Petri J. Tuominen

VL Tuuli III entisöidään

12 viestiä aiheessa

:thmbup:

 

A. Vesa varmasti tyytyväisenä katselee tätä tuolta "pilven päältä".

 

Moottoria käyteltiin vielä 80-luvun lopulla ettei menisi pilalle. Aulis eläinrakkaana nosti ainakin yhtenä kesänä västäräkin pesän pois koneen päältä ennen käyttöä, pesä lähistöllä olevaan kassiin ja moottorin jäähdyttyä sitten takaisin turvaan pyttyjen päälle. Eihän sitä hennonnut tuhota kun oli jo poikaset kuoriutuneet.

Paakarin toimistossa oli pitkään seinällä lehtileike jossa oli tarinaa koneeseen teetetyistä uusista kumipussisäiliöistä. Ei enää muista mutta joku kotimainen alan osaaja ne oli vamistanut.

 

Monenmonituista vuotta kone möllötti siinä pyöreän ja kolmosen parkkiksen välisessä keskirivissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, että katselee. Lentokuntoista ku koneesta ei kuitenkaan tule. Mielellään vastaanotetaan tietoa ja muisteluita koneeseen liittyen. Ja jos joku tuntee Aulis Vesan perikuntaa, yhteystiedot olisivat tervetulleita. Suomen Ilmailumuseo haluaisi olla heihin yhteydessä. Lähestyä saa vaikka minua privan kautta. Tai etunimipistesukunimi ilmailumuseopistefi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä se olisi muuta vaatinut, kuin rahaa?

 

No byrokratiaa, luvat, valvojan, kenties rajatumman organisaation. Mutta rahastahan kaikki on loppujen lopuksi kiinni. Eipä tuo taitaisi olla ihan halpa operoidakaan. Ainakaan, jos vertaa vaikka Debonairiin, jossa on sama peruspannu, mutta karvan vähemmän tehoa. Tuuli on vielä maksimimassaltaan kolmisensataa kiloa raskaampikin. Toisaalta Kone lensi Ilmavoima-aikaan 330 h ja yhden mittavan kunnostustyön jälkeen vajaat 150 h, joten ehkä sen on aika päästä arvoiseensa lepoon. Ainakin toistaiseksi.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No byrokratiaa, luvat, valvojan, kenties rajatumman organisaation. Mutta rahastahan kaikki on loppujen lopuksi kiinni. Eipä tuo taitaisi olla ihan halpa operoidakaan. Ainakaan, jos vertaa vaikka Debonairiin, jossa on sama peruspannu, mutta karvan vähemmän tehoa. Tuuli on vielä maksimimassaltaan kolmisensataa kiloa raskaampikin. Toisaalta Kone lensi Ilmavoima-aikaan 330 h ja yhden mittavan kunnostustyön jälkeen vajaat 150 h, joten ehkä sen on aika päästä arvoiseensa lepoon. Ainakin toistaiseksi.

 

Mun mielestä jos rahoitus olisi olemassa, olisi turhaa yrittää keksiä tekosyitä, miksi sitä ei pitäisi yrittää tehdä lentäväksi. Sama koskee ihan jokaista entisöitävää museokonetta. Jos olisi mahdollisuus (rahaa) tehdä koneesta lentävä, niin totta hemmetissä siitä pitäisi sillon tehdä lentävä... Hieman kärjistäen tämä vain tuntuu olevan Suomessa valitettava mentaliteetti, että lentävät museokoneet on lähinnä kirosana. Ei muuta ku halliin happanemaan vaan kaikki :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanottakoon nyt vaikka, ettei tarkoitus liene myöskään estää koneen mahdollisesti joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa lentokuntoistamista.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanottakoon nyt vaikka, ettei tarkoitus liene myöskään estää koneen mahdollisesti joskus hamassa tulevaisuudessa tapahtuvaa lentokuntoistamista.

 

Se ei pelaa, joka pelkää, on joku kuulemma joskus todennut... *krhm*Gauntlet*krhm* :P

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno/ylevä ajatus & tarkoitus.

 

Tuuli III pitää sisällään hienoja ajatuksia & paljon tapahtumahistoriaakin. Vilkku Salminen lensi aikoinaan Tuuli III.n koelennot. Minä seurailin kiinnostuneena sivusta. Jokus vuosikymmeniä myöhemmin yritin keskustella aiheista, joista en ollut perillä kun en kuulunut sisäpiiriin. Hän ei välitänyt keskustella ko.aiheista. Ihmettelin miksiköhän? Sanoi jääneensä sattumalta henkiin Tuuli III.n syöksykierreominaisuuksia kokeillessaan. Keskustelu päättyi tokaisuun: ”Eihän se ole edes lentokoneen näköinen”. Kertoi kuitenkin, että koneesta saatiin lopulta hyvä lentää. Siitä tuli kuitenkin liian kallis. Osittain siksi se (kai) hävisi tarjouskilpailussa Saab Safirille.

 

Jussi Salminen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään