Timo Partanen

Convair Metropolitan on laskeutunut Malagaan

1 viesti aiheessa

Pertti Seeven pyynnöstä laitan tämän postauksen omissa nimissäni, vaikka olen vain Aurinkolaivueen etäinen ulkojäsenkandidaatti...

 

Convair Metropolitan on laskeutunut.

 

Vuonna 2009 Malagan Ilmailumuseolla vietettiin merkkitapausta lokakuun 20. päivänä, koska se oli päivä, jolloin tasan 50 vuotta aikaisemmin Malagan tuona päivänä klo 12 avatulle uudelle siviililentokentälle laskeutui ensimmäinen siviililentokone, matkustajakone, Convair 440 Metropolitan, joka oli suomalaisen Veljekset Karhumäen kone tunnukseltaan OH-VKN ja se toi suomalaisia turisteja Espanjan aurinkoon.

 

Tuo kone oli vuonna 2009 juhlimisen kohde, sillä saman koneen sisarkone, joka oli siirtynyt Malagan ilmailumuseon hallintaan, oli saatu "puettua" Kar-Air'in väreihin ja tunnuksiin yhteistyössä Aurinkorannikon suomalaisen lentäjäyhteisön Aurinkolaivueen kanssa.

Juhliin osallistuivat tuolloin Museon espanjalaiset ystävät (Amigos de AeroMuseo) sekä Aurinkolaivueen jäseniä vaimoineen - lähes 100 henkeä sekä runsas joukko tiedotusvälineiden edustajia - niin espanjalaisia kuin suomalaisiakin.

Vuonna 2010 – tradition mukaisesti 20. lokakuuta - juhlat jatkuivat, sillä koneen runkoon, silloin istuimista tyhjennettyyn matkustamoon, oli avattu suomalaisen aurinkorannikkoturismin historiasta kertova "museo".

 

Nyt 20. lokakuuta 2015 - samana merkkipäivänä – Malagan Ilmailumuseo halusi tutustuttaa koko suomalaisen yhteisön tähän historialliseen koneeseen sekä myös tehdä museota tunnetuksi muutenkin suomalaisille tällä rannikolla asustaville ihmisille ... onhan  Andalucian aurinko ja turismi myös suomalaisten rakastama kohde. Kutsuttuina olivat mm. Aurinkolaivue, Rannikkopataljoona, Kar-Airin Kiltalaisia Suomesta mm. Pekka Karhumäki, joka on yhden Kar-Airin perustajaveljeksistä, Urho Karhumäen, poika, Suomelan väki sekä tietysti espanjalaisista lentokentän väkeä sekä ns. Amigos de Museo, jotka vapaaehtoisina työskentelevät museon hyväksi kunnostaen koneita jne.

 

Museo tarjoaa paljon nähtävää ja kertoo liikennelentämisen historiasta niin lapsille kuin aikuisillekin. Metropolitanista on vuosien mittaan muodostunut museon suoranainen kruununjalokivi ja se on nykyään saanut arvoisensa puistomaisen ympäristön museon sydämessä.

 

Metropolitania on edelleen ehostettu ja lisäksi siihen laitetaan mukaan muutama penkkirivi, jotta koneen matkustamokin näyttäytyisi edes osittain "jotenkin alkuperäisenä" - museolle luovutettu konehan oli luovutusvaiheessa muutettu rahtikoneeksi, josta oli riisuttu kaikki penkit pois. Kaikkia penkkejähän ei voi matkustamoon asentaakaan, sillä sinne sisustettu museo vaatii oman tilansa.

 

Ilmailumuseo on erityisen suosittu koululaisten vierailupaikkana ja museosta kerrotaan, että tähän mennessä koululaisia on käynyt näyttelyesineisiin ja lentokalustoon tutustumassa opastettuina jo yli 10.000 henkeä.

 

Kunniavieraaksi tähän 20.10. -tilaisuuteen on kutsuttu lentokapteeni (nyt toki eläkkeellä!) Antti Warén, joka oli tuon alkuperäisen Kar-Airin OH-VKN Metropolitanin lentoperämiehenä, kun kone 20.10.1959 laskeutui Malagan kentälle. Hän on ainoa koneen ohjaamomiehistöstä, joka on vielä  elossa. Hänen lisäkseen elossa silloisesta miehistöstä on vielä yksi lentoemännistä, mutta hän ei voinut saapua tähän tilaisuuteen.

 

 

 

 

Kar-Airin alkuperäinen matkailumainos, jolla ”houkuteltiin” suomalaisia Aurinkorannikolle, jonne Kar-Air aloitti charterlentoja 1950-luvun lopussa. Kuvassa tyypilliset klisheet eli tumma, kaunis espanjatar mantilloissaan ja mustissa pitseissään. Lentoemäntä tarjoilee juotavaa ja tarjolla on myös appelsiineja ja muita herkkuja sekä kahvia. Tosin autenttisuutta hiukan särkee se, että koneen ikkunasta näkyy lunta sekä taustalla myös vihreätä – lienevät kentän reunan mäntypusikoita? ...ja silloinhan ei vielä ollut kielletty tupakointia missään ...ei varsinkaan lentokoneissa!

 

kar-airin_espanjalaisaiheinen_mainosresize.jpg.e9967116eaf81b1a3f55f0e57fdef15f.jpg

 

Edellä olevaan kuvaan on photsohopattu Malagan museossa olevan Convair Metropolitanin uudet penkit ja ”vastaavanlaisina matkustajina” ovat Aurinkolaivueen v. 2015 komentaja Paavo Rissanen ja museon eräs sihteereistä, espanjalainen Natalia.... Mantillat yhdistävät!

 

 

p> 

Seeve ja Arlandan museon johtaja kuvattuna Arlandassa IMY:n vieraillessa museossa keväällä 2015. He käytännössä junailivat uudet penkit Malagan Convairiin

seeve_ja_arlandan_museon_johataja.jpg.6febc561023e1f4ddbcf8769ebee4193.jpg

 

Convair Metropolitan Kar-Airin väreissä Malagan museossa lokakuussa 2015.

p> 

Convairin ohjaamo, monella varmaan kyynel vierähtää silmäkulmaan...

convairin_ohjaamo.jpg.f0c749ab3dd0fa7eb7a9433f66785bb9.jpg

 

Convair sisältä, tosin vielä ilman penkkejä lokakuussa 2015. Joku edellisen lennon matkustajan tai lentoemon haamu on kuitenkin tarttunut kuvaan...

p>montajeb1resize.jpg.d86ac327701804b1d1a07d93b0087915.jpg>covaitr_tanaanulkoa.jpg.b06105bf120ed8b5b0d53dbfc2fcccab.jpg>covair_sisalta.jpg.f9c566364b7aee14d4e423af35b3e0ea.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään