Timo Hyvönen

Ilmailuliiton ylimääräinen kokous 28.11.

112 viestiä aiheessa

Tätä nimitetään omaksi mielipiteeksi ja pidätän oikeuden muodostaa sen itse, myös Ilmailuliittoa koskevissa asioissa. Sen leimaaminen tuohtumukseksi kertoo lähinnä leimaajasta itsestään.

Vaikka liittokokouksessa käytössä oleva edustuksellinen demokratia ei tyydytäkään minua, olisi päätäntävallan poistaminen valtakirjanipullisilta purjelentäjiltä vakava virhe.

Kiitos.

Nyt alan ymmärtää.

Tarkoitatko että sama se kuka käyttää valtaa kunhan se on purjelentäjä. SIL. Suomen purjelentoliitto.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vikaa?

Eihän nyt toki. Siellä ne ovat aina lentäneet. Sekä Laukkanen että Pyörre ovat toistuvasti ja jyrkästi kieltäneet minua puhumasta asiasta julkisuudessa. Kai siihen on joku syy.

Liitossa on melko monta ilmailun lajia edustettuna. Valtakirjojen keruu on erään lajin tapa varmistaa oman edun valvonta. Asia on minulle enempi vieras, koska hallituksessa meillä ei ole ollut lajien mandaatteja. On ollut vain liiton etu.

Sanassa valtakirja on kantasana "valta". Miksi tietyn lajin edustajat havittelevat sitä hinnalla millä hyvänsä? Mihin sitä valtaa halutaan kohdistaa?

Itse olen ajoittain hyvinkin turhautunut kun joudun siivoamaan kaikenkarvaisten vallankäytyäjien jälkeensä jättämiä sotkuja, jotka ovat tulleet maksamaan yhteisölle satoja tuhansia euroja. Ja kyllä. Puhun nyt opiston sotkuista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä mikä on sääntömuutoksen taustalla. Saattepa nähdä että tämä aiheuttaa liitossa vielä suuren hajaannuksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa nähdä mikä on sääntömuutoksen taustalla. Saattepa nähdä että tämä aiheuttaa liitossa vielä suuren hajaannuksen.

Kunnioitan mielipidettäsi, joskin voin suoralta kädeltä todeta että henkilökohtainen kaunasi sumentaa harkintakykysi. Se on sääli. Sinustakin voisi olla suuri hyöty yhteisölle jos et haraisi joka asiassa vastaan.

Eikä se ole ollenkaan "hienoa".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun Tähtistä arvostelee niin on syytä kysyä yksi asia : mikä olisi tilenne jos näitä muutosia mitä viime aikoina on tehty ei olisi tehty vaan jatkettu entisellä tavalla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos.

Nyt alan ymmärtää.

Tarkoitatko että sama se kuka käyttää valtaa kunhan se on purjelentäjä. SIL. Suomen purjelentoliitto.

Ei. Et ymmärrä. Kysessä oli puhdas letkautus.

Purjelentäjien puolellahan näitä valtakirjaedustajia on nähty, kun se porukka on on melko homogeeninen, harrastajien vaihtuvuus pieni ja toimijat tuntevat hyvin toisensa. Heillä voi hyvin usein olla etukäteen porukalla sovittu mielipide, johon ei voi välttämättä kokouksessa vaikuttaa mitenkään. Ymmärrän, jos se jonkun silmään voi näyttää uhkaavalta, varsinkin jos mielipiteet asioista ovat vastakkaiset.

Päätökset tapahtukoot kuitenkin kokousedustajien antamien äänten mukaan. Itselläni on 4 eri harrastelajin lupakirjaa, eivätkä intressini suuntaudu vain yhteen lajiin.

Eihän nyt toki. Siellä ne ovat aina lentäneet. Sekä Laukkanen että Pyörre ovat toistuvasti ja jyrkästi kieltäneet minua puhumasta asiasta julkisuudessa. Kai siihen on joku syy.

Saken puolesta en voi lähteä kommentoimaan väitettäsi, mutta omastani kyllä.

Asia (pohjissa lentäminen) on mielestäni ongelmallinen jo ihan työni kautta ja se tulisi mielestäni purjelentäjien ottaa huomioon. Ratkaisuksi olen tarjonnut IMC-toimintailmoitusten tekemistä aina kun on pilvikeliä. Olen paasannut tästä jokaisessa sopivassa ja sopimattomassakin tilaisuudessa ja nykyisin ilahduttavan monessa purjelentokeskuksessa toimitaankin juuri näin. Olen päässyt seuraamaan kehitystä aitiopaikalta 24 vuoden ajan ja tiedän mistä puhun. Se ratkaisee ainakin lentotiedotuspuolen ongelman, joka on mielestäni se isoin peikko.

Sen verran kauan olen harrastuksessa kuitenkin ollut mukana, että tiedän ettei asia etene tuolla kohkaamisellasi. Ei sinusta ole tässä porukassa oppimestariksi, eikä homma etene läksyttämällä harrastajia keskustelufoorumilla. Vituttaa, kun sinänsä hyvä sanoma saa takapakkia siitä kun onnistut vain suututtamaan purjelentäjät. Olen koettanut puhelinkeskusteluissa ehdottaa maltillisempaa toimintamallia, mutta viesti ei näemmä mene perille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni hyvä,

Olen aina arvostanut ammattimaista otettaisi asiassa. Oppimestariksenne en ryhdy. Olen mielipiteeni sanonut aikoinaan koska olen huolissani yhteentörmäysvaarasta.

Asia tuli nyt kuitenkin esiin kiteeläisen harrastajan letkauttamana. Ei minulta. Kyllä se mainitsemasi "kouhkaaminen" taitaa olla lähtöisin toiselta suunnalta kun täältä.

Asia lienee kuitenkin herkkä, koska, kuten sanoit, ihmiset suuttuvat jos siitä puhuu. Pidän parempana olla puhumatta koska miksipä ihmisiä pitäisi suututtaa moittimalla tapaa joka on ollut olemassa kauan ennen minua ja nähtävästi jatkuu vielä kauan senkin jälkeen kun....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jouni hyvä,

Olen aina arvostanut ammattimaista otettaisi asiassa. Oppimestariksenne en ryhdy. Olen mielipiteeni sanonut aikoinaan koska olen huolissani yhteentörmäysvaarasta.

Ratkaisu on helppo: älä lennä IFR-lentoa valvomattomassa ilmatilassa. Jotta pilvilentokelpuutettu purjelentäjä pääsee tai voi yrittää päästä pilveen, sen on lennettävä pilvenpohjassa. Yhteentörmäysvaara on silloin olemassa ja kaikki toimivat sääntöjen mukaan, mikäli vielä se pilvenläpäisyä tekevä moottorilentokone väistää purjekonetta lentosääntöjen mukaisesti (niin pilven alla kuin pilvessäkin).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ratkaisu on helppo: älä lennä IFR-lentoa valvomattomassa ilmatilassa. Jotta pilvilentokelpuutettu purjelentäjä pääsee tai voi yrittää päästä pilveen, sen on lennettävä pilvenpohjassa. Yhteentörmäysvaara on silloin olemassa ja kaikki toimivat sääntöjen mukaan, mikäli vielä se pilvenläpäisyä tekevä moottorilentokone väistää purjekonetta lentosääntöjen mukaisesti (niin pilven alla kuin pilvessäkin).

Ratkaisun käytännön toteutus on vaikea.  Kuten tavallista, paperilla ja taivaalla voi moni asia näyttää erilaiselta.  Kuvitelkaamme että suunnittelen kesäpäivänä matkaa Rovaniemeltä Selänpäähän. Teen Z-plaanin ja lennän alkumatkan IFR-lentosäännöillä pilven yläpuolella.  Sitten aloitan lähestymisen ja joudun jossakin kohdassa läpäisemään pilven.  Ja niin edelleen.

Kertokaa te viisaammaat kuitenkin yksi asia.  Tatun esimerkistä sain sellaisen käsityksen että jos purjelentohenkilöllä on pilvikelpuutus, hän voisi missä ja milloin vain harjoittaa pilvilentämistä (kun on se kelpuutus) eikä häntä sido lentosääntöjen sisältämät minimietäisyydet pilveen valvomattomassa ilmatilassa, 900 m yläpuolella?

Tähän asti olen luullut että pilvilentoa varten tulee tehdä ilmatilavaraus.  Mitenkäs se oiken meneekään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tähän asti olen luullut että pilvilentoa varten tulee tehdä ilmatilavaraus.  Mitenkäs se oiken meneekään?

Ilmatilavaraus on pitänyt tehdä vain valvotussa. Pilvilentotoiminta valvomattomassa on edellyttänyt toimintailmoituksen tekemistä. Tämä vaatimus on vuosi sitten poistunut AIP:stä (ENR 5.5). Nykyään valvomattomassa saa pilvilentää kertomatta kellekään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa kuulua tuonne tyhmiin kysymyksiin tai historiaan.

Eihän IFR-plaania voi tehdä kuin valvottuun ilmatilaan?

Jos joudun läpäisemään pilven laskeutuakseni Selänpäähän:

1. Varmistan, että Selänpäässä ei ole purjelentotoimintaa

2. Jos on, teen läpäisyn kumpiaisia kiertäen

3. Varminta olisi tehdä läpäisy valvotussa ilmatilassa

Ei kai kukaan läpäise pilveä Räyskälän yläpuolella tullessaan laskuun Forssaan vaikka Malmilta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa kuulua tuonne tyhmiin kysymyksiin tai historiaan.

Eihän IFR-plaania voi tehdä kuin valvottuun ilmatilaan?

Haluatko lukita väitteesi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En lukitse väitettäni, koska se oli kysymys.

Eikö Selänpäässä ole kenttäjaksoa?

Muutenkin menee paljon ohi aiheen...

Mutta edelleen Räyskälän alueella pilven läpäisy on vaarallista. Hyvänä päivänä useita purtsikoita pyörii pilvessä. Perustan tämän väitteeni seuraamalla jaksoa 122.65, jossa purtsikoiden pilveen menot ilmoitetaan liki paikkatietojen.

nm. 2-moottori-ifr-pilotti ennen ekaa öljykriisiä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En lukitse väitettäni, koska se oli kysymys.

Muutenkin menee paljon ohi aiheen...

Mutta edelleen Räyskälän alueella pilven läpäisy on vaarallista. Hyvänä päivänä useita purtsikoita pyörii pilvessä. Perustan tämän väitteeni seuraamalla jaksoa 126.65, jossa purtsikoiden pilveen menot ilmoitetaan liki paikkatietojen.

nm. 2-moottori-ifr-pilotti ennen ekaa öljykriisiä

EFRY:n taajuus on lienee 122.65 :) Selänpäässä on kentän jakso 123.20, mutta ei se ole ihan 100% takuu siitä, onko siellä toimintaa tai että kaikki siellä oleva toiminta olisi ko jaksolla. Sikäli Selänpäässä menisin henkilökohtaisesti sen pilven läpi Utin TMA:lla, joka on ihan lähellä kenttä vieressä.

h

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten ihan asiaa kokousta varten. RPAS-säännöt madalluttavat aika suuren osan lennokeista. Ennustan, että lennokkipuolelta jäsentenmäärä laskee alle puoleen siittä mitä se on nyt. Mitä aijotte tehdä? Tämä keskustelu tällä foorumilla osoittaa, että ei oikeen olla tiedustettu missä Ilmailuliitossa mennään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Valvomattomassa lentäessä purjekoneissa radio ei ole pakollinen varuste, ei edes pilvilentotoiminnassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun Tähtistä arvostelee niin on syytä kysyä yksi asia : mikä olisi tilenne jos näitä muutosia mitä viime aikoina on tehty ei olisi tehty vaan jatkettu entisellä tavalla?

Olisitko hyvä ja laittaisit välimerkit paikoileen? Nyt kommenttisi ei tarkoita mitään ja sillä voi pyyhkiä ahteria.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisitko hyvä ja laittaisit välimerkit paikoileen? Nyt kommenttisi ei tarkoita mitään ja sillä voi pyyhkiä ahteria.

meillä siihen käytetään yleensä paperia mutta tapansa kullakin :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään