Sami Puro

Vuoden 2004 ramp-tarkastukset (myös puhetta lentonäytöksistä...)

13 viestiä aiheessa

Aamun HS uutisoi otsikolla "Ulkomaisten lentokoneiden turvallisuus on aiempaa tarkemmassa seurannassa".

 

Vuonna 2004 tehtiin reilu määrä ramppitarkastuksia lentokoneille, eli 51 yhteensä. Vuodesta 97 lähtien keskiarvolukema on ollut 30-40 vuodessa, mutta tarkoitus olisi tehdä lähemmäs 100-200 tarkastusta vuodessa. 2003 tehtiin vai 7 tarkastusta, lähinnä koska aika kului uusien firmojen lupien setvimisessä. Ramppitarkastushan on lentokoneelle tehtävä yllätystarkastus maassa, jossa tarkastetaan koneen ja miehistön dokumentit yms.

 

Viime vuonna merkittävin riski oli L1011 rahtikoneessa, josta löytyi (pieni?) polttoainevuoto siivestä. Koneen piti lähteä Bangkokiin, mutta se jäi korjattavaksi Helsinkiin.

 

Jutussa kerrotaan myös Flash Airlinesin 737:n kaputista jonka kautta nämä ilmailuviranomaisten tarkastukset saivat isoakin huomiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus on käynyt hullumminkin. Muistan kuulleeni Finnairin huoltohenkilöltä kuinka Spantaxin kone jäi Helsinkiin, koska sen siivistä löytyi useita reikiä! En muista konetyyppiä mutta voi olla että oli DC-8. Tosin Spantax oli kyllä surullisen kuuluisa lentoyhtiö jolle sattui ja tapahtui onnettomuuksia ynnä muuta koko historiansa ajan.

 

T: Mika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spantax lenteli myös Convair Coronadoilla. Olisiko ollut sellainen?

Helsinki Airshow 1974:ssä (sic!) 33:n yli lensi varis. Joku huusi: "Spantaxin kone tulee" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko olisiko vuoden 74 ilmailunäytöksessä tapahtunut sellainen turma, että radio-ohjattava kone olisi tullut lennättäjänsä otsaan! Itse olin pikkupoikana yhdessä isäni kanssa EFHK:lla jossa tapahtui näin (en muista vuotta). Kyseinen henkilö vietiin helikopterilla sairaalaan (en tiedä minne), mutta näin itse tapahtuman ja muistan sen?.

 

T: Mika.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä näin muistaisin todella tapahtuneen. Kyseinen henkilö kunnostautui kyllä myöhemminkin radiotekniikan alalla, en tarkemmin muista missä mielessä, mutta tämä taisi olla yksi syy siihen, että H:ki-Vantaan ilmailunäytökset lopetettiin.

Hämärästi muistan tavanneeni kyseisen henkilön joko ilmailupiireissä tai musiikki- tai radiostudioissa, ja muistaakseni hänelle jäi onnettomuudesta puhevika. Siitä nyt vaan on jo 30 + vuotta, joten muisti pätkii.

Mutta nythän ollaan jo sivussa alkuperäisestä aiheesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista! Itse kuulin kyseisen henkilön kuolleen? En kylläkään muista sitä mistä tiedon sain? Muistan kuulleeni että lennättäjä menehtyi matkalla sairaalaan! Tapahtumasta on tosin hieman aikaa vierähtänyt, joten silloin pikkupoikana on voinut kyllä "legendakin lentää"? No oli sitten niin tai näin, niin MIG-21 kyllä teki luvattoman alhaalla vaakakierrettä pitkän matkaa! Tämän muistaakseni uutiset kertoivat! Tosin hienolta se kuitenkin näytti ja "kuullosti"!

 

T: Mika.

 

Ja taas luvattomilla teillä (sivussa).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edelleen off-topic: Muistatko Italian näytösryhmän, Fiateilla lentäneen Frecce Tricolorin? Silloin ainakin on kysymys vuoden 1974 Helsinki Airshowsta.

Itse olin Finnairin markkinointiosaston työntekijänä avustamassa Finnairin mainososastoa osaston pystyttämisessä, siksi muistan vielä kohtuullisesti tapahtuneen.

Sorry, modet, taas kerran....

 

Ja voinhan tosiaan olla tuon lennokkionnettomuuden suhteen väärässä. Pitäisi penkoa arkistoja, jotta asia selviäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen palatakseni on varmaankin kerrottava että Finnair vuokrasi DC-9 koneitaan muistaakseni etelä-Amerikkaan, josta palattuaan koneilla ei voitu lentää ennenkuin:

 

Matkustamon hirvittävä haju oli pesty pois.

 

Koneiden (koneen) ruumasta oli poistettu torakat.

 

Torakoita metsästettiin oikein urakalla, sillä ne olivat levinneet kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin paikkoihin ja uhkasivat syödä kaikki saatavissa olleet sähköjohtojen eristeet!

 

Ei tainnut Finnair liisata enään kyseiselle (kyseisille) yhtiöille koneitaan.

 

T: Mika.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Helsingin lentoasemalla järjestettiin näytös myös 1976, niin se sopisi muistiini paremmin? Tosin myöhemmin näin kyllä kyseisen ryhmän (en muista vuotta, ehkä 80 tai jotain) lentävän korson yli ja tupruttavan useita eri värejä perässään savu-efekteinä ja matalalla menivät kyllä nekin.

 

T: Mika.

 

Ja taas moderaattorit ilahtuvat!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google kertoo vain, että postimerkkejä julkaistiin Helsinki Airshow 1972:n ja 1977:n kunniaksi...jos tämä nyt yhtään auttaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosiluvusta ei ole hajuakaan, mutta semmoinen muistikuva minulla on siitä lennokkionnettomuudesta, että se olisi osunut katsojana olleeseen pikkupoikaan ???

 

Itse en tapausta nähnyt. Muistan vain lukeneeni siitä lehdestä. Itse näytöksestä muistan vieläkin sen, kuinka siellä tipautettiin helikopterista laskuvarjolla koira.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään