Petri Lehtovirta

Venäläinen matkustajakone pudonnut Egyptissä

99 viestiä aiheessa

EDIT2: Kävi ilmi, että toinenkin B747, China Airlines 611 (2002), on pudonnut samasta syystä. Tämän koneen pyrstö osui kiitotiehen laskussa Hong Kongin Kai Tak-kentälle vuonna 1980. Vuonna 2002, 22 vuotta tämän tailstrike-vahingon jälkeen, painelaipio petti 25 minuuttia lentoonlähdön jälkeen lennolla Taiwanilta Hong Kongiin.

 

Pikavälikommenttina aiheen sivusta, tuossa 611:n tapauksessa painelaipio ei ollut syyllinen onnettomuuteen, vaan runko katkesi siiven takaa kesken lennon kun tailstriken huonosta korjauksesta takarunkoon jäänyt särö tai säröt sai kasvaa rungossa tuon 22 vuotta ja lopulta runko hajosi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäläisviranomaisten mukaan kone olisi todellakin hajonnut ilmassa

 

Ilmakuvaa putoamispaikasta: http://www.liveleak.com/view?i=dfd_1446395923#RUW6KOqGGVKugXRM.01

 

Näköjään suurimmassa romuläjässä ovat vain palaneet siivet ja eturunko. Takarungon kappaleita, peräsin ja ilmeisesti penkkirivejä löytyy selvästi kauempana varsinaisesta putoamispaikasta. Vaikuttaisi siis tosiaan, ettei pakkolasku ole ollut mitenkään hallittu vaan tonttiin on tultu jo valmiiksi kappaleina. Veikkaanpa, että näitä jo ilmassa irronneita takarungon osia tutkimalla löytyy lopulta syy onnettomuuteen.

 

EDIT: Satelliittikuvaa alueelta (http://avherald.com/h?article=48e9abe4)

 

1.jpg.e03515796f7d59415569973028139203.jpg

 

p> 

metrojet_a321_ei-etj_sinai_151031_map1.jpg.c73741e418b4e85034ba6137e9b40fc4.jpg

p>2.jpg.8dbefc03da13db940d8c56295d48464f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet jääneet ihmeen yhtenäiseksi?

Kuvien perusteella syntyy vaikutelma kuin kone olisi pudonnut pohja edellä ilman merkittävää vaakanopeutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tullut leijana alas senjälkeen kun pyrstö on irronnut. Ei mitään liukumisjälkiä. Siivet ehjät. Noin se toimii lentovehjes kun suuntaan vaikuttavat pinnat ovat häipyneet.

On kuin freespee...

Aika pahasti tuntuisi, että painekartio on pettänyt. Tai sitten räjähdys takaosassa. Joka tapauksessa miehistö huomasi ongelman. Mikä se sitten oli...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vihje kertoo, että kyseisen onnettomuuteen joutuneen lentoyhtiön huoltosopimus Egypt Airlinesin huolto-organisaation kanssa olisi päättynyt kolmisen kuukautta sitten Sharm el-Sheikin kentällä. Ja että täten koneelle ei olisi tehty tarkastusta ennen paluulentoa Pietariin.

 

Tuo ei sinänsä merkitse juuri mitään. Ulkopuolinen lähtötarkastus on melko varmasti tehty, mutta ohjaajan toimesta. On nykyisin aika tavallista, että pre-flight checkin tekee joku ohjaamomiehistöstä, ja mekaanikko kutsutaan paikalle silloin, jos koneessa on korjaamista vaativa vika. Sopimukset ovat näitä tapauksia varten, jolloin palvelulle on etukäteen sovittu hinta. Mekaanikon voi saada paikalle myös ilman huoltosopimuksia, mutta palvelun hinta voi silloin  olla aika kovakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa miehistö huomasi ongelman. Mikä se sitten oli...

 

Mihin tämä perustuu? Mahdollisesta hätäliikenteestä on ollut liikkeellä ristiriitaisia tietoja, mutta ainakin Aviation Herald, Egyptin ilmailuviranomaisten lausuntoon viitaten kertoo, ettei hätäkutsua tehty ja tietoliikenne oli normaalia:

 

Egypt's Civil Aviation Authority reported that there was no Mayday Call from the crew, communication with the aircraft was normal until the aircraft disappeared from radar.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi olla höpönhöpöä kuten monet tiedot tässävaiheessa...

Joo, PPRuNessa 33 ja Aviaforumilla jo 76 sivua spekulaatiota.

 

Tähän voisi lisätä LifeNewsin viimeisen huhun, saatu pietarilaisilta oikeuslääketieteen asiantuntijoilta. Matkustajia on kaksi ryhmää, koneen eturungossa olleet, jotka putosivat koneen mukana ja 5 km kauempaa, pyrstön osien luota löytyneet. Jälkimmäisillä on palovammoja ja jälkiä räjähdyksestä, joko räjähteestä tai polttoainesäiliön räjähdyksestä johtuneita.

 

http://lifenews.ru/news/167897

(LiFeNews ei ole yleensä ole luotettava uutislähde)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pommin mahdollisuus on nyt lopultakin otettu tosissaan: UK:n ja Sharm el-Sheikh'in väliset lennot on keskeytetty ja Englannin hallitus on lähettänyt Sharm el-Sheikh'iin asiantuntijoita arvioimaan kentän turvallisuusjärjestelyjä. Taustalla on ehkä uutta esiin tullutta tietoa:

 

All flights between the UK and Sharm el-Sheikh have been suspended on Wednesday evening as UK experts assess security at the Egyptian airport.

 

Number 10 said flights had been delayed as a "precautionary measure" after "more information has come to light".

 

http://www.bbc.com/news/uk-34724604

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pommin mahdollisuus on nyt lopultakin otettu tosissaan: UK:n ja Sharm el-Sheikh'in väliset lennot on keskeytetty ja Englannin hallitus on lähettänyt Sharm el-Sheikh'iin asiantuntijoita arvioimaan kentän turvallisuusjärjestelyjä.

 

Enpä yhtään epäilisi vaikka olisikin pommi. Tältä vuodelta on kokemusta Hurghadan turvasta ja ei tuntunut siellä kiinnostavan vesipullot eikä paljon mikään muukaan. Terminaalikin muistutti enemmän basaaria kuin lentokenttää. Henkilökohtainen arvioni egyptiläisestä lentokenttäturvallisuudesta ei ole kovinkaan ruusuinen. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK tiedottaa, että FDR on onnistuneesti purettu ja aineisto toimitettu tutkimuskomitealle jatkotutkimuksiin. CVR:n purussa on ongelmia, toinen musta laatikko on vahingoittunut. Muuta tietoa MAKista ei löydy, koska tiedostusvastuu on Chigagon konvention, liitteen 13 mukaisesti Egyptillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä vuodelta on kokemusta Hurghadan turvasta ja ei tuntunut siellä kiinnostavan vesipullot eikä paljon mikään muukaan.

 

EU:n ulkopuolella ei välttämättä ole samanlaisia nesterajoituksia kuin EU:ssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tältä vuodelta on kokemusta Hurghadan turvasta ja ei tuntunut siellä kiinnostavan vesipullot.... Henkilökohtainen arvioni egyptiläisestä lentokenttäturvallisuudesta ei ole kovinkaan ruusuinen.

 

Ei kiinnosta vesi- eikä limonadipullot Israelinkaan turvatarkastuksissa...onko sielläkin sitten ko. homma hoidettu huonosti?

 

Omia juomia sai siellä viedä turvasta läpi... ja Israelissa jos missä niin syynätään kaikki tarkasti.

 

Mihinkähän tämä Suomen naurettava nesterajoitus perustuu? Lentokentillä, konserteissa, lentonäytöksissä jne...ei saa olla omaa vichypulloa mukana.??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kiinnosta vesi- eikä limonadipullot Israelinkaan turvatarkastuksissa...onko sielläkin sitten ko. homma hoidettu huonosti?

 

Omia juomia sai siellä viedä turvasta läpi... ja Israelissa jos missä niin syynätään kaikki tarkasti.

 

Mihinkähän tämä Suomen naurettava nesterajoitus perustuu? Lentokentillä, konserteissa, lentonäytöksissä jne...ei saa olla omaa vichypulloa mukana.??

Kyllä kai nuo naurettavat vesipullorajoitukset ja hillomunkkirajoitukset johtuvat jenkkien hysteriasta ja halusta alistaa kaikki omien sairaitten sääntöjensä alaisuuteen. Ei niitä tornejakaan vesipulloilla kaadettu. >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niitä tornejakaan vesipulloilla kaadettu. >:(

 

Ei kaadettu, ei. Piti ottaa käyttöön järeämmät aseet kuten mattoveitset.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinkähän tämä Suomen naurettava nesterajoitus perustuu? Lentokentillä, konserteissa, lentonäytöksissä jne...ei saa olla omaa vichypulloa mukana.??

Mitä tulee lentomatkustamiseen, kyse ei ole Suomen rajoituksesta vaan Euroopan Komission asetuksesta. Ei ole jenkkien hysteriaa eikä illuminatin salaliitto, vaikka jenkeissä ja muuallakin vastaavanlaisia rajoituksia noudatetaan.

 

Keikoilla, lentonäytöksissä ym. nämä säännöt perustuvat enemmänkin Suomen alkoholilainsäädäntöön tai muuhun järjestäjän pelkoon siitä, että siellä pullossa olisi vaapukkamehua tai jotain muuta vissyä vahvempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo pommi kuitenkin vähiten huono vaihtoehto, ei tarvitsisi jännittää alkavatko samanlaiset bussit repeillä itsekseen ilmassa?

Tosiaan egyptin kentillä on sellainen kaaos, eikä vähiten venäläisturistien toimesta, että koneeseen voi salakuljettaa vaikka traktorin ja virkailijoille kelpaa raha, ja sitä he myös ymmärtävät pyytää kun keksivät siihen vähäisimmänkin syyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko tuo pommi kuitenkin vähiten huono vaihtoehto, ei tarvitsisi jännittää alkavatko samanlaiset bussit repeillä itsekseen ilmassa?

 

Eiköhän se olisi nykyisessä maailmantilanteessa nimenomaan se kaikkein huonoin vaihtoehto.

 

Eikä voi olla ajattelematta sellaista peikkoa, että tollaisella pikku pommilla voisi joku jopa "oikeuttaa" jos jonkinlaisia sotilaallisia "vastatoimia"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä voi olla ajattelematta sellaista peikkoa, että tollaisella pikku pommilla voisi joku jopa "oikeuttaa" jos jonkinlaisia sotilaallisia "vastatoimia"...

 

Varmasti käyttää sitä "oikeuttamiseen".. Mutta jos ne "vastatoimet" kohdistuvat tähän kyseiseen järjestöön niin ihan tervetullutta on mikä tahansa joka pyyhkii sen maan pinnalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään