Matti Sallamaa

kuvia 60-70-lukujen vaihteesta: Arlanda,Kastrup,Fornebu,Kloten, Helsinki

7 viestiä aiheessa

Ohessa on nyt lisää kuvia pohjoismaiden kiertomatkaltani, kesältä 1969.

 

Arlandan kuvissa ovat Alitalian DC-9, Braathensin Boeing 737, CSA:n Tupolev TU-104 ja Balkan-Bulgarian Airlinesin TU-134.

 

Kastrupin kuvissa ovat Air Francen, SAS:n ja Sterlingin Caravellet, Iberian, Swissain ja KLM DC-9:t sekä BEA:n Tridentin pyrstö.

 

Fornebusta on kaksi kuvaa: KLM:n ja SAS:in DC-9 sekä Lufthansan Boeing 737.

 

Klotenin kuvissa näkyy Swissairin Convair Corondo, BOAC:in Boeing 707 ja VC-10. Yhden kuvan taustalla on Swissairin Convair Metropolitan

 

Helsingistä on kuvia kahdelta päivälta. Lentokentällä järjestettiin ilmeisesti 7.9.-69 ilmailupäivä, jolloin kansa pääsi tutustumaan mm. LOT:in Tupolev TU-134:ään. Talvikuvat on päivätty 27.2.1970. Olen yrittänyt selvittää minkä delegaation USA:n ilmavoimien Boeing 707 toi Suomeen. Oletan, että kyseessä oli jotain liittyen silloin menellään oleviin SALT 1 neuvotteluihin. Jos jollain on parempaa tietoa, niin olen kiinnostunut tietämään, mistä lennosta oli kyse.

 

11.jpg.4aad8b868447abeaedadbf943557b429.jpg

 

 

 

 

13.jpg.fcc19e3ff3fae68103a85fb40d89a837.jpg

 

 

p> 

 

21.jpg.08bbc934fce185982fe89c40a95c5cf1.jpg

 

 

p> 

 

23.jpg.0f3cae041984e9e0e8e90f4a9d80843f.jpg

 

 

p> 

 

25.jpg.3f1bf8a6f857c301327507339f4a458a.jpg

 

 

p> 

 

27.jpg.10d6ff9b41fcddf621fdca66c28a50da.jpg

 

 

p> 

 

29.jpg.48cbb556b9a33f646aa7b9af7b56daef.jpg

 

 

p> 

 

31.jpg.05b78beded157a027e9417fddcb1a15b.jpg

 

 

p> 

 

coronado.jpg.2f257c37f3b91a2f0c882f8725eb1074.jpg

 

 

p> 

 

lot.jpg.d17e21e48fc4c3b4c7c60fcdf238eea3.jpg

 

 

p> 

 

usa.jpg.4f4e9c2d6fc4b9bcc63478350c9dd24c.jpg

 

 

>12.jpg.a84eb5b32c88b80ea094bbfd63390dff.jpg>14.jpg.95b056bc92d62374c7712f4e91454384.jpg>22.jpg.757f5700074e7d14cbddd1ad06fa4524.jpg>24.jpg.fbf2dad94c870f234a4f5a8d8bdb646b.jpg>26.jpg.6df815f952fe676ac309c0e7bbe42ecc.jpg>28.jpg.56152ce1f84871885aa8cfd3c047e2b3.jpg>30.jpg.c5d04c885732380629317bcf3ef69eba.jpg>boac.jpg.4ad867532f6e9273813624a02047c8ed.jpg>kloten.jpg.c529dd02bc9812af81bce41172046c3e.jpg>sas_dc-9.jpg.53edf4230b0746b5a6fd705322b03e37.jpg>usa2.jpg.bbff8929161321f9d5d28264d338b829.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF:n C-135 62-4130 on varmaan vaan rahtilennolla, varsinkin kun ei oo ikkunoitakaa,  ehkä lähetystölle, ehkä jotain muuta. Kone oli aluksi tyyppiä C-135B-BN josta VC-135B ja C-135B versioiden kautta RC-135W Rivet Joint tiedusteluversioksi ja ainakin vielä 2014 oli hommissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USAF:n C-135 62-4130 on varmaan vaan rahtilennolla, varsinkin kun ei oo ikkunoitakaa,  ehkä lähetystölle, ehkä jotain muuta. Kone oli aluksi tyyppiä C-135B-BN josta VC-135B ja C-135B versioiden kautta RC-135W Rivet Joint tiedusteluversioksi ja ainakin vielä 2014 oli hommissa.

 

Kiitos tarkoista tiedoista Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ou jee, mitä parhaimpia "liveryjä" ko. konetyypeistä. esim. BOAC:in 707 ja VC-10, puhumattakaan CSA:n Tupolevista. Näissä(kin) kuvissa näkyy hyvin, miten DC-9:iin sopii komeasti melkein mikä tahansa "livery". Näyttäisiköhän minkään yhtiön tunnukset kehnoilta "ysin" pinnassa, epäilen.

 

On mahtavaa, että joillakin on näitä tuon ajan kuvia säilynyt ja kertynyt (ihan tunnen kerosiinin hajun). Itsellä jäi aikanaan kuvia paljon ottamatta, ihan vaan kuvauskaluston (lue rahan puutteen) vuoksi.

 

Matille jälleen iso kiitos, jatkoa täällä jo odotellaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla