Marko Rintanen

"Mystinen" potkurinlapa?

23 viestiä aiheessa

Minulle päätyi tällainen, ilmeisesti Hansan potkurinlapa. Lapa on ihan kivassa kunnossa ikäänsä nähden, mutta valitettavasti potkurin numero on jäänyt puuttuvaan osaan,joten sen tarkempiin faktoihin ei varmastikaan pääse. Ainostaan GN 2200 on jäänyt lukuna tähän kappaleeseen.

Mutta se ei ollutkaan pääasia, vaan nämä pari mystistä yksityiskohtaa lavassa. Ensinnäkin, keksisikö joku, mikä on voinut olla jollakin tarkoituksena tinata lavan kärkeen tuollainen metallinen holkki, jonka läpi menee putki ja putki menee muutaman sentin lavan sisään. Olen kyllä aikeissa siivota sen pois,mutta ajattelin ennen sitä kysellä, josko joku on mahdollisesti törmännyt tähän lapaan jossakin tai muuta tietoa. Toinen pieni yksityiskohta on lavan korjaus. Kuten kuvista näkyy, on lavassa pieni pala korjattu jälkikäteen aika oudolla tavalla. Yhden asiantuntijan vastauksen jo tähän olen saanutkin, eli ilmeisestikin korjaus on vain näyttelykuntoon saattaminen,koska tuollainen pala ei ilmeisesti pyörimistä kestä. Siinä on ihan selvästi käytetty tappiliitoksia palan kiinnisaattamiseksi. Mutta hienoa käsityötä, ei ole moittiminen.

 

img_0440_pieni.jpg.2ae86b45ea5007d91198bb3ce726bca9.jpg

 

 

img_0464_pieni.jpg.5b4ef8e1363901bde41081b83bf6c2c3.jpg

 

>img_0444_pieni.jpg.fbf7c525af3e856b72c00220bf3766bd.jpg>img_0461_pieni.jpg.a15feba18442395c5724d3a00f3e4936.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko tuon putken tarkoitus päästää mahdollisesti lapaan kertynyt kosteus valumaan pois? Perinteisesti (2-lapainen) puupotkuri laitetaan aina vaakaan ettei kosteus valu vain toiseen lapaan. Toinen vaihtoehto voisi olla säädettävä tasapainoitusmassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jounin ehdotukset hyviä, itselleni tuli mieleen, onko tuossa ollut jokin lisäkoriste, näyttäisi siltä että katkennut kierrepalanen olisi tuon putken päässä.Näin joskus jossain tuollaisen jossa oli IT kkn hylsy, liittyi jotenkin tuon lentäjän uraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä tarkoitit: http://www.southcoastauction.net/wp-content/uploads/2015/12/IMG_9907-687x1030.jpg ?

 

On varmaan (lentokone)moottorin koekäyttöpotkuri.

 

juha

 

Ilkan laittama linkki/kuva näyttää juuri siltä mitä Juhakin kirjoittaa, eli  koekäyttöpotkuri. Tässä lähes "identtinen" potkuri tositoimissa Kokkolassa Valtion Lentokonetehtaan VL3 -koekäyttöhallissa Pikiruukissa jatkosodan aikana. Osasuurennos SA-kuvasta.

 

92755_kopio.jpg.1fe126d05643dd2dcd2129a3bb143acc.jpg

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, minun mielestäni tuo potkurinlapa on mallikappale kopiojyrsimeen, lapoja on tehty sarjatuotantona.

 

Minusta se, että lapa on suojapellitetty, ei oikein viittaa mallikappaleeseen (oletan, että puhut aloitusviestissä olevasta lavasta, mutta molemmathan nuo on pellitetty).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi, minun mielestäni tuo potkurinlapa on mallikappale kopiojyrsimeen, lapoja on tehty sarjatuotantona.

 

Ei ole. Silloin siinä ei olisi peltejä, lakkoja, reikiä yms. tarpeetonta.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo lapa on aerodynaamisesti puhdas muodoltaan ja helppo kopioida, lapa pyörii pituusakselinsa ympäri synkronissa työkappaleen kanssa.

Seurantapyörä kulkee pyörivää mallia pitki hiljalleen ruuvin vetämänä, ja pyörivä jyrsinpää tekee vieressä potkurin lapaa aihiosta.

Katselin aikoinaa Sakon puusepän verstaalla, kun tekivät kiväärin tukkeja vastaavalla menetelmällä.

jyrsinnän jälkeen lapa viimeistelyhiotaan muotoonsa, jonka jälkeen koneistetaan pellityksen tarvitsemat urat lapaan, sitten pellitykse sovitukset ja niittaukset juotokset ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

jyrsinnän jälkeen lapa viimeistelyhiotaan muotoonsa, jonka jälkeen koneistetaan pellityksen tarvitsemat urat lapaan, sitten pellitykse sovitukset ja niittaukset juotokset ym.

 

Mutta tuossa lavassahan on pellit paikoillaan? Ei se ole mikään mallikappale... Lisäksi potkurin keskiössä on jäljellä siinä olleita merkintöjä (GN2200), joita ei varmaan olisi mallikappaleessa, ja potkuri on ollut yhtä kappaletta, ei kaksi erillistä lapaa.

 

Tietääkö kukaan onko Suomessa valmistettu potkureita kopiojyrsimellä?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

, ja potkuri on ollut yhtä kappaletta, ei kaksi erillistä lapaa.

 

Tietääkö kukaan onko Suomessa valmistettu potkureita kopiojyrsimellä?

 

Periaatteessahan kai olisi mahdollista, että lavat on silti työstetty yksi kerrallaan, samalla mallilla. Tulee ihan samanlaiset lavatkin melkein itsestään :)

Noh, sivuseikka joka tapauksessa..

 

Kopiosorvi on kai tavallisempi ja vanhempi; en tiedä onnistuisiko sillä ja miten erilaiset koneet nuo itse asiassa ovat. Esim. kirveenvarret on ymmärtääkseni tety kopiosorvilla, vaikkei ne poikkileikkaukseltaan pyöreitä olekaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katoppa netistä,  Propeller duplicator, löytyy aiheesta vaikka mitä kivaa.

Tuo lapa on selkeästi katkaistu oikeasta potkurista, mallinetta ei ole tarpeen tehdä laminoimalla, eikä johtoreunaa pellittää

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessahan kai olisi mahdollista, että lavat on silti työstetty yksi kerrallaan, samalla mallilla. Tulee ihan samanlaiset lavatkin melkein itsestään :)

Noh, sivuseikka joka tapauksessa..

 

Kopiosorvi on kai tavallisempi ja vanhempi; en tiedä onnistuisiko sillä ja miten erilaiset koneet nuo itse asiassa ovat. Esim. kirveenvarret on ymmärtääkseni tety kopiosorvilla, vaikkei ne poikkileikkaukseltaan pyöreitä olekaan.

 

En ole koskaan nähnyt suomalaista (enkä todennäköisesti ulkomaistakaan) kokopuista potkuria joka olisi tehty erillisistä lavoista ja keskiöstä. Se on sitten eri asia jos potkurissa on jonkinlainen napa/napakoineisto, silloin puulavatkin ovat tietysti erilliset.

 

Tiedän kyllä mikä kopiosorvi/jyrsin on, ja mitä niillä voi tehdä. Mutta olen kiinnostunut siitä onko ko. työstömenetelmää käytetty koskaan Suomessa potkurin lapojen valmistukseen.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katoppa netistä,  Propeller duplicator, löytyy aiheesta vaikka mitä kivaa.

 

Katsoin. Enkä löytänyt mitään aiheeseen (eli avauskuvassa olevaan suomalaisen kokopuisen potkurin puolikkaaseen) liittyvää.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Experimental harrastajilla on kopiolaitteita, Piipposilla oli kopiojyrsin en tiedä mihin joutui.  Martti Mattilalla on kopiojyrsin, ja mulla on tekeillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta puolikkaasta on saattanut toinen puoli hajota ( jäänyt pakkolaskussa pystyyn)  ja jäljelle jääneestä puolikkaasta tehty koriste, mutta tuo kärkeen juotettu nappula juoruaa, että olisi käytetty kopiomallina

Tuosta puolikkaasta saa kopioitua täyden potkurin aihiolankkua kääntämällä poli kierrosta ja jyrsimällä toiseen päähän samanlainen muoto,

Ensin alapinta ja sitten yläpinta.Potkurin muoto  tulee hyvin lähelle alkuperäistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puupotkurin metallisessa kärkivahvisteessa on pieni reikä ( näkömuisti). Se on jotain kokoa max 2mm. Ensiksi tuntui, että joku on suurentanut reikää ja pistänyt lamppuputken siihen. Syntyi lampunjalka. Kumminkin kun tarkkaan katsoo tuota putken kierrettä huomaa, että siinä on vastakierre. Voi olla kopiojyrsiintään tarkoitettu mallikappale?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli tuo on ollut kopiojyrsimessä eikö tuossa keskiössäkin kuuluisi olla jokin kiinnitys tai ainakin jäljet kiinnityksestä, eikä myöskään pellitystä kuten aiemmin on todettu.Mallissa olisi pellitys poistettu ja tasoitettu jollain kittauksella.Onkohan kukaan muuten nähnnyt kuvaa kopiojyrsimestä VL tehtaalta, näitä kuvia" ihmisiä työnsä ääressä"on kuitenkin paljon, niistähän näkisi mahdollisesti mallikappaleen.

Lentokäytössä tuo on ollut, missä onkin sitten eri juttu ja mikä tuossa on sitten ollut mahdollisesti kiinnitettynä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan niitä varmaan vaikka minkälaisia, mutta mielenkiintoisempi kysymys tässä yhteydessä on, miten ja millaisilla laitteilla VL potkurit valmisti, siis yli puoli vuosisataa sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään