Mikko Vänttinen

Komar purjekoneet Suomessa

8 viestiä aiheessa

Apua kaivattaisiin,

 

Asia koskisi 30-luvun Komar -purjekoneisiin liittyviä juttuja, joita mahdollisesti olisi kirjoitettu Ilmailu lehdissä vuosien aikana sen ilmestymisestä lähtien. Tai jos jollain on parempaakin dokumentaatiota/yhteystietoja niin aina parempi. Siis olisiko kellään/missään lehtien artikkelien luetteloa. Nyt tarvitsisi saada tietoa/kuvia/kolmitahoja vuoden 1936 jälkeen rakennetuista Komar bis -koneista. Suomessa lentäneistä ja Kymissäkin lentäneestä ja tuohoutuneesta OH-MAA (ex. OH-HIPY-6, ex. OH-Helsinki-6) olisi pääteltävissä, että nämä ovat rakennettu vuoden 1932 Komar -kuvien mukaan, ja koneet olivat niitä keveämpää ja letkumpaa tyyppiä. Ts. siiven kiertojäykkyys oli pieni, kertovat katsastuspöytäkirjat. Komar bis -malleissa runko oli 10 cm pidempi hieman jämäkämpi ja pilottikin sai olla hieman "vankempi". Samanten siipikaaria oli lisätty/tivistetty ja jotain jäykisteitäkin tehty joten siiven kiertojäykkyys olisi parantunut. Samaten runkorimat olisivat olleet paksummasta tavarasta.

Kävin Keski-Suomen ilmailumuseolla ja siellä löytyy osa Komarin piirustusarkeista. En tehnyt inventaariota arkeista mitä puuttui, mutta palaanemme kaverin kanssa sinne vielä asioimaan. Arkeista selvisi kuitenkin, että ne oli nimetty "Komar". OH-MAA valmistui vuonna 1937, joten se ei mitenkään ehtinyt olla rakennettu vuoden 1936 kuvista - päättelisin näin. IS-B Komareita piirrettiin/paranneltiin ja rakennettiin 40-luvun lopulla, mutta niiden kanssa mensi selvitystyö liian helpoksi(?) - Krakovassa roikkuu kyllä tällainen IS-B Komar museon katossa.

 

Kymissä viimeiset lentäneestä Komarista löytyy Digitaaliarkistosta luettavaa, ketä sitten kiinnostaa:

http://digi.narc.fi/digi/hak_view.ka?hakid=26475.

 

Tietoa voi laittaa tässä aihessa tai sitten vaikka yv:n tai Karhulan ilmailukerhon sivuilta löytyvistä yhteystiedoista:  http://users.kymp.net/mode0449/toimhen.htm

 

Terv. Mikko & co:t

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aero-lehti ja Ilmailu-lehti yhdistyivät 1937. Ilmailu -lehden marraskuun näytenumerossa 1/1937 (painettu1938) on artikkeli "Purjelennon kuulumisia", jonka sivulla 5 on esittelyt silloisista maamme purjelentokerhoista. Komar mainitaan Tampereen kerhon kohdalla:

 

ilmailu_lehti_nr_1_1938_sivu_5.jpg.9af7279dd1a868d17ab1465569c81d5f.jpg

 

Lisäksi löysin pari kuvaa Komarista Jämiltä:

 

OH-HELSINKI 6, myöh. OH-HIPY 6, rekisteröity 19.3.1937. Valmistusnumero 2. Myöhemmin OH-MAA. Helsingin IY ry, "Eira". 15.11.1957 Karhulan IK ry. Tuhoutui 31.8.1958, Kymi. Poistettu 15.9.1958.

 

kuvat: Henry Laaksosen albumi via Jukka Nisula.

 

 

komar_lennossa__kopio.jpg.fafb9e43cae85ba1c5667ef8fef9e739.jpg

 

Jukka

>kopio_2_komar.jpg.f003cf7225120dc85fda57fd9ee4da10.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä löytyi yksi juttu Ilmailun numerosta 11 vuodelta 1940. Siinä esitellään Helsingin Ilmapuolustusliiton toimintaa. Komar mainitaan tekstissä, mutta valitettavasti koneen rakentamisesta tai rakenteesta ei puhuta mitään. Komarin kuva on myös jutussa, Jämiltä 1938. Ps. Mikko, jos tarvitset nämä skannatut sivut isompina, voin laittaa tulemaan laittamaasi osoitteeseen.

 

ilmailu_nr_11_1940_hipy_1__kopio.jpg.9593a39b5d6c3e675a8e38288e391a56.jpg

 

Kuvan teksti: "Eräs helsinkiläisryhmä koneineen Jämijärvellä v. 1938 lentokoulutuksen lomassa. Kuvassa olevista kuuluu nyt 6 Ilmavoimien ohjaajareserviin."

komar_hipy_6_1938_jami.jpg.ed753e660fd5ff76f4a9bde7f85ea065.jpg

 

Minulla ei ole vanhempia 1930-luvun AERO-lehtiä, mutta varmaankin esim. Suomen Ilmailumuseosta löytyy.

 

Jukka

>ilmailu_nr_11_1940_hipy_2__kopio.jpg.fdab3115fd1e00579fdf2ac3e2e80d45.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä 4/1997 on Jukka Raunion artikkeli "Komar, sarjassa vanhat  purjekoneet." Siinä on selostettu lyhyesti kaikkien kolmen Komarien vaiheet Suomessa. Lehden takakannessa on lisäksi kolmitahopiirros Komarista v:lta 1937, piirtänyt Pentti Manninen.

 

Mikko: Laitoin sinulle asiaan liittyen sähköpostia.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset tässä vaiheessa itse kullekin avustanne. Huomenna käydään tarkemmalla "kammalla" lävitse tiistaisen K-SIM:n vierailun aineisto ja tsekataan mitä osakokonaisuuksia kuvista puuttuu. Selviö on, että ainakin 2 kuvaa siipikaarista puuttuu. Tiedustelu bis-version piirustuksista on kertaalleen lähetetty, mutta K-SIM:sta luvattiin olla vielä yhteyksissä Krakovaan. Katsotaan mitä lähitulevaisuus tuo tullessaan.

 

- Mikko -

 

Kuvassa Pikkusaaren Jukan Komarin suuri rc-malli Wredebyssä 2011.

komar_oh-maa_wredeby.jpg.87a20df1d3da5e28fda0cc5a0e0aeafb.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään