Mikko Maliniemi

Sekalaista keskustelua EFHK:n liikenteestä

4 028 viestiä aiheessa

Onko tuosta Corsairista tarkempaa infoa, että oliko sinne Rodokselle todella niin paljon menijöitä, että vaadittiin B747 reitille? Vai oliko sitten vaan kalusto pulaa ja ei pienempääkään löytynyt hätiin.

757:n huolto venähti. Normaalisti lauantaisin on aikatauluissa kaksi B757-menopaluuta Rhodokselle. Nyt ei löytynyt vissiin korvaavaa 757:n kokoista, joten näiden kahden menopaluun matkustajat yhdistettiin yhteen isoon koneeseen. Vertailun vuoksi, B757:ssa on 235 paikkaa ja jumbossa 582.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuosta Corsairista tarkempaa infoa, että oliko sinne Rodokselle todella niin paljon menijöitä, että vaadittiin B747 reitille? Vai oliko sitten vaan kalusto pulaa ja ei pienempääkään löytynyt hätiin.

 

Kuten Antti tuossa ylempänä kertoi, 2 lentoa yhdistettiin yhdeksi.

 

Ei siinä, tajusivatkohan nämä onnelliset, millasella munkilla pääsivät sinne Lomalle ja Lomalta pois; varmaan yksi lento 100 000:sta Roodokselle meneviä Suomalaisia pääsee matkalle B747-400:sella. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä, tajusivatkohan nämä onnelliset, millasella munkilla pääsivät sinne Lomalle ja Lomalta pois; varmaan yksi lento 100 000:sta Roodokselle meneviä Suomalaisia pääsee matkalle B747-400:sella. :P

 

Mahtaakohan se kiinnostaa keskivertoa lihapullaturistia pätkän vertaa, millä matkustaa kuuntelemaan Nykäsen Mattia etelään.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaakohan se kiinnostaa keskivertoa lihapullaturistia pätkän vertaa, millä matkustaa kuuntelemaan Nykäsen Mattia etelään.  ;)

 

No luulisi, että perushanuria ees vähän ihmettyttäisi ilma-aluksen pieni koko.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TODELLA nopeasti, taisi olla jotakin puoltaväliä kiitotiestä kun oli 04L:n finaalissakin jo tooosi korkealla... :/

 

Kyllä Jumbo ponnistaa kiitettävästi tyhjänä kun löpömääräkin oli mitoitettu Helsingistä Pariisiin.

 

Onko asia sitten oikeasti niin että "revittämällä" äkkiä ylös ja korkealle on kaikin puolin ekolookisempaa ja p-a kuluiltaan halvempaa kun loivempi nousu ?

 

Joku väitti että kun autollakin lähtee talla konehuoneessa ja saa jo kakkosella 3:n sekunnin päästä moottoritienopeudesta kiinni jonka jälkeen voi vaihtaa suoraan kuutoselle olisi taloudellisempaa kun loivempi kiihdytys. Itse en usko mutta jos on faktaa olemassa revityksestä johtuvat remontit mukaanlukien luen mielelläni. 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Jumbo ponnistaa kiitettävästi tyhjänä kun löpömääräkin oli mitoitettu Helsingistä Pariisiin.

 

Onko asia sitten oikeasti niin että "revittämällä" äkkiä ylös ja korkealle on kaikin puolin ekolookisempaa ja p-a kuluiltaan halvempaa kun loivempi nousu ?

Suihkumoottorin suurin hyötysuhde on isoilla tehoilla. Myöskin normaaliprofiili nousussa on sellainen että lennettään jotain tiettyä nopeutta, tehojen ollessa vakioasetuksella ja sitten nousukulmalla säädetään se nopeus kohdilleen. Jos on kevyt kone niin vaikka olisi täydet tehonalennukset käytössä mitä voi ottaa niin silti se nousu on varsin ripeää...ei siinä revittämisestä ole kyse ollenkaan, vain vaan siitä että ero massassa raskaimmalla koneella ja kevyellä koneella on niin suuri. Pitää kuitenkin mitoittaa se teho siihen tilanteeseen että on kone maksimipainoilla ja kestää yhden moottorin vielä hajota ja silti nousu jatkuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suihkumoottorin suurin hyötysuhde on isoilla tehoilla. Myöskin normaaliprofiili nousussa on sellainen että lennettään jotain tiettyä nopeutta, tehojen ollessa vakioasetuksella ja sitten nousukulmalla säädetään se nopeus kohdilleen. Jos on kevyt kone niin vaikka olisi täydet tehonalennukset käytössä mitä voi ottaa niin silti se nousu on varsin ripeää...ei siinä revittämisestä ole kyse ollenkaan, vain vaan siitä että ero massassa raskaimmalla koneella ja kevyellä koneella on niin suuri. Pitää kuitenkin mitoittaa se teho siihen tilanteeseen että on kone maksimipainoilla ja kestää yhden moottorin vielä hajota ja silti nousu jatkuu.

 

Ilmankos nuo sitten ampuukin taivaaseen kuin raketit konsanaan kun puolet MTOW:sta puuttuu ?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mint airwaysin 757 (EC-LBC) tulossa tällä hetkellä Utön eteläpuolella. Aloitti juuri korkeuden tiputtelemisen.

Ja sama kone jatkaa BLX675:na Burgasiin 23.55, mutta lähtee sieltä sitten omille teilleen.

 

 

Villin ilmailuhuhun mukaan bandi nimeltä VV/TV olisi 30.5 tulossa Helsinkiin ja poistumassa 1.6 iltapäivällä Tampereelle, Ratinan keikalleen. Kelkkana A318 9H-AFM.

 

http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Comlux-Aviation/Airbus-A318-112-CJ/1703446/M/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sama kone jatkaa BLX675:na Burgasiin 23.55, mutta lähtee sieltä sitten omille teilleen.

 

 

Villin ilmailuhuhun mukaan bandi nimeltä VV/TV olisi 30.5 tulossa Helsinkiin ja poistumassa 1.6 iltapäivällä Tampereelle, Ratinan keikalleen. Kelkkana A318 9H-AFM.

 

http://www.airliners.net/photo/Untitled-(Comlux-Aviation/Airbus-A318-112-CJ/1703446/M/

 

Tuo Mint oli vielä aamulla putkella.

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Mint oli vielä aamulla putkella.

 

Ville

Juu, suunnitelmiin tulikin muutos, eli EC-LBC tulikin takaisin Burgasista ja heitin eilisaamun LPA:n edestakaisen. SE-RFO on kuitenkin nyt taas liikenteessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän potkurivehe veteli tästä Pakkala-Kartanonkoski akselilta noin 15 min sitteb niin matalalta että sanoin jo muijallekin parvekkeella, että kohta lähtee tiilet katolta. Näytti vähän samanlaiselta koneelta millä Wingo lentää.

 

Hyvä ettei tullut olohuoneen laseista sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuohon aikaan tule Sprint Airin Saab 340 ja välillä saa selvityksen 33:lle?

 

Sprint Air, Exin ja UTair Cargo tulivat kaikki laskuun 15:lle. Ymmärsin Ilkan viestistä, että kyse on ollut lentoonlähdöstä. OH-BCX tuli laskuun joskus puoli kymmenen kieppeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sprint Air, Exin ja UTair Cargo tulivat kaikki laskuun 15:lle. Ymmärsin Ilkan viestistä, että kyse on ollut lentoonlähdöstä. OH-BCX tuli laskuun joskus puoli kymmenen kieppeillä.

 

BCX tuli laskuun 15:lle  kello 18.50 ainakin mun kameran kellon mukaan. Saattaahan toki sitten olla uudestaa lähtenyt ja tullut uudestaa puoli kymmenen aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapuvissa: 15:00 Helsinki AY8951

Anteeksi että kyselen tyhmiä, mutta mikä tuo on kun en löydä tietoa mistään... :P? Olenko vain niin sokea...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi että kyselen tyhmiä, mutta mikä tuo on kun en löydä tietoa mistään... :P? Olenko vain niin sokea...

 

Koelento numero .. olisko mahdollisesti Kenia Airwayn väreissä oleva lentskari ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään