Harri Koskinen

Airbusin A350-900 saapuu Rovaniemelle ROPS-järjestelmän koelentoa varten

12 viestiä aiheessa

HEH, hauska yhteensattuma. ROPS-järjestelmä ;D

Kieltämättä. Yleinen ohje on, että kun syöttää pallon vastustajan maalin eteen, niin "Boris" tekee maalin...  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matka24:n uutisesta poimittua:

Koneen pyöriin kiinnitettiin hinausliinat ja se saatiin vedettyä lentoaseman eteen.

Josko ROPS onkin "Raahaa Oikeaoppisesti Pyöristä Sitä" ja piti tulla lumiselle alustalle raahausharjoituksiin  ;D

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Uutiset vetää mutkat suoriksi klikkihuoraamisen nimissä ja konekin on jo Finnairin:

 

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/361288-lehti-finnairin-uutuuskone-hyytyi-kentalle-katso-video

 

Finnairin uutta pitkien matkojen lentokonetta testattiin tänään Rovaniemen lentokentällä heikoin seurauksin

 

EDIT: huoraus paikattu:

Korjaus juttuun 2.2.2016 kello 18:41: kone ei ole Finnairin kone, kuten jutussa virheellisesti luki. Kone on Airbus-yhtiön testikone, jonka varustelu ei ole sama kuin Finnairin käyttämissä A350 -lentokoneissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö joku, että saako samaan koneeseen ostettua sekä RAAS (Honeywell) että ROPS (Airbus)? Ovat osittain ominaisuuksiltaan päällekkäisiä, mutta Airbus tarjoaa molempia optiona. RAAS on monipuolisempi kuin pelkästään laskutilanteeseen kehitetty ROPS, mutta ROPS taas on omassa tehtävässään hieman kehittyneempi ja tarjoaa enemmän informaatiota.

 

(Qatarin A350 teki keskeytetyn lentoonlähdön JFK:lla vähän aikaa sitten, kun (väitetysti) jokin RAAS:iin viittaava järjestelmä antoi hälytyksen. Nämä ominaisuudet siis löytyvät noistakin koneista, mutta itseäni lähinnä kiinnostaa ROPS:n osittainen päällekkäisyys RAAS:n kanssa.)

 

Googlella en löytänyt asiaan vastausta.

 

-T

ROPS varoittaa lähestymisen aikana ja jarrutettaessa, mikäli kiitoradan pituus uhkaa jäädä lyhyeksi. 350 Koneissa on ANF (airport navigation function) joka hoitaa varoitukset kiitoteiden läheisyydestä, kiitotietä ylitettäessä. ANF tietokanta on käytössä myös BTV (brake to vacate) laskennassa. Kokonaiuudesaan systeemistä käytetään OANS nimitystä.

 

Linkin takaa löytyy lisäinfoa.

http://aerosociety.com/Assets/Docs/Events/703/Frank%20Chapman.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

D-AVVA Airbus A320-271n(WL) kävi äsken Rovaniemellä, tätä kirjoittaessa siirtyy juuri Ruotsin ilmatilaan ja suunta ilmeisesti kohti Tolousea (tai jotain muuta Airbus tukikohtaa).

 

Nyt A350 F-WXWB näyttää lentävän kierrosta Rovaniemellä laskukierrosta. Eli jotain korjaustoimenpiteitä varten tuo toinen

 

 

 

captureaib1c.jpg.162d1d632107c9ff1de7263a23e991d0.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Onkohan tuolla ollut yhtään mitään ongelmaa alun alkaenkaan? Pari koodaria pistäneet "bugin" systeemiin pipo päässä ja sukset autossa, ja nyt heidät kutsuttiin "korjaamaan" tilanne. Korjaus kestänee viikonlopun yli ...

 

(taas meni offtopic, mutta toivottavasti ei tilanne pahene tästä kuten viimeksi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuolla ollut yhtään mitään ongelmaa alun alkaenkaan? Pari koodaria pistäneet "bugin" systeemiin pipo päässä ja sukset autossa, ja nyt heidät kutsuttiin "korjaamaan" tilanne. Korjaus kestänee viikonlopun yli ...

 

(taas meni offtopic, mutta toivottavasti ei tilanne pahene tästä kuten viimeksi).

 

Kyllä kone paineli jo tuossa iltapäivällä Reykjavikiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti jarrujen venttiileihin liittyvää ongelmaa. Siihen suuntaan ainakin tuossa kuvassa tähyillään. Ja pikkubussilla tuotiin luultavimmin varaosia ja ehkä mekaanikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään