Ilkka Mäkelä

Boeing harkitsee uuden konetyypin tuomista markkinoille

7 viestiä aiheessa

Boeingin Commercial airplanes-osaston johtaja Ray Conner on vihjannut Boeingin harkitsevan täysin uutta konetyyppiä, tavallaan 757:n korvaajaa, joka sijoittuisi 737 MAX:in ja 787:n väliin ja jolla olisi 20 % pitempi toimintamatka ja 20 % enemmän kapasiteettia kuin 757:llä. Harkintaan on vaikuttanut kilpailutilanne Airbusin kanssa, jossa A320neo-perheen koneita on tilattu huomattavasti enemmän kuin 737 MAX:eja, sekä asiakkaiden esittämät toivomukset. Päätös uudesta konetyypistä saattaa syntyä tämän vuoden loppuun mennessä, joskin valmista tulisi vasta vuonna 2022. Toisaalta on täysin mahdollista, että uuden konetyypin sijaan tuodaan markkinoille 737 MAX:eista tähänastisia isompi versio.

 

In an all-hands meeting with employees on 10 February in Seattle, Boeing Commercial Airplanes chief executive Ray Conner said the new project could receive a go-ahead decision as early as 2016, sources say.

 

Since at least 2012, Boeing has identified a gap in the market between the single-aisle 737 Max 9 and the twin-aisle 787-8. A two-year series of discussions with customers revealed a consensus for an aircraft with about 20% more range and payload than a 757-200.

 

Several potential customers, such as Air Lease founder Steven Udvar-Hazy, have pressured Boeing to deliver a clean-sheet aircraft that combines the range and payload of a small widebody, such as the 767-200, with the operating economics of a narrowbody like the 737-800.

 

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-plans-new-aircraft-launch-by-end-year-421802/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulisikohan kysymykseen jokin 737-10 Max tyyppinen ratkaisu jossa esimerkiksi siipiä olisi suurennettu hieman? Tällöin mahtuisi tarpeeksi polttoainetta ja nostokyky paranisi.

 

Mitkähän moottorit tuollaiseenkin sitten tulisi..

 

Kieltämättä aika vaikea nähdä markkinaa tuollaiselle koneelle. Jotkin charter-yhtiöt voisivat pitää pienistä koneista, jotka lentäisivät kauemmaksi. Tähän tarvittaisiin kuitenkin 757-200 pidempää rangea. Joillekkin charter-yhtiöille jotka lentävät Euroopasta Väli -ja Etelä-Amerikkaan saattaisi olla tälläisestä koneesta hyötyä, joskin esimerkiksi Thomson lentää sinne jo 787:lla. Tietenkin ko. kone olisi varteenotettava vaihtoehto lähinnä Amerikkalaisille lentoyhtiöille jotka tykkäävät lentää usean Amerikkalaisen ja Eurooppalaisen kaupungin välillä. Saattaisi kone sopia myöskin reiteille johon 757 alunperin suunniteltiin eli Itä ja Länsirannikon välisille lennoille USA:n.

 

Onkohan 757 runko jo niin vanhaa teknologiaa että siihen ei voida miettiä moottoripäivitystä höystettynä joillakin rakenteellisilla päivityksillä kuten esimerkiksi peräsimen pienentämisellä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä aika vaikea nähdä markkinaa tuollaiselle koneelle.

 

Miksi? Liikenteessä on edelleen yli 700kpl B757 -koneita, joille ainoa edes suurinpiirtein suorituskyvyltään suora korvaaja on A321LR, B737-900 jää pienemmäksi. B787 ja A330 ovat sitten taas jo liian isoja. Kyllä kaukolentopuolella on paljon mahdollisuuksia ohuissa reiteissä, katso vaikka kuinka pitkiä matkoja TK:n 739:t lentävät... Luulisi kotimaisenkin olevan kiinnostunut koneesta, jolla voisi kustannustehokkaammin avata uusia reittejä Aasian markkinoille pienempiin kaupunkeihin, kuin isolla A350:lla (tosin A321LR fleet commonalityn kautta todennäköisempi valinta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulisikohan kysymykseen jokin 737-10 Max tyyppinen ratkaisu jossa esimerkiksi siipiä olisi suurennettu hieman? Tällöin mahtuisi tarpeeksi pia myöskin reiteille johon 757 alunperin suunniteltiin eli Itä ja Länsirannikon välisille lennoille USA:n.

 

Olemassaolevien 737 MAX -koneiden polttoainejakauma menee suunnilleen niin, että CWT on 16 kuutiota ja siivet 5 kuutiota kumpikin. Jos kasvatat siipiä ja lisäät koneen kuormitusta, eli suurennat sekä indusoitua että muotovastusta, paljonko luulet rangen pidentyvän? Jos saisit polttoainetta vaikka 7 kuutiota per siipi, siis yhteensä 30 kuutiota, eli 15 % enemmän, ja lisäät samanaikaisesti koneen kulutusta vaikka 10 %...?

 

Onkohan 757 runko jo niin vanhaa teknologiaa että siihen ei voida miettiä moottoripäivitystä höystettynä joillakin rakenteellisilla päivityksillä kuten esimerkiksi peräsimen pienentämisellä?

 

Tehokkaammat myllyt ja pienempi peräsin/vakaaja? Just just.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että B757:n akilleen kantapää on rahtitila. Se ei ole suunniteltu konteille eli on liian matala. Kappaletavarana kuljetettavat matkalaukut ja muu rahti alkaa olla jo liian vanhanaikaista. Mitä tulee B757:n monikäyttöisyyteen ja suorituskykyyn, se lienee lajissaan edelleen maailman paras.

 

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletan, että B757:n akilleen kantapää on rahtitila. Se ei ole suunniteltu konteille eli on liian matala. Kappaletavarana kuljetettavat matkalaukut ja muu rahti alkaa olla jo liian vanhanaikaista. Mitä tulee B757:n monikäyttöisyyteen ja suorituskykyyn, se lienee lajissaan edelleen maailman paras.

 

Seppo 

 

Tästä tuli mieleen, että saako B737MAXiin konttirahtia vai meneekö sinne vielä kaikki bulkkina?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän pdf:n mukaan 737 ei ota mitään konttia eikä pallettia. Vain 737F ottaa, ymmärrettävistä syistä.

 

737:n arkkitehtuurin venyminen 757:n tontille hieman epäilyttää. Isompi variantti vaatisi suuremmat moottorit eli vahvemman siiven ja pidemmän laskutelineen, ja niiden seurauksena kukaties kokonaan uuden siiven. Kallista, konetta pitäisi myydä kuin saippuaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään