Markus Räsänen

Finnair ja Airbus A380?

10 viestiä aiheessa

Olen pitkään itse asiaa miettinyt, olisiko Finnair:lla ollut mahdollisuutta saada lentoa kannattavaksi A380:lla?. En tiedä tarkalleen, mutta eikö Hki-Vantaa ole tarpeeksi iso kenttä isoille koneille. Eikös Boeing 747:lla ole jo vakituisia lentoja (ainakin rahtia) HKi-Vantaalle? tottakai tämä on sellainen teoria, jolla ei ole mitään faktapohjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

voi olla vaikeaa mutta miten on,  jos ottaisi 380-800 "max pax" konffiksella 800 henkeä (vai jopa enemmän) ja lentäisi sillä vaan Hki - Bangkok väliä, kustannus olisi varmaan aika edullinen per hlö mutta joku fiksumpi voisi laskea kannattavuuslaskelman.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin yhden koneen laivue olisi kannattamaton ja se olisi Finnairin kokoiselle yhtiölle turhan suuri. Mutta olisiko Hki-Vantaa liian pieni kenttä A380:lle? Onhan muistaakseni koneella tehty varalaskeutumispaikka testejä. Itselläni on lentokoneista niukalti tietoa, mutta yksi suurin ongelma on kiitotien/teiden pituus. Kiitotie 1 kyllä tähän sopisi, onhan se 3500m ja A380 vaatisi maksimipainolla 3200m. Ja tätähän voisi soveltaa yhteistyökumppanilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja 10.12. lähtien myös 04L/22R on käytettävissä A380:lle

 

AIP AMDT 06/2015, WEF 10 DEC 2015

https://ais.fi/ais/eaip/pdf/amdt/amdt06_2015/EF_AD_2_EFHK_AGMC_A388.pdf

 

Parkeeraushan tuossa lähinnä ongelmaksi muodostuu, mikäli Helsinkiä aletaan kunnolla käyttämään A380:lla operointiin. Tällä hetkellä vain 3 paikkaa, joille ko. koneen voi asettaa eikä yksikään ole putken päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivän A380-uutinen on lähinnä se, että ei tule kauppoja  ;) Ilmailusivustoilla on liikkunut huhu siitä, että United Airlines ostaisi Skymarkille alunperin menossa olleet kaksi A380:tä. Unitedin talousjohtaja sanoo kuitenkin useissa haastatteluissa, että A380 ei ainakaan tällä hetkellä sovi Unitedin strategiaan, jossa on tärkeämpää tarjota liikemiehille useampia lähtövaihtoehtoja kohteisiin kuin täyttää yksi päivittäinen A380 johonkin kiinteään aikaan. Epäilemättä kuitenkin Airbusin myyntimiehet ovat käyneet kylässä ja tarjonneet koneita varmasti edulliseen hintaan, mutta jos ei nyt sovi, niin ei sovi.

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/a380-does-not-work-for-united-cfo-413079/

 

MYYDÄÄN: erittäin, erittäin suuri matkustajakone. Hinta neuvoteltavissa  ;)

 

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-10-05/what-s-a-used-a380-superjumbo-worth-airbus-is-set-to-find-out

 

Eli 2017 tulee tarjolle ensimmäinen käytetty A380 ja sen jälleenmyyntihintataso on vielä arvoitus.

Huomasin tämän ketjun juuri sen jälkeen kun olin kirjottanut pohdintaa A380 -koneesta A380 -uutisia ketjuun.

 

Mitä lieneekään näiden hinta? Jääkö käytettyjen hinta esimerkiksi alle sen mitä Finnair A350 -koneista maksaa? Vuokrattuna kone luonnollisesti tulisi olemaan huomattavasti kalliimpi kuin yksi uusi A350 vuokrattuna. Sopisiko johonkin strategiaan Finnairille pari - kolme kappaletta A380 -koneita? A350 koneitakin on kuitenkin tulossa jo 19 kappaletta. Mielestäni yhtä kaukaa haettua ajatella Finnairille A380 koneita, kuin taannoin oli 9kpl A350 tilaus ja siinä välimatkalla A340 hankkiminen.

 

Suurimmat esteet taitavat kuitenkin löytyä lentokentän ja syöttöliikenteen koosta, ei niinkään mahdollisen rahoituksen tai matkustajakysynnän puutteesta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin yhden koneen laivue olisi kannattamaton ja se olisi Finnairin kokoiselle yhtiölle turhan suuri. Mutta olisiko Hki-Vantaa liian pieni kenttä A380:lle? Onhan muistaakseni koneella tehty varalaskeutumispaikka testejä. Itselläni on lentokoneista niukalti tietoa, mutta yksi suurin ongelma on kiitotien/teiden pituus. Kiitotie 1 kyllä tähän sopisi, onhan se 3500m ja A380 vaatisi maksimipainolla 3200m. Ja tätähän voisi soveltaa yhteistyökumppanilla.

Kuten aikaisemmassa viestissä mainitsin; Onhan Finnair tilannut kuitenkin jo 19 kappaletta A350 koneita, joista 7 tilattiin vielä ensimmäisen 12 koneen tilauksen jälkeen. Seitsemän A350 koneen paikkamäärä vastaa n. 3.8 A380 -konetta (2079/550). Mielen tehdessä lisää A350 koneita vielä 19 kappaleenkin jälkeen ei tietenkään enää Emiratesin tilauksen perumisen jälkeen ole ongelma, sillä koneita saisi lisää heti 2019 vuodesta. Tietenkin A380 koneita saisi joko uutena tai käytettynä muutamaa vuotta aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurimmat esteet taitavat kuitenkin löytyä lentokentän ja syöttöliikenteen koosta, ei niinkään mahdollisen rahoituksen tai matkustajakysynnän puutteesta..

 

Lentokentän infraa ei liene mahdottoman vaikeaa muokata paremmin A380:lle sopivaksi tarvittaessa. Suurempi ongelma lienee löytää kohteita, joihin säännöllinen operointi A380:lla olisi kannattavaa. Tokio ja Bangkok (osan vuotta?) lienevät hyviä ehdokkaita, mutta entä muut?

 

Toisaalta isoilla lentoyhtiöillä on yleensä useankokoista kaukoliikennekalustoa. Lähes 20 identtisen koneen laivasto on kai aika harvinainen. Onko A350 todella optimaalinen koko kaikkiin kaukokohteisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään