Nella Rajanen

Yhdysvaltoihin lentokouluun?

58 viestiä aiheessa

Onko kenelläkään kokemusta USA:n lentokouluista? Lentäminen on kiinnostanut aina ja oon miettinyt lentokoulua USA:ssa. Miten lupakirjojen saaminen poikkeaa Suomen järjestelmästä? ???

Miten sitten työtilanne siellä lentäjillä?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten sitten työtilanne siellä lentäjillä?  :)

 

Unohda se, koska et voi käytännössä saada työviisumia Yhdysvaltoihin! Asiasta on ollut juttua aikaisemmissa keskusteluissa, esim. tässä tai tässä.

 

Edit: Toisessa keskustelussa tänään suomalaispilotti kertoo lentävänsä PC12NG:llä USA:ssa - toivotaan, että hän kertoo oman tarinansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Unohda se, koska et voi käytännössä saada työviisumia Yhdysvaltoihin! Asiasta on ollut juttua aikaisemmissa keskusteluissa, esim. tässä tai tässä.

 

Edit: Toisessa keskustelussa tänään suomalaispilotti kertoo lentävänsä PC12NG:llä USA:ssa - toivotaan, että hän kertoo oman tarinansa.

Ei tarvitse unohtaa. Tarvitsee vain tosin hankkia sieltä paikallinen puoliso niin viisumikin irtoaa paremmin. Töitähän siellä tuntuu olevan kyllä, tosin enemmän kipuamista ison koneen ohjaimiin kuin täällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse unohtaa. Tarvitsee vain tosin hankkia sieltä paikallinen puoliso niin viisumikin irtoaa paremmin. Töitähän siellä tuntuu olevan kyllä, tosin enemmän kipuamista ison koneen ohjaimiin kuin täällä.

 

 

 

 

Ristiriitaista :laugh:

 

Green card on pakko hankkia jos mielii isoihin lentoyhtiöihin töihin, mutta kuulin jostakin ettei Green card oo välttämätön pienyhtiöillä ja yksityisillä?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ristiriitaista :laugh:

 

Green card on pakko hankkia jos mielii isoihin lentoyhtiöihin töihin, mutta kuulin jostakin ettei Green card oo välttämätön pienyhtiöillä ja yksityisillä?  ???

 

Ei ole mitään ristiriitaa. Jokaisella yhtiöllä vaatimuksena on "right to live and work in the United States".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips,

 

Yksi asia vielä jota ainakaan itse en tullut ajatelleeksi ennen lentokoulun aloittamista.

 

Nimittäin jos suorittaa muualla kuin Suomessa lentokoulunsa niin siinä menettää yhden tärkeän asian - nimittäin kontaktit. Ja kontakteista saattaa olla hyötyä töitä hakiessa. Jos siis haluaa Suomessa työllistyä. Ei toki niin etteikö työllistyminen onnistuisi muutoinkin, mutta saattaa se helpottaa asiaa.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehdottomasti käydä paikanpäällä katsomassa, millainen opinahjo on kyseessä ja kannattaa samalla kiertää useampikin kuin vain se hienoimman nettisivun omaava koulu. Tämä siis ennen kuin sijoittaa rahojaan mihinkään muuhun kuin lentolippuihin ko. matkaa varten. Pelkkien mainoslehtisten perusteella on melkoista venäläistä rulettia koettaa valita koulua, surullisia tositarinoita rahojen menettämisisitä ja muista koulutuslupaepäselvyyksistä löytyy aivan liikaa. Varsinkin floridalaiset koulut mainostavat "EASA-lupakirjoja USA:ssa", mutta totuus ei välttämättä olekaan niin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuohon Jenkkeihin lähtöön joku erityinen syy?

 

Paljon pidempi ja kivisempi tie se ainakin on ja helpommalla pääsee Euroopassa.

 

Siellä tie 737/320 perämieheksi voi kestää 15 vuotta, kun vertailun vuoksi Euroopassa voi olla siinä vaiheessa jo 10 vuotta kapteenina noissa konetyypeissä.

 

Toki voi olla mielenkiintoinen tie rakentaa uraa, mutta jos ajatellaan esimerkiksi lainan takaisinmaksua ja normaalia elämistä, niin myös rahallisesti Eurooppa on parempi vaihtoehto.

 

-T

Aina on ollut unelmana asua Jenkeissä. Joo, tuo on kyllä totta että olisi käytännössä helpompi/parempi käydä koulut Euroopassa.  :)

 

Edit: Lainaus kuntoon / IP

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips,

 

Yksi asia vielä jota ainakaan itse en tullut ajatelleeksi ennen lentokoulun aloittamista.

 

Nimittäin jos suorittaa muualla kuin Suomessa lentokoulunsa niin siinä menettää yhden tärkeän asian - nimittäin kontaktit. Ja kontakteista saattaa olla hyötyä töitä hakiessa. Jos siis haluaa Suomessa työllistyä. Ei toki niin etteikö työllistyminen onnistuisi muutoinkin, mutta saattaa se helpottaa asiaa.

 

-Jani

 

Olisi kiva työllistyä Jenkeissä. Kontaktejahan sielläkin saisi luotua mutta ei mitenkään helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehdottomasti käydä paikanpäällä katsomassa, millainen opinahjo on kyseessä ja kannattaa samalla kiertää useampikin kuin vain se hienoimman nettisivun omaava koulu. Tämä siis ennen kuin sijoittaa rahojaan mihinkään muuhun kuin lentolippuihin ko. matkaa varten. Pelkkien mainoslehtisten perusteella on melkoista venäläistä rulettia koettaa valita koulua, surullisia tositarinoita rahojen menettämisisitä ja muista koulutuslupaepäselvyyksistä löytyy aivan liikaa. Varsinkin floridalaiset koulut mainostavat "EASA-lupakirjoja USA:ssa", mutta totuus ei välttämättä olekaan niin.

 

Tuosta EASA-lupakirjan lupauksesta kuulee kyllä todella paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa ehdottomasti käydä paikanpäällä katsomassa, millainen opinahjo on kyseessä ja kannattaa samalla kiertää useampikin kuin vain se hienoimman nettisivun omaava koulu. Tämä siis ennen kuin sijoittaa rahojaan mihinkään muuhun kuin lentolippuihin ko. matkaa varten. Pelkkien mainoslehtisten perusteella on melkoista venäläistä rulettia koettaa valita koulua, surullisia tositarinoita rahojen menettämisisitä ja muista koulutuslupaepäselvyyksistä löytyy aivan liikaa. Varsinkin floridalaiset koulut mainostavat "EASA-lupakirjoja USA:ssa", mutta totuus ei välttämättä olekaan niin.

 

Ainahan riskejä löytyy, mutta luulisi jonkun nk. suositun lentokoulun pitävän lupauksensa ja hoitavan asiat onnistuneesti välttäen lupaepäselvyydet jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti vaan jenkkeihin jos se tuntuu omalta jutulta! Kontaktit syntyvät olit sitten koulussa Suomessa, Euroopassa tai jenkeissä. Se on totta, että jos käyt koulun jenkkilässä niin todennäköisemmin myös sinne työllistyt Suomen sijasta.

Tosin rahallisesti ehdotan, että harkitset myös Euroopan lentokouluja. Keski- ja etelä-Euroopassa voi säiden puolesta koulut läpäistä 18kk ja hinnatkin ovat USA:n tasoa. Osalla kouluista kalustokin on kohtalaisen uutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Suuria eroja Yhdysvaltalaisen FAA-koulutuksen ja Eurooppalaisen EASA-koulutuksen välillä ei sinänsä ole. Euroopassa ansiolentäjän lupakirjaan riittää 200 tuntia kun Yhdysvalloissa kokonaiskokemusta pitää olla 250 tuntia. Teoriakokeet USA:ssa ovat helpompia ja niitä on vähemmän mutta toisaalta tarkastuslennot ovat yleensä ottaen hieman vaikeampia ja niiden yhteydessä suoritetaan vaativahko suullinen koe. Euroopassa on myös suuria eroja eri maiden ja koulujen välillä, oman kokemuksen mukaan USA:ssa koulutus on paremmin standartoitu. Eräs ero USA:n ja Euroopan välillä on mittarilentosäännöt jotka poikkeavat paikoin toisistaan. Yhdysvaltailainen koulutus on yleensä jouhevampaa ja ansiolentäjän lupakirja on mahdollista suorittaa jopa alle 6 kuukaudessa.

 

Yhdysvaltalainen (CPL + ME IR) lupakirja on myös mahdollista kääntää Eurooppalaiseksi mutta se tapasi ainakin muutama vuosi sitten vaatia ATPL-teoriakurssin kokeineen, CPL-tarkkarin, mittarilentotarkkarin ja siihen vaadittavan valmistavan koulutuksen.

 

Yhdysvalloissa on myös mahdollista suorittaa Eurooppalainen lupakirjakurssi. Esimerkiksi European Flight Training tarjoaa EASA-koulutusta. Eroavista mittarilentosäännöistä johtuen mittarilentokurssin tarkastuslento tulee kuitenkin tässäkin tapauksessa tapahtua Euroopassa.

 

T. Jyri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan riskejä löytyy, mutta luulisi jonkun nk. suositun lentokoulun pitävän lupauksensa ja hoitavan asiat onnistuneesti välttäen lupaepäselvyydet jne.

 

Niinhän sitä luulisi, mutta eipä se aina vain niin mene  :(. Lentokouluttaminen on bisnestä, rahat pois ja seuraava oppilas sisään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ei kannata liikaa luottaa lentokouluihin. On lukuisia tapauksia niin USA:ssa kuin Euroopassa joissa oppilaat ovat menettäneet rahansa. Usein taloudelliset epäselvyydet eivät edes suoraan kuulu ilmailuviranomaiselle joten heidän on vaikea asiaan puuttua vaikka halua olisi. Tässä eräs parin vuoden takainen

.

 

Ikinä ei kannata maksaa kokonaista kurssin hintaa etukäteen vaan maksaa vaikka tonnin osissa sitä mukaan kun koulutus edistyy. Jos järjestely ei käy kyseiselle koululle niin kannattaa etsiä toinen koulu.

 

EDIT: Tässä on hyvä ensimmäinen askel tarkastaa Yhdysvaltalaisen koulun taustat; Better Business Bureau.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti vaan jenkkeihin jos se tuntuu omalta jutulta! Kontaktit syntyvät olit sitten koulussa Suomessa, Euroopassa tai jenkeissä. Se on totta, että jos käyt koulun jenkkilässä niin todennäköisemmin myös sinne työllistyt Suomen sijasta.

Tosin rahallisesti ehdotan, että harkitset myös Euroopan lentokouluja. Keski- ja etelä-Euroopassa voi säiden puolesta koulut läpäistä 18kk ja hinnatkin ovat USA:n tasoa. Osalla kouluista kalustokin on kohtalaisen uutta.

 

Kyllä se omalta jutulta tuntuu! Joo, harkitaan kyllä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei,

 

Suuria eroja Yhdysvaltalaisen FAA-koulutuksen ja Eurooppalaisen EASA-koulutuksen välillä ei sinänsä ole. Euroopassa ansiolentäjän lupakirjaan riittää 200 tuntia kun Yhdysvalloissa kokonaiskokemusta pitää olla 250 tuntia. Teoriakokeet USA:ssa ovat helpompia ja niitä on vähemmän mutta toisaalta tarkastuslennot ovat yleensä ottaen hieman vaikeampia ja niiden yhteydessä suoritetaan vaativahko suullinen koe. Euroopassa on myös suuria eroja eri maiden ja koulujen välillä, oman kokemuksen mukaan USA:ssa koulutus on paremmin standartoitu. Eräs ero USA:n ja Euroopan välillä on mittarilentosäännöt jotka poikkeavat paikoin toisistaan. Yhdysvaltailainen koulutus on yleensä jouhevampaa ja ansiolentäjän lupakirja on mahdollista suorittaa jopa alle 6 kuukaudessa.

 

Yhdysvaltalainen (CPL + ME IR) lupakirja on myös mahdollista kääntää Eurooppalaiseksi mutta se tapasi ainakin muutama vuosi sitten vaatia ATPL-teoriakurssin kokeineen, CPL-tarkkarin, mittarilentotarkkarin ja siihen vaadittavan valmistavan koulutuksen.

 

Yhdysvalloissa on myös mahdollista suorittaa Eurooppalainen lupakirjakurssi. Esimerkiksi European Flight Training tarjoaa EASA-koulutusta. Eroavista mittarilentosäännöistä johtuen mittarilentokurssin tarkastuslento tulee kuitenkin tässäkin tapauksessa tapahtua Euroopassa.

 

T. Jyri

 

 

Jos suorittaa Yhdysvalloissa EASA:n, pitääkö ekana olla suoritettu FAA vai saako suorittaa jomman kumman ensimmäisenä? Ja jenkeissähän järjestetään kielikoe ennen kuin hyväksytään kouluun niin onkohan se samaa tasoa kuin tuo suullinen koe?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä USA:ssa tehdään ensin FAA PPL, josta jatketaan eteenpäin kohti CPL ja ME/IR-kelpuutuksia. Kannattaa ottaa huomioon, että USA:n ilmatilassa (korjatkaa jos väärin) ei voi lentää skill testi (tarkkaria) eurooppalaiseen lupakirjaan, jotenka tämä on tehtävä rapakon tällä puolen, mikäli haluaa ME/IR:n lupakirjaan. Yleensä kouluilla on on Euroopan puolella joku yhteistyökoulu, jossa tämän FAA ---> EASA tai UK-käännöksen voi, korvausta vastaan, tehdä. Lisähintaahan sillekin tulee tietenkin, joten kannattaa varautua siihen, että budjetti kasvaa roimasti siitä, mitä koulu mainostaa. Joissakin kouluissa on laskutettu jopa ensimmäisestä yksinlennosta lisämaksua ja se kuulostaa vähintäänkin kyseenalaiselta rahastukselta....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä USAssa voi PPL skills testin lentää EASA kirjaankin. IR eteenpäin sitten käsittääkseni ei.

Normi EASA-pakettiin ei FAA kirjat kuulu USAssa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin sanottua, tärkein nettisivu jos lentäjäksi jenkkeihin haluaa ei ole flightforum.fi, vaan match.com.

Töitä jenkeistä löytää vaikkei haluaisikaan, tosin suihkarin rattiin kestää se pari vuotta. Mutta se match.com auki ensin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan riskejä löytyy, mutta luulisi jonkun nk. suositun lentokoulun pitävän lupauksensa ja hoitavan asiat onnistuneesti välttäen lupaepäselvyydet jne.

 

Voi myös yrittää löytää muiden kokemuksia esim. http://www.pprune.org/-foorumilta. Kysymysten esittämisen suhteen kannattaa olla ehkä hieman pidättyvä; suhtautuminen uuden käyttäjän 'tyhmiin' kysymyksiin voi pprune'ssa olla joskus hiukan nuivaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä USA:ssa tehdään ensin FAA PPL, josta jatketaan eteenpäin kohti CPL ja ME/IR-kelpuutuksia. Kannattaa ottaa huomioon, että USA:n ilmatilassa (korjatkaa jos väärin) ei voi lentää skill testi (tarkkaria) eurooppalaiseen lupakirjaan, jotenka tämä on tehtävä rapakon tällä puolen, mikäli haluaa ME/IR:n lupakirjaan. Yleensä kouluilla on on Euroopan puolella joku yhteistyökoulu, jossa tämän FAA ---> EASA tai UK-käännöksen voi, korvausta vastaan, tehdä. Lisähintaahan sillekin tulee tietenkin, joten kannattaa varautua siihen, että budjetti kasvaa roimasti siitä, mitä koulu mainostaa. Joissakin kouluissa on laskutettu jopa ensimmäisestä yksinlennosta lisämaksua ja se kuulostaa vähintäänkin kyseenalaiselta rahastukselta....

 

Joop, kiitti  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään