Petri Lehtovirta

Venäläinen matkustajakone pudonnut Egyptissä

99 viestiä aiheessa

Eikös lehdisssä ensin ollut että isis ampui koneen alas? Miksei isis silloin puhunut pommista mitään? Siis että ne pudotti sen muttei tiedä millä?

 

Itse luulen koneen hajonneen ensin APUn ja takapaineseinän väliseltä alueelta jolloin korkeusvakaimen kiinnitys/tuenta kärsinyt. Koneen rungon takapäässä ollut vuotoa mahdollisesti jo kauan. Kuvia alkaen 2005 vuodesta. Kone oli jo iäkäs ja joskus selviää oliko kaikki eliniänpidennys niittien kiristykset ym vahvistukset tehty kunnolla. Ja peräkosketuksen (2001) korjauskin varmasti selvitellään.

 

Korkeusvakain (ainakin toinen) on vielä kateissa. Jos (niinkuin uskon) kone on hajonnut korkealla, kevyet osat voi leijailla pitkällekin kun taas painavat putoavat kuin kivi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englanninkielisessä lehdistössä käytettiin yleisesti sanaa "downed", jonka aika moni automaattisesti käsitti tarkoittaneen alasampumista. Mutta oikeampi merkitys (myös englannissa) ja käännös on yksinkertaisesti "pudottaa" ilman että otettaisiin kantaa itse pudotustapaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brittien tiedustelupalvelun mukaan koneen putoamisesta vastasivat kaksi ISIS:iin liittynyttä brittiä.

 

http://www.jerusalemonline.com/news/world-news/around-the-globe/report-islamic-state-affiliate-placed-bomb-on-russian-plane-16982%20

 

Report: Islamic State affiliate placed bomb on Russian plane

British intelligence sources say they were able to intercept a conversation between the terrorists who carried out the terror attack on the Russian plane in Egypt. The terrorists are supposedly British citizens who joined the Islamic State.

 

Nov 08, 2015, 09:44AM | Yael Klein

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK on vetänyt takaisin kirjeen, jolla ilmoitetaan Boeing-737:n lentokelpoisuustodistuksen kelpaamattomuudesta IVY:n alueella.

 

https://meduza.io/news/2015/11/06/mak-otozval-pismo-o-zaprete-poletov-boeing-737

 

Rosaviatzija on ilmoittanut, että perusteita kieltää lennot Boeing-737:llä ei ole.

 

Tämä ei loppujen lopuksi näyttäisikään millään lailla liittyneen tämän Egyptissä pudonneen Kolavia/Metrojet onnettomuuden varjolla käytävään politikointiin, vaan Venäjän toiseksi suurimman lentoyhtiön Transaeron kuolonkorahteluihin:

 

Erikoisin episodi Transaeron tarinassa nähtiin viime viikon torstaina. Venäjän lentotoiminnan turvallisuutta valvova viranomainen, Valtiollinen ilmailukomitea (MAK) päätti väliaikaisesti estää lennot kaikilla Venäjällä käytössä olevilla Boeing 737 -tyyppisillä koneilla.

 

MAK perusteli päätöstä turvallisuustekijöillä, mutta monet lentotoiminnan asiantuntijat arvelevat, että taustalla oli yritys painostaa muut yhtiöt pelastamaan Transaero.

 

Valtiollisen ilmailukomitean puheenjohtajana toimii Transaeron perustajan ja suurimman osakkeenomistajan Alexander Pleshakovin äiti Tatiana Anodina.

 

http://yle.fi/uutiset/venajan_suurin_yksityinen_lentoyhtio_kaatuu__omistajan_aiti_maarasi_150_kilpailijoiden_konetta_maahan/8441603

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän turvallisuuspalvelun, FSB:n päällikkö Aleksandr Bortnikov ilmoitti A321 koneen putoamisen syyn Egyptissä olleen terrori-isku. Bortnikovin mukaan koneen jäänteistä on löytynyt jälkiä räjähteistä. Räjähteen voima vastasi kiloa trotyylia.

 

https://meduza.io/news/2015/11/17/glava-fsb-nazval-krushenie-a321-teraktom

 

Kremlin tiedote:

 

http://kremlin.ru/events/president/news/50707

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän mahtaa olla, riittääkö kilo trotyyliä tuhoamaan matkustajakoneen riippumatta siitä, missä räjähdys tapahtuu? Kuinka paljosta trotyylistä matkustajakone voi selvitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän mahtaa olla, riittääkö kilo trotyyliä tuhoamaan matkustajakoneen riippumatta siitä, missä räjähdys tapahtuu? Kuinka paljosta trotyylistä matkustajakone voi selvitä?

 

Jotenkin asiaan liittyen http://fas.org/man/dod-101/navy/docs/es310/warheads/Warheads.htm

Veikkaan että lentsikan termospullo on melko lähellä paineensietokykynsä rajoja matkalentokorkeudella. Ei tarvi olla hirveen iso jysäys enää lähellä seinämää niin hajoaminen tapahtuu.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Egyptiläiset tutkijat ovat onnettomuuden syistä eri mieltä kuin muut, koska heidän mukaansa "mitään terrorismiin viittaavaa ei ole löydetty".

 

Russia and Western governments have said the Airbus A321 operated by Metrojet was likely brought down by a bomb, and the Islamic State militant group said it had smuggled an explosive on board.

 

But Egypt's civil aviation ministry said it had completed a preliminary report on the crash and said it had so far found no evidence of a criminal act.

 

"The technical investigative committee has so far not found anything indicating any illegal intervention or terrorist action," the ministry said in a statement.

 

http://www.reuters.com/article/us-egypt-crash-idUSKBN0TX0RA20151214

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohtamatta egyptiläisen Flash Airlines'in B737 onnettomuutta Sharm el-Sheikh'issä, jossa kapteeni kippasi koneen ja perämies ei riittävän määrätietoisesti puuttunut tilanteeseen, vaikka näki, mitä oli tapahtumassa. Egyptiläiset tekivät onnettomuustutkinnan ja etsivät syitä mekaanista viosta, joille muut eivät nähneet perustetta.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Flash_Airlines_Flight_604

http://www.b737.org.uk/flashair.htm

 

B737-sivuston artikkelin alusta löytyy linkki onnettomuustutkintaraporttiin (ranskalaisen BEA:n sivulla, ilmeisesti ranskalaisten omin korostusmerkinnöin) ja NTSB:n kommentti raporttiin:

 

The final report issued in English by the Egyptian Ministry Of Civil Aviation "Final report of the accident investigation" "Flash Airlines flight 604 January 3, 2004 Boeing 737-300 SU-ZCF Red Sea off Sharm El-Sheikh, Egypt" [PDF 37Mb]

 

http://www.bea-fr.org/docspa/2004/su-f040103a/pdf/su-f040103a.pdf

 

The NTSB have replied to this report and concluded that:

 

    "The evidence collected during this investigation strongly supports the conclusions that no airplane-related malfunction or failure caused or contributed to the accident and that the accident can be explained by the captain’s spatial disorientation and the first officer’s failure to assume timely control of the airplane."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistattekos tarinan pojasta ja sudesta?

 

Jotain tutkijoiden kyvyttömyydestä hoitaa hommaansa, kertoo se että koneen jäänteet makaa edelleen aavikolla.

 

En usko että tästä saadaan koskaan täyttä varmuutta mitä tapahtui...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Egyptiläisen lentokonemekaanikon epäillään vieneen pommin koneeseen, joka räjähti viime lokakuussa Siinain yllä Egyptissä.

 

Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan viranomaiset ovat pidättäneet tapaukseen liittyen mekaanikon, kaksi lentokenttäpoliisia ja matkalaukkujen käsittelijän.

 

Reutersin lähteen mukaan äärijärjestö Isis sai tietää, että yhden sen jäsenen serkku on töissä Sharm el-Sheikhin lentokentällä. Isis toimitti mekaanikolle pommin sisältäneen kassin.

 

– Häntä (mekaanikkoa) vaadittiin olemaan kysymättä mitään ja viemään pommi koneeseen, lähde sanoo Reutersille.

 

Egyptin viranomaiset sanovat yhä, etteivät he ole löytäneet todisteita terrori-iskusta.

 

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mekaanikko-vei-pommin-egyptin-turmakoneeseen-serkku-isisin-jasen/5712912

 

http://www.reuters.com/article/us-egypt-crash-suspects-idUSKCN0V712V

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jotain tutkijoiden kyvyttömyydestä hoitaa hommaansa, kertoo se että koneen jäänteet makaa edelleen aavikolla.

 

 

...ei nyt liene tutkijoiden homma korjata jäänteitä aavikolta. Ellei sitten tutkinnassa siitä ole jtn hyötyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ei nyt liene tutkijoiden homma korjata jäänteitä aavikolta. Ellei sitten tutkinnassa siitä ole jtn hyötyä.

 

No jos kone on aivan ilmeisesti äkillisesti hajonnut ilmassa, eikö ne palaset ole aivan oleellisen tärkeitä onnettomuustutkinnalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on Egyptikin jo myöntänyt, että koneen putoaminen johtui terrorismista:

 

The October 2015 crash of a Russian plan was caused by a person or group who “aimed to hit Egyptian tourism,” said President Abdel Fatah al-Sisi in his opening address to the Egypt’s Vision 2030 conference Wednesday.

 

“He who caused the plane crash….aimed to spoil the relations with Russia,” he added. Previously, the government refrained from stating the cause of the crash, instead deferring to an investigation team that has yet to complete its work, despite London and Moscow declaring that a bomb was probably the cause.

 

http://thecairopost.youm7.com/news/195841/news/sisi-implies-russian-plane-crash-caused-by-terrorism

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän median mukaan Venäjä on salllimassa lentojen aloittamisen uudelleen Venäjän ja Egyptin välillä, aluksi Moskovasta Kairoon ja myöhemmin Egyptin lomakohteisiin, joista neuvotellaan erikseen.

Lainaa

Russian President Vladimir Putin has approved the resumption of regular air traffic between Moscow and Cairo after a two-year suspension, the state-run Sputnik news agency reported yesterday. The agency quoted a document published on the Russian government website.

Putin’s approval was effective from 2 January, though the document gave no timeline for the actual resumption of the service. Flights to and from Cairo have been given the go-ahead, but not other Egyptian destinations.

https://www.middleeastmonitor.com/20180105-russia-agrees-to-resume-commercial-flights-to-egypt/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/5/2018 at 16.04, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Venäjän median mukaan Venäjä on salllimassa lentojen aloittamisen uudelleen Venäjän ja Egyptin välillä, aluksi Moskovasta Kairoon ja myöhemmin Egyptin lomakohteisiin, joista neuvotellaan erikseen.

https://www.middleeastmonitor.com/20180105-russia-agrees-to-resume-commercial-flights-to-egypt/

Nyt alkaa vihdoin näyttää siltä, että Aeroflot aloittaa uudelleen lennot Moskovan ja Kairon välillä huhtikuussa 3 x viikossa. Vuoroja lisätään myöhemmin Venäjällä pelattavien jalkapallon MM-kisojen takia.

Lainaa

Russia’s Aeroflot Airline plans to resume flights from Moscow to Cairo April 11 with a 3X-weekly Airbus A320 service. From June 12-July 2, the route will be daily because of the FIFA World Cup 2018 taking place in Russia.

Aeroflot stopped flying to Cairo in late 2015 when Russian authorities banned flights between Russia and Egypt after a  Metrojet-branded Airbus A321 crashed over Sinai 23 minutes after takeoff from Sharm El Sheikh, bound for St. Petersburg’s Pulkovo airport on Oct. 31, 2015.

http://atwonline.com/security/aeroflot-resume-moscow-cairo-service-april

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aeroflot lentää pitkästä aikaa Moskovasta Kairoon tänä iltana, ja Egyptair taas aloittaa liikenteen kaupunkien välillä huomenna. Egyptin turistikohteisiin venäläiset koneet eivät kuitenkaan lennä toistaiseksi. Venäjä lähettää Kairoon 8 turvatarkastajaa varmistamaan lentojen turvallisuutta.

http://www.hurriyetdailynews.com/russia-egypt-resume-direct-flights-two-years-after-attack-130120

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/4/2015 at 21.11, Tauno Hermola kirjoitti:

Pommin mahdollisuus on nyt lopultakin otettu tosissaan: UK:n ja Sharm el-Sheikh'in väliset lennot on keskeytetty ja Englannin hallitus on lähettänyt Sharm el-Sheikh'iin asiantuntijoita arvioimaan kentän turvallisuusjärjestelyjä. Taustalla on ehkä uutta esiin tullutta tietoa:

http://www.bbc.com/news/uk-34724604

Nyt 4 vuotta myöhemmin Englanti sallii jälleen lennot Sharm el-Sheikhiin.

Lainaa

UK authorities have lifted a flight ban pertaining to services to the Egyptian resort of Sharem el-Sheikh, four years after imposing the restriction.

The ban followed security concerns after a Russian-operated Airbus A321 crashed in Sinai in October 2015 – a loss which Russian authorities believe was the result of sabotage.

"Improvements in security procedures at the airport, and close co-operation between the UK and Egypt on aviation security, mean commercial airlines can now be allowed to operate routes to and from the airport," says the UK transport ministry.

https://www.flightglobal.com/news/articles/uk-finally-lifts-flights-ban-to-sharm-el-sheikh-461681/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään