Timo Partanen

Tunnistaako kukaan paikkaa, aikaa tai henkilöitä tästä kuvasta

29 viestiä aiheessa

Tämä kuva roikkui tuttavani seinällä vuosia, kunnes päädyimme keskustelemaan siitä, ketä kuvassa on ja milloin ja missä kuva vois olla otettu.

 

Löytyisikö FF:n kaikkitietävältä porukalta tähänkin vastauksia...

 

Timo

 

 

 

aarno.jpg.56295b4a91f0c90d361b457283b36b5a.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone on kylläkin Gourdou-Leseurre G.L.-22 joita ilmailuvoimilla oli käytössä 19kpl (+1kpl G.L.21) vuosina 1923-1931. Koneet palvelivat Utissa ja valistunut arvaus kuvanottovuodesta on 1924-25...henkilöitä vaikea ellei mahdoton tunnistaa?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset ripeästä vastauksesta. Kun koneen ympoäriltä ei näy juuri muuta kuin nuo ihmiset, on tietysti tätä tarkemman paikannuksen tekeminen aika haastavaa, jos siis joku ei satu tunnistamaan noita kuvassa näkyviä henkilöitä. Jos puikoissa istuvaa veikkaa lentäjäksi, niin arvaus ei varmaan mene pahasti pieleen. Nuo kolme muuta sensijaan saattavat olla hankalampia arvata. Potkuriin nojailevan herran ja pyrstöpuolella poseeraaavan herran vaateukissa on eroja, eli takimmainen henkilö on haalareissa, kun koneen edessä olevalla näyttää olevan palvelustakki auki napitettuna. Täsäs tietysti voi arvata kuvan ottoajankohdan olleen melko lämpimään vuodenaikaan. En saa selvää arvo- tai muista merkeistä, mutta pystyykö noiden vormujen perustedeella päättelemään mitään herrojen roolista tukikohdassa. Oliko ilmailuvoimissa tuolloin mekaanikoilla ns. omia nimikkokoneita? Silloin voisi tuon koneen tunnuksista ja tuosta vuoden arvauksestsa päästä kiinni Utin henkiöstöluettelon perusteella henkilöihin. Tässä koneessa ei kuitenkaan nähdäkseni ole mitään koneen identifiointiin tarvittavia tunnuksia. Voiko siitä sitten päätellä jotain - en tiedä. Löytyykö Utissa palvelleista henkilöistä luetteloja...

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyyppiähän voi käydä ihailemassa Keski-Suomen ilmailumuseossa Tikkakoskella:

="ipsImage ipsImage_thumbnailed" alt="gurduu_2011.8.jpg.5e4d5913e5728352223a22a8ddda92a2.jpg" />

Entisöidyn koneen kyljessä näkyy koneen tunnuksen 8.F.12. paikka joka Timon kuvassa on juuri haalariherran takana joten konetta ei voi yksilöidä eikä edes sitä onko tunnus 8.F.? vai v.1927 käytöönotettu tunnus GL-?. Henkilöiden nimet jäävät varmasti arvoituksi jos jostakin ei löydy samaa kuvaa jossa heidät olisi mainittu...

Markku

Mielenkiintoista Timon kuvassa on tuo hakaristin peilikuva siiven alapinnalla. Oliko se kaikissa yksilöissä noin päin?

 

edit: vastaanpa itse, että ei ollut kaikissa koneissa noin päin... Yhdessä oli ainakin oikeinpäin, mutta se oli se ensimmäinen kone ja tyyppiä GL-21. ;). Myöhemmissä oli ilmeisesti väärinpäin, joten ei paljon auta tämäkään.

 

Tuo kyljen musta nelikulmainen "luukku" moottorin takana rungossa erottaa tuon koneyksilön joistakin muista. Se oli nimittäin varmasti kuvien perusteella yksilöissä 8F.19 ja 8F.10. Esim. 8F.5:ssa, 8F.8:ssa ja 8F.18:ssa ei ollut koko luukkua ja esim. ja 8F.9:ssä se oli pyöreähkö ja saranoitu vasemmasta reunasta kuten myös GL-21:ssä.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla oli isäni jäämistöstä peritty puinen potkuri huoneeni katossa kattolamppuna. Myin sen joitakin vuosia sitten, kun se näytti vain keräävän pölyä. Selvitin netin kautta, että kyseessä oli juuri GL-22. Löysin levynkulmalta kuvan jossa kuvatekstinä:

"Gourdou Lesseure kaputti Tiuralla 1927 Pitääköhän tästä vääntäytyä kirjastoon, että saisi jotain tietoa tästä tapahtumsta. En löytänyt mitään järkevää googlen avulla. Tyyppi on joko Gourdou-Leseurre GL-21 B2 tai GL-22 B3. Koneyksilö näyttäisi olevan GL-14."

 

Maisema vaikuttaa samanlaiselta kuin kuvassasi. Potkuristakin on muutama kuva, jos kiinnostaa.

 

t. Juha Kari

Vantaa

 

1-gourdou_lessere_kaputti_tiuralla_1927_800.jpg.3d1789a151c730b9a33b6f48929ede51.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otteita tutkintopöytäkirjasta.

 

Onnettomuus: 25.8.1927 kello 14:50 Valkealan pitäjän Tirvan kylässä, Kaartimies-nimisen talon perunamaa.

Lentokone: Gourdou-Leseurre -hävittäjäkone N:o GL-14.

Ohjaaja: Res.vänrikki Lejón, Kaarlo Henrik.

 

Otteita ohjaajan kertomuksesta: Starttasin (Utin lentokentältä) 25.8.27 kello 14:25, koneella GL-14, aerobatialennolle. Noustuani 1200 metriin lensin ratalinjan Tirva-Kaipiainen yli. Siellä tein kaksi loopingia (silmukkaa). Jälkimmäinen epäonnistui koneen jäädessä selälleen maaten hiukan vasemmalle. Sen seurauksena moottori sammui, jolloin yritin kahdella syöksyllä saada moottoria käyntiin. Uudelleenkäynnistäminen kuitenkin epäonnistui ja korkeutta menetetty siinä määrin, ettei lentokentälle enää päässyt, jolloin oli laskeuduttava Tirvalle. Pakkolasku tapahtui perunapellolle kello 14:50. Kone meni ympäri. Ympärimenossa särkyi: sivuvakaaja ja -peräsin, korkeusperäsin, tason oikea pää ja oikea siiveke, sekä potkuri N:o GL - IL - 23.

 

Tutkintapöytäkirjan kohdassa 8§, saattaa olla tahatonta komiikkaa.

Laivuepäällikön kertomus: "Res.vänrikki Lejón on toiminut ohjaajana vain muutaman tunnin H/M.L.E:ssa, mutta sinä aikana on hän osoittautunut lupaavaksi ohjaajaksi".

 

Juha, laita vain potkurin kuvia näytille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Juhan GL-14 -kuva todistaa myös sen, että Timon kuvan kone ei ole ainakaan GL-14, "mustan" luukun puuttumisesta päätellen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan mistään noista Gourdou-Leseurre-koneista voinut puuttua tuo sen ajan "astinlauta" eli jalansijan luukku mahdollistamaan ohjaamoon kapuamisen? Jospa se saranoituna olikin vain läppä alhaalla tuossa arvoitus-kuvassa ja siksi olisi sulautunut runkoon. Kuva ei ole aivan tarkka sillä alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuri on ehjä ja näyttäisi olevan numeroltaan 16. Sitten se ei olekaan SE Tirvan potkuri josta kirjoitin. Juha, laitoitko aikoinaan ylös mitä muita merkintöjä potkurissa oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuri on ehjä ja näyttäisi olevan numeroltaan 16. Sitten se ei olekaan SE Tirvan potkuri josta kirjoitin. Juha, laitoitko aikoinaan ylös mitä muita merkintöjä potkurissa oli?

Tässä mun tiedot (180 H.V. G.L. No: 16) ja teksti kokonaisuudessaan, jonka sain vastauksena:

Gourdou-Leseurre G.L.22 koneen potkuri työhuoneen katossa Korsossa. Myin potkurin edelleen alan harrastajalle, kun keräsi oudosto pölyä. Potkuri on tullut minulle isäni Eino Karin puusepänverstaan jäämistössä. Suomen Ilmavoimien kalustoa: 19 Gourdou-Leseurre GL-22, in-service 1923 (Retired in 1931). Kysyin tietoja netistä ja tässä yksi vastauksista:

Tervehdys!

Kone on: Gourdou-Leseurre GL-22 B3,k?? ilmavoimilla 1923-31,

22 kpl.

HS= Hispano Suiza 8 Ab, 8-syl. V-moot., 180 HV,vesij?d.

IVL= Ilmailuvoimien Lentokonetehdas

No. 16= lentokone no. 16

1 kpl n?teill?eski-Suomen Ilmailumuseossa,Tikkakoskella

Terveisin

Sten-Olof Nieminen

Tutkimusavustaja / Research Assistant

Suomen Ilmailumuseo / Finnish Aviation Museum

Post by Jukka Rajala

Hansa Brandenburg ,moottorina oli 300 hv:n Fiat.

Post by Juha Kari

Mukanani on kulkenut jo 1970-luvulta puinen lentokoneen potkuri, ja

kiinnostaa selvittää, mistä koneesta se on peräisin (tai mihin koneeseen

sopisi).

Potkurin halkaisija (so. koko pituus) on 244 cm, kummassakin lavassa on n.

10 cm ympyrässä hakaristi ja päällä kirjaimet I.V.L.

Keskiössä on sivussa stanssattuna No. 16 ja joku muu luku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sikäli on mennyt tulkinta pieleen, ettei No. 16 viittaa koneeseen vaan nimenomaiseen potkuriin. Raimo kaivaa epäilemättä kohta koko sen historian esiin ;)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun huomioni kiinnittyi siihen, ettei aloituskuvassa koneessa ole mitään raitoja takarungossa ja sivuperäsimessä, toisin kuin kaikissa muissa kuvissa. Antaako tämä vihjettä kuvan otto ajankohdasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivukysymyksenä asia, jota olen joskus ihmetellyt. Kuten ylle liitetty piirroskuvakin osoittaa, kirjallisuudessa on vaihtelevaa informaatioita Suomen Gourdou-Leseurrejen tyyppinumerosta. Siis GL.21 vs. GL.22. Tyyppien merkittävin ero pitäisi kaiketi (informaatio eroista vaihtelee eri lähteissä) olla siipisalkojen ja siipitukien vaihtuminen duralumiinisista teräksisiin. Muutakin siis esitetään, kuten laskutelineet, mutta ne ilmeisesti päivitettiin GL.23:ssa. Mihin perustuu käsitys 1 kpl GL.21 ja loput GL.22?

 

Toisena pikkuhuomiona: ketjun avauksen kuvassa olevassa koneessa ei ole vielä laskutelineisiin lisättyä astintukea, joten kuva on ilmeisen varhainen. Onko kellään tietoa noiden astintukien laittamisen ajankohdasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikojen saatossa erinäisissä julkaisuissa on erinäistä tietoa lähinnä riippuen kirjan/lehden julkaisuvuodesta. Jukan lainaama Keskinen-Stenman-Niska-kirjan piirrokset on vuodelta 1976 mutta esim "Suomen siivet"- lehti 3/1970 tietää entiseeratun koneen olevan B3. Toisaalta Heinonen-Valtonen "Thulinista Hornettiin" puhuu ilmailuvoimilla oleen 20 konetta mutta "Albatrossista Pilatukseen" opus puhuu 19:ta. G.L 21 = B2 hankittiin vertailukokeisiin v.1923 ja G.L.22 = B3 joita hankittiin 18kpl oli jopa mitoiltaan hieman suurempi kuin B2. Olen antanut itseni ymmärtää että B2 / B3 oli tehtaan tyyppimerkintä ja tuo G.L.21 / 22 oli vientiin keksitty 'myyvempi' nimitys...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyösti Partosen & co:n kirjasta Suomen Ilmavoimat I 1918 - 1927 löysin sen tiedon että vertailukokeisiin hankittu kone erosi sarjakoneista (mm. laskutelineen etutuki puuttui) ja  maininnan siitä että sarjakoneista 1 eli 8.F.14 särjettiin pakkolaskussa ja poistettiin kirjoista mutta korjattiin ja otettiin uudelleen käyttöön. Ehkä tuo poisto/uudelleen käyttöön tulo selittää eron koneiden määrässä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyösti Partosen & co:n kirjasta Suomen Ilmavoimat I 1918 - 1927 löysin sen tiedon että vertailukokeisiin hankittu kone erosi sarjakoneista (mm. laskutelineen etutuki puuttui) ja  maininnan siitä että sarjakoneista 1 eli 8.F.14 särjettiin pakkolaskussa ja poistettiin kirjoista mutta korjattiin ja otettiin uudelleen käyttöön. Ehkä tuo poisto/uudelleen käyttöön tulo selittää eron koneiden määrässä.

Kyseisestä opuksesta löytyy B2:n kuva alkuperäisasussaan sivulta 65 ja sivulla 161 on kone kuvattuna peruskorjauksen jälkeen. Korjauksessa koneeseen oli vaihdettu normaali sarjakoneiden mukainen moottoripellitys ja laskutelineen etutuki.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin Juha Karin entiselle potkurille (N:o 16) vain yhden merkinnän Gourdou-Leseurre -koneiden lentopäiväkirjoista (jotka kaikki ovat kuvattuina käytössäni). Koneeseen 8F.7. on potkuri N:o 16 kiinnitetty 5.5.1927. Alkuperäisiä ranskalaisia (Leseurre - sarja 23) tehtaan valmistamia potkureita oli sen verran varallakin, että Ilmailuvoimien Lentokonetehdas (I.V.L.) aloitti vasta vuonna 1926 G-L-potkurien tuotannon.

 

Gourdou-Leseurre koneita oli käytössä kaikkiaan 19 kpl.; 8E.2, 8F.5 - 8F.22. Kone G-L N:o 14 sai tuhoutumisen jälkeen uuden elämän hetkiseksi kunnes sattui sitten se Tirvan onnettomuus. Ilmailuvoimien kirjoista on tämä sama kone poistettu kaksi eri kertaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikojen saatossa erinäisissä julkaisuissa on erinäistä tietoa lähinnä riippuen kirjan/lehden julkaisuvuodesta. Jukan lainaama Keskinen-Stenman-Niska-kirjan piirrokset on vuodelta 1976 mutta esim "Suomen siivet"- lehti 3/1970 tietää entiseeratun koneen olevan B3. Toisaalta Heinonen-Valtonen "Thulinista Hornettiin" puhuu ilmailuvoimilla oleen 20 konetta mutta "Albatrossista Pilatukseen" opus puhuu 19:ta. G.L 21 = B2 hankittiin vertailukokeisiin v.1923 ja G.L.22 = B3 joita hankittiin 18kpl oli jopa mitoiltaan hieman suurempi kuin B2. Olen antanut itseni ymmärtää että B2 / B3 oli tehtaan tyyppimerkintä ja tuo G.L.21 / 22 oli vientiin keksitty 'myyvempi' nimitys...

Markku

 

 

Aviafrance.comissa:

http://www.aviafrance.com/constructeur.php?ID_CONSTRUCTEUR=582

 

Annetaan koneille (type B2 eli GL.21 ensin mainittuna) seuraavaa

- kärkiväli 9,40 / 9,62 m

- pituus 6,43 / 6,63 m

- "kantava pinta-ala" 18,80 / 18,80 m2

- korkeus 2,52 / 2,37 m

- tyhjäpaino 600 / 701 kg

- Suomeen 1 / 18 kpl

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin Juha Karin entiselle potkurille (N:o 16) vain yhden merkinnän Gourdou-Leseurre -koneiden lentopäiväkirjoista (jotka kaikki ovat kuvattuina käytössäni). Koneeseen 8F.7. on potkuri N:o 16 kiinnitetty 5.5.1927. Alkuperäisiä ranskalaisia (Leseurre - sarja 23) tehtaan valmistamia potkureita oli sen verran varallakin, että Ilmailuvoimien Lentokonetehdas (I.V.L.) aloitti vasta vuonna 1926 G-L-potkurien tuotannon.

 

Gourdou-Leseurre koneita oli käytössä kaikkiaan 19 kpl.; 8E.2, 8F.5 - 8F.22. Kone G-L N:o 14 sai tuhoutumisen jälkeen uuden elämän hetkiseksi kunnes sattui sitten se Tirvan onnettomuus. Ilmailuvoimien kirjoista on tämä sama kone poistettu kaksi eri kertaa.

Kiitos Raimo tiedosta, vaikka se ei minua nyt enää kovasti lämmitä, kun myin potkurin pois. Ehkä uusi omistaja, jonka nimi ei ole tallessa, on tästä tiedosta kiinnostunut (jos näkee tämän viestiketjun). Kuukkelilla haeskelin eilen kuvia näistä koneista, ja niitä löytyi suomalaisilla tunnuksilla 8 kpl (tämän ketjun alkukuva mukaan lukien). En kuitenkaan viisastunut niistä(kään) paljoa.

 

t. Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoksia ja parannuksia G.L.21/B2 ja G.L.22/B3 välillä.

 

G.L.22/B3: Siiven profiilia muutettu ja korvattu "hienommalla ja kantavammalla". Siivekkeitä on pidennetty ja kavennettu, jolloin niihin on saatu sopivasti keveyttä. Siiven bensiinisäiliötä on suurennettu lentoajan lisäämiseksi. Siiven puuvillapeitteinen etureuna on vahvistettu duralumiinilla, myös siipien kärjet ovat nyt duralumiinia. Runko: Kaikki rungon sidejänteet on "kahdennettu" ja rungon salkojen poikkileikkausta vahvistettu. Jäähdyttäjän kaihtimet ovat sijoitetut jäähdyttäjän takapuolelle jäähdyttäjän hoidon ja irroittamisen helpottamiseksi. Keskimmäiset siipituet on siirretty, jotta konekivääri voitaisiin sijoittaa rungon ulkopuolelle. Laskutelineeseen on lisätty tukitanko joka paremmin kannattaa moottorin etuosaa.

 

Muitakin pienempiä parannuksia tehtiin. Näistä asioista kirjoitteli luutnantti Tauno Hannelius Ilmailuvoimien komentajalle 30.3.1924 päivätyllä kirjeellä - suoraan G.L. tehtaalta Pariisista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aviafrance.comissa:

http://www.aviafrance.com/constructeur.php?ID_CONSTRUCTEUR=582

Annetaan koneille (type B2 eli GL.21 ensin mainittuna) seuraavaa

- kärkiväli 9,40 / 9,62 m

- pituus 6,43 / 6,63 m

- "kantava pinta-ala" 18,80 / 18,80 m2

- korkeus 2,52 / 2,37 m

- tyhjäpaino 600 / 701 kg

- Suomeen 1 / 18 kpl

Ranskalaissivuston sinänsä ansiokkaissa tiedoissa pistää silmään Gurduulle luvattu huippunopeus 245/240km/h ! "Suomen siivet" 2/1969 (Pertti Virtanen: Vanha kunnon "Gurduu") tietää kertoa, että koneet olivat yksilöitä suorituskykynsä suhteen; nopeudet vaihtelivat 145 - 187 km/h välillä, yleensä n.170km/h. Samoin pahaat kiipesivät yli 6000m:n saavuttaen 5000m. 29min. 19s. Heikoimman jäädessä 4000m - 41min.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään