Mauri Gadd

Edunvalvonnan paikka.

45 viestiä aiheessa

Mihinhän tuo koko hinnankorotus alun perin on perustunut? Finaviallehan se on rahallisesti täysin merkityksetön http://yle.fi/uutiset/finavian_tulos_ja_matkustajamaara_ennatykseen__johdannaistapahtumat_erittain_valitettavia/8685541

 

mutta yleisilmailijoille ja yleisilmailulle aika selkeä merkki.

 

Vertailuksi esim Arlanda 250 SEK (26e) https://www.swedavia.se/Global/Swedavia/Flygmarknad/Pricelist_Less_than_5700kg_1APRIL.pdf

 

Tuo ulkomaalaisten viikkokortti on mainio ajatus, sehän on hieno kutsu tulla kylään.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täytyy kyllä ihastella tätä tiedotteen henkeä, sitä lukiessa tulee kuva että ei tässä mitään maksuja korotettu vaan ollaan sitävastoin tukemassa ja pelastamassa harrasteilmailua. "Finavian palveluiden hinnat säilyvät maltillisina 2016", "Pienilmailun tukemista jatketaan", yms.

 

Kun syötin numerot laskimeen, tuo tekstissä mainittu laskeutumismaksu (17->35 eur) nousi 106%. Tuohon ei pysty edes Caruna tai Aurora.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä ihastella tätä tiedotteen henkeä, sitä lukiessa tulee kuva että ei tässä mitään maksuja korotettu vaan ollaan sitävastoin tukemassa ja pelastamassa harrasteilmailua. "Finavian palveluiden hinnat säilyvät maltillisina 2016", "Pienilmailun tukemista jatketaan", yms.

 

Kun syötin numerot laskimeen, tuo tekstissä mainittu laskeutumismaksu (17->35 eur) nousi 106%. Tuohon ei pysty edes Caruna tai Aurora.

 

Pienemmillä koneilla (<700 kg) nousu on n. 3*, RV-6 laskeutumismaksu taisi aiemmin olla 11,48e (720 kg) + ALV. Jostain syystä näissä kuluttajahinnastoissakin on ilmoitettu alvittomat hinnat.

 

T. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varastan hieman keskustelusäiettä, mutta liittynee jokseenkin asiaan:

 

Tietääkö kukaan, mihin perustuu 2000kg raja kausikorteissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienemmillä koneilla (<700 kg) nousu on n. 3*, RV-6 laskeutumismaksu taisi aiemmin olla 11,48e (720 kg) + ALV. Jostain syystä näissä kuluttajahinnastoissakin on ilmoitettu alvittomat hinnat.

 

T. TImo

 

Mistäs Finavialta on saatavissa erillinen kuluttajahinnasto laskeutumismaksuille? Pysäköintihinnasto kyllä löytyy, sekin tosin koskee ajoneuvoja eikä lentokoneita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin uusia kausikortin ehtoja ja sieltä copypastesin seuraavaa:

 

"Kausikortti on voimassa Finavian ilmoittamina lentoasemien aukioloaikoina. Mikäli palvelua halutaan muina aikoina, on siitä sovittava aina Finavian kanssa erikseen palveluehdoissa tarkemmin määritellyllä tavalla"

 

Laittavatko laskua paluupostitse, jos päräyttää esim. Tikkakoskelle perjantaina klo 17.30 jälkeen aseman ollessa suljettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Mikäli palvelua halutaan muina aikoina, on siitä sovittava aina Finavian kanssa erikseen palveluehdoissa tarkemmin määritellyllä tavalla"

 

Laittavatko laskua paluupostitse, jos päräyttää esim. Tikkakoskelle perjantaina klo 17.30 jälkeen aseman ollessa suljettu?

Mitä palveluja heiltä haluat? Varmasti laskuttavat jos tilaat miehityksen paikalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni Haimille ja muille, jotka ovat epäilleet, tekeekö liitto mitään...

 

Suomen Ilmailuliitto neuvotteli maanantaina 22.2.2016 Finavian kanssa harrasteilmailun laskeutumismaksuista.

Finavia käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina 23.2.2016.  Kokouksen jälkeen Finavia ilmoitti Suomen Ilmailuliitolle päättäneensä alentaa aiemmin ilmoitettua 55 euron minimilaskeutumismaksua harrasteilma-alusten osalta 30 euroon.  Näin olemme onnistuneet säästämään harrasteilmailijoiden varoja 25 euroa per laskeutuminen.

 

Peter Tähtinen

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni Haimille ja muille, jotka ovat epäilleet, tekeekö liitto mitään...

 

Suomen Ilmailuliitto neuvotteli maanantaina 22.2.2016 Finavian kanssa harrasteilmailun laskeutumismaksuista.

Finavia käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina 23.2.2016.  Kokouksen jälkeen Finavia ilmoitti Suomen Ilmailuliitolle päättäneensä alentaa aiemmin ilmoitettua 55 euron minimilaskeutumismaksua harrasteilma-alusten osalta 30 euroon.  Näin olemme onnistuneet säästämään harrasteilmailijoiden varoja 25 euroa per laskeutuminen.

 

Peter Tähtinen

 

 

 

Hyvä SIL!

 

Käsitin kyllä että SMLL:llä oli myös lusikkansa sopassa.

 

Vielä kysymys, onkohan tuo hinta ALV0% vai ALV24%?

 

Löytyyköhän Euroopasta kalliimpia hintoja mistään?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni Haimille ja muille, jotka ovat epäilleet, tekeekö liitto mitään...

 

Suomen Ilmailuliitto neuvotteli maanantaina 22.2.2016 Finavian kanssa harrasteilmailun laskeutumismaksuista.

Finavia käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina 23.2.2016.  Kokouksen jälkeen Finavia ilmoitti Suomen Ilmailuliitolle päättäneensä alentaa aiemmin ilmoitettua 55 euron minimilaskeutumismaksua harrasteilma-alusten osalta 30 euroon.  Näin olemme onnistuneet säästämään harrasteilmailijoiden varoja 25 euroa per laskeutuminen.

 

Peter Tähtinen

 

 

 

tuota hyvä näinkin se mitä oikeastaan hain tuolla kysymyksellä on se miten muuten harrasteilmailu saa äänensä kuuluville. otetaan nyt esimerkiksi malmin tilanne jatäälläkin ollut teiskon tilanne. miksi ilmailu tuntuu olevan saavana osapuolena jamiten se pystyy vaikuttamaa päättäviin tahoihinjo ennen kuin päätökset tehdään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun mielestäni keveiden koneiden n. 300 % korotus maksuun on edelleen täysin kohtuuton ja tilanne on sietämätön. Joku voi tietysti pitää "saavutettua neuvottelutulosta" suurena voittona, mutta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ja millähän perusteella väität tuon olevan kuluttajahinnasto?

 

https://dxww91gv4d0rs.cloudfront.net/file/dl/i/8Q6iJA/0bYV-3bb1FBGKL9DaMIMHQ/Finavia_Palveluehdot_2016.pdf

 

9.3. Arvonlisävero

 

Hinnastossa todettujen maksujen lisäksi peritään arvonlisävero valtiolle sen mukaan kuin arvonlisäverolaissa on

säädetty.

 

Tiedotteessa mainittu 30 euroa ei lue vielä palveluehdoissa, joten sen summan arvonlisäverollisuuden tai -verottomuuden osalta on yhdentekevää, millä verokannalla hinnat palveluehdoissa on julkaistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä SIL!

 

Käsitin kyllä että SMLL:llä oli myös lusikkansa sopassa.

 

Vielä kysymys, onkohan tuo hinta ALV0% vai ALV24%?

 

Löytyyköhän Euroopasta kalliimpia hintoja mistään?

 

t. Timo

 

Kyllä käsitit ihan oikein.

En vain viitsinyt kirjoittaa asiaa mainoksena, mutta mainittakoon nyt, että Finavian edustajan kanssa puhuessani sain ymmärtää että tämä päätös pohjautui minun läppärin näppäimistöllä kirjoitettuun esitykseen, jonka Suomen Moottorilentäjien Liitto ry oli päättänyt Finavialle antaa.

 

Ne hinnat siinä hinnastossa ovat Alv 0% ja ymmärtämykseni mukaan tämä 30 on sitä myös. Toki en panisi pahakseni, vaikka siinä olisi verot mukana.

Selvennyksen vuoksi vielä, että emme ole tuohon 30 euroon ihan tyytyväisiä, vaikka se onkin paljon parempi kuin 55 euroa. Suurin suhteellinen korotus kun tulee keveille koneille, isommille sillä ei ole vaikutusta.

Tietojeni mukaan euroopasta löytyy kyllä kalliimpiakin hintoja niinkuin löytyy myös halvempiakin. En lähde niitä nyt täällä erittelemään, mutta minulta voi kysyä privana jos kiinnostaa.

 

Finavialla on ulkomaalaisia kohtaan hyvä asia, että kausikortin voi ostaa myös ulkomaisille koneille, näin ei ole kaikkialla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hinnanalennus saatiin ja on ymmärrettävää että eri edunvalvontaryhmille on kai tärkeää uskoa ainakin itse että mehän tämän teimme. Minä voin kertoa vain SIL:n aikaansaannoksista.

 

SIL ja SMLL ajavat saman suuntaisia asioita ja hienoa jos voimme vetää yhtä köyttä. Siis samasta päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Suomen Ilmailuliitto ( kunnia myös SMLL:e ) on neuvotellut Finavian kanssa sopimuksen hinnanalennuksista niin nyt vaan pikaisesti neuvottelemaan Trafi Ilmailun kanssa sopimus hintojen saamisesta kohtuulliselle tasolle.

 

Mauri Gadd

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun Suomen Ilmailuliitto ( kunnia myös SMLL:e ) on neuvotellut Finavian kanssa sopimuksen hinnanalennuksista niin nyt vaan pikaisesti neuvottelemaan Trafi Ilmailun kanssa sopimus hintojen saamisesta kohtuulliselle tasolle.

 

Mauri Gadd

 

 

Eikö ensin voitaisi neuvotella se laskeutumismaksu kohtuulliselle tasolle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ensin voitaisi neuvotella se laskeutumismaksu kohtuulliselle tasolle?

 

Jos sinulla on mielessäsi hyvä neuvottelustrategia, ole hyvä ja liity joukkoomme.

Muistan kun pari vuotta sitten tapasin Finavian lentoasemaliiketoiminnan uuden johtaja Sundelinin kun osana SIL delegaatiota menimme Finavian pääkonttoriin, keskustelemaan kausikortti- ja laskeutumismaksuista.

 

Tämä uusi johtaja S esittäytyi ja samaan hengenvetoon lausui:

 

"Jos te luulitte tulevanne keskustelemaan meidän kanssamme joistakin hinnanalennuksista niin tämä neuvottelu voikin sitten päättyä saman tien."

 

Eli, Tatu, tule jo nyt viimein mukaan rintamaan ja vaihda kuuluisa jälkikäteinen kritiikkisi proaktiiviseen rakentavaan ja tulokselliseen edunvalvontaan.  Lupaan sinulle mittaamattoman kunnian ja mahdollisesti jopa SIL ansiomerkin (en sentään näköispatsasta Malmille) positiivisesta neuvottelutuloksesta Sundelinin putiikin kanssa. :)

 

 

On syytä muistaa että kausikorttien hinnoittelu ei ole nyt muuttunut. Suurin osa koneista omannee kausikortin jolla voi laskeutua rajattomasti.  Kausikortti maksaa maakuntakentille muutaman lentotunnin arvon verran vuodessa.

 

Minimilaskeutumismaksu koskettanee kaiketi sellaisia koneita jotka operoivat lähinnä ns. korpikentiltä ja käyvät satunnaisesti Finavian kentillä muutaman kerran vuodessa.  Korotus 17 eurosta 35 euroon on suuri prosenteissa, mutta en osaa arvioida, millaista vuotuista kustannuksen lisäystä se käytännön tasolla edustaa edellä kerrotun kaltaisille korpikenttien koneille vuositasolla. Tietääkö joku muu ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Eli, Tatu, tule jo nyt viimein mukaan rintamaan ja vaihda kuuluisa jälkikäteinen kritiikkisi proaktiiviseen rakentavaan ja tulokselliseen edunvalvontaan.  Lupaan sinulle mittaamattoman kunnian ja mahdollisesti jopa SIL ansiomerkin (en sentään näköispatsasta Malmille) positiivisesta neuvottelutuloksesta Sundelinin putiikin kanssa. :)

 

Kiitos ehdotuksesta, mutta en lähtökohtaisesti neuvottele laillistettujen rikollisjärjestöjen kanssa, jotka tekevät kaikkensa valehdellakseen omistajilleen. Jos edistän tätä asiaa jollain tavalla, joku KKV:n tai markkinaoikeuden tyylinen paikka olisi todennäköisesti se sopivin ympäristö. Suunnilleen sama juttu myös viranomaispuolen kanssa, tosin siellä keskustelualustana mulla on tälläkin hetkellä hallinto-oikeus, lähinnä johtuen siitä, että viranomainen peesaa Finavian rikollista toimintaa minkä kerkeää.

 

Minimilaskeutumismaksu koskettanee kaiketi sellaisia koneita jotka operoivat lähinnä ns. korpikentiltä ja käyvät satunnaisesti Finavian kentillä muutaman kerran vuodessa.  Korotus 17 eurosta 35 euroon on suuri prosenteissa, mutta en osaa arvioida, millaista vuotuista kustannuksen lisäystä se käytännön tasolla edustaa edellä kerrotun kaltaisille korpikenttien koneille vuositasolla. Tietääkö joku muu ?

 

Minulla on käsitys, että Helsinki-Malmin lentoasemallakin on runsaasti koneita ilman kausikorttia. Sitten on esimerkiksi laskuvarjohyppääjät ja heidän yli 2 tonnin koneensa, joita ei voi operoida kausikortilla. Esimerkiksi 2,8 tonnin Porterin laskeutumismaksu oli ennen korotusta n. 16 euroa alv0, nyt siis ilmeisesti edelleen 55 euroa alv0 - koska kyseessä ei taida olla neuvotteluissa tarkoitettu harrasteilma-alus, jos sitä ei operoi kerho itse? Caravanille laskeutumismaksu (esim. SDF:n kone) on ollut n. 18 eur alv0, nyt joko 30 tai 55 euroa?

 

Eihän se toki ole tuhannelta pokalta kuin n. 40 000 euroa ylimääräistä porterilla lennettynä, joo'o...

 

Tämän Finavian paskan kanssa on vielä sekin ongelma, että jos se saa vihiä esimerkiksi suuren kausikortittoman koneen olevan tulossa hyppytapahtumaan heidän kentälleen, jossa lennonjohto on normaalisti kiinni kaikki viikonloput, se voidaan hyvinkin avata jotta laskeutumis- ja tn-maksut saadaan veloitettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään