Johan Salin

Tarttisin vähän apuja

15 viestiä aiheessa

Hei kaikki forumin asiantuntijat

 

Finnair lensi ensiimäisen lennon Osakan Kansaihin MD-11 koneella, jossa oli muumiliverty

 

Tietääkö joku, mikä koneista oli kyseessä

 

Kiitos etukäteen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Osakan ensilentokuoret, molempiin suuntiin. Meno 19.4.1995 ja paluu 20.4.1995. Molemmilla kuorilla sanotaan, että MD-11-lento, mutta koneyksilöä ei mainita. Tietääkseni OH-LGB ja OH-LGC olivat muumikoneita jossain vaiheessa.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta mitään tiedä. mutta kuitenkin lienee aihetta painottaa, että Alangon linkkaamassa kuvassa on DC-10-30 OH-LHB, kuvattu 1995-05-26.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiasta mitään tiedä. mutta kuitenkin lienee aihetta painottaa, että Alangon linkkaamassa kuvassa on DC-10-30 OH-LHB, kuvattu 1995-05-26.

 

Totta. Kuva vaan on Helsinki-Vantaalla otettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Osakan ensilentokuoret, molempiin suuntiin. Meno 19.4.1995 ja paluu 20.4.1995. Molemmilla kuorilla sanotaan, että MD-11-lento, mutta koneyksilöä ei mainita. Tietääkseni OH-LGB ja OH-LGC olivat muumikoneita jossain vaiheessa.  :)

 

Ja tuo Finnairin sivulta linkitetty teksti siis sanoo:

 

Ensilento Osakaan Kansain uudelle lentoasemalle tehtiin 19. huhtikuuta Muumi-tunnuksin -koristellulla DC-10:llä.

 

Oliko se nyt sitten DC-10 vai MD-11? ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair kirjoittaa näin...  " The first flight to Kansai International Airport in Osaka was made on 19th April with a DC-10 decorated with Moomin figures... On 24th March, Finnair was presented as the official Moomin carrier. A large-scale marketing campaign was launched in April to increase awareness of the Osaka route. The partnership agreement with the Moomins is to run for three years. Before its virgin flight to Osaka, the Moomin DC-10 called at Frankfurt (27th March), Goa (29th March), Las Palmas (1st April) and Paris (13th April)..."

 

http://www.finnairgroup.com/group/group_14_4_r.html?&Id=1045220444.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä sen on pakko ollut olla DC-10. Minä aloitin hommat Vantaalla 1995 kesällä ja silloin LGC oli vielä sininen raita kyljessä. Talveksi 95/96 se sai ensimmäisen kerran pukkitarrat ja siitä eteenpäin kesäisin muumit ja talvella pukit ainakin yhdeksänkymmentäluvun loppuun saakka.

 

Tässä kuva LGC:stä 28.5.1995 http://www.fap.fi/view_photo.php?id=4328

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari printtiskannausta arkistojen kätköistä...

 

OH-LHB saa Muumi-teippaukset Finnairin tekniikan kolmoshallissa. Ajankohta lienee kevät 1995. Muistan miten noita käytiin ihmettelemässä, kun olivat firman ensimmäiset isot erikoisteippaukset... Sitä en jaksa muistaa maalattiinko sininen raita peittoon tässä samassa yhteydessä, vai tuliko kone esim. vuokralta jostain.

 

img_20160107_0002.jpg.02ccfaed2c4ba31e79a43d1df2d9d224.jpg

 

Juha

 

>img_20160107_0001.jpg.a2a5af2ab34f4eb252996b0264eda9b6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikean tiedon saamiseksi taitaa olla ainoa varma keino "löytää" koneyksilöiden lokikirjat, jotka lopulta "salaisuuden" paljastavat.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai "löytää" lennon ohjaamomiehistö; kun näinkin ainutkertainen lento oli kyseessä, varmaan muistaisivat, millä lensivät, konetyypin ainakin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikean tiedon saamiseksi taitaa olla ainoa varma keino "löytää" koneyksilöiden lokikirjat, jotka lopulta "salaisuuden" paljastavat.  :thmbup:

 

Tai "löytää" lennon ohjaamomiehistö; kun näinkin ainutkertainen lento oli kyseessä, varmaan muistaisivat, millä lensivät, konetyypin ainakin ;)

 

DC-10-30 OH-LHB oli ensimmäinen Finnairin kone, joka sai isot teippaukset kylkeen. Tässä tapauksessa Muumit joskus maalis- huhtikuussa 1995. Kone oli kaiketi teippauksen yhteydessä jonkin asteisessa huollossa ja maalattiin valkoiseksi. Muumit esitiltiin japanialaisille Osakassa 19.4.95. Poistui Suomesta kesäkuussa 1995 liisattuna Air Libertelle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juhan ja Petrin kommentteihin viitaten, kone näyttää olevan kauttaaltaan vastamaalattu. Jos ja kun kone lähti parin kuukauden päästä Libertelle, se lienee käynyt heavyssä aka raskashuollossa ennen teippauksia. Liberten livery lie lätkäisty sitten siirron yhteydessä. Sinällään kuulostaa kyllä hassulta, että noinkin kallis operaatio tehtiin noin lyhyeksi aikaa. NHC oli D-huollossa syksyllä 1996, ja muistelisin etäisesti olleeni A:n, B:n ja D:n kanssa isohkoissa huolloissa tekemisissä viime vuosituhannen loppuvaiheilla. Joitain ajoitettavissa olevia kuviakin lienee myöhemmistä huolloista. Ainakin NHC:sta, mutta sen muista tarkkaan muutenkin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään