Jukka Luoma

Moskova Domodedovo (DME), huhtikuu 2015 (57 kuvaa)

13 viestiä aiheessa

Kuvia viime kevään pysähdyksestä Moskovassa Domodedovossa (DME).

 

Ikkuna oli auringon puolella, joten valitettavasti heijastuksia!   :-\

 

 

Niin kuin taustalla näkyy, niin Domolla on parkissa paljon erilaisia käytöstä poistettuja koneita.

1-1-dsc07638.jpg.0f200cb86be4d5f19ccba7558fe2acf9.jpg

 

Mm. Transaero Boeing 747-346SR VP-BGW

1-1-dsc07838.jpg.2ec2d1bf28992ff49fc94c708366b501.jpg

 

 

1-1-dsc07840.jpg.193f2d654794e86a074c6e6544e75d24.jpg

 

Kras Air / AiRUnion Boeing 757-256 EI-DUE

Krasnoyarsk Airlines, konkkaan 2008.

 

Domodedovo Airlines Ilyushin Il-96 RA-96013

Toiminta loppui 2008.

1-1-dsc07615.jpg.4c108114f9df6e6d8663b60933867a49.jpg

 

Armenian Airlines Ilyushin Il-86 EK-86117

1-1-dsc07714.jpg.2fbaa7c328644bc84446525cdbdf2b32.jpg

 

 

Domodedovo Airlines Ilyushin Il-96 RA-96009

p> 

KrasAir Boeing 737

1-1-dsc07717.jpg.61d00c1804a89f05c833e8fcb7415551.jpg

 

Domodedovo Airlines Ilyushin Il-62M RA-86552

p> 

 

1-1-dsc07719.jpg.358447a255852836a5aec29c80616528.jpg

 

 

 

Pskovavia Antonov 24 RA-46473

Ready for take-off!

p> 

 

Sit vähän uudempia koneita

 

Transaero Airlines Cargo Tupolev Tu-204-100C RA-64051

1-1-dsc07611.jpg.e95c55c266722b9b72a7e419d2300562.jpg

 

 

 

S7 Siberia Airlines Airbus A321-211 VQ-BQJ

1-1-dsc07699.jpg.20cff6fd5865053ad4162c294d033dce.jpg

 

Transaero Boeing 767-36NER EI-RUU

Firma meni konkkaan lokakuussa.

p> 

Transaero Boeing 737-524 VP-BYP

1-1-dsc07604.jpg.10152a6c21b4dd6ee3280b5991adef32.jpg

 

 

Transaero Tupolev Tu-204-100 RA-64518

1-1-dsc07655.jpg.52b9260a7a62e95e4065026ffbd2fc80.jpg

 

 

 

Transaero Boeing 747-446 EI-XLH

p> 

Izhavia Yakovlev Yak-42D RA-42384

Udmurttien kansallinen lentoyhtiö

1-1-dsc07669.jpg.59a9eaa2d904d85776965fba4e497d28.jpg

 

Izhavia Yakovlev Yak-42D RA-42384

p> 

Asiana Cargo Boeing 747-400 HL7620

1-1-dsc07768.jpg.6d73a513e8fff235fcb870a75bf74a7a.jpg

 

Asiana Cargo Boeing 747-400 HL7620

p> 

Etihad Airbus A320-200 A6-EIB

1-1-dsc07805.jpg.c4843b12c9922b4644b7ce20ac389e35.jpg

 

Air Arabia Airbus A320-200 A6-AOF

p> 

Turkmenistan Boeing 757-22K EZ-A012

1-1-dsc07832.jpg.2ea6ab4a35a9f2f7df9e357d2e8ae4b0.jpg

 

Tajik Air Boeing 737-4Q8 EY-754

Tadshikistanin kansallinen lentoyhtiö.

p> 

Tajik Air Boeing 737-4Q8 EY-754

1-1-dsc07703.jpg.8498cad51fd0ead023b961b269694c5c.jpg

 

Azerbaijan Airbus A320-214 4K-AZ79

p> 

Azerbaijan Airbus A320-214 4K-AZ79

1-1-dsc07807a.jpg.381b264f9f15cdccd8947b4ea9e38b84.jpg

 

 

Red Wings Sukhoi Superjet 100-95B RA-89001

Venäläinen yhtiö kotikentällään.

p> 

Red Wings Tupolev Tu-204-100 RA-64017

1-1-dsc07822.jpg.c0d5f7a805840938fe4ed8e312419ad8.jpg

 

Azurair Boeing 757-2Q8 VQ-BKF

Lentoyhtiö Krasnoyarskista.

p> 

Somon Air Boeing 737-93YER P4-SOM

Toinen tadshikistanilainen lentoyhtiö.

Uusi tuttavuus!  :thmbup:

1-1-dsc07710.jpg.86ca04cd9edb2184df20116b1125da92.jpg

 

Somon Air Boeing 737-93YER P4-SOM

p> 

Egyptair Airbus A321-200 SU-GBV

1-1-dsc07844.jpg.a5e3971242707406b0b8d6c0c6329146.jpg

 

Ellinair BAe-146 SX-EMI

Muutaman koneen kreikkalainen lentoyhtiö Tessalonikista.

p> 

S7 Siberia Airlines Airbus A319-114 VP-BHI

1-1-dsc07672.jpg.102bd366a45cfd6e0c83a2304b82b66b.jpg

 

Orenair Boeing 737-8LJ VQ-BVU

Lentoyhtiö Orenburgista.

p> 

Orenair Boeing 737-800 VQ-BVV

1-1-dsc07733.jpg.81477b3828b92e177689d0c3022c4bf3.jpg

 

Aviatraffic Boeing 737-33A EX-37012

Kirgisian suurin lentoyhtiö. EU:n mustalla listalla.

p> 

Montenegro Airlines Embraer 190LR 40-AOD

1-1-dsc07826.jpg.300bdfd349d90af3865af7484e0081ee.jpg

 

 

Ural Airlines Airbus A319-112 VP-BTE

p> 

Ural Airlines Airbus A320-214 VP-BMW

1-1-dsc07693.jpg.2e7d923c303f86cc680dff5fc0d03273.jpg

 

Ural Airlines Airbus A321-200 VQ-BDA

p> 

Royal Flight Boeing 757-200 VQ-BTM

Venäläinen tilauslentoyhtiö.

Erikoinen nimi venäläiseksi yhtiöksi.

1-1-dsc07813.jpg.caf69aac7c17d1159dd42360364ed834.jpg

 

Rossiya Airbus A319-111 VQ-BAT

p> 

 

Belavia Boeing 737-524 EW-253PA

1-1-dsc07724.jpg.82bb93344acdba4fd478b9176c615c7c.jpg

 

Rusline Canadair Regional Jet CRJ-100ER VQ-BNL

Yhtiö kotikentällään.

p> 

Rusline Canadair Regional Jet CRJ-100ER VQ-BNL

1-1-dsc07810.jpg.61ffe8540bb904816b6365547fcd1d1f.jpg

 

Transaero Boeing 767

p> 

Vim Airlines Airbus A319-111 VP-BDY

Viktor Ivanovich Merkulovin oma lentoyhtiö.

Kotikentällään.

Taustalla mm.

Orenairin A380  ;D

Metrojet Russia Airbus A321-231 EI-ETH, EI-ETK ja EI-ETL

Egyptin turmakone EI-ETJ ei sattunut olemaan tuona hetkenä paikalla.

Turman takia yhtiön toiminta jäissä ainakin ensi kesään asti.

1-1-dsc07653.jpg.63e3853b0f4d4ff4b796dcda5bbe9d28.jpg

 

Uzbekistan Airways Boeing 767-33P(ER) UK-67005

1-1-dsc07688.jpg.5fb93eba3a73fba81cf758ca9b5c0a2f.jpg

 

Uzbekistan Airways Boeing 767-33P(ER) UK-67005

p> 

 

Yamal Airbus A320-214 VP-BHX

1-1-dsc07762.jpg.528e49a4889fa326ece6e2354d0d43d6.jpg

 

S7 Siberia Airlines Airbus A319-113 VP-BTN

p> 

Red Wings Sukhoi Superjet 100-95B RA-89002

1-1-dsc07817.jpg.3ed0e434c691b771bf36e87cbfed036d.jpg

 

 

1-1-dsc07851.jpg.8c5908fe630a2770fe4f15c4e6c1b8e1.jpg

 

Mm. NordStar Boeing 737-800 VQ-BDO

Lentoyhtiö Norilskista.

 

 

 

>1-1-dsc07614-001.jpg.11f5ccd0d26035c25e6955bd9108df38.jpg>1-1-dsc07712.jpg.8e0461efa2f0914c3eccbcf0763d4c67.jpg>1-1-dsc07716.jpg.84a9fd33368e7aafa8d9cdf97cb4f629.jpg>1-1-dsc07718.jpg.4e4c1605668f2410fd82bab711be05ad.jpg

>1-1-dsc07839.jpg.a87f1a1729c1c6159df01f67cef1d28c.jpg>1-1-dsc07673.jpg.a31fdf0c2a09c3d4dacaadf93cf171a2.jpg>1-1-dsc07602.jpg.c17f4872715af9dfee44be4551845b7f.jpg>1-1-dsc07635.jpg.22f1a16b9e2582f19432ee7aa9a765ad.jpg

>1-1-dsc07757.jpg.e183c2ae20de010b7e6433e49c22e840.jpg>1-1-dsc07668.jpg.5b2ff65859a426ec80bf1d97426b3191.jpg>1-1-dsc07773.jpg.2054689a3a0762b86d03dc84beaef0ef.jpg>1-1-dsc07823.jpg.5f9d73fde33e69e1798247bea0228736.jpg>1-1-dsc07727.jpg.a596968b9e3890877e1c7a1d594c026e.jpg>1-1-dsc07740.jpg.54906aa70440e6527afa019b7d991e40.jpg>1-1-dsc07679.jpg.2fa5177d34e6895d8e2b55b7c7253451.jpg>1-1-dsc07782.jpg.6c843ba8fb4bc5a9b047dfda8ed29ba6.jpg>1-1-dsc07790.jpg.f80aeb16be1c0d3a2e589e627edc69c3.jpg>1-1-dsc07820.jpg.3a0cbe7a2a1328f9fa8c6a3ceb1baecd.jpg>1-1-dsc07700.jpg.5222765487011af84cc627006c25b9ec.jpg>1-1-dsc07747.jpg.e6fbeef3bc4b4c954f6da3c1918473cb.jpg>1-1-dsc07691.jpg.c50b957ffa8350e2c3e8af9209a65abc.jpg>1-1-dsc07814.jpg.13b5ddf6a906ab74fd3370ab03603cb3.jpg>1-1-dsc07847.jpg.4b82eb742841e98aa211d3ab740ff04b.jpg>1-1-dsc07803.jpg.b6ad37f380f895388b8e87da8472b41b.jpg>1-1-dsc07635.jpg.18e75e142a87cc3d52d0e282770ed644.jpg

1-1-dsc07653.jpg.6998b9ba25c95586fcf0beef17068dca.jpg>1-1-dsc07728.jpg.8d0c6c5822e49e9ebbee75055511675a.jpg>1-1-dsc07854.jpg.05c384654ea36163db2fe0e76303d648.jpg>1-1-dsc07766.jpg.4e36da7c8890b00385e5c227ae507290.jpg>1-1-dsc07822.jpg.9cff66d8933eba0d9a91ae31fe6da8b5.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista kuvamateriaalia  :thmbup: Konekuskin mieltä lämmitti eritoten muutamassa kuvassa näkyvät aidot "neukku" aikaiset työkoneet  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun löytyi niin helposti arkistosta...

 

[attachment]412953_img_3407_kopio_2__kopio_3__kopio_4__kopio_.jpg[/attachment]

 

 

 

Hieno kuva! Kiitti!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista kuvamateriaalia  :thmbup: Konekuskin mieltä lämmitti eritoten muutamassa kuvassa näkyvät aidot "neukku" aikaiset työkoneet  ;D

 

 

Totta, vielä niitä jostain löytyy:

Venäjä, Kuuba, Pohjois-Korea...  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herätitpä ajatuksia Jukka P Luoma ja kiitos minultakin mielenkiintoisista kuvista. Olen jo kolmeen kertaan katsonut kuvakollaasin. Onkohan tuo puskutraktori yhdessä kuvassa sitä varten, että se tekee väylän syvälle lepikkoon, jonne nuo hylyt hinataan. Ei ne ikuisesti voi Domolla olla näkyvissä, imagokin siinä kärsii. Venäjällä on lentokentillä ja niiden liepeillä tuhansia (ehkä nyt jo yli kymmenen tuhatta) lentokoneiden ja helikoptereiden raatoja. Ei noiden kanssa vielä oikeasti vaikeata ole, metallisina ne voidaan kyllä aikanaan Venäjälläkin kierrättää, mutta jo 30 vuoden kuluttua muutkin maat ovat ihmeissään mitä tehdä komposiittimasiinoille? Suomessa homma pelaa kun Finnair ei päästä koneitaan vanhenemaan saatikka kylmenemään kentän reunalle, mutta Hornettien lopullinen kohtalo on jo hyvä kysymys. Ehkä 2 tai korkeintaan 3 HN:ää voisi löytää paikkansa museoissa tai vitriinissä???  Voikos ne loput polttaa Riihimäellä vai saako niistä tienpohjia?

Seurataanpa Domodevon tilanteen kehitystä, jos joku viitsisi siellä käydessään päivittää näitä kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herätitpä ajatuksia Jukka P Luoma ja kiitos minultakin mielenkiintoisista kuvista. Olen jo kolmeen kertaan katsonut kuvakollaasin. Onkohan tuo puskutraktori yhdessä kuvassa sitä varten, että se tekee väylän syvälle lepikkoon, jonne nuo hylyt hinataan. Ei ne ikuisesti voi Domolla olla näkyvissä, imagokin siinä kärsii. Venäjällä on lentokentillä ja niiden liepeillä tuhansia (ehkä nyt jo yli kymmenen tuhatta) lentokoneiden ja helikoptereiden raatoja. Ei noiden kanssa vielä oikeasti vaikeata ole, metallisina ne voidaan kyllä aikanaan Venäjälläkin kierrättää, mutta jo 30 vuoden kuluttua muutkin maat ovat ihmeissään mitä tehdä komposiittimasiinoille? Suomessa homma pelaa kun Finnair ei päästä koneitaan vanhenemaan saatikka kylmenemään kentän reunalle, mutta Hornettien lopullinen kohtalo on jo hyvä kysymys. Ehkä 2 tai korkeintaan 3 HN:ää voisi löytää paikkansa museoissa tai vitriinissä???  Voikos ne loput polttaa Riihimäellä vai saako niistä tienpohjia?

Seurataanpa Domodevon tilanteen kehitystä, jos joku viitsisi siellä käydessään päivittää näitä kuvia.

 

 

Niin, totta, jostain syystä haluavat pitää vanhat koneet siellä kenttien laidalla.

Valtiosalaisuuksia kaiketi.

Onpa ainakin meille bongareille mielenkiintoista materiaalia!  :o

 

Monilla muillakin kentillä eri maissa on vanhoja koneita.

Tulee ainakin mieleen Santo Domingo, Dominikaanisessa tasavallassa, Addis Abeba, Ras al Khaimah, Khartoum, Chisinau...

 

Voit kutsua myös lyhyemmin nimellä Juke.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei noiden kanssa vielä oikeasti vaikeata ole, metallisina ne voidaan kyllä aikanaan Venäjälläkin kierrättää, mutta jo 30 vuoden kuluttua muutkin maat ovat ihmeissään mitä tehdä komposiittimasiinoille?...  Voikos ne loput polttaa Riihimäellä vai saako niistä tienpohjia?

 

Noin yleisesti ottaen: komposiittia voi käyttää sementin raaka-aineena. Poltolla sementtiuunissa voidaan hyödyntää sekä komposiitin materiaali että energia. Menetelmä on käytössä Saksassa. Suomessa sitä kehitetään yhteistyössä Mikkelin ammattikorkeakoulun, teknologiakeskus Ketekin ja Euroopan unionin kesken. Olen ollut mukana tekemässä julkaisumateriaalia tästä hankkeesta.

 

PS. Hieno kuvareportaasi, aina kiinnostavaa tuo itänaapurin ilmaliikenne!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin yleisesti ottaen: komposiittia voi käyttää sementin raaka-aineena. Poltolla sementtiuunissa voidaan hyödyntää sekä komposiitin materiaali että energia.

Tarkennatko vähän, että mitä komposiittia tuohon sementtiin voi käyttää? Nimenomaanko tätä hiilikuituvahvisteista polymeeriä, jota on käytetty mm. A350XWB:ssä?

 

Erittäin mielenkiintoinen kuvasarja Jukalta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkennatko vähän, että mitä komposiittia tuohon sementtiin voi käyttää? Nimenomaanko tätä hiilikuituvahvisteista polymeeriä, jota on käytetty mm. A350XWB:ssä?

 

 

Myös, muun muassa ja nimenomaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla