Esa Räty

Paluumuuttajan pakettiauto

17 viestiä aiheessa

Tervehdys kaikille Pohjois-Italiasta!

 

Olen seurannut foorumia vuositolkulla, mutta en ole vielä tullut kirjoittaneeksi. Kiitoksia kaikille kirjoittajille, kuvien lähettäjille ja ennen kaikkea napakoille moderaattoreille hyvästä foorumista. Nyt tuli vastaan sellainen kysymys, että pitää turvautua foorumin asiantuntijoihin. Kiitoksia etukäteen hyvistä vinkeistä! Tarina on seuraava:

 

Olen valmistelemassa paluumuuttoa Italiasta Suomeen. Tuomme ensimmäisen muuttokuorman joulukuun lopussa kahdella henkilöautolla, jotka ilmoitamme tullissa muuttoautoiksi. Tarkoitukseni on ostaa Italiasta myös pakettiauto (Ford Transit pitkä ja korkea vm. 2011), jolla toisin tammikuussa suuremmat tavarat Suomeen. Pakettiautosta valmistaudun maksamaan Suomessa Tullin määräämän autoveron.

 

Minulla on tiedossa jatkomuutto(ja) sekä muuta omaa tavarankuljetusta ja aion pitää pakettiauton itselläni ainakin vuoden. Ajattelin myös tarjota autoa vuokrattavaksi. Miten ostaminen kannattaisi toteuttaa? Jos ostan auton yksityishenkilönä, niin se katkaisee auton alv-vähennysoikeuden ja sen seurauksena yritykset eivät käsittääkseni kiinnostu auton ostamisesta. Kannattaisiko perustaa ennen auton ostamista Suomeen toiminimi, jonka toimialaan kuuluu mm. auton vuokraus ja ostaa auto toiminimelle? Verottajan ohjeista ymmärsin, että yksityisajojen osalta pakettiautoa kohdellaan kevyemmällä kädellä kuin henkilöautoa.

 

Ensimmäiset kuukaudet Suomessa tulen työskentelemään tutkijana/konsulttina ja sitä varten perustan toiminimen tai käytän jotain osuuskuntapalvelua (eezy, ukko tms.). Toiminimellä voisi tietysti tehdä sekä konsultointia että autonvuokrausta, mutta mahdollisessa työttömyystilanteessa toiminimestä on vain haittaa.

 

Tarkoitus ei ole rikastua autobisneksellä, vaan mahdollistaa tavaroiden rauhallinen lastaus pihalla olevaan muuttoautoon ja tilapäinen varastointi autossa, sekä säästää hieman muuton hinnassa verrattuna varsinaisiin muuttofirmoihin. Älyttömään säätöön en aio ryhtyä, mutta kiinnostaa selvittää tässäkin eri vaihtoehdot. Suomalainenhan kiipeää euron säästääkseen vaikka liukkaaseen lipputankoon ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttoautoa koskien ainakin tämä kannattaa huomioida.

 

Autoverolain muutos 1.1.2015

 

Autoverolakiin on tehty muutoksia, jotka tulivat voimaan 1.1.2015. Muuttajien ajoneuvoja koskevat maahanmuuton yhteydessä myönnettävät veronalennukset on poistettu.

 

Viimeistään 31.12.2017 Suomeen muuttava henkilö voi saada veronalennuksen nykyisin edellytyksin, jos muuttoajoneuvona verotettava ajoneuvo on rekisteröity muuttajan käyttöön tai sen hankinnasta on tehty sitova ostosopimus viimeistään 31.12.2014. Niihin muuttoajoneuvoihin, joiden veroa on alennettu, sovelletaan edelleen säännöksiä, jotka rajoittavat ajoneuvon myymistä tai luovuttamista veroa maksamatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuo on huomioitu. Molemmat henkilöautot on hankittu riittävän aikaisin ja olemme asuneet täällä riittävän kauan verohelpotuksen saadaksemme.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan tuo alv on hyötyajoneuvossa tärkeä myynnin kannalta. Jos puhutaan siitä, että ostaa auton yksityishenkilönä, on häviö todellisuudessa enemmän kuin autosi alv nolla hinta juuri sen vuoksi, että alvittoman hyötyajoneuvon ostaja on lähes poikkeuksetta henkilö tai taho, jolla ei ole alv:n vähentämismahdollisuutta ja sellaisia on hyötyajoneuvomarkkinoilla varsin vähän. Mitä kalliimpi auto, sen merkittävämmäksi käy alv osuus.

 

Toiminimi, jolla ajattelit tehdä hommia on varmasti järkevin ja helpoin tapa säilyttää alv vähennysoikeus. Jos työttömyys uhkaa, toiminimen voi helposti lopettaa - toisin kuin esimerkiksi osakeyhtiön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisin että unohda koko alv-kikkailu. Tässä on jo pari muuttujaa joilla kerjäät vain verta nenästä verottajan kanssa.

 

Ensimmäinen on se, että täyden alv-"hyödyn" saadakseen auto pitäisi olla 100% vähennykseen oikeuttavassa käytössä. Jos tuot henk. koht. muuttokuorman sillä Suomeen niin sen meni jo siinä.

 

Ajopäiväkirja pitää löytyä ja sen pito on aikalailla per-seestä. Yksityisajot kannattaa unohtaa sillä pakulla kokonaan. Tutkijana ja konsulttina joudut ongelmiin kun selittelet pakettiauton käyttöä laskutettavassa työssä ja kilsoja ellei löydy aukotonta historiaa auton vuokraamisesta muille kun sukulaisille tai naapureille (paperilla). Ja todistelet että autoa on oikeasti markkinoitu vuokralle.

 

Ja kolmantena se, että jos toiminimi pitää laittaa nopealla aikataululla säppiin eikä autoa osta kukaan tai ei osta sillä hinnalla mitä siitä pitäisi saada, niin auto tuloutetaan Sinulle omana ottona ja siinä vaiheessa hinnassa on sisällä alv. Eli alv-rahat on löydyttävä omasta taskusta ihan oikeasti ja tilitettävä valtiolle. Ja samalla sitten palaa sen auton alv-vähennykset kun se siirtyy Sinulle henkilökohtaiseksi omaisuudeksi eli myyt sitä sitten autona jossa ei ole vähennettävää alvia.

 

Tosiaan tuo alv on hyötyajoneuvossa tärkeä myynnin kannalta. Jos puhutaan siitä, että ostaa auton yksityishenkilönä, on häviö todellisuudessa enemmän kuin autosi alv nolla hinta juuri sen vuoksi, että alvittoman hyötyajoneuvon ostaja on lähes poikkeuksetta henkilö tai taho, jolla ei ole alv:n vähentämismahdollisuutta ja sellaisia on hyötyajoneuvomarkkinoilla varsin vähän.

 

Ja sitten vielä sellainen asia, että vaikka ostat auton alvittomana eli ei sisällä vähennettävää alvia ja sen käyttö on alv-vähennykseen oikeuttavassa käytössä firmassa, myydessä auton myyntihinnassa on alv huolimatta siitä oliko hankittaessa alvia tai ei. Tulee muuten kallis auto ja monelle täysin yllätyksenä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka vei asian astetta pidemmälle. Näinhän se lain mukaan menee. Tuo viimeinen lause on erittäin tärkeä! Verotarkastuksen osuessa kohdalle tuota alvillista käyttöä on v-mäinen selvitellä jos ei ole näyttää faktoja. Silloin ajopäiväkirja on korkeassa kurssissa. Sanomattakin on selvää, että alvillisen käytön lakipykäliä ei tunne monikaan yrittäjä, eikä välttämättä edes kirjanpitäjä. Autoilla ajellaan omia ajoja, eikä kukaan niiden käyttöä valvo oikeasti. Lähestulkoon aina se menee niin, että kun auto on ollut yrityksen käytössä, se on ollut 100% verollisessa käytössä paperilla ja teoriassa. Käytännössä ehkä jotain muuta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka vei asian astetta pidemmälle. Näinhän se lain mukaan menee. Tuo viimeinen lause on erittäin tärkeä! Verotarkastuksen osuessa kohdalle tuota alvillista käyttöä on v-mäinen selvitellä jos ei ole näyttää faktoja. Silloin ajopäiväkirja on korkeassa kurssissa.

 

Meniköhän Ilkan viesti nyt perille; jotenkin ole vaistoavani, ettei mennyt! Eikö kysymys ollut vain siitä, että myynnissä on 'aina' ALV mukana? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meniköhän Ilkan viesti nyt perille; jotenkin ole vaistoavani, ettei mennyt! Eikö kysymys ollut vain siitä, että myynnissä on 'aina' ALV mukana? ???

 

Meni, kieliasuni jätti tulkinnanvaraa. My bad. On noita pakuja ollut mullakin firmassa muutamia vuosien varrella. Osa alvillisia ja osa alvittomia. Alvittomat ovat olleet sitä ostettaessa ja myöskin myydessä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Verotarkastuksen osuessa kohdalle tuota alvillista käyttöä on v-mäinen selvitellä jos ei ole näyttää faktoja. Silloin ajopäiväkirja on korkeassa kurssissa. Sanomattakin on selvää, että alvillisen käytön lakipykäliä ei tunne monikaan yrittäjä, eikä välttämättä edes kirjanpitäjä. Autoilla ajellaan omia ajoja, eikä kukaan niiden käyttöä valvo oikeasti. Lähestulkoon aina se menee niin, että kun auto on ollut yrityksen käytössä, se on ollut 100% verollisessa käytössä paperilla ja teoriassa. Käytännössä ehkä jotain muuta  ::)

 

Omat ja perheen kaupassa käynnit ja muu huviajelu merkitään ajopäiväkirjaan tyyliin: Virma - K-Rauta - Virma 12 km varaosanoudot.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä tarkalleen toimialaasi ja laskutustasi Suomessa olen hyvin pitkälti samaa mieltä Ilkan (Mannikainen) kanssa. Siellä Italiassakin on tarjolla myös ALV-vähennyskelvottomia pakuja ja usein saattavat olla jopa paremmin pidettyjä kuin tyypilliset "firman autot". Kuvailemasi Transitin hinta arvonlisäverollisena lienee jossain 10.000 euron haarukassa eli kyse on parista tonnista. Jos ostat auton omiin nimiisi mutta käytät sitä firmasi ajoihin, ehkä kilometrikorvausten laskuttaminen on kokonaisuuden kannalta yksinkertaisempaa. Ihan vinkkinä: Kun ostat auton italiasta, selvitä tarkasti auton omistussuhteet. Omistaja ei välttämättä ole se taho, jolla on auton paperit. 

 

Seppo, "kaksi viikkoa sitten Pohjois-Italiassa Bolzanon seudulla autoillut kiertolainen"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä tarkalleen toimialaasi ja laskutustasi Suomessa olen hyvin pitkälti samaa mieltä Ilkan (Mannikainen) kanssa. Siellä Italiassakin on tarjolla myös ALV-vähennyskelvottomia pakuja ja usein saattavat olla jopa paremmin pidettyjä kuin tyypilliset "firman autot". Kuvailemasi Transitin hinta arvonlisäverollisena lienee jossain 10.000 euron haarukassa eli kyse on parista tonnista. Jos ostat auton omiin nimiisi mutta käytät sitä firmasi ajoihin, ehkä kilometrikorvausten laskuttaminen on kokonaisuuden kannalta yksinkertaisempaa. Ihan vinkkinä: Kun ostat auton italiasta, selvitä tarkasti auton omistussuhteet. Omistaja ei välttämättä ole se taho, jolla on auton paperit. 

 

Seppo, "kaksi viikkoa sitten Pohjois-Italiassa Bolzanon seudulla autoillut kiertolainen"

 

Muista vielä, että myös yksityisen elinkeinonharjoittajan on merkittävä ajoneuvo yrityksen kirjanpitoon siinä tapauksessa, että puolet tai enemmän ajoneuvon käytöstä on liiketoimintaan liittyvää.

 

Seppo tuossa jo mainitsikin Italian autojen omistussuhteista. Tärkeintä on varmistua, että saat kauppakirjan siltä taholta, jonka nimi on CDP ( Proprietario eli ns. rek.otteen omistusosa ) osassa ja myöskin tarkasta, että varsinaisesta rekisteriotteesta ja kakkososasta löytyy sama nimi. Jos autolla on ollut jo useampia omistajia, voi viimeisimmän omistajan tiedot löytyä rek.otteen takapuolelta revisio tarrasta. Etupuolella on vain ensimmäisen omistajan nimi, ja se säilyy siinä niin kauan kunnes tulostetaan uusi ote vaikka omistaja vaihtuukin. Rehellisestä autoliikkeestä kun ostaa niin paperiasiat ovat yleensä "up to date" mutta tuo ylläoleva pätee enemmän yksityiseltä ostamiseen. Suomen tulli on myös tarkkana näiden otteiden kanssa, eli ne on syytä olla kunnossa. Ja kun ostat auton, säilytä kauppakirja. Kopio siitä pitää lähettää tullille autoveroilmoituksen liitteenä. Varmaan nämä ovatkin ketjun aloittajalle jo tuttuja juttuja, kun olet sielläpäin ollut, mutta liittyvät kuitenkin aiheeseen.

 

Nimimerkillä reilun sata autoa Italiasta ostaneena ☺

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos hyvistä neuvoista! Ostan auton yksityishenkilönä ja sillä selvä.

 

Ensimmäisen auton ostimme syyskuussa 2012 kuukauden asumisen jälkeen. Se oli ihan jännä kokemus, olimme kielen puolesta vielä aivan ummikoita. Autokauppias oli kuitenkin kärsivällinen, hän soitti välillä vaimolleen kysyäkseen englanninkielisiä sanoja. Lopuksi muutamien yhteydenottojen ja sukunimemme yhtenäisestä kirjoitustavasta sopimisen jälkeen saatiin auto kirjoihin. Uusi asia auton ostossa oli mm. se, että autolle piti ostaa liikennevakuutus ennen kuin auton sai ajaa liikkeestä ulos.

 

Sukunimi Räty oli tosiaan Italian byrokratialle kova pala purtavaksi. Meillä alkoi olla dokumentteja sukunimiversioilla Raty, Raety ja Rati. Erilaiset versiot eivät tietenkään kelvanneet millään luukulla, joten piti aika nopeasti palata omia polkuja taaksepäin ja kirjoituttaa kaikkiin sama versio eli Raety.

 

Toisen auton ostaminen kesäkuussa 2014 sujui jo paljon mukavammin ja yhteisellä kielellä. Tämä kolmas menee toivottavasti myöskin sujuvasti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa Italialaisten autojen harrastajana nuo kaksi autoa. Ovatko ne aitoja Italialaisia?

 

Minulla on ollut pelkästään Italialaisia autoja. Uusin on seitsemäs. Tämä bensaturbomalli automaattivaihteistolla on todella hyvä. Bensiininkulutus on kyllä kovaa. Kaupunkiajoissa kesällä noin 10 l/100 km. Pienin mahdollinen lukema suoralla tiellä on 7.8 . Siitä alemmas ei pääse millään. Ostin ensimmäisen autoni vuonna 1984. Auto oli Fiat 127.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bensiininkulutus on kyllä kovaa. Kaupunkiajoissa kesällä noin 10 l/100 km. Pienin mahdollinen lukema suoralla tiellä on 7.8 . Siitä alemmas ei pääse millään.

 

No ei nuo lukemat ole kyllä vielä kovia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei nuo lukemat ole kyllä vielä kovia.

 

Ei varmaan. Tehtaan ilmoitus on kylläkin 143 grammaa/ kilometri CO2 päästöjä. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minua kiinnostaa Italialaisten autojen harrastajana nuo kaksi autoa. Ovatko ne aitoja Italialaisia?

 

 

Valitettavasti(?) kyseessä on kaksi Volkkaria: Touran ja Up!

Touran tuli hankittua 7-paikkaisuuden ja suuren tavaratilan vuoksi. Pitää sanoa, että olen ollut auton monikäyttöisyyteen enemmän kuin tyytyväinen. Jälkimmäinen hankittiin sen vuoksi, että vaimo tuskastui työpaikkabussiin, mutta ei suostunut ajamaan täällä suurempaa autoa ;D  Ostopäätöksiin ovat vaikuttaneet paljon myös autokaupoista saatu palvelu. Välillä tuntuu, että täällä(kään) automyyjien prioriteetti numero uno ei ole myydä autoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään