newsBot

Finnair valmistautuu kaukoliikenteen kasvuun - lisäkapasiteettia Euroopan syöttöliikenteeseen jo kesäkaudelle 2016

15 viestiä aiheessa

Kuten Finnair osavuosikatsauksessaan viime kuussa kertoi, yhtiö suunnittelee lisäävänsä Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvua silmällä pitäen. Ensi vaiheessa Finnair vuokraa väliaikaisesti kaksi A321-kapearunkokonetta osittain miehistöineen. Yhtiö arvioi myös vaihtoehtoja pysyvän kapearunkokoneiden lisäkapasiteetin hankkimiseksi.

 

Merkittävä osa Finnairin liikenteestä on Euroopan ja Aasian tai Amerikan välistä kauttakulkuliikennettä, jossa Helsinki toimii vaihtopaikkana. Finnairin nykyinen Euroopan-liikenteen kapearunkolaivasto on jo tehokkaassa käytössä ja matkustajakäyttöasteet ovat korkeat. Siksi kaukoliikenteen kasvu edellyttää myös Helsingin ja Euroopan välisen syöttöliikenteen kapasiteetin lisäämistä.

 

Kasvavan kaukoliikenteen tarvitsema syöttöliikennekapasiteetti tullaan hankkimaan korvaamalla pieniä kapearunkokoneita suuremmilla. Tämän vuoksi yhtiö suunnittelee Embraer-laivastonsa pienentämistä ja yhdestä ATR-koneesta luopumista. Tarvittava kapasiteetti korvataan ensi vaiheessa kahdella Airbus-vuokrakoneella. Finnair saa koneet käyttöönsä vuodeksi toukokuusta 2016 alkaen.

 

Finnair valmistautuu myös pysyvään kapearunkokoneiden lisäkapasiteetin hankkimiseen ja arvioi parhaita vaihtoehtoja kasvun toteuttamiseksi. Finnair on jo aloittanut lentäjien ja matkustamohenkilökunnan rekrytoinnin.

 

- Kasvun mahdollistamiseksi tuomme syöttöliikenteeseen lisäkapasiteettia konekokoa kasvattamalla. Samaan aikaan osa liikenteestämme on kannattavinta lentää pienemmällä kalustolla. Norran rooli alueellisen lentämisen operaattorina on Finnairille edelleen tärkeä ja yhtiön osuus Finnairin Euroopan liikenteestä huomattava, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kommentoi.

 

Finnair sai ensimmäisen A350-900 XWB -koneensa 7.10.2015 ja tällä hetkellä todennäköisen toimitusaikataulun mukaan Finnairilla on niitä viisi vuoden 2016 toisen neljänneksen alkuun, seitsemän vuoden 2016 loppuun, 11 vuoden 2017 loppuun ja 19 vuoden 2023 loppuun mennessä. Osa uusista A350-koneista kasvattaa Finnairin operoimien lentokoneiden lukumäärää ja osalla korvataan matkustajakapasiteetiltaan pienempiä laajarunkokoneita.

 

Finnairin strategisena tavoitteena on kaksinkertaistaa liikenteensä Aasian ja Euroopan välillä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Strategia perustuu Aasian kasvaviin markkinoihin, nopeisiin yhteyksiin Helsingin kautta Koillis-Aasian ja Euroopan välillä, laadukkaaseen palveluun sekä kustannustehokkaaseen ja täsmälliseen operointiin. 

 

Lisätietoja:

 

http://www.finnairgroup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas. Vuokrauskuvio saa asian kuulostamaan siltä, että Finnairille tuli yllätyksenä lisääntynyt kapearunkokapasiteetin tarve. Onkohan näin (ei), vai johtuuko vatulointi siitä, että koko kapearunkoliikenteen tuotantoalustan suhteen on vielä jotain isoja kysymyksiä vastaamatta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia 321 busseja ei tehtaalta saa varmaan 4-5 vuoteen. ja markkinoilla ei välttämättä heti löydy muuhun kalustoon sopivaa (kabiini, avioniikka, yms.) käytettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Madridin ja Barcelonan reitit ovat sellaisia, että joku Espanjasta operoivat yhtiö voisi helposti hoitaa käynnit Helsingissä. Molemmilla koneilla on pitkä seisonta Espanjan päässä ja silloin koneilla voisi lennellä vaikka espanjalaisen yhtiön omaa liikennettä. IAG:n kanssa on jo rahti- ja lippuyhteistyötä - ehkäpä tämä kumppani on IAG ja lennot lennetään Iberian koneilla ja Finnairin espanjalaisella matkustamohenkilökunnalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia 321 busseja ei tehtaalta saa varmaan 4-5 vuoteen. ja markkinoilla ei välttämättä heti löydy muuhun kalustoon sopivaa (kabiini, avioniikka, yms.) käytettyä.

 

Onkohan ne UTAirin ja Transaeron Espanjan Teruelissa seisovat 32B:t menossa jo jollekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusia 321 busseja ei tehtaalta saa varmaan 4-5 vuoteen. ja markkinoilla ei välttämättä heti löydy muuhun kalustoon sopivaa (kabiini, avioniikka, yms.) käytettyä.

Kuulosti alkuun vähän uskomattomalta, mutta nopean googletuksen mukaan vaikuttaisi tosiaan olevan nykyisellä tuotantotahdilla päälle 10 vuoden jono! Onhan siinä sitten ihmettelemistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos huhu pitää paikkansa, niin koneet ovat hiukan ahtaampia kuin Finnairin omat 321:set. Nikin koneissa kun on 221 jakkaraa Finnairin 196/209 jakkaraa vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

You got my point... Jos kyse on todellakin noista koneista, niin ei meikäläisen kannata edes yrittää noihin koneisiin. Toivottavasti lentävät esim Epsanjaan, sinne kun ei meikäläisen työreissut suuntaudu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä taitaa liittyä Norra:n henkilökuntapulaan. Embraer voi seistä Helsingissä, kun Niki:n kone hoitaa yhden Embraerin lennot. Samalla Finnairin myymä kapasiteetti hieman kasvaa ja Norra:lla riittää paremmin henkilökuntaa myös kotimaan lennoille. Viimeinen pienempi Embraer OH-LEI jäi 31.1.2016 seisomaan. Jääkö kohta ensimmäinen isompi Embraer seisomaan ja odottamaan siirtoa uusiin tehtäviin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään