Sakari Kuosmanen

SUIO-G tilanne

24 viestiä aiheessa

SUIO-G on jäänyt aivan taustalle, asia jonka pitäisi koskettaa jokaista harrasteilmailijaa paljon enemmän kuin SIL sekoilut jäsenyyksien kanssa. Kuinka on käymässä SUIO -G organisaatiolle? Kuinka nykyinen hallitus (Peter Tähtinen etunenässä) on antamassa ilmaiseksi- jopa maksavat ilmeisesti siitä- koko valvontaympäristön  kilpailevalle, kaupallisesti ajattelevalle organisaatiolle?

 

He ovat antaneet potkut sekä Aki Suokkaalle , että Jarmo Hakalalle. Vai eikö vielä? Akille ainakin. Varmaan se Tähtinen antaa ne toisetkin potkut?

 

Varsin osaamatonta - sanoisin!

 

Saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin , selvennyksenä lukijoille: Peter Tähtinen on nimittänyt itsensä myös Opiston johtoon( Suomen Urheiluilmailuopisto Oy, ihan varma ole onko myös SUIO Oy hallituksessa). Hän kuitenkin nykyisin tuntuu  määräävän molemmissa yhtiöissä. Hän nimittää ja erottaa- toimitusjohtaja sitten jälkikäteen kirjoittaa lausuntoja. Odotetaan miten käy SUIO -G :ssä?

 

kuka tiedottaa ja milloin.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin , selvennyksenä lukijoille: Peter Tähtinen on nimittänyt itsensä myös Opiston johtoon( Suomen Urheiluilmailuopisto Oy, ihan varma ole onko myös SUIO Oy hallituksessa). Hän kuitenkin nykyisin tuntuu  määräävän molemmissa yhtiöissä. Hän nimittää ja erottaa- toimitusjohtaja sitten jälkikäteen kirjoittaa lausuntoja. Odotetaan miten käy SUIO -G :ssä?

 

kuka tiedottaa ja milloin.

 

saku

 

Hyvä entinen toimitusjohtaja Kuosmanen.

 

Väärinkäsitysten välttämiseksi ilmoitan sinulle, että johdan nyt sekä Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:n että SUIO Oy:n hallitusta. SIL hallituksen yksimielisen päätöksen mukaisesti.

 

Nyt kun olen ottanut haltuuni nämä pestit tulen toimimaan ilmailijoiden ja asiakkaidemme parhaaksi. Vapaaehtoistyönä, keräämättä etuuksia itselleni ja lähipiiriyhtiöilleni. Lupaan olla ottamatta lahjuksia ja toimimaan lojaalisti yhtiöitä ja omistajatahoja kohtaan.

 

Olen ammattijohtaja. Lienet jo itsekin havainnut, mitä tapahtuu kun avainhenkilöstä poistetaan A. Jäljelle jäävät tiimipelaajat, eivät -pelurit. On aika palauttaa järjestys pelikentälle.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin tasokasta on tuo Tähtisen hännystelijöiden ja itsensä pelastavan enkelin Tähtisen kirjoittelu. Onneksi en ole enää SIL jäsen.

 

Vastaisivat edes asetettuun kysymykseen.

 

saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsin tasokasta on tuo Tähtisen hännystelijöiden ja itsensä pelastavan enkelin Tähtisen kirjoittelu. Onneksi en ole enää SIL jäsen.

 

Vastaisivat edes asetettuun kysymykseen.

 

saku

 

kummallahan on enemän näytöjä onnistumisesta sinuula vai tähtisellä? Ja kanntaa muistaa että sinun vähintääkin epäonnistunutta tai jopa kkenties rikollisen toimminan jälkiä tuolla korjataan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sinua Jouni! Odata vaan mitä kuninkaasi Peter saakaan aikaiseksi.  :o

 

 

prempaa kuin sakari kuosmanen......

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi sinua Jouni! Odata vaan mitä kuninkaasi Peter saakaan aikaiseksi.  :o

 

Peterillä onneksi lienee sellainen elämäntilanne, että hän voi vastaanottaa luottamustehtävistään/työtehtävistään sellaista kompensaatiota, jota ei tarvitse erikseen säätää eri instanssien vaatimusten kiertämiseksi.

 

Peterillä on varsin vahvat näytöt yrityselämän puolelta, sinusta on varsin vahvat näytöt eri tuomioistuinten puolelta.

 

Jokainen päättäköön itse, kumpia näyttöjä pitää vakuuttavampana.

 

Näitä ankkatestejä täällä tehtiin silloin aikoinaan, ne johtivat sinun erottamiseen ja useiden mätäpaiseiden eroamiseen SIL hallituksesta (jotka valitettavasti lamaannuttivat hallituksen juuri sopivan taktiseksi aikaväliksi).

 

Jatkossa toivomme kaikki, että sinunkaltaisia lieroja ei päästetä sellaisiin tehtäviin, jossa näitä satojen tuhansien kopiokonesäätöjen lahjuksia voit työntää omiin taskuihisi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin hienoa jos Peter tai Sakari Pyörre pystyy paikkaamaan Aki Suokkaan paikan SUIO-G organisaatiossa. Tiedän -kokemuksesta- että vastuuhenkilön tentti ei mene läpi ihan noin vaan. Varmaan kovat jätkät! tähtinen ja pyörre hoitavat homman hetkessä. Edältäjiltä se keski viikkoja tai kuukausia. Mutta Peter ja Pyörre ovatkin ilmeisesti hakeneet oppia Koreasta? No, hyvä yritys pojat. Trafi opettaa!

Toinen tehtävä on laatupäällikkö. Sen jompikumpi (pyörre tai tähtinen) hoitaa vasemmalla kädellä-luulisin.

 

Odotetaan ja ihmetellään!

 

saku ex-vastuullinen johtaja SUIO-G

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuosmanen täällä aina peräänkuuluttaa että miksei suoriin kysymyksiin vastata jne, vaikka hän itse on juuri näiden kysymysten väistelyn sankari.

 

Sakari: Onko SKILin lentokone ostettu SUIO/SILiltä varastamillasi rahoilla?

Sakari: Paljonko vedät pimeänä näppiin Espanjan lentoleireilyistä? 160E/tunti ultrasta on järkyttävä hinta. Siitä jää kulujen jälkeen opettajalle yli 100E/tunti.

Sakari: Paljonko FICI-Copy maksoi sinulle tiskin alta rahaa, jotta teit näitä järjettömiä kopiokonekauppoja?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuosmanen täällä aina peräänkuuluttaa että miksei suoriin kysymyksiin vastata jne, vaikka hän itse on juuri näiden kysymysten väistelyn sankari.

 

Sakari: Onko SKILin lentokone ostettu SUIO/SILiltä varastamillasi rahoilla?

Sakari: Paljonko vedät pimeänä näppiin Espanjan lentoleireilyistä? 160E/tunti ultrasta on järkyttävä hinta. Siitä jää kulujen jälkeen opettajalle yli 100E/tunti.

Sakari: Paljonko FICI-Copy maksoi sinulle tiskin alta rahaa, jotta teit näitä järjettömiä kopiokonekauppoja?

 

 

 

Ihan varsin törkeetä:

1. Kerhon kone U398 on ostettu pankista lainatuilla ja kerhon omilla rahoilla.

2. en yhtään. Suomessa lento maksaa opettajan kanssa SKIL kerholla 150€ ja esim. KIla kerhossa 175€. Espanjassa lento opettajan kanssa makssa 160€ Espanjassa muilla kerhoillla ei ole toiintaa-tietääkseni.

3. Fici-Copy ei maksanut yhtään tistin alta kuten olen varmaan eri lähteistä nähnyt. oit kysyä saaman niilt noin 30 muulta yritykseltä joita kusetettiin ko. yhtiön toimesta.

 

rakkain terveisin saku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. en yhtään. Suomessa lento maksaa opettajan kanssa SKIL kerholla 150€ ja esim. KIla kerhossa 175€. Espanjassa lento opettajan kanssa makssa 160€ Espanjassa muilla kerhoillla ei ole toiintaa-tietääkseni.

 

Ihan uteliaisuuttani, miten ****tissä ultralla lentotunti voi maksaa 150-175€???? Muistaakseni C172 oli tuon 160€ paikkeilla viimeksi kun Espanjassa moista lensin, eikä siitä ole kauaa. Ja oli vielä ulkopuolisen hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan uteliaisuuttani, miten ****tissä ultralla lentotunti voi maksaa 150-175€???? Muistaakseni C172 oli tuon 160€ paikkeilla viimeksi kun Espanjassa moista lensin, eikä siitä ole kauaa. Ja oli vielä ulkopuolisen hinta.

 

No, TTT-Aviation Oy Ltd:n C150 maksaa ilman opettajaa 180e/h, tai edistyksellisempi C152-malli 190e/h.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Fici-Copy ei maksanut yhtään tistin alta kuten olen varmaan eri lähteistä nähnyt. oit kysyä saaman niilt noin 30 muulta yritykseltä joita kusetettiin ko. yhtiön toimesta.

 

rakkain terveisin saku

 

Eli avaatko tätä tarinaasi vielä hieman. Sinua siis "kusetettiin", että teit satojen tuhansien (vahvistatko tämän vielä?) sopimuksen kopiokoneiden liisauksesta taholle, joka ei tarvitse tuon kaliiberin laitteita?

Kertoisitko viimein mitä tässä Oikeasti kävi? Näin ihan avoimesti. Sillä yleinen "totuus" on se, että sinulle annettiin tiskin alta kickback, jotta saat edustamasi järjestön tekemään sopimuksen joka on taloudellisesti täysin kestämätön.

 

Kun kerran tätä avoimmuutta peräänkuulutat, niin varmasti sinäkin tähän samaan suostut?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, TTT-Aviation Oy Ltd:n C150 maksaa ilman opettajaa 180e/h, tai edistyksellisempi C152-malli 190e/h.

 

Jep, ja C150 käyttökulut ovat n. kaksinkertaiset jo lähtöjään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli avaatko tätä tarinaasi vielä hieman. Sinua siis "kusetettiin", että teit satojen tuhansien (vahvistatko tämän vielä?) sopimuksen kopiokoneiden liisauksesta taholle, joka ei tarvitse tuon kaliiberin laitteita?

Kertoisitko viimein mitä tässä Oikeasti kävi? Näin ihan avoimesti. Sillä yleinen "totuus" on se, että sinulle annettiin tiskin alta kickback, jotta saat edustamasi järjestön tekemään sopimuksen joka on taloudellisesti täysin kestämätön.

 

Kun kerran tätä avoimmuutta peräänkuulutat, niin varmasti sinäkin tähän samaan suostut?

 

Minua kiinnostas myös muut epäselvyydet.

Mikä on tämä suora rahasiirto (~75k€) SK:n (Kraaterin) tilille? Jos ei siis ihan puhdas petos?

Miksi Opiston ja Kraateri Oy:n palkkiosopimus oli moraalisesti ja todennäköisesti laillisestikin kesämätön? Onko moraalisi muutenkin tällä tasolla?

Miksei kunnon tilinpäätöksiä oltu tehty vuosikausiin? Jos siis avoimuutta on haettu silloinkin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostas myös muut epäselvyydet.

Mikä on tämä suora rahasiirto (~75k€) SK:n (Kraaterin) tilille? Jos ei siis ihan puhdas petos?

Miksi Opiston ja Kraateri Oy:n palkkiosopimus oli moraalisesti ja todennäköisesti laillisestikin kesämätön? Onko moraalisi muutenkin tällä tasolla?

Miksei kunnon tilinpäätöksiä oltu tehty vuosikausiin? Jos siis avoimuutta on haettu silloinkin?

 

 

sakari avoimmuutta kiitos

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostas myös muut epäselvyydet.

Mikä on tämä suora rahasiirto (~75k€) SK:n (Kraaterin) tilille? Jos ei siis ihan puhdas petos?

Miksi Opiston ja Kraateri Oy:n palkkiosopimus oli moraalisesti ja todennäköisesti laillisestikin kesämätön? Onko moraalisi muutenkin tällä tasolla?

Miksei kunnon tilinpäätöksiä oltu tehty vuosikausiin? Jos siis avoimuutta on haettu silloinkin?

 

Kaikki ihan kiinnostavia kysymyksiä, mutta kuinka niitä kysellään täällä? Niille on oma paikkansa, ja ei ole epäilystäkään, etteikö asioita selvitettäisi. Minkä vuoksi ja kenen toimesta tällaisia asoita on julkistettu? On nimittäin sekin mahdollista, että näissä ei sitten loppujen lopuksi olekaan kyse mistään noista olettamistasi asioista.

 

On myös hyvinkin mahdollista, että kaikki asianosaiset eivät voi eivätkä saa asioita kommentoida. Vieläpä sellainenkin on mahdollista, että yksityiskohtia on vuodettu asiayhteydestä erillään ja tarkoituksena nimenomaisesti aiheuttaa harmia ja haittaa.

 

Ehdottaisin, että annetaan ammatti-ihmisten hoitaa selvitystyö loppuun, jonka jälkeen sitten prosessi jatkuu lakien mukaisesti. Muutoin voimme syyllistyä lynkkaukseen. Eli kansanomaisesti, tutkitaan ensin, ja hutkitaan sitten.

 

Tämä ketju on aloitettu kysymyksellä koskien SUIO-G tilannetta, mikä kait on monia ilmailijoita kiinnostava juttu, ja tämä taitaa olla lievästi off-topic.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On myös hyvinkin mahdollista, että kaikki asianosaiset eivät voi eivätkä saa asioita kommentoida. Vieläpä sellainenkin on mahdollista, että yksityiskohtia on vuodettu asiayhteydestä erillään ja tarkoituksena nimenomaisesti aiheuttaa harmia ja haittaa.

 

Jospa nämä asianosaiset eivät sitten ruikuttaisi "avoimuutta" toisilta? Eikö se olisi asiallista, paitsi tietenkin jos k.o. asianosaisilla on tarkoitus aiheuttaa harmia ja haittaa?

 

Avoimuus jos mikä ei ole offtopic, koska tätä ketjun aloittaja on penännyt. Vai?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SUIO-G on jäänyt aivan taustalle, asia jonka pitäisi koskettaa jokaista harrasteilmailijaa paljon enemmän kuin SIL sekoilut jäsenyyksien kanssa. Kuinka on käymässä SUIO -G organisaatiolle? Kuinka nykyinen hallitus (Peter Tähtinen etunenässä) on antamassa ilmaiseksi- jopa maksavat ilmeisesti siitä- koko valvontaympäristön  kilpailevalle, kaupallisesti ajattelevalle organisaatiolle?

 

He ovat antaneet potkut sekä Aki Suokkaalle , että Jarmo Hakalalle. Vai eikö vielä? Akille ainakin. Varmaan se Tähtinen antaa ne toisetkin potkut?

 

Varsin osaamatonta - sanoisin!

 

Saku

 

Kas niin.

 

Sakari Kuosmanen on aiheesta huolissaan.

 

Vuonna 2009, muistaakseni, Suomen urheiluilmailuopistolle perustettiin 100%:sesti omistettu tytäryhtiö, SUIO Oy.

 

Sitä on puhekielessä kutsuttu myös nimellä "SUIO G" koska yhtiöllä on Trafin myöntämä "G"-toimilupa jonka puitteissa sille voidaan ulkoistaa lentokoneiden omistajille kuuluva vastuu ilma-aluksen jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta - siten kuin EASA:n huoltototoiminta-asetuksen osa M  ("Part M")  määrää. 

 

Tällainen organisaatio on EASA:n terminologiassa ns. G-organisaatio. 

Koneiden omistajat ovat maksaneet SUIO OY:lle vuotuista valvontamaksua.

 

Asiakkaiden lentokoneiden lentokelpoisuuden valvontatyön lisäksi yhtiö on suorittanut asiakkaiden koneiden lentokelpoisuuden vuotuisia tarkastuksia ja myöntänyt ARC-todistuksia.  (Airworthiness Review Certificate).

 

Tällainen ARC-tarkastus on tehtävä vuosittain.  Riippuen siitä, onko kone ns. valvotussa vai valvomattomassa ympäristössä, on koneen fyysinen ARC-tarkastus tehtävä joko joka vuosi (valvomaton) tai joka 3.vuosi (valvottu).  Valvotussa ympäristössä oleville koneille riittää kahtena välivuonna pelkkä asiakirjojen tarkastaminen ilman että tarkastaja käy lähelläkään konetta.  Koneen omistajat ovat maksaneet ARC:n kirjoittamisesta ja jatkamisesta pienehkön korvauksen ja tarkastajalle kulukorvauksen, lähinnä ajokilometreistä koneen tai asiakkaan luo.

 

Tarkastustoimintaa varten tarvitaan toinen organisaatio, ns. "I"-organisaatio.  SUIO OY on siis G+I -organisaatio.  I-toimintaa suorittavat ARC-tarkastajat.

 

 

Yhtiön toiminnan alkuvuosina merkittävä toiminnan haara oli huolto-ohjelmien laatiminen.  Kullekin koneelle edellytettiin PART M:n mukaan yksilöllinen, konekohtainen huolto-ohjelma.  Tähän mennessä on likipitäen kaikilla kysymykseen tulevilla koneilla huolto-ohjelma.  Sen on laatinut SUIO Oy, sen ajan tasalla pitämisestä vastaa SUIO Oy ja tehty ohjelma on asiakkaan omaisuutta ja ohjelmat ovat Trafin hyväksymiä.

 

SUIO OY:n ensimmäinen toimitusjohtaja oli Sakari Kuosmanen.  Hän oli myös toimiluvan edellyttämä Vastuullinen Johtaja , jonka vastuulla on toiminnan oikeellisuus ja toiminnan resurssien järjestäminen. Lentokelpoisuuden valvontaa johtaa Lentokelpoisuusjohtaja, Continuous Airworthiness Manager, CAM, joka oli aluksi Aki Suokas.

Toiminnan laatua valvoo laatupäällikkö, joka oli Jarmo Hakala.

 

Kukaan näistä kolmesta henkilöstä ei nyt työskentele yhtiössä.

Kuosmanen poistui yhtiöstä alkuvuonna 2014 opiston hallituksen tahdosta.

Suokas 28.10.2015 purettiin konsulttisuhde,yhtiön tahdosta

Hakala 31.10.2015 lopetti laatupäälliköln tehtävät omasta tahdostaan - jatkaa edelleen ARC-tarkastajana, oman valintansa perusteella.

 

Yhtiön nykyinen toimitusjohtaja ja vastuullinen johtaja on Sakari Pyörre, joka on myös omistajayhtiön, Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:n toimitusjohtaja.

 

SUIO OY:n toiminta näyttää rakentuneen enemmän idealismille kuin realismille.  Yhtiön liiketoiminta ei ole tuottanut toimintaan tarvittavaa kassavirtaa ilman erityisjärjestelyjä.  Tällaisia erityisjärjestelyjä ovat olleet erilaiset subventiot omistajalta, Suomen Urheiluilmailuopisto Oy:ltä.  Valitettavasti opisto ei olisi ollut oikeutettu tällaisia subventioita harjoittamaan. Opisto on yleishyödyllinen, valtionapua saava urheiluopisto. SUIO Oy on yksityinen, "voittoa tuottava" osakeyhtiö joka kilpailee muiden suomalaisten G+I -organisaatioiden kanssa.  Merkittävä subvention muoto on ollut se, että henkilöitä on ollut mukana SUIO Oy:n liiketoiminnassa niin, että heidän palkkansa tai merkittävän osan siitä on kuitenkin maksanut Suomen Urheiluilmailuopisto.

 

suio_vuotaa.jpg.30b84ea7394422c6f41767fe5f553dcd.jpg

Kaavio asiaankuulumattomasta subventiosta

 

 

Muita G+I organisaatioita, (joiden toimintaa ei ole salaa tuettu valtionavusta peräisin olevilla erillä), ovat muun muassa

- Konekorhonen Oy

- Joen Service Oy

- Airline Maintenance Technologies ALMT Oy

- GI-Palvelut Oy

 

Olen tarkastellut SUIO OY:n toimintaa viime keväästä lähtien.  Toiminta on kannattamatonta.  Toimintaympäristö on muuttumassa siten, että ostopalveluna hankittavaa jatkuvan lentokelpoiuuden valvontaa ei jatkossa tulla tarvitsemaan.  EASA:n huoltotoiminta-asetuksen kevyt versio, Part ML, on tulossa ja se sisältää merkittäviä helpotuksia nykyisiin vaatimuksiin nähden.

 

SUIO Oy:llä on ollut valvonnassaan noin 30 moottorikonetta, joiden ARC on uusittu 3 vuoden välein ja jatkettu säännönmukaisesti kahtena välivuonna, perusteetta.  Yhtiön lentokelpoisuusjohtaja ei käsittääkseni ole nähnyt estettä hyväksyä ARC:n jatkoa, vaikka koneita on huoltanut yksityinen lupakirjamekaanikko, ei organisaatio.  EASA:n määräysten mukaan kone putoaa (vuosittain tarkastettavaan) valvomattomaan ympäristöön jos ns. "pakkimekaanikko" tekee koneelle huoltoja. Havaittuamme asiantilan lopetimme aiemmin tänä vuonna moottorikoneiden valvonnan mahdottomana.

 

SUIO Oy:llä on lisäksi valvonnassaan noin 120 purjekonetta ja toistakymmentä mopua.  Valvontatoiminta ei ole ollut toimiluvan ehtojen mukaista, resurssipulan vuoksi.  Tulokertymä valvontamaksuista ei ole mahdollistanut sellaisen riittävän henkilökunnan ylläpitämistä, joka olisi voinut hoitaa koneiden aikavalvonnan ja ajoittaa myös ARC-tarkastukset oikein.  Tämän lisäksi koneiden omistaja-huoltajat ovat monessa kohden tehneet koneille sellaisia toimenpiteitä, joihin heillä ei olisi ollut oikeutusta - mikä taas olisi omiaan pudottamaan koneen valvomattomaan ympäristöön.  Tämä ei ole kuitenkaan estänyt organisaatiota hyväksymästä, ilmeisen perusteetta, koneiden ARC-jatkoja 3 v periodin välivuosina.

 

Tulin SUIO Oy:n hallituksen puheenjohtaksi parisen viikkoa sitten. Kävi ilmi, että lentokelpoisuusjohtaja oli jo alkukesällä päättänyt olla kommunikoimatta esimiehensä, toimitusjohtaja/vastuullinen johtaja kanssa ja laatupäällikkö oli jo keväällä irtisanoutut tehtävästään niin että hänen pestinsä päättyisi 31.10.  Lentokelpoisuusjohtajan passiivinen vastarinta teki mahdottomaksi niin viranomaisyhteistyön kuin toimiluvan mukaisen organisaation johtamisen.  CAM ei tunnustanut esimiehellään olevan häneen johtamisoikeutta.

 

Koska yhteistyö ei yhtiössä sujunut ja koska valvontatoiminnassa näytti olevan melkoinen määrä epäselvyyksiä ja minun on lisäksi syytä olettaa että ARC-jatkoja on kuitattu perusteettomasti - ja ennen kaikkea siksi että yhtiössä pitkän ja arvostettavan työrupeaman tehnyt CAM oli - lukuisista kehotuksista huolimatta - valinnut  kieltäytyä kanssakäymisestä ja yhteistyöstä esimiehensä kanssa, SUIO Oy vapautti lentokelpoisuusjohtaja Aki Suokkaan kaikista tehtävistään SUIO Oy:ssä 28.10.2015 klo 8.20 Trafissa pidetyssä kokouksessa, SUIO Oy:n toimintaa valvovan viranomaisen läsnäollessa.  Tämä siksi, että omilla valinnoillaan Suokas oli ajanut yhtiön umpikujaan josta pääsemiseksi on organisaatio tältä osin uudistettava.  Kyse on osakeyhtiöstä, ei lentokerhosta. Osakeyhtiön hallitus, jonka puheenjohtaja olen, on velvollinen toimimaan yhtiön parhaaksi.

 

Tätä ennen olimme sopineet uuden, näkemykseni mukaan käytännön valvontatoimintaan paremmin soveltuvan ja myös hyvään yhteistyöhön kykenevän lentokelpoisuusjohtajan  (CAM) rekrytoinnista, selvittäen asian etukäteen Trafin kanssa.  Yhtiöllä ja Trafilla vallitsee yhteisymmärrys toiminnan jatkamisen periaatteista ja käytännön toimista.

 

Uusi laatupäällikkö aloittaa näillä näkymin joulukuussa.

 

SUIO OY:n G- ja I-toimiluvat ovat edelleen voimassa mutta yhtiö on itse päättänyt rajoittaa toimintaansa toistaiseksi. Suurin osa lentokelpoisuuden valvontatyöstä on jo loppunut ja valvonta siirtyy koneiden omistajille.  Huolto-ohjelmat ovat edelleen voimassa, samoin kuin koneille tähän mennessä tehdyt ARC-todistukset, niihin merkittyyn viimeiseen voimassaolopäivään saakka.  Yhtiö ei tee ARC-tarkastuksia toistaiseksi.  Jos ja kun tarkastusta tarvitaan, yhtiö osoittaa asiakkaalleen sellaisen tarkastajan jonka organisaatio pystyy tarkastuksen suorittamaan. Yhtiö tulee pitämään voimassa sekä G- että I-organisaation toimiluvan.

 

Suomen Urheiluilmailuopisto omistaa 100 % SUIO Oy:stä.  Opiston hallitus käsitteli SUIO Oy:n tilannetta viimeisimmässä kokouksessaan. 

Erityisesti opiston hallitus totesi erilaiset subventiot jatkossa mahdottomiksi. 

 

Kaikesta edellä kerrotusta huolimatta SUIO Oy:n asiakas voi olla rauhallisella mielellä. Kaikki tehdyt toimenpiteet on suunniteltu ja ajoitettu huolellisesti niin, että koneiden lentokelpoisuus säilyy, huolto-ohjelmat pysyvät voimassa ja tarkastuskäytännöt lopulta yksinkertaistuvat.  Kukaan ei putoa "tyhjän päälle".  SUIO OY on jo tiedottanut asiasta asiakkaitaan.

 

Tämä tiedote julkaistaan enempien huhujen  ehkäisemiseksi ja väärien käsitysten korjamiseksi sekä vastauksena osaltaan myös edellisen toimitusjohtajan esittämään kärkevään kritiikkiin, joka lienee perustunut sarjalle väärinkäsityksiä.

 

Jyväskylässä, 4.11.2015

SUIO OY

Peter Tähtinen

hallituksen puheenjohtaja

peter.tahtinen AT suio.fi

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään