käy matka, liian sutjakas kone kun meinaa karkaa käsistä :D

img_5562.jpg.67efca4e1cdf12caa2ea2a2c1b0d3bbd.jpg

 

Viis ja puol tonnii, kartalla näkyy jo normi karttakuvakin satelliittikuvan sijasta.

img_5536.jpg.a4948eac6f71a604a9ba16b74608ed5c.jpg

 

Kohta Oslossa.

p> 

Tassut jo alhaalla.

p> 

Karkkinappulaa, karkkinappulaa... :-[ Video laskusta(hieman tärähti):

img_5573.jpg.5a7037bc09bb541b047d4f9f311bc787.jpg

 

Etukamerakuvaa...

p> 

... ja takakamerakuvaa

img_5583.jpg.275311b05e46cea20ada5fcf88143597.jpg

 

Kiitotie vapautettu

img_5592.jpg.77a9158d251c8ef3393c60f236288eb8.jpg

 

Sitten tapahtuikin hieman nolo kömmähdys. Tästä pitäisikin kääntyä oikealle. :P

p> 

Huikeaa tärinää ja tiukkaa kääntymistä, kyllä se siitä sitten kääntyi kun kääntyikin :laugh:

p> 

Pesu ja sen jälkeiset aplodit saivat kovankin pojan kananlihalle 8)

img_5603.jpg.c2a567e7d6152f7ac0aaedaf65d982a5.jpg

 

8)

p> 

Standilla 46R, Töihin siitä osa 1

img_5620.jpg.536b36c455d182b518e5b16703e5e401.jpg

 

Töihin siitä osa 2

p> 

Turistiluokkaa turistien poistuttua

img_5627.jpg.743ca87bffcb732f277124841ac3e66a.jpg

 

Bisnespenkki näyttää tältä.

p> 

Pakollinen putkikuva part 2

img_5635.jpg.5020e7f2504264cda454f9ce68ac5d17.jpg

 

Lehdistöä löytyy

p> 

Ai että, kerta kaikkiaan upea laitos :thmbup:

img_5648.jpg.e592a380fe246463daf7f0721ada95c9.jpg

 

No vielä kerran ;) Koneella kokonaisuudessaan on miellyttävä matkustaa. Muihin suihkukoneisiin verrattuna kone on hiljainen eikä ääni ole enään korvia huumaavaa huminaa, vaan miellyttävää hiljaista taustamelua. Turistinkin penkki oli yllättävän hyvä, itseasiassa parempi kuin odotin ja tuli todettua kaiken mainospuheen olevan totta. Kone tosiaankin on mukavempi kone matkustaa ja viihdettä löytyy yllinkyllin. Kone tuntuu suuremmalta ja valoisammalta sekä sillä on oikeasti miellyttävän rauhallista matkustaa. Ainoa mikä itselleni jäi harmittamaan, on se lentokonefiiliksen puuttuminen, eli lentokoneen tuoksu, moottoreiden jylinä lentoonlähdössä, tärinä siivekkeet avatessa ja jotenkin jäi semmoinen fiilis, ettei itseasiassa ole matkustanut mihinkään. :laugh: Henkilökohtaisia mielipiteitä, mutta perusmatkaaja varmaan mielummin lentää hiljaisemmassa ja mukavemmassa ympäristössä. :P Valitsisin kyllä itsekin mielummin A350, kuin esimerkiksi A330. Matkustusmukavuus varsinkin pitkillä lennoilla on sen verran merkittävä.

p> 

Yöllä tuli käytyä bongailemassa. SASsin pari puttea ständillä.

img_5701.jpg.d433c960710f4b3947cda079eb11c921.jpg

 

Departures hall hiljeni yöksi. Me painuimme arrivals-hallin lasten leikkipaikan pehmustetulle alustalle omiin makuupusseihin  ::):thmbup: Airside suljettiin kuulemma yöksi joten jouduimme tyytymään ground siden tarjontaan. Meni se sielläkin :thmbup:

p> 

10.10.

 

PE-LA yön nukuimme varsin hyvin, lähes 7 tuntia eikä juurikaan väsyttänyt aamulla. Aamupalaa naamariin ja tutustumaan Oslon keskustaan ja sieltä iltapäivän aikana takaisin kentälle ja airsidelle lepäämään, istuskelemaan, syömään ja bongaamaan.

 

737 on varmaankin yleisin konetyyppi Oslossa :D

img_5779.jpg.a728f40a802c93c0eb8a674c0490180b.jpg

 

Lisää, kaunis ruska taustalla

img_5816.jpg.fa00a2f58af5786a82db369cbb666c29.jpg

 

Kaunis Fokker 100. Pitäisi tälläkin päästä vielä joskus ajamaan. 8)

p> 

Porttien 37 A, B, C siivessä oli ihan hiljaista, ei ainuttakaan matkustajaa ainakaan tuona lauantai-iltapäivänä. Kelpasi väsyneille teineille. :P

img_5860.jpg.a41d9a6326f9ca39f6b84fd608752ce5.jpg

 

Paluukyydin AY658 tarjosi tuttu ja turvallinen A319, OH-LVH.

p> 

Rullailua illlan pimeydessä. Video CFM-moottorien myrinästä: https://www.youtube.com/watch?v=_pJEI0z8BH4  8)

img_5958.jpg.18ae2e7fd8fe473a94a7d58b6a41a099.jpg

 

Auringon kajo horisontissa 8) Video pilvien päälle pääsemisestä(melkoiset heijastukset, sorry):

p> 

Illaksi kotiin  ;)

img_6023.jpg.0cc2d615683400aaa8aa1c5dac9377a6.jpg

 

Kaiken kaikkiaan onnistunut ja loistava reissu! Toivottavasti kuvat maistuivat :)

 

EDIT: Linkki laskeutumivideoon lisätty.

p>img_4855.jpg.f1280daf697e6ab9bc33af769aaf8ce5.jpg

p>img_4987.jpg.70503f99ebea2623e552f9d40777708b.jpg

p>img_5171.jpg.9660ce36166412fe23e8de7ce95a3d0a.jpg

p>img_5273.jpg.d2879e089401f59bcd83f22069d07711.jpg

p>img_5300.jpg.2f29661893a52c6e6d503ea94a343336.jpg

p>img_5311.jpg.317c95f51ed76fff7e75386bca35bdf7.jpg

p>img_5346.jpg.55c0a8d6d6439041565629d0e19a877e.jpg

p>img_5367.jpg.5a8f2379d850144ce654abbe7647508e.jpg

p>img_5382.jpg.4cc36e6e692716658c79286749422ca5.jpg

p>img_5390.jpg.d988236d993df613159649f9e9d4a725.jpg

p>img_5403.jpg.07914757441ec647668a20ce8056aa39.jpg

p>img_5413.jpg.cede722c8903121884103e5b26bbdd14.jpg

p>img_5458.jpg.425ec4d886256150c68ddbb1b3193920.jpg

p>img_5464.jpg.9ce38c82544bb063dec73430c690a2e3.jpg

p>img_5417.jpg.a74e9c7c399f2def9a2c56346765235b.jpg

p>img_5416.jpg.e5a616bd694b2dcb3a950e9b97351216.jpg

p>img_5427.jpg.eae562dbc09cefee3d6b3d934d0726df.jpg

p>img_5447.jpg.cfd8cb3b8ae3bd2977da350d670b52f1.jpg

p>img_5484.jpg.c68033b6e38fef89451cebae96e06616.jpg

p>img_5460.jpg.0af4b5e92db580b875815f9c2daab7d9.jpg

p>img_5506.jpg.9d0b4f96757f4adf8a7ebad2f83a8b4f.jpg

p>img_5508.jpg.a82c6702dd41e2383a1dcddc26e69518.jpg

p>img_5527.jpg.c3d5a58ba5618cd4092e272cc9815e49.jpg

p>img_5514.jpg.eda62cc6b6719ed1d24c1809ff398dd5.jpg

p>img_5558.jpg.9072bcb79b5a55f5f2e9363e133587eb.jpg

p>img_5572.jpg.5b2f8e76c43ed5348318dd385bf1e854.jpg

p>img_5581.jpg.b874124df0faab346976abd744a4666e.jpg

p>img_5596.jpg.ae7d64b96d691232f9bc8848fa529657.jpg

p>img_5597.jpg.1e1c3dae8e39f037325c28332c6e732f.jpg

p>img_5610.jpg.e2fbd21efb194fe689c1a3597ee52da1.jpg

p>img_5625.jpg.fee3d52afe5121e4ae37128c6f30a722.jpg

p>img_5630.jpg.7a7d7a829a36cec6aef79d705110c5b1.jpg

p>img_5642.jpg.2af01749b35a4c1be5bd20daaa40d9a8.jpg

p>img_5658.jpg.147b5a42795f54465a1a1794e05d8547.jpg

p>img_5717.jpg.efdeda859589da0d8633a84b1c490e4d.jpg

p>img_5805.jpg.7d2978bc20e4f366d35d6dfb0127b2fb.jpg

p>img_5834.jpg.332dd51921e832b1187b5dbe67250fd9.jpg

p>img_5932.jpg.d577d0e8895079eb6c9e8ff64a721b39.jpg

p>

Hyvä stoori Miko ja kiitos parhaasta seurasta! Ite menin niillä 3h unilla läpi seuraavan päivän aika kuolleena, mutta kivaa oli kaikin puolin!  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos stoorista, hyvät kuvat :)

 

Mielenkiintoista päästä testaamaan erityisesti nuo penkit, pääosin testaajat kehuneet, jotkut valittaneet selkänojan muotoilua.

 

Economyssa PTV on ymmärtääkseni 11" ja mainitsemasi 16" bisneksesssä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ehdi tuo kone kyllä likaantua, kun koko ajan ja kaikki alla kulkee suihkun alta laskun jälkeen. :P

 

Kiitos mielenkiintoisesta matkakertomuksesta! Oli kiva lukea!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia kommenteista kaikille! :)

 

Tosiaankin turistissa näyttö on 11", riittävän kokoinen sekin verrattuna luottokortti340-näyttöihin. ;)

 

Korjasin vielä youtube-videoiden linkit oikeisiin ja lisäsin A350-laskeutumisvideon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukavaa juttua ja kuvat kelpasi kyllä. Toivottavasti sunnuntaina pääsee CPH-kiekalla tutustumaan itsekin tähän vehkeeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Korkeutta reilut 13km tai 43 000 jalkaa. Tasaista kyytiä oli koko matka :)

 

Woohoo, näyttääkö tuo oikeasti reaaliajassa päivittyvää livedataa kallistuskulmista jne? Tuollaista on kaivattu niin kauan kun koneissa on IFE ollut. :)

 

Nimimerkillä jossain puolessavälissä pimeää Atlanttia mannertenvälisellä lennolla ukkosmyrskyssä tuollainen nenän edessä on asiaa.. Vaikkei varsinaisesti lentopelosta kärsikään niin tuollaisessa tilanteessa arvostaa harha-aistimukset kumoavaa dataa.

 

Edit: Kuvalainaus pois / IP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Woohoo, näyttääkö tuo oikeasti reaaliajassa päivittyvää livedataa kallistuskulmista jne? Tuollaista on kaivattu niin kauan kun koneissa on IFE ollut. :)

 

Nimimerkillä jossain puolessavälissä pimeää Atlanttia mannertenvälisellä lennolla ukkosmyrskyssä tuollainen nenän edessä on asiaa.. Vaikkei varsinaisesti lentopelosta kärsikään niin tuollaisessa tilanteessa arvostaa harha-aistimukset kumoavaa dataa.

 

En ihan tarkkaan muista kääntyykö koko karttakuva, mutta ainakin tuo keltainen "keinohorisontti" liikkuu sitä mukaan, kun konekkin kääntyy. Kertokaa muut omat muistikuvanne. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ihan tarkkaan muista kääntyykö koko karttakuva, mutta ainakin tuo keltainen "keinohorisontti" liikkuu sitä mukaan, kun konekkin kääntyy. Kertokaa muut omat muistikuvanne. :D

 

Ainakin minulla tuo keinohorisontti oli lukittunut asentoon ANU +2.5 koneen asennosta huolimatta. Muistelen ettei reagoinut kallistuksiinkaan vaan kartta vain kääntyi lentosuunnan mukaan. Korkeus- ja nopeusnäytöt toimivat hyvin ja sulavasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin minulla tuo keinohorisontti oli lukittunut asentoon ANU +2.5 koneen asennosta huolimatta. Muistelen ettei reagoinut kallistuksiinkaan vaan kartta vain kääntyi lentosuunnan mukaan. Korkeus- ja nopeusnäytöt toimivat hyvin ja sulavasti.

 

Hö. PFD:tä vastaavan datan kun saisi tuohon. :) Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa kun mikä tahansa halpisanturi riittää antamaan riittävän tarkkuuden tuollaiseen matkustamoleluun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mukavasta reissukertomuksesta! Itselläni oli samat lennot varattuina kuin teidän porukalla, mutta minulta jäi reissu lopulta tekemättä. Nämä kuvat ja kokemukset eivät kyllä ainakaan vähennä harmitusta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla