Tatu Koiranen

Finavia "kehittää" hinnoitteluaan

41 viestiä aiheessa

Edunvalvonta on toiminut ilmeisen hyvin. Laskeutuminen esimerkiksi Turkuun mopocessnalla maksaa kuukauden päästä n. 70-80 euroa (sis. tn-maksu ja alv), olettaen, että Turun lentoasema kuuluu "maakunta-asemien" joukkoon.

 

Jos meinaa lentää esimerkiksi laskukierrosta, kannattaa varmistaa ainakin pariin otteeseen, että kausikortti on varmasti olemassa...

 

finavia_ldg-maksu.png.8e4926a4451663a172a12f74804d7ddc.png

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/tI6-jw/x94qjJbOXVcSPduai2KmLA/Finaviasdecisiononaviationchargesfor2016websitesummaryinFinnish.pdf

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mehän voisimme uhata lakolla.

"Jos ette alenna harrasteilmailun liikennöimismaksuja, lopetamme lentämisen!"

"Lupaatte vaan."

 

Vierailin SIL-delegaation jäsenenä Finavian ylimmän johdon luona, aiheena liikennöimismaksut.  Paikalla oli ennestään tuntematon uusi johtaja.

 

"Niin mä oon Joni Sundelin ja vastaan Finaviassa lentoasemaliiketoiminnnasta; olin ennen Itellassa logistiikkahommissa.  Ja jos te kuvittelitte tulleenne neuvottelemaan joistakin maksualennuksista niin minun puolestani tämä kokous voikin päättyä saman tien tähän. "

 

Näin harrastajaystävällinen on Finavia.

Ilmailun parhaaksi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai muuta, kuin kirje Joni-pojan pomolle. Kirjeessä voisi todeta, että kyseinen henkilö on yhteistyökyvytön yksilö, ja tapaaminen halutaan siirtää seuraavalle portaalle.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai muuta, kuin kirje Joni-pojan pomolle. Kirjeessä voisi todeta, että kyseinen henkilö on yhteistyökyvytön yksilö, ja tapaaminen halutaan siirtää seuraavalle portaalle.  :thmbdn:

 

Huoh...

 

Joni-pojan pomo Kari Savolainen istui tuolloin 1.2 m Joni-pojan vasemmalla puolella.

 

HPj Salme Suonoja ei toki ollut paikalla. Hän saattoi olla juuri tuolloin junailemassa epäpätevälle kummipojalleen suojatyöpaikkaa kunnossapidosta eikä ehtinyt paikalle.

 

Talousjohtokaan ei ollut paikalla. Heillä saattoi olla kiireitä niiden reisille menneiden johdannaiskauppojen selittelyssä parhain päin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh...

 

Joni-pojan pomo Kari Savolainen istui tuolloin 1.2 m Joni-pojan vasemmalla puolella.

 

Just...eikä puuttunut tilanteeseen millään tavalla? Ja onko tällä Kari Savolaisella sitten pomoa? Aika masentava tilanne ollut !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos te kuvittelitte tulleenne neuvottelemaan joistakin maksualennuksista niin minun puolestani tämä kokous voikin päättyä saman tien tähän. "

 

Oppinut varmaankin Itellassa Itellan omaa hautaa kaivaessaan tuollaisen lauseen.

 

Jos muuten siirtyy Itellasta Finaviaan niin onko ura siinä kohtaa nousu- vai laskukäyrällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuules Ilkka, olet varmaankin telkkarista nähnnyt tuollaisia sydänkonekäyriä, jos on suora viiva ja kuuluu pitkä piiiiiip, ei ainakaan normioloissa olla nousukäyrällä:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ja kun Joni-poika ei ole vieläkään halukas keskustelemaan asioista, voisikohan Suomen Ilmailuliitto tehdä asialle jotain muuta kuin keskustella? Tuollainen toimintahan voi hyvinkin täyttää kilpailulaissa säädetyn määräävän markkina-aseman väärinkäytön tunnusmerkistön, sikäli kun nyt julkaistu hinnoittelu on ilmiselvästi kohtuuton. Ymmärtäisin hinnoittelun, jos Finavia Oyj pitäisi lentoasemia auki kevyen liikenteen tarpeita varten, mutta nyt lentoasemat ovat auki "mitoittavan liikenteen" tarpeisiin. Tai jos hinta ei ole kohtuuton, niin hinnoittelutapa on tosiasiallisesti käännetty alennusjärjestelmä, jossa siis normaalista alennusmyynnistä poiketen ei anneta alennuksia suoraa "mitoittavalle liikenteelle", vaan kääntäen tehdään hinnankorotus kevyemmälle liikenteelle ilman perusteltavissa olevaa syytä. Tälläinen käännetty koneen painoon liittyvä "määräalennusjärjestelmä" on pieniä asiakkaita syrjivä.

 

Jos mitoittava liikenne sattuu olemaan esimerkiksi 30 henkeä vetävä potkuriturbiini, sen laskeutusmismaksu on sama 55 euroa, kuin minkä Finavia perii kaikilta ultrilta ja pienkoneilta, jotka aukioloajan puitteissa osuvat kentälle. Kaikki muut mitoittavan liikenteen mahdollisesti käyttämät palvelut on hinnoiteltu joka tapauksessa erikseen (mm. tn-maksu, matkustaja- ja turvamaksut, pysäköintimaksu), ja ne kaikki ovat selkeästi kohtuullisemmalla tasolla.

 

Vai onko olemassa jotain numeroa, johon voin soittaa ja ilmoittaa saapuvani päivänä Y aikaan X ja saada lentoaseman/tornin auki tuolla 55 eurolla + tn-maksulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Istuin sadat ja taas sadat kokoukset työurallani. Kokouksissa pomo teki päätökset, eikä alainen.

 

Ei tuo mikään sääntö ole. Minä olen istunut sadoissa kokouksissa pomoni kanssa ja tehnyt satoja päätöksia siellä.

Jos yritys toimii jotenkin järkevästi, se tekee päätökset joka tuntee asian parhaiten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo mikään sääntö ole. Minä olen istunut sadoissa kokouksissa pomoni kanssa ja tehnyt satoja päätöksia siellä.

Jos yritys toimii jotenkin järkevästi, se tekee päätökset joka tuntee asian parhaiten.

 

Olen sillä lailla eri mieltä, että pomo kuuntelee alaisiaan, ja muita paikallaolijoita, vetää kaiken yhteen, ja tekee päätöksen. Muutenhan pomo on pelkkä keinokuorma, joka ei antennitehoa säteile.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän nyt riippuu ihan siitä, mikä on pomon ja alaisen suhde ja mikä käsiteltävä asia on. Ymmärrän, että jos toimitusjohtaja ja varastotyöntekijä ovat kokousessa, niin jälkimmäinen ei varmaan tee päätöksiä. Mutta jos kokouksessa on toimitusjohtaja ja varastopäällikkö ja käsitellään jotain varaston operatiiviseen toimintaan liittyvää vähäistä asiaa, niin ei toimitusjohtajalla ole välttämättä mitään syytä tehdä siihen liittyviä päätöksiä. Näin ainakin asiat ovat omalla kohdallani usein menneet, oli kokouksessa paikalla 2. osapuoli tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä. Mutta jos iso pomo on paikalla, eikä puutu alaisensa sanomisiin, niin hän on silloin hyväksynyt päätöksen, ja vastuussa siitä. Siis osallistunut päätöksentekoon. Viisaalla pomolla on kuitenkin yleensä jotain lausuttavaa mahdollisista hyvistä/huonoista puolista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Antimidas

 

Mikko Talvitie suunnitteli Ilmailuhallituksen muuttamisen liikelaitokseksi. Hän oli virtaviivaisen bisnesajattelun aivot. Jopa laitoksen omista yksiköistä tuli toistensa asiakkaita. Laitoksen sisällä pyöritettiin kuvitteellista liiketoimintaa ja mielikuvitusrahaa. Bisnesajattelu levisi koko laitoksen läpi kuin syöpä.

 

Uudessa ilmapiirissä yleisilmailusta, varsinkin harrastelimailusta, tuli piikki Ilmailulaitoksen lihaan. Malmin lentoasema oli kipein piikki. Ilmailulupakirja ja ilmailuasiantuntemus muuttuivat haitaksi urakehitykselle Ilmailulaitoksessa. Laitoksen omia lennonjohtajia sai vihata avoimesti. Talvitien kuolema ei muuttanut tilannetta, sillä tauti oli levinnyt liian pitkälle.

 

Lentoturvallisuushallinnosta tuli ilmailuasiantuntemuksen turvasatama. Ilmailulaitoksen lainoppineet tekivät kuitenkin kaikkensa pitääkseen viranomaistoiminnan hyppysissään, mutta epäonnistuivat siinä lopulta.

 

Palvelin ylpeänä hallitusneuvos K.T.B. Koskenkylän ja pääjohtajien K. Temmeksen ja C-E. Caláksen alaisuudessa. Onneksi pääsin Talvitietä pakoon lentoturvallisuushallintoon.

 

Tänä päivänä Finavian käsi on yhä syvemmällä lentomatkustajien ja ilmailijoiden taskuissa. Rahat tilitetään valtion pohjattomaan säkkiin. Finaviasta on tullut verottaja. Yleislmailun näkökulmasta Finavia on muuttunut Antimidakseksi. Kaikki mihin se koskee alkaa haista pahalle.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Onko foorumilaisilla tietoa millä tavoin Finavia käy lentoasemaverkostolain (210/2011) 7§ tarkoittamat siviili-ilmailua koskevat neuvottelut lentoaseman käyttäjien kanssa?

 

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Onko foorumilaisilla tietoa millä tavoin Finavia käy lentoasemaverkostolain (210/2011) 7§ tarkoittamat siviili-ilmailua koskevat neuvottelut lentoaseman käyttäjien kanssa?

 

Harri

 

Finavian Porin lentoasema ei ole ollut laissa tarkoitetulla tavalla yhteydessä Satakunnan Laskuvarjourheilijoihin, joka laskeutumismäärillä mitattuna on lentoaseman 2. suurin operaattori. Finavia ei ole toimittanut lain 7 § 2 momentin mukaisella tavalla tietoja maksumuutoksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Onko foorumilaisilla tietoa millä tavoin Finavia käy lentoasemaverkostolain (210/2011) 7§ tarkoittamat siviili-ilmailua koskevat neuvottelut lentoaseman käyttäjien kanssa?

 

Harri

 

Miten laki lentoasemaverkosta ja maksuista määrittelikään lentokentän käyttäjät? Ts. ne osapuolet joiden kanssa pitää konsultoida jos.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edesmennyt pääjohtaja Mikko Talvitie oli, kuten Esa kertoi, hyvin erikoinen persoona. Mies, jota ei olisi ikinä pitänyt päästää pääjohtajatason virkaan. Päämäärätietoinen sanan positiivisessa mielessä mutta oikeudenmukaisuutta ja rehellisyyttä hän ei arvostanut. Hän oli myös täysin avuton tietyissä sosiaalisissa tilanteissa. Kerron yhden esimerkin. 1990-luvulla olimme joistakin juridisista asioista eri mieltä. Riitaamme tutki Eduskunnan Oikeusasiamies ja Kilpailuvirasto. Kirjelmöimme kumpikin tutkiville tahoille. Talvitie teetätti alaisillaan paljon taustaselvityksiä, lisäsi sitten oman osuutensa ja lähetti eteenpäin allekirjoituksellaan vahvistettuna. Meillä oli kummallakin käytössämme molempien lähettämä dokumentaatio. Erään kerran pyysin Talvitieltä audienssia. Palaverissa kerroin hänen tietoisesti valehdelleen Oikeusasiamiehelle ja Kilpailuvirastoon. Osoitin valehtelun aukottomasti eikä kyse ollut mistään pikkujutusta, vaan tutkinnan kannalta hyvin oleellisesta asiasta. Huomasin, että hän myös itse tiesi valehdelleensa. Pyysin häntä kohteliaasti mutta määrätietoisesti korjaamaan asia kyseisille tutkiville tahoille. Hän alkoi käyttäytyä kuin pikkulapsi. Aluksi ei tiennyt mitä tekisi ja sai sitten itkupotkuraivarin. Luuli onneton, että tyhjänpäiväinen pohjalainen uhoaminen olisi vaikuttanut jotenkin minuun. Olin tullut hänen luokseen tietoisena vierailun epämiellyttävyydestä meille molemmille. Mutta olin myös äärimmäisen kyllästynyt jatkuvaan Ilmailulaitoksen harjoittamaan totuuden muunteluun, jolle käytännölle pääjohtaja esimerkillään osoitti hyväksyntänsä. 

 

Seppo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten laki lentoasemaverkosta ja maksuista määrittelikään lentokentän käyttäjät? Ts. ne osapuolet joiden kanssa pitää konsultoida jos.

 

Joo, ja näemmä soveltamisalarajauksissa on tuollainen yksityiskohta, että koskee vain kenttiä, joilla on yli 5M matkustajaa vuosittain. Siis käytännössä vain EFHK.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis käytännössä vain EFHK.

 

Matemaattisessa mielessä yhden solmun sisältävä verkko on ihan kelvollinen. Mutta kalastukseen sellainen lienee soveltuva vain silloin, kun saaliin saaminen ei ole toivottavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten laki lentoasemaverkosta ja maksuista määrittelikään lentokentän käyttäjät? Ts. ne osapuolet joiden kanssa pitää konsultoida jos.

 

Kun itse vastaa omaan kysymykseensä ei tule jälkipuheita..,

 

"5) lentoaseman käyttäjällä [tarkoitetaan] sitä, joka vastaa matkustajien, postin tai rahdin kuljetuksesta lentoteitse maksua tai muuta korvausta vastaan kyseisellä lentoasemalla sekä sitä, joka vastaa valtion ilmailusta tai sotilasilmailusta;"

 

Eli harrastajat: gear up, flaps up, SHUT UP.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja näemmä soveltamisalarajauksissa on tuollainen yksityiskohta, että koskee vain kenttiä, joilla on yli 5M matkustajaa vuosittain. Siis käytännössä vain EFHK.

 

Haluatko lukita vastauksesi?

 

"2 §

 

Lain soveltamisala

 

Tätä lakia sovelletaan lentoasemaan, jolla voidaan harjoittaa kaupallista liikennettä ja:

 

1) jonka vuotuinen liikennemäärä on yli viisi miljoonaa matkustajaa; tai

 

2) jolla on eniten matkustajaliikennettä Suomessa.

 

Tätä lakia sovelletaan myös valtion ilma-alusten ja sotilasilma-alusten toimintaa varten ylläpidettävään lentoasemaverkkoon, palveluihin ja -maksuihin.

 

Lakia sovelletaan 7 §:ää lukuun ottamatta myös muihin lentoasemaverkon lentoasemiin.

 

Lakia ei sovelleta lennonvarmistuspalveluiden tai maahuolintapalveluiden hinnoitteluun eikä vammaisten ja liikuntarajoitteisten henkilöiden avustamisen rahoittamiseksi perittäviin maksuihin."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluatko lukita vastauksesi?

 

Haluan joo, vaikka en kovin selkeästi ilmaissutkaan, että tuo kommentti koski tätä puheena ollutta pykälää - mikä lienee sinänsä aika selvää, koska muuten tuon lain sisällössä monelta muilta osin ei olisi mitään järkeä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään