Juhanimatti Aaltonen

KAR-AIR Vanha Rouva

22 viestiä aiheessa

Halojaa ilmailuveljet ja-sisaret! Kerronpa vähän taustaa: olimme Sorrentossa v.1985, 1986? Lento oli Napoliin, kone kokovalkoinen DC-8, me-pa. Muistelen, että purseri tarjoili samppakaljat tullessa, koska "tämä on koneen viimeinen asiakaslento". Tämän jälkeen pres. Koivisto kävi tuolla valt.vierailulla Intiassa (lähde Tervonen KAR-AIR, 1980-96. Onko porukalla helppiä, onko tuo ollut "viim.lento" ? Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen lentänyt keväällä 1986 muistaakseni toukokuussa Kar-Airin DC8:lla Havannasta Montrealin kautta Turkuun, joka seikka saattaa auttaa ajoittamaan tämän paremmin. Koneen piti lentää Helsinkiin, mutta siellä oli joku lakko jonka takia piti mennä Turkuun. Kysessä oli Lomamatkat Oy:n charter, kauden viimeinen paluu, kone tuli tyhjänä meitä hakemaan. Miehistö kiitteli meitä tavan mukaan kun lensime Kar-Airilla ja sanoivat että tämä oli viimeinen matkustajalento tällä koneella, seuraavan kerran tapaamme Kar-Airin lennolla upouudessa Airbussissa. En muista saimmeko mitän erikoispalvelua tai drinkkiä "juhlan" kunniaksi.

Arto F.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi keväällä 1986 olla kyseessä ns. virkamieslakko. Toki heistä osa oli/on myös naisia. Silloin muuten lennettiin reittiliikennettä Malmiltakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1986 keväälä oli lakko, johon tullimiehet ja naiset osallistuivat. Ehkä selittää Turku-aspektin.

 

Vai oliko se palomiesten lakko? Tai sitten vastaavia tilanteita on ollut useampia. Hiukan off topic, mutta muistan hyvin, kun matkalle lähtö Helsingistä tapahtui muuten ihan normaalisti, mutta sitten koneen sijasta mentiinkin platalla odottavaan bussiin, joka ajoi Turun kentälle. Sama palatessa, platalta suoraan bussiin. Jäin vielä bussista pois Salossa; vasta jälkeenpäin tuli mielen, ettei tämä nyt tainnut mennä ihan oikein, kun passintarkastus ja tulli Helsingissä jäi kokonaan läpikäymättä :-[. Kuskinkin moka tietenkin, kun antoi jäädä pois bussista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi keväällä 1986 olla kyseessä ns. virkamieslakko. Toki heistä osa oli/on myös naisia. Silloin muuten lennettiin reittiliikennettä Malmiltakin.

 

Virkamieslakko lusittiin verovirkailijoiden muistelmissa 2.4 - 17.5.86 välisenä aikana, lisäksi maaliskuun? 18. ja 19. päivä pidettiin varsinaisen kenraaliharjoitukset neuvotteluiden vauhdituslakon myötä. Oli se hienoa aikaa Malmilla  :thmbup:

http://www.proverory.fi/historiikki-sivu-7-xx/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai oliko se palomiesten lakko? Tai sitten vastaavia tilanteita on ollut useampia. Hiukan off topic, mutta muistan hyvin, kun matkalle lähtö Helsingistä tapahtui muuten ihan normaalisti, mutta sitten koneen sijasta mentiinkin platalla odottavaan bussiin, joka ajoi Turun kentälle. Sama palatessa, platalta suoraan bussiin. Jäin vielä bussista pois Salossa; vasta jälkeenpäin tuli mielen, ettei tämä nyt tainnut mennä ihan oikein, kun passintarkastus ja tulli Helsingissä jäi kokonaan läpikäymättä :-[. Kuskinkin moka tietenkin, kun antoi jäädä pois bussista.

 

Olin liikkeellä tuona aikana, huhtikuun lopulla, samalla konseptilla: Hki-Vantaa > bussilla > Turku - Bangkok - Singapore ja takaisin. Nyt en saa palautettua mieleeni, oliko passi/tulli Turussa saavuttuamme? Matkalla jäi paljon väkeä pois; mm. bussikyyti kulki silloisen Hgin hotel Intercontinentalin (Finnairin kaupunkiterminaali) kautta Hki-Vantaalle.

Off-topic, Suomeen palattuani, neukut juhlistivat virkamieslakkoa - Tsernobylissä paukahti  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksikään KarAirin DC-8 ei ole ollut koko valkoinen: Ohessa kuva EFHK 1986:

 

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=79015

 

Kone rekisteröitiin Finnairilta KarAirille 31.12.1985 ja poistui Suomesta myytynä USA:n 17.02.1987

 

 

Koneessa oli tuolloin kuitenkin paljon enemmän valkoista kuin Finnairin aikana; niinpä tuossa kuvassa olevaa kutsuttiin lempinimellä "Iso vaalee". :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Passi ja tulli oli Turussa, sen jälkeen bussikuljetus Helsinkiin. Silloin sai vielä saapumisleiman mutta tullin sedät vain katselivat sivusta. Arvelivat kait että ei Kuubasta kovin kummoisia tuliaisia saa, eivätkä kyselleet onko paljon sikareita tai rommia. Olisin kärähtänyt niistä sikareista, oli iso laatikko koko suvulle.

Arto F.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan Oy Kone-Air Ltd ainoa yhtiö joka lensi palomiesten lakon aikana. Saimme luvan omalle palokunnalle. Sen hoiti hienosti Lekoservice .

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikohan Oy Kone-Air Ltd ainoa yhtiö joka lensi palomiesten lakon aikana. Saimme luvan omalle palokunnalle. Sen hoiti hienosti Lekoservice .

 

Heikki

 

Tuohon kysymykseen en enään muista vastausta, mutta kyseessa oli virkamieslakko vuonna 1986. Helsinki-Vantaan lentoaseman palomiehet olivat lakossa. Malmin lentoaseman palo- ja pelastustoimesta huolehti Helsingin kaupunki. Finnair lensi Malmilta käsin potkurikoneilla ja Malmi nousi hetkeksi entiseen loistoonsa. Maakuntien lentoasemilla esimiehet olivat töissä. Lennonjohtoa lakko ei koskenut.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Passi ja tulli oli Turussa, sen jälkeen bussikuljetus Helsinkiin. Silloin sai vielä saapumisleiman mutta tullin sedät vain katselivat sivusta. Arvelivat kait että ei Kuubasta kovin kummoisia tuliaisia saa, eivätkä kyselleet onko paljon sikareita tai rommia. Olisin kärähtänyt niistä sikareista, oli iso laatikko koko suvulle.

Arto F.

 

En laita päätäni pantiksi, mutta minusta ainakin menomatkalla passintarkastus oli Helsingissä. Omassa passissa on Iraklionin tuloleima 2.5.1986 ja lähtöleima 9.5.1986, mutta Suomesta ei kyllä ole ainuttakaan leimaa koko passissa; muutama muukin leima ulkomailta kyllä on. Epäilen tuota suomalaisen passin leimaamista Suomessa tuohon aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En laita päätäni pantiksi, mutta minusta ainakin menomatkalla passintarkastus oli Helsingissä. Omassa passissa on Iraklionin tuloleima 2.5.1986 ja lähtöleima 9.5.1986, mutta Suomesta ei kyllä ole ainuttakaan leimaa koko passissa; muutama muukin leima ulkomailta kyllä on. Epäilen tuota suomalaisen passin leimaamista Suomessa tuohon aikaan.

 

Niin ainakin matkatavaroiden tullaus tehtiin Hesassa. Ajettiin busseilla siitä nykyisen Token päädystä, eli ihan airsde puolelta. Siinä oli bussiportit jotain numerot 30 ja yli. Linja-autojen ruumat kävi tulli teippaamassa ja sitten Turkuun, myös Tampereelle? Autoihin tuli Finnairilta matkustajille kylmät ruokaboksit ja olikohan ainakin lähettämässä joku emäntä, jollei sitten matkallakin. Tavaratilojen tulliteippaus kyllä loppui äkkiä, kun alettiin kysymään maksajaa teippejä irroitettaessa tulleille maalivaurioille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on saattanut mennä välillä lähtö ja saapuminen sekaisin.

 

Virkamieslakon aikana Helsingistä lähtöselvitys tapahtui siis muuten normaalisti, mutta lähtöportilta mentiinkin lentokoneen asemesta linja-autoon, joka vei suoraan Turkuun. Turussa linja-autosta siirryttiin transit-halliin, josta edelleen koneeseen.

 

Suomeenpäin tultaessa maahantulotarkastus (passi/tulli) oli Turussa, jossa nuo muodollisuudet hoidettiin. Siten saattoi jäädä linja-autosta "missä vain", tai hankkiutua omin neuvoin mihin halusi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin se varmaan meni, kuin Olavi kirjoittaa. Unohtunut vaan minulta tuo Turussa Suomeen saavuttaessa ollut maahantulotarkastus ja ajattelin, että se olisi ollut vasta Helsingissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että kyseessä oli Finnairin kasi, kone oli satavarmasti valkoinen, koko sellainen, ei Kar-Airin, oon tutkinut ko.yhtiön historiaa, mulla on c-kasetilla lennon kuulutuksia, kunhan löytyis, etsin kuvaa, tok jokkainen on erehtyväinen :) Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse itseäni korjaten...

 

Pengoin eilen kuva-arkistoani, ja sattumalta käteen sattui 13.2.1987 päivätty diakuva OH-LFZ:sta kokovalkoisena! Kuva on otettu tekniikassa kipakan vieressä, joten kyse lienee jostain siirtolennon valmistelusta tms. Mutta olisiko teoriassa mahdollista, että koneella olisi lennetty alkuvuodesta 1987 matkustajalentoja kokovalkoisena?

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin se varmaan meni, kuin Olavi kirjoittaa. Unohtunut vaan minulta tuo Turussa Suomeen saavuttaessa ollut maahantulotarkastus ja ajattelin, että se olisi ollut vasta Helsingissä.

 

Lensin itse Turku - New York - Turku lennot huhtikuussa 1986. En käynytkään Helsinki-Vantaalla, enkä istunut bussissa. Kaikki asiaan kuuluvat muodollisuudet hoidettiin Turussa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse itseäni korjaten...

 

Pengoin eilen kuva-arkistoani, ja sattumalta käteen sattui 13.2.1987 päivätty diakuva OH-LFZ:sta kokovalkoisena! Kuva on otettu tekniikassa kipakan vieressä, joten kyse lienee jostain siirtolennon valmistelusta tms. Mutta olisiko teoriassa mahdollista, että koneella olisi lennetty alkuvuodesta 1987 matkustajalentoja kokovalkoisena?

 

Juha

 

Jotain tietoa löytyy KARAIR-kirjasta 1980-1996. Sivulla 69 on kuva kokovalkoisesta, OH-LFZ, lentoonlähdössä, mutta päivämäärä puuttuu. Sivuvakaajassa on selvästi havaittavissa KARAIRin ylimaalaus. Kone toimitettiin Airborne Express-yhtiölle 13.2.1987. Juhan kuva on siis ehkäpä otettu juuri ennen siirtolennolle lähtöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään