Kimmo Hytönen

Ilmatilatiedot verkkoon?

16 viestiä aiheessa

Mulla on nyt vahva tunne että toistan itseäni koskien ilmatilatiedostoja, mutta enpä taas voi ola sanomatta  :-[

 

On olemassa FlightRadar tyyppinen järjestelmä, jossa seurataan purjelentokoneiden FLARM laitteiden lähettämää paikkatietoa. Se on nimeltää OGN, (OpenGliderNetwork), lisätietoa löytyy osoitteesta http://wiki.glidernet.org/

Kaikkien FLARM laitetta kantavien purjekoneiden paikka nopeus näkyvät kartalla, useammassakin muodossa. 2D tai 3D näyttönä (hauskaa katseltavaa alpeilta, jos on toimistolla tylsää...). Täältä koneiden paikat muuten päivittyvät myös FlighRadar24 palveluunkin, eli purtsikat jotka näkyvät siellä eivät valttämättä ole varustettuja transponderilla.

 

Muissa maissa karttapohjilla näkyy myös ilmatilarajat. meillä ei näy, ei ole "virallista" ilmatilatiedostoa formaatissa, jonka palvelu hyväksyisi. Jos saisimme tämän aikaiseksi, ja aina päivitetyksi, olisi kerhojen helppoa seurata ilmatilaloukkauksia. Kiusallista rikkojille, mutta myös sangen opettavaista. Ja turvallisempaa kaikille.

 

Järjestelmässä voi olla myös anonyymisti, eikä se ole sillätavalla virallinen mittausväline, että mahdollisista vahingoista  syytteeseen tai tuomituksi joutuisi.Jokainen päättää itse, haluaako koneen näkyvät tunnuksellaan, anonyyminä tai ei ollenkaan.

 

Koneissa joissa ei ole FLARM laitteita voidaan käyttää itse rakennettavaa lähetintä, jonka hinnaksi tulee 50 EUR tai alle.

 

Kerhot voivat käyttää palvelua mm. kenttäkirjanpidon tekemiseen. Taulukkoon tulee näkyville esim. purjekoneiden lähtö- ja laskuajat. Jos käytössä on hinauskone, saadaan erikseen näkyville hinauskoneen nousu- ja laskuajat. Vastaavasti moottorikoneita operoivissa kerhoissa voidaan seurata koneiden nousuja ja laskuja (tosin lienee niin että läpilaskuja se ei vielä tunnista, mutta oletettavasti vain ohjemointikysymys.)

 

SAR palvelu on sisäänrakennettu järjestelmään. Eli mikäli joku kone on kadoksissa, sen reittitiedot ovat saatavissa etsintätarkoituksiin, vaikka julkinen tracking toiminta olisikin laitettu pois päältä.

 

Siispä, saisimmeko jotenkin aikaan keskitetysti ylläpidettävän ilmatilatiedon tiedostona, jonka pystyy tulkitsemaan navigointiohjelmat ja tämän OGN tyyppiset palvelut. Minusta se olisi turvallisuutta parantava asia, eikä kallis tai vaikea toteuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on nyt vahva tunne että toistan itseäni koskien ilmatilatiedostoja, mutta enpä taas voi ola sanomatta  :-[

 

Siispä, saisimmeko jotenkin aikaan keskitetysti ylläpidettävän ilmatilatiedon tiedostona, jonka pystyy tulkitsemaan navigointiohjelmat ja tämän OGN tyyppiset palvelut. Minusta se olisi turvallisuutta parantava asia, eikä kallis tai vaikea toteuttaa.

 

Komppaan Kimmoa.

 

Ajatelkaas nyt... muutama harrastelija Suomessa koodaa ilmatilatiedostot purjelentäjien tarpeisiin. Käytännössä kaikki matkapurjelentäjät lentävät näin koodatuilla tiedostoilla, kämmenmikrokartalla. Laite varoittaa ilmatilojen rajoista. Paperikartta on mukana, mutta sen kanssa on hankala suunnistaa tarkasti.

 

Mitäs jos nämä harrastelijat ovat tehneet jonkin virheen? (Toki he ovat erehtymättömiä, mutta ihan keskustelun vuoksi, jos?) Kukaan ei huomaa, jos virhe ei ole kovin iso. Sekä lentäjät että lentoja tarkastavat (kilpailuissa) käyttävät samaa, harrastajien koodaamaa tietokantaa. Voihan siinä pahimmillaan joku ajella viivan väärällä puolella ilman että kukaan huomaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatiloille ei taida olla mitään standardinmukaista tai muutenkaan yleispätevää tiedostoformaattia. Openair on kaikkein suosituin tai ainakin käyttökelpoisin formaatti, mutta sen ongelma on ettei missään speksata miltä sen oikeasti kuuluu näyttää. Esim. XCSoar-purjelentotietsikkaan on toteutettu Openair-parseri itse keksityillä lisämausteilla (esim. kenttien radiotaajuudet).

 

On musta vähän liikaa pyydetty, että viranomainen julkaisisi ilmatilat jossain takapajuisessa purjelentoformaatissa. Sen sijaan ei ole ollenkaan liikaa pyydetty, että ne koordinaatit saisi jossain koneluettavassa formaatissa. Kelpaisi XLS, CSV tai vaikka ihan pelkkä tekstitiedosto. Silloin niiden kääntäminen mihin vain haluttuun formaattiin sujuisi melko simppelisti pienellä ohjelmanpätkällä, ja virheiden mahdollisuus pienenisi. Ette uskokaan kuinka hanurista on yrittää koneellisesti parsia noita finavian kuraisia PDF-tiedostoja. Niistä ei kovin helposti onnistu edes copypaste.

 

Terveisin yksi niitä suomalaisten käyttämiä tiedostoja koodaillut. Omiin luomuksiini en ole muuten edes viitsinyt liittää minkäänlaista disclaimeria. Oletan jokaisen lupakirjan haltijan ymmärtävän, etten ole vastuussa heidän reitinvalinnoistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, mäkin olen niitä tiedostoja kasaan parsinut, ja varoitusten kera jakanut eteenpäin.

 

Täällä Saksassa homma on saatu toimimaan, eli jos kopsataan täältä tavat ja tiedostoformaatit joilla toimitaan? Näitä erilasia lentäviä Germaaneja on täällä paljon, joten jos käytetään samoja formaatteja, löytyy kehittäjiä paremmin.

 

Muuten, tuo radiotaajuushomma olisi ihan hyvä olla mukana VIRALLISESSA tiedostossa, niin oltaisiin sananmukaisesti samalla taajuudella kaikki... Kun mennään 8,33 digitaaliradioihin, kuuntelutaajuutta voinee vaihtaa automaattisesti lentotietsikan käskyin. Tämäkin on turvallisuuskysymys.

 

Ja edelleen, aktiiviset vaara-alueet ja vastaavat myös olla koneluettavassa muodossa. Nythän niistä julkaistaan netissä karttaa, eli tieto kyllä on, muttei parsittavassa muodossa.

 

Tätä se muuten on tämä Digitalisaatio, Automaatio ja Tavaroiden Internet. Muuttaa aika paljon asioita, ja olisi kiva jos viranomaiset eivät jarruttelisi. Totetushan on ihan helppoa, esim. Finavia voisi vain julkaista sen raakatiedon, josta tulostaa nämä PDF sivut!

 

EDIT:

 

Luftraumdaten Deutschland

 

Im Januar 2006 wurde der Vertrag zwischen der Deutschen Flugsicherung (DFS) und der DAeC - Bundeskommission Segelflug zur Überlassung der elektronischen Luftraumdaten unterschrieben. Strepla hat bei der technischen Umsetzung mitgewirkt. Die jährlichen Kosten werden allein durch die Bundeskommission Segelflug getragen.

 

Die Nutzungsmöglichkeit dieser Daten trägt wesentlich zur Erhöhung der Flugsicherheit und Rechtssicherheit für den Piloten bei. Im sportlichen Bereich ist die Möglichkeit einer besseren Streckenplanung und operativen Nutzung der Lufträume sowie auf Wettbewerben faire Chancen unter gleichen Bedingungen gegeben. Für die Flugvorbereitung und Navigation ist aber weiterhin eine aktuelle Flugkarte mitzuführen.

 

http://www.daec.de/fachbereiche/luftraum-flugbetrieb/luftraumdaten/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotapa tuotapa...

 

Olen samaa mieltä, että olisi kohtuullista saada koneluettavana ilmatilamalli, josta voisi sitten askarrella omaan käyttötarkoitukseen sopivan sähköisen tai tulostetun ratkaisun, koska nykyinen VFR kartta on luku- ja käyttökelvoton esim. lentokoneen ohjaamossa esim. TMA alueiden lähistöllä lentäville.

 

Aikoinaan kun ilmatilan jakamiseen kysyttiin neuvoa ilmatilan käyttäjiltä, lähetin itsekin palautetta silloin edustamani koulutusorganisaation nimissä, että ilmatilajaossa tulee noudattaa tervettä järkeä ja rajata alueet selkeiden maaston merkkien mukaan esim. järvet, tiet, kaupungin jne. Näin ei kuitenkaan tehty, vaan rajat piirrettiin jollain toisella periaatteella. Viimeksi julkaistuun karttaan saatiin vielä sellaisia merkintäteknisiä hienouksia (paksuja viivoja, korostuksia), että tietyillä alueilla kartta on pelkkää toisiaan leikkaavia suoria. Lentäjä ei nopealla eikä pidemmälläkään vilkaisulla pysty hahmottamaan viivan, maaston kartalla ja maaston luonnossa välistä yhteyttä, joka kai on se "pointti" ilmailukartoissa.

 

T. Mika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotapa ...

Lentäjä ei nopealla eikä pidemmälläkään vilkaisulla pysty hahmottamaan viivan, maaston kartalla ja maaston luonnossa välistä yhteyttä, joka kai on se "pointti" ilmailukartoissa.

 

T. Mika

 

 

I second that.

 

Nykyinen 500 000 kartta on käyttökelvoton tietyillä alueilla. Nämä alueet sijaitsevat vielä lähellä, hmm.., tärkeää ilmatilaa.

Useassa tilanteessa nimenomaan paperikartta (tai sen osa) on se paras tilannetietoisuuden väline.

Rahat takaisin!

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän tuohon kartan luettavuuteen on tulossa parannus: Ilmailukartta 1:500 000 (ANC), VFR Chart Helsinki ja Local TRA kartat uudistuvat 12 NOV 2015

Onko joku jo ehtinyt tutustumaan uuteen karttaan? Onko parannusta vaiko pelkkää rahastusta?  :-\

 

On parannusta (itse karttaa en ole vielä saanut käteeni mutta kuvia siitä kyllä). Saisi sitä vieläkin varmaan paremmaksi mutta on tuo jo merkittävästi parempi.

 

Siitä huolimatta Trafi tekisi kyllä vuoden (jos toisenkin) ilmailuturvallisuusteon jos julkaisisi nuo ilmatilatiedot jossain koneluettavassa muodossa, edes vaikka tekstitiedostona. Mitään avoimen datan rajapintahienouksia tai muutakaan rahaa maksavaa tuskin ainakaan alkuun kannattaa edes tehdä, pelkkä URL mistä löytyy voimassaolevat tiedot (vähän kuin nyt jo tehdään lentoeste-GPX:ien kanssa). On todella, todella vaikea näin ulkopuolelta ymmärtää mikä on se syy mikä estää tämän tekemisen.

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siitä huolimatta Trafi tekisi kyllä vuoden (jos toisenkin) ilmailuturvallisuusteon jos julkaisisi nuo ilmatilatiedot jossain koneluettavassa muodossa, edes vaikka tekstitiedostona. Mitään avoimen datan rajapintahienouksia tai muutakaan rahaa maksavaa tuskin ainakaan alkuun kannattaa edes tehdä, pelkkä URL mistä löytyy voimassaolevat tiedot (vähän kuin nyt jo tehdään lentoeste-GPX:ien kanssa). On todella, todella vaikea näin ulkopuolelta ymmärtää mikä on se syy mikä estää tämän tekemisen.

 

Juttelin eilen asiasta XCSoarin (edistyksellisin ja yksi suosituimmista purjelentonavigaattoreista) kehittäjien kanssa ja sielläkin pidettiin Openair-formaattia hyvin ongelmallisena, erityisesti speksien puutteen vuoksi.

 

Eli joo, juuri tästä syystä viranomaiselta/Finavialta ei kannata odottaa tai vaatia tietoja missään erikoisformaatissa tai hienojen rajapintojen kautta. Alkuun pääsisi vallan hyvin jos saisi käsiinsä datat siinä muodossa, missä ne Finavialla nyt ovat. Siis se alkudata josta ne PDF:t nykyisellään luodaan.

 

Toistan ihmettelyni: Kun AIP:n koordinaatti-PDF:t eivät sovellu ihmisen eivätkä tietokoneen luettaviksi, niin kelle ne oikein on tarkoitettu ja mitä hyötyä niistä on? Miten virallinen ilmatila voi tällainen?

 

Muuten, Kimmon linkkaama saksalainen ilmatilatiedosto toimii siten että DFS (Saksan Finavia) antaa datat ja DAeC (Saksan purjelentoliitto) taikoo ne Openair-formaattiin. Tiedostolla ei kaikesta huolimatta ole mitään virallista asemaa, eikä mikään osapuoli halua ottaa vastuuta oikeellisuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nythän tuohon kartan luettavuuteen on tulossa parannus: Ilmailukartta 1:500 000 (ANC), VFR Chart Helsinki ja Local TRA kartat uudistuvat 12 NOV 2015

Onko joku jo ehtinyt tutustumaan uuteen karttaan? Onko parannusta vaiko pelkkää rahastusta?  :-\

 

Tutustuin tänään.

Myönnetteävä on, ettei se ole esimerkiksi Nummelassa enää yhtä tumma sekaannus. Sekaannuksen väri on vaaleampi. Sikäli hyvä että luettavuus on hieman parantunut mutta alueiden rajojen tunnistaminen ei ole erityisesti parantunut. Kyseisellä paikkakunnalla eri osissa vaara-aluetta on tyypillisesti eri korkeusrajat käytössä joten kyllä se parempi luettavuus olisi ollut tavoittelemisen arvoista.

(LUOTETTAVA) Karttanäyttö GPS ei yksinkertaisesti ole vakiovaruste kaikissa purjekoneissa.

Minulla oli vertailun vuoksi vieressä ns. vanha kartta jossa G-alueen rajat oli sillä omalla viivallaan esitettynä. Tuo nykyinen D-alueen viiva on selvästi huonompi.

Näin siis ihan kapean purjelentonäkökulman valossa.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko joku jo ehtinyt tutustumaan uuteen karttaan? Onko parannusta vaiko pelkkää rahastusta?  :-\

 

Kyllä! On huomattava parannus ja kun saa ilmaiseksi netistä niin ei ole edes rahastustakaan. Ja vaikka tuo olisi kaupallinen tuote, niin maksaisin silti. Ilolla. Ja pakottaisin kaikkiin kerhon ja lentokeskuksen ostettavaksi tuollainen laminoituna.

 

Juuri allaolevan kaltainen VFR kartta olisi täydellinen valvomattomassa ilmatilassa korpikentiltä operoiville moottorittomille kiinteäsiipisille ilma-aluksille mitään käyttäjäryhmää erikseen mainiten tai pois jättäen. Ainoa "minus" on se, että tuo kartta pitäisi tarjota myös näkymän sellaiseen ilmatilaan, jossa lennetään normaaleilla VFR harrasteilmailun matkalentokorkeuksilla ne viimeiset 15 minuuttia ennen kuin mahdollisesti epähuomiossa joudutaan valvottuun ilmatilaan esim. jonkin lentokentän TMA alueeen muodossa. Saivartelut sikseen toisin sanoen tuon kartan reunaa pitää siirtää 20NM kaikkiin ilmansuuntiin, niin se on siinä.

 

T. Mika

 

ps. Ylläoleva ei kuitenkaan muuta kantaani siihen, että myös koneluettavat koordinaatit tulisi julkistaa. Lentoturvallisuusasiallahan tässä kaikki ollaan. Ollaanhan.

 

VFR Helsinki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä! On huomattava parannus ja kun saa ilmaiseksi netistä niin ei ole edes rahastustakaan.

 

Hienoa, laitatko linkin Helsinki West-karttaan niin latailen talteen... Tuolle VFR Helsinki-kartalle ei itselläni juurikaan ole tarvetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, laitatko linkin Helsinki West-karttaan niin latailen talteen... Tuolle VFR Helsinki-kartalle ei itselläni juurikaan ole tarvetta.

 

Taidettiin vähän ymmärtää väärin toisiamme. Tarkoitin, että tuollainen Helsinki VFR on parannus nykytilanteeseen Uutta WESTiä en ole nähnyt.

 

T. Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidettiin vähän ymmärtää väärin toisiamme. Tarkoitin, että tuollainen Helsinki VFR on parannus nykytilanteeseen Uutta WESTiä en ole nähnyt.

 

T. Mika

 

VFR-kartta on ollut jaossa jo vuosia verkossa ilmaiseksi.

Etelä-Helsingin karttalehti oli myös jaossa verkossa jossain vaiheessa, en nyt nopeesti tiedä onko enää, ANC-kartta Virosta.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään