Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Etsiessäni sopivaa kulkuvälinettä LA:n ja San Franciscon välille, tuli hakukoneessa vastaan entuudestaan tuntematon yhtiö, Boutique Air, joka tarjosi välilaskullista mutta halpaa ja hyvin aikatauluihin sopivaa vaihtoehtoa välille LAX-OAK. Kun konetyypiksi paljastui vieläpä entuudestaan kokematon PC-12, oli valinta helppo! Boutique Air lentää LAX:issa terminaalista 3. Kahdeksalle matkustajalle oli normaaliin tapaan lähtöselvitys auki kaksi tuntia ennen lähtöä. Ennakkotietojen perusteella lennolle ei olisi saanut ottaa kirjattua matkatavaraa ja matkatavaramäärä olisi muutenkin hyvin rajattu, mutta todellisuudessa isot laukut kyllä kirjattiin normaalisti lähtöselvityksessä ja lastattiin lennon ajaksi "TSA Secure-ruumaan" koneen takaosassa. Ennakkoon kehotettiin kyllä paljon pitämään matkatavaramäärä maltillisena, mutta kaikilla muillakin matkustajilla oli kyllä reilusti sallittua enemmän matkatavaraa ja yhtiön edustaja oli täysin OK asian kanssa. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli, että myös käsimatkatavarat punnittiin ja niiden paino kirjattiin ja myös jokaisen matkustajan paino kysyttiin lähtöselvityksessä. Koneelle ei ollut bussikuljetusta vaan se oli parkissa terminaalin edustalla standilla 39. Porttijärjestely oli mielenkiintoinen. Käytännössä varsinaista porttia ei ollut, vaan virkailija saattoi meidät huoltoportaikkoa alas koneelle, jossa kippari tervehti ja tarkasti kaikkien boarding passit. Matkustajia lennollamme oli 8 eli täysi tupa. Lennoilla oli free seating. Kippari piti ennen lähtöä (hyvin epävirallisen) turvademon: "three exits, there, there and there, phones in flight mode etc., you know the drill..."! Kabiinihenkilökuntaa ei ollut. Koneen etuosassa oli lokero, josta sai käydä hakemassa limua ja maapähkinöitä. p> Penkit olivat ihan mukavat ja tilat jees. Seisomaan kabiinissa ei mahdu, mutta eipä sitä parin tunnin aikana tarvitsekaan. Ensimmäinen rivi on selkä menosuuntaan ja 1-2 rivien väliin saa lennolla taitettua pöydän auki. Matkatavarassa sai olla ns. "personal item", eli reppu, käsilaukku tms. jonka piti olla lennon ajan sylissä tai jaloissa. Säilytystilaa matkustamon puolella ei ole. Nousussa, RWY24L. Taustalla Marina del Rey ja Venice. Santa Monican ja Venicen välistä aluetta ja Santa Monican kenttä (KSMO) p> Kanssamatkustajat ihmettelivät, miksi vain koneen oikeassa siivessä on joku p-ommin näköinen esine kiinni (uskalsivat siis käyttää kyseistä sanaa lennolla USA:ssa!). Kyseessähän on säätutka, joka ei koneen moottorin sijainnin vuoksi oikein sovi nokalle. Lohi (LAX) p> Niin, ja matkammehan suuntasi siis kohti Mercediä (MCE), noin Kouvolan kokoista kaupunkia hiukan sisämaassa, lähellä Yosemitea. Maisemat olivat tyylikkäät koko matkan ajan. Van Nuys (KVNY), taustalla Burbank (KBUR). Lentokenttiä LA:n suuralueella on aivan hillittömästi! p> Melutasot PC-12:n kabiinissa ovat ihan hyvät. -500:seen ATR:ään verrattavissa. Oikein jees juttu on, että koneessa ei ole ohjaamon ovea lainkaan. Lennon aikana pystyi siis hyvin seurailemaan, mitä nokalla tehdään. Reilun tunnin mittaisella LAX-MCE-välillä sai jopa käydä juttelemassa lentäjien kanssa. En olisi uskonut jenkeissä koskaan pääseväni reittilennolla ohjaamoon! p> Laskussa Mercediin. p> Välillä mentiin aika kovaakin syöksyä alas, mutta loppulasku oli silkinpehmeä. Kuulemma konetyypin ominaisuus. < Mercedin terminaalin odotustilassa meni puolisen tuntia. Konetta ei tankattu, mutta ilmeisesti öljyä täytettiin. Kahdeksasta matkustajasta kuusi jäi tällä pysäkillä pois ja MCE-OAK-välille tuli kaksi kyytiin. Terminaalin palvelut olivat kuvassa näkyvä telkkari. Vessakin löytyi, mutta sinne päästääkseen piti mennä taas turvan läpi. p> Takaisin kyytiin. Terminaali on lähi-Alepan kokoinen. p> MCE-OAK-väli oli vain puolisen tuntia. Kaartoa kiitotielle 30. p> Edessä laskeva Southwestin B73G poistuu kiitotieltä. [attachment]413741_laxoak-24.jpg[/attachment] Oaklandissa saavuimme myös terminaalin viereen. Saapuessamme meidät kävelytettiin noin 100m matka jonkin paikallisen varastorakennuksen taakse huoltoportille. Kirjatut matkatavarat tuotiin perästä portille. Tästä neuvottiin vielä kävelemään 100m eteenpäin, niin tulisimme pääterminaalille. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus! 8-paikkaisen koneen "yksityistä" tunnelmaa toki latistaa vähän, että käyttävät LAX:issa pääterminaalia ja kentälle joutuu kuitenkin tulemaan sen pari tuntia ennen lähtöä. Lueskelin, että aiemmin kyseinen firma onkin käyttänyt pienempiä kenttiä ja isojen kenttien liikelentoterminaaleja (FBO). Matkustusmukavuus on kuitenkin hyvä ja hinta oli tässä tapauksessa jopa reilusti halvempi kuin suora lento suihkarilla. p>>>>> >> >>>> class="ipsAttachLink ipsAttachLink_image" href="https://www.flightforum.fi/uploads/monthly_2016_02/laxoak-25.jpg.ac38a02e28f90d476b9424b13abe583f.jpg" data-fileid="36837" rel="">> Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Tässäpä loistava konetyyppi esim EFPO-EFHK välille. Taitaisi olla huomattavasti taloudellisempi ja halvempi kuin melkein tyhjänä lentävä AIREST:n matkustajakone. Ja kun matkatavaroina näillä "kansanedustajilla" on yleensä vain kevyt salkku, ei painolaskelmatkaan tuottaisi vaikeuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Hieno juttu ja kuvat, kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Mielenkiintoinen keissi. Kiitos kuvista ja tunnelmista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Noni ! Hyvä reissu, komeita lentsikoita ja hienot terminaalit.... Ja uusi fani konetyypille ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Mielenkiintoinen kertomus ja täältä kanssa ääni PC-12 kyydille Minä kokeilin vastaavaa kyytiä itänaapurissa viime kesänä Izhevskistä Nizny Novogorodiin Dexter Air Taxin kyydissä ja en voi kuin kehua koneen kyytiä. Tässäpä loistava konetyyppi esim EFPO-EFHK välille. Taitaisi olla huomattavasti taloudellisempi ja halvempi kuin melkein tyhjänä lentävä AIREST:n matkustajakone. Ja kun matkatavaroina näillä "kansanedustajilla" on yleensä vain kevyt salkku, ei painolaskelmatkaan tuottaisi vaikeuksia. Tätä olen itsekin ihmetelyt. Joskus vuosia takaperin juttelin erään liikelentopuolella toimivan henkilön kanssa ja kysyin että eikös esimerkiksi noille hiipuville Itä-Suomen kentille voisi saada reittejä kannattavaksi yksimoottorikoneilla? (puhe tosin oli tulloin Cessna Caravanista, mutta sama idea kuitenkin) En enää tarkkaan muista oliko hommassa muitakin ongelmia, sillä tästä keskustelusta on jo tosiaan sen verran aikaa, ettei yksimoottorisella välttämättä edes olisi ollut sallittua ajaa matkustajia reitillä. Mutta sen muista kyllä, että henkilö jonka kanssa asiasta juttelin kertoi että joskus on jotain yksimoottoriviritystä saatettu tarjotakin reittilentoon, mutta ongelmana kuulema olivat silloin kuntien päättäjät jotka subventoivat reittejä. Heille jos oli varovaisesti ehdotettu että "onhan noita yksimoottorikoneitakin ja niiden operointi olisi edullisempaa", niin vastaus oli ollut jyrkkä ei. "Kyllähän meidän kunnasta pitää päästä "oikealla" lentokoneella kulkemaan!". No nyt sitten ei ole enää lainkaan lentoyhteyksiä joiltain paikkakunnilta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus! 8-paikkaisen koneen "yksityistä" tunnelmaa toki latistaa vähän, että käyttävät LAX:issa pääterminaalia ja kentälle joutuu kuitenkin tulemaan sen pari tuntia ennen lähtöä. Lueskelin, että aiemmin kyseinen firma onkin käyttänyt pienempiä kenttiä ja isojen kenttien liikelentoterminaaleja (FBO). Matkustusmukavuus on kuitenkin hyvä ja hinta oli tässä tapauksessa jopa reilusti halvempi kuin suora lento suihkarilla. Halpa hinta on ehkä se yllättävin tieto. Voisitko hiukan tarkentaa, oliko kyseessä joku alkaen-hintainen tarjous vai normaali 'listahinta' ja missä mennään ihan $-tasolla? Kovin vaikea ymmärtää, miten pienen koneen CASK voisi olla edes lähellä jotain 100..200 paikkaista konetta, ainakaan Suomessa ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Oikein jees juttu on, että koneessa ei ole ohjaamon ovea lainkaan. Lennon aikana pystyi siis hyvin seurailemaan, mitä nokalla tehdään. Olisiko tuossa kuitenkin ihan liukuovi (verhon lisäksi)? Olikos muuten koneessa myös 'cabin crew' vai jäikö se mahdollisesti lähtökentälle (kuten kuulemma joillain Saksan pienliikennekonelennoilla) vai hoitiko ohjaamomiehistö senkin homman? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Halpa hinta on ehkä se yllättävin tieto. Voisitko hiukan tarkentaa, oliko kyseessä joku alkaen-hintainen tarjous vai normaali 'listahinta' ja missä mennään ihan $-tasolla? Kovin vaikea ymmärtää, miten pienen koneen CASK voisi olla edes lähellä jotain 100..200 paikkaista konetta, ainakaan Suomessa ??? Hinta oli noin 80usd, joka oli jotakuinkin sama kuin esim. Southwestin suora LAX-OAK tarjoushintaan. Ostin liput paria viikkoa ennen matkaa, ja silloin hinta oli kaikilla isommilla yhtiöillä jo alkaen 130usd. Itsekin mietin, että aika vaikeaa on noilla hinnoilla reittiä kannattavana pitää? Mercedin sijainti on kyllä kohtalaisen syrjäinen ja lähin "oikea" lentokenttä on Fresnossa, tunnin ajomatkan päässä, joten voi myös olla, että valtio tai vastaava taho tukee näitä reittejä. Vai onko sellainen mitenkään jenkeissä mahdollista? Minkäänlaista ohjaamon liukuovea tai verhoa en kyllä havainnut, voi sellainen tosin siinä olla ollut. Emoa ei ollut, eli ohjaamomiehistö hoiti ne tehtävät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 5, 2016 Mukava tarina ja hienot kuvat. Varsinkin noi ohjaamokuvat ovat todella tunnelmallisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjoitettu Helmikuu 5, 2016 joten voi myös olla, että valtio tai vastaava taho tukee näitä reittejä. Vai onko sellainen mitenkään jenkeissä mahdollista? Minkäänlaista ohjaamon liukuovea tai verhoa en kyllä havainnut, voi sellainen tosin siinä olla ollut. Emoa ei ollut, eli ohjaamomiehistö hoiti ne tehtävät. Kyllä vain, Boutique Airillä on hallituksen tukemia EAS reittejä (Essential Air Service). Ovea ei ohjaamoon varsinaisesti ole, verho yleensä, mutta mikäli WC on asennettu niin sen ollessa käytössä ohjaamo on ovella blokattu Lennän itse Surf Airilla, jos olet vielä Kaliforniassa niin ilmoita jos kiinnostaa tutustumislento PC12NG:llä - saattaisi järjestyä. Sahaan lähinnä HHR, MRY, SQL, APC, TRK reittejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla Kirjaudu sisään seurataksesi sisältöä Seuraajat 1
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Tässäpä loistava konetyyppi esim EFPO-EFHK välille. Taitaisi olla huomattavasti taloudellisempi ja halvempi kuin melkein tyhjänä lentävä AIREST:n matkustajakone. Ja kun matkatavaroina näillä "kansanedustajilla" on yleensä vain kevyt salkku, ei painolaskelmatkaan tuottaisi vaikeuksia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Hieno juttu ja kuvat, kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Mielenkiintoinen keissi. Kiitos kuvista ja tunnelmista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Noni ! Hyvä reissu, komeita lentsikoita ja hienot terminaalit.... Ja uusi fani konetyypille ! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Mielenkiintoinen kertomus ja täältä kanssa ääni PC-12 kyydille Minä kokeilin vastaavaa kyytiä itänaapurissa viime kesänä Izhevskistä Nizny Novogorodiin Dexter Air Taxin kyydissä ja en voi kuin kehua koneen kyytiä. Tässäpä loistava konetyyppi esim EFPO-EFHK välille. Taitaisi olla huomattavasti taloudellisempi ja halvempi kuin melkein tyhjänä lentävä AIREST:n matkustajakone. Ja kun matkatavaroina näillä "kansanedustajilla" on yleensä vain kevyt salkku, ei painolaskelmatkaan tuottaisi vaikeuksia. Tätä olen itsekin ihmetelyt. Joskus vuosia takaperin juttelin erään liikelentopuolella toimivan henkilön kanssa ja kysyin että eikös esimerkiksi noille hiipuville Itä-Suomen kentille voisi saada reittejä kannattavaksi yksimoottorikoneilla? (puhe tosin oli tulloin Cessna Caravanista, mutta sama idea kuitenkin) En enää tarkkaan muista oliko hommassa muitakin ongelmia, sillä tästä keskustelusta on jo tosiaan sen verran aikaa, ettei yksimoottorisella välttämättä edes olisi ollut sallittua ajaa matkustajia reitillä. Mutta sen muista kyllä, että henkilö jonka kanssa asiasta juttelin kertoi että joskus on jotain yksimoottoriviritystä saatettu tarjotakin reittilentoon, mutta ongelmana kuulema olivat silloin kuntien päättäjät jotka subventoivat reittejä. Heille jos oli varovaisesti ehdotettu että "onhan noita yksimoottorikoneitakin ja niiden operointi olisi edullisempaa", niin vastaus oli ollut jyrkkä ei. "Kyllähän meidän kunnasta pitää päästä "oikealla" lentokoneella kulkemaan!". No nyt sitten ei ole enää lainkaan lentoyhteyksiä joiltain paikkakunnilta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus! 8-paikkaisen koneen "yksityistä" tunnelmaa toki latistaa vähän, että käyttävät LAX:issa pääterminaalia ja kentälle joutuu kuitenkin tulemaan sen pari tuntia ennen lähtöä. Lueskelin, että aiemmin kyseinen firma onkin käyttänyt pienempiä kenttiä ja isojen kenttien liikelentoterminaaleja (FBO). Matkustusmukavuus on kuitenkin hyvä ja hinta oli tässä tapauksessa jopa reilusti halvempi kuin suora lento suihkarilla. Halpa hinta on ehkä se yllättävin tieto. Voisitko hiukan tarkentaa, oliko kyseessä joku alkaen-hintainen tarjous vai normaali 'listahinta' ja missä mennään ihan $-tasolla? Kovin vaikea ymmärtää, miten pienen koneen CASK voisi olla edes lähellä jotain 100..200 paikkaista konetta, ainakaan Suomessa ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Oikein jees juttu on, että koneessa ei ole ohjaamon ovea lainkaan. Lennon aikana pystyi siis hyvin seurailemaan, mitä nokalla tehdään. Olisiko tuossa kuitenkin ihan liukuovi (verhon lisäksi)? Olikos muuten koneessa myös 'cabin crew' vai jäikö se mahdollisesti lähtökentälle (kuten kuulemma joillain Saksan pienliikennekonelennoilla) vai hoitiko ohjaamomiehistö senkin homman? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 4, 2016 Halpa hinta on ehkä se yllättävin tieto. Voisitko hiukan tarkentaa, oliko kyseessä joku alkaen-hintainen tarjous vai normaali 'listahinta' ja missä mennään ihan $-tasolla? Kovin vaikea ymmärtää, miten pienen koneen CASK voisi olla edes lähellä jotain 100..200 paikkaista konetta, ainakaan Suomessa ??? Hinta oli noin 80usd, joka oli jotakuinkin sama kuin esim. Southwestin suora LAX-OAK tarjoushintaan. Ostin liput paria viikkoa ennen matkaa, ja silloin hinta oli kaikilla isommilla yhtiöillä jo alkaen 130usd. Itsekin mietin, että aika vaikeaa on noilla hinnoilla reittiä kannattavana pitää? Mercedin sijainti on kyllä kohtalaisen syrjäinen ja lähin "oikea" lentokenttä on Fresnossa, tunnin ajomatkan päässä, joten voi myös olla, että valtio tai vastaava taho tukee näitä reittejä. Vai onko sellainen mitenkään jenkeissä mahdollista? Minkäänlaista ohjaamon liukuovea tai verhoa en kyllä havainnut, voi sellainen tosin siinä olla ollut. Emoa ei ollut, eli ohjaamomiehistö hoiti ne tehtävät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2016 Mukava tarina ja hienot kuvat. Varsinkin noi ohjaamokuvat ovat todella tunnelmallisia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 5, 2016 joten voi myös olla, että valtio tai vastaava taho tukee näitä reittejä. Vai onko sellainen mitenkään jenkeissä mahdollista? Minkäänlaista ohjaamon liukuovea tai verhoa en kyllä havainnut, voi sellainen tosin siinä olla ollut. Emoa ei ollut, eli ohjaamomiehistö hoiti ne tehtävät. Kyllä vain, Boutique Airillä on hallituksen tukemia EAS reittejä (Essential Air Service). Ovea ei ohjaamoon varsinaisesti ole, verho yleensä, mutta mikäli WC on asennettu niin sen ollessa käytössä ohjaamo on ovella blokattu Lennän itse Surf Airilla, jos olet vielä Kaliforniassa niin ilmoita jos kiinnostaa tutustumislento PC12NG:llä - saattaisi järjestyä. Sahaan lähinnä HHR, MRY, SQL, APC, TRK reittejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla