Jarmo Kohtanen

Tjäreborg ja Finnmatkat joutuvat kikkailemaan Venäjän kanssa

59 viestiä aiheessa

Wingleteillä varustetun B767-300ER kantama on yli 11 000km. Ja kuten sanoin, kone yksilöllä ei ole merkitystä. HKT/KBV on ajeltu sekaisin Thomson Airwaysin ja TUIfly Nordicin koneilla, jotka kaikki ovat mallia WL.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulus varmaan tyhmiin kysymyksii, miksei si lennä non-stop Krabilta vaan väliin

tekee Budaan välilaskun. Ken ties Krabin kiitoradan pituus syynä, vaiko halvempaa lentää

kevyemmällä koneella ja välilasku. Anteeksi ymmärtämättömyyteni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa käydä lukemassa ainakin Hämäläisen, tuo ensimmäinen sivu keskustelusta.

 

Lyhesti ja ytimekkäästi, ainakin niin kuin olen itse käsittänyt asian.

 

TUI:n (sis. Thomson ja TUIfly Nordic) ja Thomas Cookin koneet EIVÄT SAA lentää suorinta reittiä Helsingistä Phukettiin ja muualle lämpimään itään, koska Venäjältä ei tule ylilentolupia. Sitten tulisi lupa jos kyseisten yhtiöiden kyseiset lennot lentävät lentokoneet olisi REKISTERÖITY Suomeen. TUI:n reitillä käyttämät koneet on rekisteröity Iso-Britanniaan ja Ruotsiin. Thomas Cookin yleensä Tanskaan.

 

Myös Norwegianin Helsinki-Dubai kiertää Venäjän lännen kautta, kun taas Finnairin vastaava painelee muitta mutkitta Venäjän kautta.

 

Toki osasta uutisointia voi saada sellaisen kuvan, että koko yhtiön pitäisi olla rekisteröity Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja siis käytännössä esimerkiksi Thompsonilla on tämän takia kaksi vaihtoehtoa:

 

1) Kiertää koko Neuvostoliitto ja tehdä välilasku jossain

2) Lentää Neuvostoliiton yli ja tehdä välilasku Tanskaan (koska kone on rekisteröity Tanskaan, kone saa lentää Neuvostovenäjän ilmatilan kautta KBV - CPH, mutta ei esimerkiksi KBV - HEL)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ja siis käytännössä esimerkiksi Thompsonilla on tämän takia kaksi vaihtoehtoa:

1) Kiertää koko Neuvostoliitto ja tehdä välilasku jossain

2) Lentää Neuvostoliiton yli ja tehdä välilasku Tanskaan (koska kone on rekisteröity Tanskaan, kone saa lentää Neuvostovenäjän ilmatilan kautta KBV - CPH, mutta ei esimerkiksi KBV - HEL)

Kohta 2, kun ei ole Thomsonille mahdollista, eivät ole tanskalaisia koneita. Toinen vaihtoehto on lentää suoraan, jos polttoaine tilanne sen sallii, mutta Venäjä kiertäen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi 16.12.Thomson Airwaysin G-TUIH, TOM 419, KBV - ARN lensi suoraan Venäjän kautta ja samaan aikaan Thomson Airwaysin G-OBYF, BLX 802, KBV - HEL kiersi Venäjän.

 

Olivatpa syyt Venäjän kiertämiseen sitten mitkä tahansa, niin minun pointtini on, että siitä pitäisi kertoa asiakkaille etukäteen lippuja myydessä. Varsinkin, koska tilanne on jatkunut kuukausia.

 

Pitäisi siis kertoa, että Venäjän kiertäminen pidentää matkaa niin paljon, että välilasku on vastatuulen vuoksi todennäköinen. Lentokoneessa pitää istua 11 tunnin sijasta 16 - 18 tuntia ja saapumisaika on vastaavasti myöhässä.

 

Asiakas sitten päättää minkä lentoyhtiön kyyti kelpaa.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aloitusviestissä linkitetystä lehtijutusta nyt saa kyllä sen kuvan, että tilanne elää eikä ainakaan ole jatkunut muuttumattomana kuukausia. Vaikea ainakaan lippuja myydessä on kovin eksaktisti tiedottaa, jos lupien saaminen ratkeaa vasta aivan viime hetkellä, kuten noissa haastatteluissa annetaan ymmärtää. Mikä se tilanne nyt sitten todella on ollut, onko sieltä tullut esim. viimeisen parin viikon aikana TUIfly'in tai Thomas Cookin koneita Venäjän kautta Helsinkiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä nyt selkeästi korostuu pettyneen matkustajan kokemus, joka ei edes halua ymmärtää todellisuutta ja toiseksi muuten vaan ilman fysiikan ymmärtämistä olevat (vastatuuli vs pidentynyt matka> koneen polttis ei riitä > tankkaus > mahdl miehistön vaihtokin lepoaikojen vuoksi.) Ensimmäinen tulee hyvin esiin myös näiden matkatoimistojen face-sivuilta, kaikkiaan kun tilanne on yksinkertaisesti mahdottomuus infota etukäteen, jos on näin, että lupa kullekin lennolle myöntyy erikseen, todellista laitaa ei ole julkisuudessa kerrottu.

Ja mitä tuohon välilaskuun, niin varmasti on jonkinasteisia vaikeuksia, ottaa täysin uusi lentoyhtiö uudelle kentälle vastaan, kuten vaikka BUD, jolle BLX/TOM ei edes lennä. Tämä viimeisin Budapestin käynti on venynyt kaikenlaisen lentoyhtiöstä ja matkatoimistosta johtumattomien syiden takia, joista koneen matkustaja on kertonut Facebookissa.

 

Omien laskujen mukaan neljä lentoa on käynyt välilaskulla (TUI) loput suorana jonkin aikaa myöhässä. Thomas Cook tainnut lentää suorana siihen asti, kunnes Kööpenhamina otettiin jo aikatauluunkin, tosin se ei taida voida tehdä temppua, että HKT-CPH kääntyykin matkalla Helsinkiin, jos on Venäjän yllä käynyt ja polttoaine sillä kertaa riittäisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on hieno ajatus, että Krabi Helsinki reitti plaanataan Köpiksen kautta, jotta päästään suorempaan Venäjän yli ja sitten divertion Hesaan "tankkaamaan". Jotta päästään Köpikseen jatkaamaan Hesaan. Montakohan kertaa onnistuisi.... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...KBV - ARN lensi suoraan Venäjän kautta ja samaan aikaan Thomson Airwaysin G-OBYF, BLX 802, KBV - HEL kiersi Venäjän.

...

Asiakas sitten päättää minkä lentoyhtiön kyyti kelpaa.

 

Mahtaakohan sylttytehdas sijaita sittenkään - ainakaan kokonaisuudessaan - Venäjällä?  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääntö ei koske ainakaan rahtilentoja. UPS10 ainakin vetää rekkarilla N291UP Moskovan nurkilta välillä CGN-DXB.

 

Mites toi SAS 964 koneella LN-RKR väli siis HKG-ARN?  Vai riittääkö rys... naapurille että yhtiö tulkitaan olevan ruotsalainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sääntö ei koske ainakaan rahtilentoja. UPS10 ainakin vetää rekkarilla N291UP Moskovan nurkilta välillä CGN-DXB.

 

Mites toi SAS 964 koneella LN-RKR väli siis HKG-ARN?  Vai riittääkö rys... naapurille että yhtiö tulkitaan olevan ruotsalainen?

 

Luepa tämän ketjun ensimmäinen viesti:

 

Venäjän ilmailuviranomaiset ovat pari viikkoa sitten määränneet, että Venäjän ilmatilan yli lentävän tilauslentoyhtiön koneen on oltava rekisteröitynä siihen maahan, jonka lentokentältä lento lähtee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään ollut esillä edes spekulaatioita, että mistäköhän viranomaisten rajoitukset voisivat johtua ja miksi ne kohdennetaan juuri noin.

 

Voiko olla operatiivisia syitä miksi juuri koneen rekisteröintimaalla on noin olennainen merkitys? Politiikka,  ... ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Politiikka ja sellainen raha, josta kukaan ei kysyttäessä tiedä mitään. Venäjän federaation viralliselle kassalle ylilennot olisivat kannattavia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään ollut esillä edes spekulaatioita, että mistäköhän viranomaisten rajoitukset voisivat johtua ja miksi ne kohdennetaan juuri noin.

 

Voiko olla operatiivisia syitä miksi juuri koneen rekisteröintimaalla on noin olennainen merkitys? Politiikka,  ... ?

 

Katselin Rosaviazijan ja liiikenneministeriön saitteja, en löytänyt tähän liittyvää. Venäjän Federaation ilmailulain mukaan lennot, kun ne ovat aikatauluttomattomia vaativat Liikenneministeriön tai hallituksen hyväksynnän. Jos lupaa ei tule, ei lennetä. Ylilennot on kai toinen juttu. Outoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään ollut esillä edes spekulaatioita, että mistäköhän viranomaisten rajoitukset voisivat johtua ja miksi ne kohdennetaan juuri noin.

Voiko olla operatiivisia syitä miksi juuri koneen rekisteröintimaalla on noin olennainen merkitys? Politiikka,  ... ?

 

Spekulointia

 

Legendaarisen Keihäsmatkojen toiminta loppui eräänä perjantai-iltana, kun sen käyttämän lentoyhtiön, Spear Airin, rahaliikenne estettiin.

 

Ehkäpä joku taho, jolla on hyvät suhteet vallan kamareihin, yrittää samankaltaista temppua Finnmatkoille ja Tjäreborgille. Niiden on alettava käyttämään sellaista lentoyhtiötä, jolla on lupa lentää Suomesta Venäjälle. Vaihtoehtona on thaimaanmatkojen hinnan korottaminen ja markkinaosuuden menetys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin se G-OMYT DK7702 tuli Venäjän kautta Phuketista ja tuikkaa Köpikseen ennenkuin pääsee Vantaalle.

 

http://www.flightradar24.com/data/airplanes/g-omyt/#881218e

 

 

Venäjän ilmailuviranomaiset ovat pari viikkoa sitten määränneet, että Venäjän ilmatilan yli lentävän tilauslentoyhtiön koneen on oltava rekisteröitynä siihen maahan, jonka lentokentältä lento lähtee. Tjäreborgin ja Finnmatkojen lomalennoista suurin osa kiertää nyt Venäjän ilmatilan.

 

Mites nämä kaks nyt toisensa toteuttavat? Riittääkö nyt kuitenkin koneen rekisteröintimaan sijaan että yhtiö jolle se operoi on tanskalainen? Thomsonin G-rekkarilliset Arlandaan menijät on fr:n mukaan viime aikoina, toisin kuin aiemmin, joutuneet kiertämään Venäjän, mutta operoivat kai thomsonille eivätkä TuiFly Nordicille. Tämä taas aivan samassa G-rekkarissa kuitenkin käyttänyt useamman kerran tuota kööpenhaminan välilaskua ja päässyt suoraan, mutta lentää nyt ainakin TC Scandinavian numerolla. Liekö tuossa syy vai liittyykö tähän monimutkaisempia sääntöjä jotka on minulta menneet ohi?

 

 

Tarkkaan ottaen tuon lainauksen mukaanhan sen pitäis olla Thaimaan rekisterissä kun lennon lähtökentästä puhutaan mutta ilmeisesti merkittävä on menopaluun lähtökenttä.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Politiikka ja sellainen raha, josta kukaan ei kysyttäessä tiedä mitään. Venäjän federaation viralliselle kassalle ylilennot olisivat kannattavia.

 

Jep. Jonkun taskut ovat jääneet voitelematta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään