Pasi Pirttikoski

AEj-61:n onnettomuus 24.8.1934 -laskuvarjohyppy?

4 viestiä aiheessa

Otsikon mukaisesti tiedustelukone AEj-61 joutui onnettomuuteen elokuussa 1934. Koneen miehistö, lentäjänä toiminut kersantti Hulkko ja tähystäjänä ollut ylikersantti Hovi kuolivat onnettomuudessa.

 

Kirjan "Kohtalokkaat lennot 1918-1939" mukaan kumpikaan ei yrittänytkään hypätä laskuvarjolla. Sitävastoin oheisen aikalaislehtijutun mukaan "Ennenkuin se putosi maahan hyppäsi toinen koneessa olleista ulos, mutta kone oli jo niin lähellä maata, ettei hänen laskuvarjo ehtinyt aueta." Muutenkin onnettomuudesta saa hieman eri kuvan näistä kahdesta lähteestä.

 

Hyppäsikö Hulkko vai ei?

 

raahen_seutu_25081934.jpg.ee1fb8590badd7174bfddd0f7cd1dd96.jpg

 

Lehtujuttu: Raahen Seutu

raahen_seutu_28081934.jpg.cfca45a4db447859b901af508dede99f.jpg

raahen_seutu_28081934.jpg.7585b5fac4819b9549f65379742e66f4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkijalautakunnan lausunnon mukaan: "Kersantti Hulkko ei todennäköisesti ole hypännyt koneesta, vaan on hän pikemminkin sinkoutunut sieltä silloin, kun kone ensimmäisen kerran tuli vasemmalle pyörälleen. Tätä otaksumaa vahvistaa se, että kersantti Hulkon ruumis oli ensimmäisen kuopan ja koneen viimeisen pysähdyspaikan välillä, vasemmalla puolella. Mahdollisesti hän on valmistautunut poistumaan koneesta mahdollisimman pian sen tullessa juuri maahan".

 

Todistajain kertomukset.

Puutarhuri Martti Haikonen (ei nähnyt koivikon takia koneen loppuvaiheita): "Juoksin heti putoamispaikalle, johon tulin ensimmäisenä ja näin seuraavaa: Kone oli pudonnut ohrapeltoon ja oli täydessä liekissä. Samassa huomasin koneen vieressä noin 5 m. sen takana makaavan mieshenkilön, joka todettiin myöhemmin kersantti Hulkoksi".

 

Ylioppilas Ilmari Paunu, kertoi: "Juoksin heti putoamispaikalle, missä aloitimme pelastustyöt yhdessä muiden kanssa siirtämällä ensin maahan pudonneen miehen kauemmaksi. Tällä miehellä laskuvarjo oli hieman auki, mutta ei kokonaan".

 

Työmies Mikko Saukkonen: "Näin koneen kaartavan pappilan pohjoispuolelle ja tuli koneesta savua moottorin käydessä paukahdellen. Moottorin käynti lakkasi puiden latvojen tasalla ja saman aikaisesti näytti mies hyppäävän alas, mutta en nähnyt tarkemmin, pääsikö hän irti koneesta, kun kone meni puiden taakse".

 

Valkealan kartanon työmies Eetu Helin kertoi nähneensä koneen painuvan alaspäin, moottorin käydessä omituisesti. Takimmainen mies (Hovi istui takana, RHe) nousi seisomaan koneessa mutta ei hän hypännyt alas.

 

Hulkolla oli ohjaaja-laskuvarjo Irving n:o 7701 (paloi paljon reikiä) ja Hovilla tähystäjä-laskuvarjo Irving n:o 7715 (paloi kokonaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo nopeasta ja tarkasta vastauksesta! Eiköhän tämä juttu tullut käsitellyksi.

 

Ohessa vielä virolaislehden juttu asiasta. Käännös itselleni on tulossa joten sitten selviää mitä sielläpäin kirjoitettiin asiasta.

 

paewaleht_25081934small.jpg.a4c63f9b7064d67e22a715101d37f456.jpg

Päewaleht 25.8.1934

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään