Peter Lord

Mistä löytyisi tutkintaselostus ...

25 viestiä aiheessa

joskus 80 - 90 -lukujen vaihteessa Seinä/Ilmajoella tapahtuneesta Navajo-kaputista jossa kone ajautui pimeässä ja sivumyötäisessä tuulessa ulos kiitotieltä? Nokkateline upposi suohon ja taittui alle.

 

Jos oikein muistan niin pilottina oli yksi Suomen kuuluisimpia purjelentäjiä (se joka modifioi ad hoc C500:sta purjekoneen Tuusulassa ...)

 

Ja jos oikein muistan tämänkin niin tutkijalautakunta oli hyvin minimaalinen mutta sen suositukset olivat ratkiriemukasta luettavaa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatko tarkempaa ajankohtaa tahi koneen rekkaria? Voisin huomenna katsoa koululla, kun meiltä löytyy 70-luvulta asti OTK:n paperiversioita onnettomuustutkimuksista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi voi ...

 

Kone oli OH-P??, kuului kai Jorma Talvisen omistukseen tuolloin. Vuosi lienee 1986 - 1994 välillä; pahus kun en muista tarkemmin. Tutkijalautakunnan muodostivat joku Ö. Myrsky muistaakseni ja paikallinen poliisikonstaapeli Ilmajoelta (Air Joe, kääntäjän huom.)

 

Paperilla se tarina on jossakin. Tottahan minä ensin katsoin sieltä webistä ... ei löytynyt.

 

Koneen kippari muuten kertoi minulle jälkeenpäin sanoneensa tälle tutkijamestarille että "kirjoita sinne että kone vei miestä eikä mies konetta; ei tässä enempiä tutkimuksia tarvita".

 

Oli pimeä, tuiskuavaa lunta, kapea rata - kuten tunnettua - ja tuuli takaviistosta. Siinä katosi suuntavaisto ja kone suistui jorpakkoon.

 

Se mitä tutkija löysi, olikin mielenkiintoista. Tosin ei missään määrin oleellista. Mutta sepä kertoikin enemmän tutkijasta kuin tutkittavasta.

 

Tutkimustuloksista oli havaittavissa päätutkijan kyky MINImoida kaikki oleelliset asiat pois (ja kääntäen).

 

Suosituksista taas paistoivat lävitse pääasiallisen tutkijan henkilökohtaiset ambitiot ja tulevaisuuden suunnitelmat.

 

koettakaapas löytää se tarina ja kirjoittakaa te toiset vuorostanne mitä suositeltiin.....

 

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joskus 80 - 90 -lukujen vaihteessa Seinä/Ilmajoella tapahtuneesta Navajo-kaputista jossa kone ajautui pimeässä ja sivumyötäisessä tuulessa ulos kiitotieltä? Nokkateline upposi suohon ja taittui alle.

 

Jos oikein muistan niin pilottina oli yksi Suomen kuuluisimpia purjelentäjiä (se joka modifioi ad hoc C500:sta purjekoneen Tuusulassa ...)

 

Peter

Oikein muistat. Sama kala kysessä.

 

Mikäli muistan oikein, onnettomuuden syynä saattoi olla se, että ohjaaja yritti tehdä siistin vedetyn laskun, kun olisi pitänyt ajaa tehoilla pintaan vakiovajoamisella. Ettei koneyksilö vaan ollut PNM? Se punainen, joka oli muistaakseni Talvisen Jorkilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuvaurio, Ilmajoki 21.3.1990

 

3.2 Vaurion syy

Ohjausvirheen seurauksena kone ajautui kiitotien päällystetyn osan ulkopuolelle, kiitoalueelle.

 

Ilmasto-olosuhteiden johdosta osa kiitoalueesta oli ko. ajankohtana niin pehmeäpintainen, että ilma-aluksen nokkapyörän jouduttua tälle alueelle se vajosi maahan. Nokkatelineen tukirakenteisiin kohdistui tällöin niin suuri voima, että osa rakenteesta murtui päästäen nokkapyörän taittumaan tääksepäin kohti yläasentoaan siinä määrin, että potkurit ja ilma-aluksen nokkaosan rakenteet koskettivat maata.

 

4. Tutkijalautakunnan ehdotukset

 

4.1 Tutkijalautakunta esittää operaattorille:

  • lentotoiminnan vastuuhenkilöiden on huolehdittava lentotoimintakäsikirjan kehittämisestä ja täydentämisestä erityisesti silloin, kun toiminta laajenee tai sen luonne muuttuu
  • Lentotoiminnan valvojien, lentotoiminnan johtajan, pääohjaajan ja yhtiön sisäisiä tarkastuslentoja suorittavien henkilöiden on vaadittava, että henkilökunta noudattaa annettuja ohjeita toiminnan luonteen mukaisesti, tinkimättä

4.2. Tutkijalautakunta ehdottaa ilmailuhallitukselle:

  • ilmailuhallituksen on tehostettava yritysten tarkastustoimia. Samansuuntaisen ehdotuksen ovat tehneet useat aikaisempien onnettomuuksien tutkijalautakunnat (OH-CDU 1986, -CIG 1986, -CFM 1978, -CDH 1978). Ilmailuhallituksen tulisi luoda käytännön toimiin pystyvä ja kenttätyötä tekevä "liikkuva poliisi", joka suorittaa lentotoiminnan ja lentoyritysten tarkastuksia ja jolla on riittävät valtuudet jopa lennon keskeyttämiseksi. (vrt. maaliikenne/liikkuva poliisi.)
  • ilmailuhallituksen on vaadittava yhtiön lentotoimintakäsikirjoihin ohjeet toiminnasta epästandardiolosuhteissa
  • ilmailuhallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta ammattilentäjiksi tähtäävien henkilöiden koulutus keskitettäisiin erityisammattioppilaitoksiin
     
    Vain keskitetysti suoritettavan koulutuksen avulla voidaan saavuttaa riittävän korkeatasoinen ammattitaito.
     
  • Ilmailun tiedotusjärjestelmään kuuluvien I luokan NOTAM-tiedotusten määrän vähentämiseksi tulee ilmailuhallituksen huolehtia, että järjestelmää myös Sumessa ryhdytään käyttämään oikein. I luokan NOTAM-tiedotuksella tulee julkaista ainoastaan nopeasti tiedotettavia ja/tai yllättävästi esiintyviä seikkoja.
     
    Mikäli tiedotettava asia muodostuu pysyväksi tai pitkäaikaiseksi tulee se julkaista jossain II luokan NOTAM-sarjassa ICAO:n ohjeiden mukaisesti.

 

Vantaalla 31.10.1990

Yrjö Mörsky Jukka Kallio

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ilmailuhallituksen tulisi luoda käytännön toimiin pystyvä ja kenttätyötä tekevä "liikkuva poliisi", joka suorittaa lentotoiminnan ja lentoyritysten tarkastuksia ja jolla on riittävät valtuudet jopa lennon keskeyttämiseksi. (vrt. maaliikenne/liikkuva poliisi.)

 

Hahhahahhaa buaahahahaa hah hah!!!! Eipä ole vaikea arvata kuka haluaisi olla moisessa organisaatiossa mukana.

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole vaikea arvata kuka haluaisi olla moisessa organisaatiossa mukana.

 

Ei vain halunnut, vaan oli myös - joko oma-aloitteisesti tai sitten määrättynä - tekemässä "liikkuvana poliisina" pistokokeita vähän joka puolella Suomea tutkien esim., ovatko rahtiverkot oikein kiinnitettynä, onko mopoCessnat huollettu tasan tarkkaan 50 tunnin välein, onko ohjaajien tekemät reitti- ja painolaskelmat oikein tehty (niitä piti säilyttää 30 vrk), onko paperit mukana lennolle lähdettäessä, onko yrityksessä tehty sisäisen tarkastuksen ohjelma jne, noudattaako lentonäytös sille vaadittuja määräyksiä jne. jne.

Todellinen väsymätön liikkuva ilmailupoliisi ::)

 

Terv. nimim. "kokemusta on".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se meni.

 

Vieläköhän joku jaksaisi julkaista ne kertomuksessa olleet lukuisat havainnot ohjaajasta ja koneesta ("onnettomuuteen vaikuttaneet tekijät") tms jotka eivät tasan ja tarkkaan vaikuttaneet onettomuuteen millään tavoin.

 

En muista milloin tutkintakertomus olisi ollut yhtä hilpeää luettavaa. Toki se vaatii taustojen vähintään minimaalista tuntemista mutta sitten kertomus avautuukin aivan toiseen potenssiin.

 

"Mä haluan isona kapteeniksi. Ja jos en pääse kapteeniksi niin sitten poliisiksi"

 

Peter.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hämmentäviä suosituksia ohjausvirheen seuraamuksena.

 

Ei ohjausvirheen vaan vuosia jatkuneen katkeruuden ja patoutuman seurauksena. Revanssi se on poikaa nääs. Ja hyvä muisti auttaa siinä paljon.

 

Nimim. "Kuinka hankin ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa". Tai vähintään viimemainittua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys: Kun pesti Söder Airlinesin laatupäällikkönä päättyi yllättävään konkurssiin, niin pääsikö/menikö takaisin minimaalisen ILL:n leipiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista milloin tutkintakertomus olisi ollut yhtä hilpeää luettavaa. Toki se vaatii taustojen vähintään minimaalista tuntemista mutta sitten kertomus avautuukin aivan toiseen potenssiin.

 

Foorumin lukijoista ei varmaan kovinkaan suuri prosentti tunne noita taustoja 15 vuoden takaa. Ihmettelen kovasti mikä on syynä tällaisen julkisen keskustelun - vieläpä näköjään hyvinkin henkilöön menevän keskustelun avaamiseen.

 

Fiksuutensa voisi osoittaa vaikka olemalla hiljaa menneistä, eikä mustamaalaamalla toisia ihmisiä vaikka olisivat tehneet mitä.

 

-Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, tavallaan olet tietysti oikeassa. Mutta, kun niitä tapauksia on omalle kohdalle sattunut useita useiden vuosien aikana, niin ei niitä myöskään helposti unohda.

 

Ja kyseinen henkilö on tosiaan ääripään tapaus, jonkalaista toista ei Suomen ilmailun historia tunne. Toivottavasti annat anteeksi, että me muutamat, jotka tunnemme kaikki taustat, avaudumme, kun asia tulee esiin.

 

Emmekä me tällä palstalla ole ainoita, jotka ovat asiaan huomiota kiinnittäneet. 90-luvulla eräs Suomen kokeneimmista business jet-lentäjistä ja tarkastuslentäjistä, joka tarkasti minutkin 2 kertaa, kirjoitti erääseen liikennealan lehteen vähintään kerran kuussa nimeltä mainiten kolumnissaan kyseisen herran älynväläyksistä.

 

Sen toki ymmärrän, että suurin osa foorumin kävijöistä ei näitä taustoja tiedä, mutta JOS tietäisi, olisi varmaan 100 % samaa mieltä kanssamme. Meille tämä juttu on tavallaan inside joke, joka valitettavasti ei ole joke, vaan tositapahtumia, joiden takia joiltakin ihmisiltä on mennyt leipä. Se ei ole kenestäkään tuntunut hauskalta.

 

Ehkä sovitaan, että vähennetään näitä huomautuksia, ollaan vähemmän katkeria ja jätetään asia sikseen, mutta kaikesta huolimatta sanon vielä lopuksi, että viranomaistoiminnan virheet ovat julkisia eikä yksityisasioita ja joskus niitä on aiheellista puida. Ehkä tämä ei ole oikea foorumi siihen, mutta toisaalta, mikä sitten olisi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä sovitaan, että vähennetään näitä huomautuksia, ollaan vähemmän katkeria ja jätetään asia sikseen, mutta kaikesta huolimatta sanon vielä lopuksi, että viranomaistoiminnan virheet ovat julkisia eikä yksityisasioita ja joskus niitä on aiheellista puida. Ehkä tämä ei ole oikea foorumi siihen, mutta toisaalta, mikä sitten olisi?

 

En missään nimessä ole rajaamassa keskustelun aihepiirejä, ja tottakai epäkohdista pitää kirjoittaa. Se, että tällaisesta (tässä tapauksessa vielä 15 vuotta vanhasta) asiasta avataan threadi, jolla ei ole ainakaan suoraa kosketuspintaa mihinkään hiljattaiseen tapahtumaan (vai olenko missannut jotain?) vaan hiukan ihmetyttää. Mitä keskustelun avaaja halusi sanoa tai mistä herättää keskustelua? Viitteenä oli vain vanha tutkintaselostus ja vihjailuja nimiin. Omasta mielestäni ilman referenssejä johonkin ajankohtaiseen tapahtumaan tällaiset keskustelut joissa ruoditaan henkilöiden välisiä suhteita ja nirhaumia - olivat ne sitten oikeasti mielipiteistä, niiden eroista tai ihan jonkun osapuolen järjen puutteesta johtuvia - kuuluvat sinne kuppilaan jossa istutaan tuttujen kanssa, ei tuhansien(?) käyttäjien julkiselle Internet-foorumille.

 

-Kari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tokihan täällä saa vapaata keskustelua olla kenenkään sitä rajoittamatta.

Tämä foorumin ohjeistus kannattaa vaan muistaa:

 

Emme salli mitään viestejä jotka loukkaavat jonkun henkilön yksityisyyttä, ovat seksuaalisia, herjaavia, uhkaavia tai minkä tahansa lain vastaisia. Ylläpitäjillämme ja valvojillamme täysi on oikeus poistaa tai muokata viestejä, jotka rikkovat näitä sääntöjä.

 

Tästä haluan korostaa kohtaa missä viitataan henkilön yksityisyyden loukkaamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, etsikääpä käsinne se kertomus ja lukekaa se. Miettikää sitä, miten siinä esitetyt havainnot liittyvät itse onnettomuuteen.

 

Se voi olla hauskaakin.

 

Tottahan toki on sekin, että tämän foorumin jäsenten enemmistö tuskin oli syntynyt vielä siihen aikaan kun tämä laajalti tunnettu ilmailumies eli aktiiviuraansa, ts. kun vielä sai lentää.

 

Anteeksi jos tarina puuduttaa. Onhan se hiukan inside.

 

Peter

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys: Kun pesti Söder Airlinesin laatupäällikkönä päättyi yllättävään konkurssiin, niin pääsikö/menikö takaisin minimaalisen ILL:n leipiin?

 

Oliko konkursseja kaksi ?

 

Se odotettu ja toinen, yllättävä?

 

Ilmailulaitos toivottaa (on toivottanut) tarmokkaat työntekijät iloiten takaisin kotipesään. Kuukausi sitten tarinamme päähenkilö toimi koulutustarkastajan tehtävissä.

 

Lempivirteni on muten

 

"mun tutkit, HERRA, tarkasti(t) ....."

 

 

Peter

 

PS

 

Käsittääkseni tämä viesti ei ole esim. seksuaalinen mutta uhkaava ::) se voi ola.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi huono sanavalinta. Se ensimmäinen, Söder Airlines, jolla oli oma organisaatio, meni konkurssiin ja uusi viritelmä, Soder Aviation, on vain markkinointiyhtiö, jolla ei ole omaa lento-organisaatiota sikäli kuin tiedän. Muistaakseni Tommi Söderhän kehui sitä, että uuden organisaation kulut ovat vain 5 % edellisen organisaation kuluista, ja kuten tunnettua, lennot operoivat ulkomaiset yhtiöt. Muuten jääköön kommentoimatta, vaikka mieli tekisikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LOL :D:D

 

Tulee mieleen FlyingFinnin jonkun pampun kommentti, kun häneltä kysyttiin miten FF saattoi lentää niin edullisesti. Vastaus kuului, että jokaista lentoa kohti koneen kanssa puuhasteli heidän työntekijöitään vain kymmenesosa siitä mitä Finnairilla. Ihmekö tuo kun catering, kuormaus, matkatavarankäsittely, linjahuolto, lähtöselvityspalvelut jne. ostetaan ulkopuolelta :)

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään