Rolf Niemi

Windows 10 puhdas asennus

5 viestiä aiheessa

Olen aina käyttänyt asennus cd:tä enkä ole koskaan käyttänyt mitään muuta metodia käyttöjärjestelmän uudelleen asennukseen, joten olen vähän epävarma siitä, miten saisin asennettua Windows 10:in läppärilleni puhtaana asennuksena käyttämällä USB-tikkua. Minulla on tuossa muutama 8 GB:n käyttämätön tikku, joiden kapasiteetti pitäisi riittää.

Näyttää siltä, että käyttämällä FSMappia verkon kautta simukoneeni (WIN 7) kaatuu BlueScreeniin ja ongelmia on myös AivlaSoftin EFB:n kanssa. Jos en käytä noita ohjelmia, niin ongelmia ei ole eikä muuten ollut WIN 8.1:n kanssakaan. Voihan olla, että FSMap ei enää yksinkertaisesti toimi WIN 10 kanssa, mutta tein tässä taannoin melkoisen homman kalibroimlla kaikki USA:n VFR Sectional kartat ja niitä olisi mukava käyttää jatkossakin.

Jos joku olisi ystävällinen ja keretoisi mahdollisimman seikkaperäisesti, miten tuo asennus kuuluu tehdä, niin olisin kiitollinen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhdas asennus vaatii nykyisten levyjen tyhjennystä, eli alustamista. Silloin kannattaa ostaa samalla ainakin käyttöjärjestelmälle SSD-levy. Ellei sitä jo ole. Niitä on saatavilla myös läppäreihin. Hinnat ovat nykyään laskeneet.

Puhdas asennus vaatii tietenkin asennusmedian. Se on yleensä DVD-levy. Windows 10 64-bit  Home OEM maksaa 129€. Se voi olla USB- tikku. En tiedä. Se olisi se täysin puhdas asennus. Vastaavasti Windows seiskan ja kasin levyt vaan sisään, jos joku näitä vanhoja yleensä kaipaa.

En tiedä saako kymppiä ladattuna kokonaan sähköisesti. Voi olla, että seiskan ja kasin lisenssit saa siirrettyä kymppiin. Kannnattaa kysyä Microsoftilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Puhtaan" asennuksen kympille saanee vielä myös asentamalla uudelleen seiskan tai kasin tyhjälle levylle asennusmediasta. Olen asentanut kahden kuukauden sisään kaksi konetta uudelleen, toiseen laitettiin Windows 8.1, toiseen Windows 7 ultimate ja molemmat tarjosivat ilmaista päivitystä Windows kymppiin muutaman windows update kierroksen jälkeen.

Näistä tuli siinä mielessä puhtaita, että talteen jäi seiskasta ja kasista vain mahdollisuus palauttaa aiempi käyttöjärjestelmä käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille!

Löysin hyvän videopätkän oikealla avainsanalla - juuri tätä tarkoitin:

En toki aio maksaa 129 € tuosta tuotteesta. Ostin läppärin viime keväänä ja siinä tuli mukana Win 8.1 ilman asennuslevyä, mutta tein siitä kylläkin ISO-tiedoston heti avattuani koneen mahdollisten ongelmien varalle, mutta koska WIN 10:in asennuksesta on jo yli 30 päivää, niin tuo ei enää toimine.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään