Jorma Laiho

Nelikopterin kyytiinkö ?

6 viestiä aiheessa

Kysymys onkin juuri se, että mihin tuollaista voisi käyttää?? Viranomaiset tuskin sallivat tuon lentämistä ilman jonkinlaista lupakirjaa (uusi luokka ehkä) ja muutenkin mihin sitä käyttäisi. Ehkä voisi lentää vuoren juurelta sen päälle ja sitten ladata taas akut uudestaan tai jos mökki on saaressa, eikä tykkää veneillä niin ehkä sinne?

Hieno idea kyllä :)

Ja toki tämäkin vie kehitystä eteenpäin!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollainen laite herättää mielenkiintoisia ajatuksia siitä mihin myös miehitetty ilmailu voisi olla menossa. Ehkä jonakin päivänä matkustaja voi määrittää tällaiselle tai vastaavalle laitteelle määränpään ja laite kuljettaa matkustajan kavereineen ja tavaroineen sinne automaattisesti ja turvallisesti, automaattisen lennonjohtojärjestelmän ohjeiden mukaan matkustajan puuttumatta asiaan mitenkään. Siis todellinen jokamiehen "lentävä auto", jolla päästään paikasta A paikkaan B ilman lupakirjoja ja varsin pitkälle menevää tarvetta opiskella asioita, jotka lentäjältä tarvitaan.

 

Tekniikan puolesta tällainenkin skenaario alkaa olla jo yllättävän realistinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän otsikon alle sopinee myös Boeingin automaattinen "lentävä taksi", joka suoritti ensimmäisen lentonsa vähän aikaa sitten. Sähkökäyttöinen laite nousee ja laskeutuu pystysuoraan ja lentää tällä hetkellä ainaa 80 km päähän. Boeing osti laitetta kehittäneen firman ja projektin nimi on nykyisin Boeing NeXt.

Lainaa

A Boeing prototype for an unmanned passenger air vehicle (PAV) “successfully” completed its first test flights, marking another milestone of the OEM’s efforts to take a leading position in the development of autonomous transportation and urban mobility.

Powered by an electric propulsion system, the PAV prototype is designed for fully autonomous flight from takeoff to landing, with a range of up to 50 miles (80 km). Measuring 30 feet (9.14 meters) long and 28 feet wide, its airframe integrates the propulsion and wing systems to achieve efficient hover and forward flight.

The air-taxi concept demonstrator completed a controlled takeoff, hover, and landing during the flight, which tested the vehicle's autonomous functions and ground control systems. The flight took place in Manassas, Virginia on Tuesday, Boeing said. Future flights will test forward, wing-borne flight, as well as the transition phase between vertical and forward-flight modes. This transition phase is typically the most significant engineering challenge for any high-speed vertical takeoff and landing (VTOL) aircraft, the OEM noted.

Boeing enlisted Aurora Flight Sciences to design and develop the electric VTOL aircraft. It acquired the Virginia-based company in October 2017. It now resides under Boeing NeXt, which Boeing launched at the Farnborough air show last year to consolidate its research and development efforts in autonomous flight and advanced propulsion.

https://www.ainonline.com/aviation-news/air-transport/2019-01-23/boeings-autonomous-air-taxi-completes-first-flight

http://www.boeing.com/NeXt/index.html

Lyhyt video:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään