Risto Rask

Taivalkosken Tyräjärvelle 1.1.1940 pudotettu venäläiskone

19 viestiä aiheessa

Taivalkosken Tyräjärven jäälle pudotettiin Talvisodan aikana (1.1.1940) venäläisten lentokone. Vahvistamattomien tietojen mukaan se olisi ollut tyypiltään Polikarnov R5 teidustelu/pommikone. Olisiko kellään tarkempia tietoja ko. tapauksesta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oulun ilmapuolustusaluekeskuksen sotapäiväkirjasta:

1.1.40. Kirkas ilma, koko päivän pakkasta 14°. R 334 d ilmoitti 5 konetta suunta koilliseen klo 10.28. Myöhemmin ilmoitettiin, että 2 konetta ajaa takaa 3 konetta. Pommikoneet pudottivat pomminsa ikäänkuin keventäen lastinsa järven toiselle puolen. Taistelussa 1 kone putosi alas ja tuhoutui. Kone 3-moottorinen 4 kk:tta 3 kuollutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä on ilmeisesti 41 SBAP:n nuor.luutn. Vasili Gorjaninin ohjaama SB, joka putosi paluulennolla omien pommien sirpaleista, ts. liian hätäisesti pudotettu Molotovin leipäkori, missä ahtaasti pakattuja pieniä sirpalepommeja. Ks. kirjani Red Stars 7 - Talvisota ilmassa sivu 179.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys  kaikille.

Mitähän ne kaksi konetta olivat ,jotka ajoivat takaa kolmea konetta ?

Ruotsalaisethan eivät vielä olleet apuna.

Olen sotapäiväkirjoista lukenut että Ouluun menevät ja sieltä

tulevat ammuskelivat  joskus toisiaan.

 

Minulla on silminnäkijäkertomus tapauksesta vuodelta 1978

 

Kone tuli Oulu-Pudasjärvi suunnalta  pudottaen pommit. 

Eräs osui heinäladon lähelle ja  siinä on nähtävissä vielä osumat.

Kone laskeutui jäälle ja vauhdin loputtua upposi.  Katkennut siipi

jäi jään päälle.

Se  tuotiin rantaan  ja ompa siitä tehty mm. pullanpaistopeltejä.

Lähikylän asukkaat hiihtelivät avannolle  jossa oli useita miehiä

henkitoreissaan.

Silminnäkijän mukaan paikalla on vettä 20 metriä .

 

Mistähän se sotapäiväkirja tiesi konekiväärien määrän

jos kone on syvyyksissä ?

Olisiko kyseessä aikaisempi tapaus , koska jääkin oli

niin ohutta ettei kantanut konetta.

 

        Terv Vesa Viero

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulen että kyseessä on yksinkertaisesti ilmavalvontamiesten (-naisten?) virheellisiä johtopäätöksiä havainnoistaan. Tupolev SB oli tietysti kaksimoottorinen pommikone, eikä muita koneita Pohjois-Suomessa ole oltukaan. Koneen pyöreä nokka ja nokkakk ovat ehkä antaneet käsityksen kolmannesta moottorista - Pohjois-Suomen  ilmavalvonta pääsi näkemään todellisia koneita ilmassa varsin harvoin... Ehkä tämä oli jopa eka tapaus?

"Ilmataistelu" saattaa taas olla omien koneiden muodostelmalento, jonka aikana on havaittu sirpalepommien räjähdykisiä, jotka on tulkittu tulitukseksi. Ei ollut myöskään kovin harvinaista että eri rykmenttien koneet tulittivat toisiaan, ja jopa pudottivat vieraan rykmentin koneita. Red Stars 7-kirjassa on kerrottu useasta "oman koneen tulituksesta" NL-ilmavoimissa talvisodan aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taivalkoskella Tyräjärven Tikkalan rannassa oli vielä vuonna 1986 tämän pudotetun venäläiskoneen siipi "tallessa". 1deec1467933756.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

          Tervehdys kaikille

 

  Mielenkiintoista tarinaa.

  Kuvassa näkyvä siipi on ollut Raatteen Portti näyttelyn ulkopuolella.

  Lienee vieläkin siellä ?

  Joku museon väestä oli sanonut että on Tyräjärveltä.

  Ehkä Hyvärisen Pena muistaa paremmin.

 

  siivessä laatta 18  48

 

          Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavassa ovat tapaukseen liittyvät tiedossani olevat Sota-arkiston tiedot:

 

1) IPAK 71 (Oulu) sotapäiväkirka (SPK 823):

Kirkas ilma koko päivän pakkasta 14°C.

R. 334 d ilmoitti 5 konetta suunta koilliseen klo 10.28. Myöhemmin ilmoitettiin että 2 konetta ajoi takaa 3 konetta.

Pommikoneet pudottivat pomminsa ikään kuin keventäen lastinsa järven toiselle puolen.

Taistelussa 1 kone putosi alas ja tuhoutui. Kone 3-moottorinen 4 kk:ta. 3 kuollutta. Ilmoitettiin Kuusamoon ja Kajaaniin heti viestien tultua meille. Kuusamoon 10.30, Kajaaniin 10.32.

 

2) Pohjois-Suomen Ryhmä Ilmatorjuntakomentaja (SPK 2631):

10.38 Oulusta ilmoitus, että 5 konetta nähty ruudussa 334 d2. Yksi kone pudotettu.

 

3) Ilmapuolustuksen Esikunta tsto III (SPK 3243):

Yksi SB pudonnut tänään 334 d2, mutta täysin romua. Pudonnut klo 10.28. Syy putoamiseen epäselvä.

 

4) Päämaja Ilma- ja meritoiminta (SPK 3257):

1/SB:n ampuivat alas kolme venäläistä hävittäjää Jokijärvellä. Kone tuhoutui.

Viholliset tappiot:

Venäläiset hävittäjät ampuneet alas 1 koneen

 

5) Päämaja (SPK 2778):

Vihollisen SB-kone pudonnut ja murskautunut Tyräjärvellä Piispajärven länsipuolella.

Pohjois-Suomessa Tyräjärvellä pudonnut vihollisen pommikone on kolmen venäläisen koneen alasampuma.

 

Tapauksesta löytyy niukasti tietoa. Koneista ei ole IPAK:eissa aikaisempia havaintoja. Mahdollisesti Kuusamon (IPAK 79) tai Suomussalmen (IPAK 75) sotapäiväkirjoissa olisi jotakin tietoa, mutta ne eivät ole käytettävissä. Myöhemmin aamupäivällä, klo 11:30, pommitettiin Oulua. Muista pommituksista Pohjois-Suomen alueella ei ole havaintoja.

 

Huomioiden edellä olevat ja lisäksi C-F Geustin ja melkoisella siivilällä Ville Tikkasen kertomuksen, oma villi arvaukseni:

 

41 SBAP:n kaksi SB-konetta olivat palaamassa Oulun suunnasta säätiedustelulennolta tai ne olivat eksyneet Ouluun suuntautuvalta pommitukselta ja olivat palaamassa, kun ne joutuivat kolmen oman hävittäjän hyökkäyksen kohteeksi. Paetessaan ne pudottivat pomminsa, ja toinen koneista vaurioitui joko omista pommeista tai hävittäjien tulituksesta ja tuhoutui pakkolaskussa Tyräjärven jäälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista Jukka!

Mielenkiintoista, venäläiset siis tosiaan ampuivat Talvisodan aikana monesti omiakin koneitaan alas, kuten olen muissakin yhteyksissä kuullut/lukenut... Muuten tuo Ville Tikkasen silminnäkijäkertomus tapauksen tiimoilta on varsin uskottava, olihan hän sitten myöhemmin kansanedustaja ja sai mm. kunnallisneuvoksen arvonimen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ville_Tikkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

            Tervehdys taas kaikille.

koskee 72. Sekalentorykmenttiä    ( 72 SAP )

Geust mainitsee Red Stars 7 kirjassa sivulla 232 seuraavaa :

 

1.1. 1940 3. eskadrillin SB c/n 2/235 pudotettiin ilmataistelussa Taivalkosken luona.

Hylystä löydettyjen sotasaalispapereiden mukaan kone oli vasta edellispäivänä saapunut

45 SBAP.sta Orelista.

 

Tappioyhteenvedossa sivulla 309

paikkana on 40 km. Loimola.

 

  Herää kysymys kumpi tieto on oikea ?

  Olisiko tämä  Tyräjärven tapaus ?

 

                  Vesa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, minulla on nyt ollut mahdollisuus tarkistaa yo. tiedot venäläisisä asiakirjoista:

- 41 SBAP:n 4. SB-eskadrilli pommitti 1.1.940 varamaalina ollutta Taivalkosken rautatieasemaa, ja pudotti klo n. 200 m korkeudesta 11.26 (Moskovan aikaa) 11 kpl FAB-100, 6 FAB-50 ja 8 ZAP-50 pommia (FAB= ns. miina- tai sirpalepommi, ZAP = palopommi; numerot ilmaisevat pommin "kaliiperin" eli kilopainon). Eskadrillin käskettynä pommitusmaalina oli Rovaniemi, mutta johtuen huonosta ilmasta esk.päällikkö päätti pudottaa pommit varamaaliin. Yksi pommikone putosi läheisen järven jäälle (siis Tyräjärvelle), toinen SB tuhoutui pakkolaskussa omalla puolella (miehistö selvisi hengissä), ja kolmas osumien saanut SB teki mahalaskun Vuonnisen (Vodnitsa) tukikohtaan. Tyräjärvelle pudonnut koneen valmistusnumero oli 17/48 (mahdollisesti 4/103) - tämä valmistunumero oli maalattu/stansattu hyvin moneen paikkaan - onko mitään havaintoa löytyneissä osissa olevista valmistusnumeroista ??

 

RS 7- kirjan 72 SBAP-osiossa sivuilla 232-233 on painovirhe: Karhusen ym pudottama 72 SAP:n SB putosi Loimolan seudulle (kuten taulukossa sivulla 309 on todettu) eikä siis Taivalkoskelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Kiitos tiedoista.

Raatteen Portti näyttelyssä on Tyräjärven siipi ja erillinen

siiven pätkä , joka  huhupuheiden mukaan olisi tuotu muualta.

  Siinä on numero 18 / 48

 

Mitä tulee varamaalina olleeseen Taivalkosken asemaan niin

rataa ja asemaa ei ollut Taivalkoskella edes rakenteilla vielä.

 

            Terveisin Vesa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielekiintoisista lisätiedoista. Voinee nyt päätellä että tyräjärven koneen valmistusnro oli 18/48 (17/48 on saattanut olla yksinkertainen lyöntivirhe - ei ollut ainoa laatuaan...). TiedotTaivalkosken olemattomasta radasta ym ovat myös varsin mielenkiintoiset - minkälainen (virheellinen) vakoilutieto olisi sitten ollut hyökkäyksen takana!?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2011 kuvattu siiven tyvikappale Raatteenportissa. Sen vieressä oli tuo jo aiemmissa postauksissa kuvattu siipi.

taivalskosken-sbn-valmistusnumero.jpg

Tuossa rungon puolella näkyy vaatimaton laatta, johon on stanssattu ylhäälle "18" ja sen alle "48". Laatta on ylösalaisin ja kulmakuvaan sen olen kääntänyt oikeinpäin, mutta on valittettavan heikkolaatuinen.

On tietty vielä mahdollisuus, ettei tuo kappale ole samasta koneesta kuin tuo varmuudella Tyräjärven rannasta tuotu siipi. Nimittäin joku tieto kai kertoo, että Raatteenporttiin olisi tuotu koneen osia myös Juntusrannan lähettyviltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään