Esa Karanko

LED polttimot ja vanhat valaisimet

4 viestiä aiheessa

Minulla on (oli) Livalin valaisinkisko kolmella 12 voltin  20 watin halogeenpolttimolla. Pieni hakkurivirtalähde tarjoili lampuille 12 voltin sähköä.

Yksi polttimoista pimeni, ja ostin tilalle kolme 5 watin LED-lamppua. Valaisin toimi puoli minuuttia. Sitten hakkurivirtalähteen 400 milliampeerin sulake paloi.  Kun katsoin pienen vekottimen pienenpieniä komponentteja suurennuslasilla, niin ne tuntuivat ilkkuvan minulle. Ilmassa leijui vieno savun tuoksu.

Sähkö on minulle mystinen asia, koska en ole ikinä nähnyt sitä. Epäilen kuitenkin, että sivistyneeseen resistansiin tottuneelle virtalähteelle LED lamput olivat liikaa.

Millaisia kokemuksia muilla on LED lamppujen vaihtamiseta vanhoihin valaisimiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sähköasentajalla on paljonkin tietoa LED lampuista. Jos LED lamppu on tarkoitettu jänniteelle 230V ei ole mitään ongelmaa vaan sellaisen voi asentaa suoraan halogeeni/hehkulampun tilalle. Mutta 12V jännitteellä onkin hankalampaa. Halogeenilampuille tarkoitetut muuntajat eivät oikein osaa käsitellä LED lamppukuormaa tai pikemminkin kuorman puutetta. Tämä pätee niin rautasydän pakkamuuntajiin kuin elektronisiin muuntajiin. LED lamppuihin siirryttäessä on muuntajan tilalle vaihdettava ns. LED driver joka on sovitettu sille teholle lamppuja joka ko. driverin perään kytketään (teho=watti=W). Jos hankkii LED valosarjan sen mukana tulee yleensä sopiva driveri. Suoraan 12 voltin jännitteeseen tarkoitetuista polttimoista tarkkasilmäinen löytää jostain kohtaa pienen sovitusvastuksen joka estää esim. auton tai veneen akkua luulemasta LED lamppua oikosuluksi. Tässä nyt lyhyt oppimäärä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on eteisessä 3kpl 12V tuikkuja. Kun jokaiseen niistä laittaa ledin, valot päälle laitettaessa syttyvät ja sammuvat. Kun yhdessä kupissa pitää halogeenia ja kahdessa lediä, niin toimii. Vähän näyttää pöljältä, mutta ei niin paljoa että olisin enempää jaksanut asiaan paneutua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on eteisessä 3kpl 12V tuikkuja. Kun jokaiseen niistä laittaa ledin, valot päälle laitettaessa syttyvät ja sammuvat. Kun yhdessä kupissa pitää halogeenia ja kahdessa lediä, niin toimii. Vähän näyttää pöljältä, mutta ei niin paljoa että olisin enempää jaksanut asiaan paneutua.

Samoin kävi minullekin, kun vaihdoin 3-lediseen alunperin halogeenisarjaan ledit. Ihmettelin asiaa kovasti ja tutkin asiaa tarkemmin avaamalla muuntajan. Halogeenisarjoissa on vanhastaan käytetty mekaanista muuntajaa ja sittemmin yleisesti "elektronista muuntajaa", joka antaa 12 V AC vaihtosähköä halogeeneille. Muuntajakytkennässä on elektroninen ylivirtasuojakytkentä, joka aktivoituu LED-lampuissa olevien kondensaattoreiden aiheuttamasta virtapiikistä ja sammuttaa sähkönsyötön.

Niinkuin tuossa Tommi jo mainitsikin, niin "elektronisen muuntajan" tilalle kannattaa vaihtaa 12 V DC tasajännitelähde, niin ledit palaa jatkuvasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään