Juha Klemettinen

Suomalaislentäjän taidonnäyte: Näin laskeudutaan kun moottori sammuu ilmassa

27 viestiä aiheessa

Miten finaalikaarto voi mennä noin pieleen  :o

Ja video siitä päätyä iltapäivälehteen?

Tyhmä kysymys kun en tiedä, mutta kiinnostaa: miten yleistä on koulutuksessa sammuttaa moottori kokonaan ja tulla sammutetulla moottorilla laskuun?

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tyhmä kysymys kun en tiedä, mutta kiinnostaa: miten yleistä on koulutuksessa sammuttaa moottori kokonaan ja tulla sammutetulla moottorilla laskuun?

Ei se kovin yleistä ole, tietääkseni. Takavuosina joissain koulutusohjelmissa oli moinen harjoitus mutta se ei erityisesti edistä moottorin pitkää ikää joten sammuttamisesta on käsittääkseni luovuttu.

Sikäli moottorin sammuttaminen voi olla riskialtista koska samalla luovutaan mahdollisuudesta tehdä uusi lähestyminen jos homma ei ekalla miellytä, toisaalta purjelentokoulutuksessa yleensä tyydytään siihen ensimmäiseen vaikkei se hyvä olisikaan...

En osaa sanoa oliko tuo video tehty demomielessä. En oikeastaan keksi mitään muuta hyvää syytä koko pätkä olemassaololle. Jännittävä se oli ainakin katsella, kunnon pussi ja reippaita kaartoja matalissa. Nokan asennon perusteella energiaakaan ei ihan hirveesti ollut ylimääräistä.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ko. tapauksessa ollut vielä mahdollisimman tarkka maaliinlasku tavoitteena jolloin mutkittelulla on hukattu ylimääräisiä korkeuksia. Onhan sitä kyllä suviliusukin (tai sivuluisu) keksitty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ko. tapauksessa ollut vielä mahdollisimman tarkka maaliinlasku tavoitteena jolloin mutkittelulla on hukattu ylimääräisiä korkeuksia. Onhan sitä kyllä suviliusukin (tai sivuluisu) keksitty.

Aivan samanlaiseen tulkintaan tulin itsekin. Ainakaan tuossa ei ole kyse siitä, että "finaalikaarrossa tulee pussi", se on aivan selvää. Konetyyppiä tuntematta on vaikea ottaa kantaa siihen, voiko sillä esimerkiksi lentää sivuluisua tilanteessa käytössä olleessa asussa. Jos ei voi, niin mutkittelun ja nopeuden säätelyn lisäksi hyviä keinoja korkeuden hävittämiseen on aika vähän.

Miten finaalikaarto voi mennä noin pieleen  :o

Tuolla ei olis purtsikkatarkkari kyllä mennyt läpi.

Kuitenkin edes jotensakin turvallinen suoritus edellyttää, että kenttää lähestytään ylimääräisellä energialla, aivan kuten niillä purjekoneillakin. Niissä purjekoneissa vain on spoilerit, tai siis lento/ilmajarrut apuna. Miten itse toimisit, jos sivuluisu ei ole mahdollinen ja jarruja ei ole?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vaikka tällä videolla kyseessä on harjoittelu niin silti sanoisin jotakuinkin, että jos koneesta on ehjänä ulos kävelty niin "pakkolasku" oli täysin onnistunut  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja video siitä päätyä iltapäivälehteen?

Juha

Eikös tuo ole MOPU:lla aika yleistäkin, tai ainakin täysin mahdollista ilman sen kummempia ongelmia? Tällä videolla en tosin tiedä mikä kone oli kyseessä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen lentäjänä ko. videolla.

Yleensä en osallistu tämän foorumin keskusteluihin millään tavalla. Lentokaverini kuitenkin kertoi tästä topicista ja nyt tuntuu siltä, että haluan oikaista joitakin käsityksiä.

Olen ollut pitkään sitä mieltä, että tätä foorumia käyttävät enemmänkin sellaiset henkilöt; "itämaan tietäjät", jotka usein tietävät esimerkiksi sattuneen lento-onnettomuuden syyn jo ennen kuin hylky on jäähtynyt tai tutkintalautakuntaa edes nimetty.

Videosta:

Tämän videon kuvasi iPhonellaan hyvä ystäväni, lennonopettaja Timo Saarikko. Hän otti tämän videon iPhonellaan lennonopettajan roolissa, kun olimme lentämässä nykyään pakollista kertauskoululentoa, jotta ultrakelpuutukseni säilyisi voimassa. Timo jakoi tämän videon omalla facebook aikajanallaan, mutta sen ei missään vaiheessa ajateltu tulevan näytille ns. "suurelle yleisölle". Timon päivitys sai kuitenkin tuhansia katsojia, ja pian minulle soitti Iltalehden toimittaja, joka kysyi jos sen voisi julkaista heidän sivuillaan. En nähnyt mitään syytä miksi sitä ei olisi voitu julkaista.

Itse lento:

Päätettiin lentää Turusta Oripäähän ja tehdä siellä erilaisia laskuharjoituksia. Tuli puhetta siitä, että maaliinlaskuharjoituksessa oppilaat/tarkastettavat usein "myyvät korkeutta turhan halvalla" jo hyvinkin aikaisessa lähestymisen vaiheessa, jolloin lopputulos maaliinlaskuharjoituksessa jää usein vajaaksi, joka on vaarallista. Miksi näin? Moottorin rikkoutuessa korkeutta ei saa enää lisää, mutta alas pääsee aina. Ihmettelimme tätä asiaa yhdessä ja sanoin Timpalle demostroivani pari asiaa. Otin reilusti korkeutta, n. 2500 ft agl ja lähdin liukuun liityen laskukierroskuvioon. Kun moottori oli hiukan jäähtynyt ja tasannut lämpöjään, sammutin sen. Kerroin Timpalle, että katsopas nyt; "ylöspäin emme enää pääse, mutta meillä on monia keinoja päästä alaspäin; 1. laipat, 2. laipat, sivuluisu, s-kaarto, sivuluisukaarto ja kaikien näiden yhdistelmät". Ajatin koneen tarkoituksella todella korkealle maaliksi sovitusta kiito- ja rullausteiden risteyksestä ja demosin sitä, miten tällä koneella pääse sinne minne haluaakin, kunhan käyttää kaikkia keinoja ja osaa käsitellä konetta. Kuten videosta huomaa, maaliin osuttiin, eikä jääty vajaaksi, tosin kuula on poskellaan koko ajan koska tultiin jalka pohjassa sivuluisulla. Montakohan tuntia FK 9:llä on lentänyt se viisas joka kommentoi nokan korkeaa asentoa? Nokka on tässä konetyypissä aina korkealla moniin muihin koneisiin verrattuna ja siten oikean nokan asennon tunnistaminen vaatii jonkun verran lentokokemusta juuri ko. tyypillä. Riittävät marginaalit moottori sammutettuna laskuun varten minulla oli koko ajan suurin sallittu laippanopeus käytössä ko. lennon loppuosalla.

Kokemattomalle lentäjälle sattuu kaikenlaisia hassuja tilanteita, joita kokeneempien on syytäkin arvostella. Itse olen harrastelijana kerännyt vain vaivaiset 2 500 tuntia riippuliitimistä helikoptereihin. Mukaan mahtuu normi cessnapiperit, moput, purtsikat, A- ja B-luokan ultrat, autogirot. Laskuvarjolla en onneksi ole vielä joutunut hyppäämään, koska koen sen enemmänkin pelastus- kuin harrastusvälineeksi.

Itse tilanteesta; Moottori sammuu lennolla:

Omalle kohdalleni on kahdesti sattunut tilanne kun moottori sammuu lennolla. Molemmeilla kerroilla kyseessä oli 2-tahtinen Rotax, joita ei onneksi enää ilma-alusten voimalähteinä juuri tapaa. Ensimmäisellä kerralla kun moottori vain yksinkertaisesti sammui, olin Airiston eteläpään tasalla noin 3 000 jalassa. Onneksi oli korkeutta/aikaa valmistautua pakkolaskuun joka sitten sujuikin vaurioitta. Silloin ajattelin että olisi ollut hienoa jos joku olisi voinut kertoa tai jopa näyttää miten tällaisessa tilanteessa tulee toimia. Tästä oppineena olen pyrkinyt demoamaan tilanteen mahdollisiman monille, jotta tositilanteessa ei tarvitsisi miettiä menetettyä moottoria vaan voisi täysin keskittyä mahdollisimman hyvän pakkolaskun suorittamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi oli korkeutta/aikaa valmistautua pakkolaskuun joka sitten sujuikin vaurioitta. Silloin ajattelin että olisi ollut hienoa jos joku olisi voinut kertoa tai jopa näyttää miten tällaisessa tilanteessa tulee toimia. Tästä oppineena olen pyrkinyt demoamaan tilanteen mahdollisiman monille, jotta tositilanteessa ei tarvitsisi miettiä menetettyä moottoria vaan voisi täysin keskittyä mahdollisimman hyvän pakkolaskun suorittamiseen.

Tuota, tyhmiä kysymyksiä ilmailusta: eikö kursseilla opeteta miten pitää toimia jos pannu sammuu?  :o

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo ole MOPU:lla aika yleistäkin, tai ainakin täysin mahdollista ilman sen kummempia ongelmia? Tällä videolla en tosin tiedä mikä kone oli kyseessä...

Kokemukseni on varsin rajallinen, mutta MoPussa saatetaan matkalennossa toimia moottori sammutettuna, sellaisissa malleissa, jossa potkurin lapoja ei lepuutetaan ainoastaan kääntämällä lapakulmat nollille, vaan potkurin siivet jopa taittuvat runkoa vasten, moottori joudutaan sammuttamaan, koska potkuri ei tässä asennossa pyöri.  Sen sijaan laskeutumisharjoituksissa ja maaliinlaskussa moottori pidetään ainakin minun kokemukseni mukaan aina käynnissä. Tässähän oli kyse pakkolaskuharjoituksesta, vai pitäisikö sanoa demosta, jos lennonopettaja teki koko homman ja toimittaja vain kyseli ja katseli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Petri on kokenut lentäjänä, lennonopettajana, helikopterilentäjänä. varmasti tekee pussinsa tietoisesti...

Teemu, Petri on kokenut ja asiansa osaava. Nämä muutamat kommentaattorit ovat kyllä niin kaukana ulkona ettei edes näy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Montakohan tuntia FK 9:llä on lentänyt se viisas joka kommentoi nokan korkeaa asentoa?

Olen otettu jos minua pidetään viisaana, en aina itse ole samaa mieltä.

Joka tapauksessa saamieni lisätietojen valossa ymmärrän videon synnyn ja koneen miehistön toiminnan paremmin nyt. Kokemus ja osaaminen olivat paikalla.

Suoritus ei ole ihan se, mitä videon perusteella voi itse päätellä.

Jonkin verran tunnen Fk-9:n ominaisuuksia ja taidampa olla jopa lentänyt kyseisellä yksilölläkin. Nokan asento tyypin eri versiolla on tiedossani.

Ei siitä sen enempää, tässä tapauksessa homma oli hanskassa ja kuva ei aina kerro kaikkea.

Entäs ne tunnit FK:lla? Vähemmän kuin sinulla, uskoisin.

-M-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yleensä en osallistu tämän foorumin keskusteluihin millään tavalla. Lentokaverini kuitenkin kertoi tästä topicista ja nyt tuntuu siltä, että haluan oikaista joitakin käsityksiä.

Olen ollut pitkään sitä mieltä, että tätä foorumia käyttävät enemmänkin sellaiset henkilöt; "itämaan tietäjät", jotka usein tietävät esimerkiksi sattuneen lento-onnettomuuden syyn jo ennen kuin hylky on jäähtynyt tai tutkintalautakuntaa edes nimetty.

Silläkin uhalla, että keskustelu karkaa sivuraiteille, on nyt pakko sanoa tähän jotain. Forumihan on juuri sellainen, kuin sen käyttäjänsä. Minun mielestäni taustalle lymyilemään jäävä asiallinen asiantunteva keskustelija ei auta forumin laatua parempaan suuntaan yhtään sen enempää, kuin "itämaan tietäjä" huonontaa. Forumin taso voi parantua vain ja ainoastaan siten, että ne asialliset asiantuntevat kirjoittajat oikeasti kirjoittelevat forumille ja vähät välittävät "itämaan tietäjien" tietämyksistä ja mesomisista. Nettikeskustelutaitoihin kuuluu se, että osataan sivuuttaa trollit ja heidän kirjoittelunsa.

Siksi heitänkin (taas) ilmoille yleisen pyynnön kaikille taustoissa lymyileville asiallisille asiantuntijoille: Osallistukaa keskusteluun. Tuokaa oma tietämyksenne/tuntemuksenne keskusteluun mukaan. Te olette se "aines", joka voi omalla aktiivisuudellaan parantaa forumin/keskustelun laatua. Niin kauan, kun näin ei tapahdu, häntä osoittaa laskusuuntaan...

Ps. jos tästä keskustelua syntyy, pilkon sitten omaksi aiheekseen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Osallistukaa keskusteluun. Tuokaa oma tietämyksenne/tuntemuksenne keskusteluun mukaan. Te olette se "aines", joka voi omalla aktiivisuudellaan parantaa forumin/keskustelun laatua. Niin kauan, kun näin ei tapahdu, häntä osoittaa laskusuuntaan...

Olisi todella hienoa jos hiljaiset asiantuntija toisivat tietämyksensä foorumille!

Jontte

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässähän oli kyse pakkolaskuharjoituksesta, vai pitäisikö sanoa demosta, jos lennonopettaja teki koko homman ja toimittaja vain kyseli ja katseli.

No ei, ylläkerrotun mukaan kyse oli kertauskoululennosta jossa "oppilas" teki demonstraation ja opettaja kuvasi. Toimittaja ei koneessa ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän videon kuvasi iPhonellaan hyvä ystäväni, lennonopettaja Timo Saarikko. Hän otti tämän videon iPhonellaan lennonopettajan roolissa, kun olimme lentämässä nykyään pakollista kertauskoululentoa, jotta ultrakelpuutukseni säilyisi voimassa.

--- clip --- clip ---

Kerroin Timpalle, että katsopas nyt; "ylöspäin emme enää pääse, mutta meillä on monia keinoja päästä alaspäin; 1. laipat, 2. laipat, sivuluisu, s-kaarto, sivuluisukaarto ja kaikien näiden yhdistelmät". Ajatin koneen tarkoituksella todella korkealle maaliksi sovitusta kiito- ja rullausteiden risteyksestä ja demosin sitä, miten tällä koneella pääse sinne minne haluaakin, kunhan käyttää kaikkia keinoja ja osaa käsitellä konetta. Kuten videosta huomaa, maaliin osuttiin, eikä jääty vajaaksi, tosin kuula on poskellaan koko ajan koska tultiin jalka pohjassa sivuluisulla.

No huh huh tähänkin. Hyvin te jätkät vedätte. Oppilas demoaa ja opettaja kuvaa, kun lennetään kelpuutuksen voimassaoloon liittyvää pakollista kertauskoululentoa ja tehdään lähestymisiä menetelmillä, joita ei löydy UPL koulutusohjelmasta ja joihin kuultuu kaarto kuulaposkellaan matalalla.

Tän on pakko olla trolli. Ihan mielenkiinnosta minkä kerhon koulutusluvalla koulutetaan noin?

T. Mika

ps. Ensi kerralla pistäkää pulkka selkälentoon finaalissa nopeella puolivaakakierteellä, josta puolikkaalla ulkopuolisella silmukalla takaisin oikeinpäin, sen jälkeen 1/2 syöksykierre 180 ast suunnanmuutoksella ja sitten lasku suoraan eteen maaliinlaskuna. Pysyy UPL voimassa.

;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No huh huh tähänkin. Hyvin te jätkät vedätte. Oppilas demoaa ja opettaja kuvaa, kun lennetään kelpuutuksen voimassaoloon liittyvää pakollista kertauskoululentoa ja tehdään lähestymisiä menetelmillä, joita ei löydy UPL koulutusohjelmasta ja joihin kuultuu kaarto kuulaposkellaan matalalla.

Tän on pakko olla trolli. Ihan mielenkiinnosta minkä kerhon koulutusluvalla koulutetaan noin?

T. Mika

ps. Ensi kerralla pistäkää pulkka selkälentoon finaalissa nopeella puolivaakakierteellä, josta puolikkaalla ulkopuolisella silmukalla takaisin oikeinpäin, sen jälkeen 1/2 syöksykierre 180 ast suunnanmuutoksella ja sitten lasku suoraan eteen maaliinlaskuna. Pysyy UPL voimassa.

;)

Minkä takia kelpuutuksen voimassaoloon liittyvän kertauskoululennon ohjelman pitäisi noudattaa jotain tiettyä UPL-koulutusohjelmaa (ilmeisesti tässä tarkoitetaan SIL:n julkaisemaan ohjelmaa?) tai mitään muutakaan vastaavaa asiakirjaa? Sekä suoraa lentäminen että kaartaminen kuula poskellaan on tietyissä tilanteissa aivan perusteltua, sekä myös hyväksyttävää, kun toiminta on turvallista. Ilmailumääräyksen mukaanhan kertauskoululennolla on kerrattava turvalliseen lennon suorittamiseen liittyviä menetelmiä lupakirjanhaltijan nykyinen osaamistaso huomioonottaen. Tästä seuraa väistämättä se, ettei lennon sisältö ole sama kaikille.

Mainittuun toimintaan ei myöskään liity minkään toimijan koulutuslupa millään tavalla?

Vähän kun kirveellä löisi. Toinen lyö jalkaan, toinen ei, vaikka "näennäinen turvamarginaali" on aivan saman suuruinen kummallakin. Minä en tuon videon perusteella ainakaan itse kykene mihinkään valtaisaan turvallisuusarvioon, enkä siksi ota tapauskohtaisesti kantaa siihen, oliko tuo nyt esimerkiksi turvallista vai ei. Määräyksiä se tuskin ainakaan rikkoo?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No huh huh tähänkin.

Olen lentänyt UPL -tarkkaria Visa inspektöörinä. Tarkastuksen jälkeen sain tilaisuuden seurata vierestä, miten hän demonstroi laskun moottori sammutettuna, joskin ilman sivuluisuja ja kuula keskellä. Kenttää hipoessamme hän kertoi vielä miten saattaa päästä sarkaojasta ylitse; laippa lisää ja laite jatkoi vielä hetken lentoaan.

Keltanokkanakin totesin ultran liitävän paremmin moottori sammuneena.

Pidän kuvattua harjoitusta lennonopettajan suorittamana tarkoituksenmukaisena. Noviisikin näkee, miten tärkeää on nopeuden säilyttäminen, valitun laskupaikan pitäminen ja tarvittaessa toimet korkeuden vähentämiseksi / säästämiseksi.

Laskeutuvathan purjekoneet ja muutkin liitimet pääsääntöisesti moottori sammuksissa, elleivät jopa vailla moottoria.  :thmbup:

Edit: Lainaus kuntoon / IP

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten itse toimisit, jos sivuluisu ei ole mahdollinen ja jarruja ei ole?

Kysyisin samaa asiaa. Jos koneen liitokyky on aliarvioitu ja perusosan päässä on liikaa energiaa (=korkeutta), niin miten itse menettelisitte?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihme kouhkaamista asiasta, jonka ansiosta toivottavasti ainakin joku ilmailija säilyttää henkikultansa joutuessaan käyttämään moottorikonetta liitokoneena. Ottakaa nyt opiksi kaikki tässä videossa ja tässä ketjussa kerrotut asiat ja olette paljon parempia lentäjiä. Sehän tässä on se oleellisuus. Opettaja tekee sitä mitä parhaiten osaa eli opettaa. 

Seppo 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään