Juha Pesu

Gliding match racing WAG 2015 Dubai

10 viestiä aiheessa

Tietääkö joku jotain Dubaissa meneillään olevan 2015 FAI World Air Gamesin purjekoneiden match racing -kisasta?

 

Sen verran ymmärsin netistä, että kyseessä on maailman purjelentäjäparhaimmiston edustajien kutsukilpailu, johon osallistuu pieni ryhmä kutsuttuja kilpailijoita, jotka kilpailevat parilähdöissä kahdella identtisellä koneella.

 

Se, mitä en ymmärrä, ovat kisatehtävät. Kisatehtävinä on ymmärtääkseni lentää mahdollisimman nopeasti annettu reitti, ihan niin kuin muissakin purjelentokisoissa. Mutta mistä ne nostot tulevat? Auringon lämmittämistä hiekkakuopista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostot tulee hinauskoneesta  ;D. Glider match racing kehitettiin käsittääkseni Dubain vaativien olosuhteiden vuoksi. Purtsikat hinataan starttilinjalle ja siitä lennetään lyhyt n.25km pitkä rata läpi ylittämättä asetettua kattonopeutta, energiaa ei saada enään merkittävästi lisää suorituksen aikana. Voittaja on se joka on ekana maalilinjalla.

 

lähteitä:

https://www.crosscountry.aero/wag

https://www.youtube.com/user/faisailplanegp

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku jotain Dubaissa meneillään olevan 2015 FAI World Air Gamesin purjekoneiden match racing -kisasta?

 

Sen verran ymmärsin netistä, että kyseessä on maailman purjelentäjäparhaimmiston edustajien kutsukilpailu, johon osallistuu pieni ryhmä kutsuttuja kilpailijoita, jotka kilpailevat parilähdöissä kahdella identtisellä koneella.

 

Se, mitä en ymmärrä, ovat kisatehtävät. Kisatehtävinä on ymmärtääkseni lentää mahdollisimman nopeasti annettu reitti, ihan niin kuin muissakin purjelentokisoissa. Mutta mistä ne nostot tulevat? Auringon lämmittämistä hiekkakuopista?

 

En ole itsekään kovin suuri asiantuntija, mutta mitä ymmärsin, niin ko. kisamuodossa (juuri niiden nostojen puuttuessa) koneet hinataan valmiiksi tarpeeksi ylös tehtävän läpilentämiseen ilman nostoja. Uskoisin, ettei kuitenkaan tolkuttoman ylös, joten tehtävä käännepisteineen pitää lentää mahdollisimman puhtaasti. Lisäksi on maksiminopeus, jota ei saa ylittää, joten lopussa on vaikea päästä ohi, vaikka olisi ylempänäkin.

 

Itse asiassa Visa-Matti (FAI:sta, organisaatiossa tuolla Dubaissa) kertoi, että oli siellä lentäessään löytänyt heikkoja nostoja, jotka veivät 800m vaikka karttana käy kuulemma ihan tavallinen hiekkapaperikin ;)

 

Mutta tämä on minultakin tosiaan aika mutua, täytyy yrittää seurata niitä kisoja netistä, js vaikka viisastuisi... :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukaisin tässä välissä säännötkin, ja totesin, että ollaan aiemminkin oltu jotakuinkin asiassa ;)

 

Koneina kaksi 18m Discus 2:ta, painot ja painopisteet tasataan aina ennen kutakin lentoa. Lennoilla on käytännössä kolme käännepistettä kuuden käännepisteen setistä, käännepisteet samalla suoralla etelässä ja pohjoisessa.

 

Sopivaksi matkaksi on laskettu tosiaan tuo 25 km 1000 metrin lähtökorkeudella.

 

Niin ja sen verran vielä, ettäö tuo parikilpailu, jossa vain kaksi konetta kisaa kerrallaan keskenään ja alkukierrosten jälkeen neljä parasta semifinaaleihin ja niiden kautta finaaleihin.

 

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole itsekään kovin suuri asiantuntija, mutta mitä ymmärsin, niin ko. kisamuodossa (juuri niiden nostojen puuttuessa) koneet hinataan valmiiksi tarpeeksi ylös tehtävän läpilentämiseen ilman nostoja. Uskoisin, ettei kuitenkaan tolkuttoman ylös, joten tehtävä käännepisteineen pitää lentää mahdollisimman puhtaasti. Lisäksi on maksiminopeus, jota ei saa ylittää, joten lopussa on vaikea päästä ohi, vaikka olisi ylempänäkin.

 

Itse asiassa Visa-Matti (FAI:sta, organisaatiossa tuolla Dubaissa) kertoi, että oli siellä lentäessään löytänyt heikkoja nostoja, jotka veivät 800m vaikka karttana käy kuulemma ihan tavallinen hiekkapaperikin ;)

 

Ihan hauska tuo karttavertaus.

 

Jotenkin aika luonnottoman ja väkisin tehdyn tuntuinen laji tuo dubailainen purjelento, mutta sopii hyvin alueen yleiskuvaan. Itse olen harrastanut Dubaissa alppihiihtoa, siinä on menoa ja meininkiä, kun laskettelee menemään ostoskeskuksen sisällä olevan vuoren lumista huippua alas.

 

Rahalla saa, ja kamelilla pääsee, luontoemo saa taipua, kun öljysheikit päättävät toteuttaa haluamansa. Sinänsä laji voi kyllä olla purjelentäjän näkökulmasta ihan mielenkiintoinenkin, voittaja ei välttämättä löydy ihan samanlaisella osaamisella kuin perinteisemmissä purjelentokisoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hauska tuo karttavertaus.

 

Jotenkin aika luonnottoman ja väkisin tehdyn tuntuinen laji tuo dubailainen purjelento, mutta sopii hyvin alueen yleiskuvaan. Itse olen harrastanut Dubaissa alppihiihtoa, siinä on menoa ja meininkiä, kun laskettelee menemään ostoskeskuksen sisällä olevan vuoren lumista huippua alas.

 

Rahalla saa, ja kamelilla pääsee, luontoemo saa taipua, kun öljysheikit päättävät toteuttaa haluamansa. Sinänsä laji voi kyllä olla purjelentäjän näkökulmasta ihan mielenkiintoinenkin, voittaja ei välttämättä löydy ihan samanlaisella osaamisella kuin perinteisemmissä purjelentokisoissa.

 

Kawa siellä silti on kärkipäässä  :P

 

Sikäli tietty ihan ymmärrettävää, ettei ollut oikein mitään "karsintamenettelyä", joten sinne on otettu jonkulaisella kriteeristöllä edustava otos perinteisen purjelennon parhaita.

 

h

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva paikan pääätä, laatu on mitä on... :-[

 

Hekot treenaa parikisaa, mulla menisi tuota ämpäriä kuljettaessa (vänkärin ohjeiden mukaan) hermot. Läpi porteista, jos osuu tai menee ohi- uusiksi, pudota ämpäri vesitynnyriin ja täytä se vedellä jotta raskaampi = helpompi kuljettaa, laske se pöydälle...ja kello käy!

hekot_treenaa_parilla.jpg.fe888a9627dc039b66c38e7a65757571.jpg

 

Dyynit on aika isoja, tuonne olisi inha sorvata pakkolasku. Vähän kuin Attlantin mainingit mutta liikkuvat hitaammin... pari kuukautta sitten lentoonlähdöstä hyppycaravan meni tuonne ja paloi. Onneksi ei henkilövahinkoja.

 

Kentän touhuja. Purtsikoita valmistellaan lentoihin, mekaanikot odottelevat koneillaan ANR pilotteja, paikallinen Cuper Cup ja Saudi Maule valmiina hinaamaan...Tästä meinasi tulla sanomista kun nuo purtsikat blokkasivat paikan päälle ilman ennakkovaroitusta pölähtämällä sekä hyppääjät ja meidät sekä ultrat että gyrot... koko paletti meni sekaisin ja ainakin hyppääjät kärsivät seuraavana päivänä joutuessaan roudaamaan kamojaan paikasta toiseen kun lähtökenttä oli yhden ilmoituksen mukaan eri kuin hyppypaikka jne...herätti tunteen paloa joillakin tahoilla  :-[

touhu1.jpg.9beb3a3c2197b9f6b7eeb0a9c6de1bf7.jpg

 

 

 

Suomen tarkkuusjoukkue treenaa, mikä sieltä tulee? No nolla tietenkin! :thmbup:

tarkkuus2.jpg.08c101f3c52f3aee584b5cab6590b0a1.jpg

 

 

 

-P-

 

 

 

 

 

 

 

>dyyneja__tonne_paha_tehda_pakkolaskua_aivan_kuin_attlantin_maininkeja_liikkuu_vaan_vahan_hitaammin.jpg.06218588e8069cf60e52b92d13cf1cab.jpg

touhua_purtsikoita_valmistellaan_mekaanikot_odottelevat_koneilla_anr_pilotteja_ja_pari_konetta_siirtymassa_kiitotielle.jpg.02be195b74e31fce7ce807fcab83564a.jpg

tarkkuus_treenaa.jpg.ead898301278f77e01e39178193f2d21.jpg

touhua_purtsikoita_valmistellaan_mekaanikot_odottelevat_koneilla_anr_pilotteja_ja_pari_konetta_siirtymassa_kiitotielle.jpg.74ed1f21c48b77dfd0eab33b00c55271.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hauska tuo karttavertaus.

 

Jokainen voi itse päätellä millaista tuolla on suunnistaa ja yrittää pysyä 200-400m leveässä rännissä ... ja joka koneessa ei ole ilmastointia  :P

sijainti_kartalla.jpg.ec978e2e8144178e5e7f61bfcea40c3f.jpg

 

Tosiasiassa kohteita oli harvakseltaan mutta aikojen saatossa muuttuneina tai sitten oli niin niitä ei ollut merkitty aina karttoihin. Karttapohjat oli tekstien perusteella Neuvostoliittolaista alkuperää eli aika vanhoja, ref Hesarin uutiset pari kolme kuukautta koskien suomen tiedusteluporukan vuosikymmenen takaisia karttakauppoja.

Päälle oli liitetty Google Mapsin tiedataa.

Pakko todeta, että noilla karttatarkkuuksilla en ihmettele jos joillakin lipsahtaa kone vähän rajojen väärälle puolelle tai silmäsihdillä menee paukku väärään kohteeseen.

 

Sijainti silmällä samasta paikasta.

 

Navigaattorilta lisää... :)

 

-P-

>sijainti.jpg.65dd8963a9d3e6a652b856e88150b87e.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään