Sakari K Pyörre

SUIO Oy tekee ARC-tarkastuksia

19 viestiä aiheessa

SUIO Oy tekee lentokelpoisuustarkastuksia.

Tarkastuksen voi tilata osoitteesta arc@suio.fi .

ARC-tarkastus pitää tehdä joka vuosi, muuten kone ei ole lentokelpoinen. Tarkastuksen voi tehdä 90 vrk ennen edellisen ARC:n päättymistä; tällöin uuteen ARC-todistukseen merkitään vanhan todistuksen päättymispäivämäärä + 1 vuosi.

Lisätietoja, mm. hinnasto, löytyy SUIO Oy:n retrohenkisiltä sivuilta www.suio.org.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Paikalliselta arkkimieheltä tuli maili, joka alkoi seuraavasti:

Terve,

SUIO menetti taas kerran oikeutensa tehdä lentokelpoisuustarkastuksia, ja tällä kertaa toiminta ei todennäköisesti jatku. Ikävä juttu, mutta minä en voi asialle mitään.

...

Olisko aika jotain virallista saada jotain virallista tiedotetta. Huhujen ja epävirallisten tietojen varassa on hankala elää.

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä on.

SUIO:n toimilupa-asian käsittely Trafin kanssa on tosin vielä kesken, mutta opisto ja SUIO Oy molemmat tiedottavat yleisölle todennäköisesti viimeistään ensi viikon alkuun mennessä.

Peter Tähtinen

Suomen Urheiluilmailuopisto

SUIO Oy

Hallituksen puheenjohtaja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedote: Lentokelpoisuuspalveluita tarjonneen SUIO Oy:n toiminta päättyy.

http://ilmailu.fi/uutiset/lentokelpoisuuspalveluita-tarjonneen-suio-oyn-toiminta-paattyy

Tiedotteen lause "Lentokelpoisuuden valvontaan ei yksityislentotoiminnassa nykyisellään tarvita koneen omistajan lisäksi ulkopuolisia tahoja: omistaja voi itse valvoa koneensa jatkuvaa lentokelpoisuutta muiden kuin suurten lentolaitteiden osalta." on harhaanjohtava ja virheellinen. Omistaja on tähänkin asti voinut itse valvoa koneensa jatkuvaa lentokelpoisuutta, myös muiden kuin "pienten" lentolaitteiden osalta. Huolto-ohjelman hyväksyttäminen ja jatkuvan lentokelpoisuuden valvonta eivät ole sama asia.

Asetuksessa 2015/1088 tullut muutos on, että ela1-koneelle (siis lentokone/purjekone max. 1200 kg mtow tai riittävän pieni pallo) ei tarvitse enää hyväksyttää huolto-ohjelmaa missään, vaan omistaja voi antaa julistuksen kohdan M.A. 302 mukaisella tavalla. Toiminnan sanelemat kompetensivaatimukset eivät ole käytännössä juurikaan aiempaa alemmat. Jos on osannut tehdä huolto-ohjelman ennen, osaa sen tehdä nytkin. Jos ei ole osannut tehdä sitä ennenkään, siitä ei tule hyvää nytkään.

SUIO Oy on tietysti yritys, mutta kun tiedote / uutinen on Ilmailuliiton sivuilla julkaistu, ihmettelen hieman tuota kaupallista ohjaamista yksittäiselle toimijalle oikein suositusten kera (ALMT Oy). Tiedotteessa olisi voitu viitata joko Trafin luetteloon palveluitaan tarjoavista G-organisaatioista, tai vaihtoehtoisesti luetella ne muutamat harvat palveluitaan tarjoavat firmat. Ei olisi kulunut montaa riviä... No, toivottavasti hommat edes sujuvat tässä suositellussa firmassa pitkälle tulevaisuuteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Vaihtoehtoisesti ilma-aluksen omistaja voi solmia uuden sopimuksen huolto-ohjelman ylläpidosta ja jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnasta muun G+I-organisaation kanssa. ALMT Oy on kyennyt tarjoamaan SUIO:n asiakkaille mielekkään palveluratkaisun, jota suosittelemme.

Verottaja on jättänyt konkurssihakemuksen tästä SIL:n suosittelemasta yrityksestä jo muutama viikko ennen koko suosituksen antamista, ainakin Asiakastiedon huhtikuun listauksessa näkyy konkurssihakemus Airline Management Technologies ALMT Oy 5.4.2016.

Kannattaisiko suositusta harkita kenties uudelleen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verottaja on jättänyt konkurssihakemuksen tästä SIL:n suosittelemasta yrityksestä jo muutama viikko ennen koko suosituksen antamista, ainakin Asiakastiedon huhtikuun listauksessa näkyy konkurssihakemus Airline Management Technologies ALMT Oy 5.4.2016.

Kannattaisiko suositusta harkita kenties uudelleen?

SUIO Oy on suositellut ALMT Oy:n palveluita asiakkailleen

Hyvä Tatu Koiranen.

Olet kiinnittänyt huomiota siihen, että SUIO Oy on suositellut ALMT Oy:n G+I palveluita asiakkailleen. 

Nyt olet saanut tietoosi että yhtiöllä on ollut erääntynytttä verovelkaa ja että verottaja on jättänyt yhtiöstä konkurssihakemuksen 5.4.

En ollut tästä tietoinen.

Olin suositusta kirjoittaessani siinä väärässä käsityksessä että hakemus olisi tehty jo 4.4.  Se olikin siis 5.4.

Kiitän koko ilmailuyhteisön puolesta tästä oikaisusta.

ALMT:n toiminta jatkuu ja tehostuu

Nähtävästi sinä et puolestasi ole tietoinen - tai olet jostakin syystä tietoisesti jättänyt mainitsematta - seuraavista faktoista:

1. Konkurssiuhka on peruuntunut,  koska ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut.

2. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on eilen myöntänyt ALMT Oy:lle AOC-toimiluvan. 

Nämäkin asiat olisi ollut mahdoillista todeta julkisuudessa olevista tiedoista.  Toivon, että Tatu Koiranen voisi tuoda sosiaalisessa mediassa esiin myös positiivisia faktoja sen sijaan, että herättää levottomuutta ja aikaansaa yksipuolisella tiedottamisella aivan turhia ongelmia haastavassa toimintaympäristössä olevalle ilmailua palvelevalle organisaatiolle. Lyötyä ei pidä lyödä,  sanottiin ennen.

Itse annan erityistä painoa sille tosiseikalle, että AOC:n voimaan saamisen edellytyksenä on korkea vakavaraisuusvaatimus.

Trafi on valvovana viranomaisena tehnyt jo virkavastuulla ALMT Oy:tä koskevan vakavaraisuusselvityksen, johon minä voin luottaa.

Siihen voivat luottaa myös tämän foorumin lukijat ja SUIO Oy:n asiakkaat.

SUIO Oy suosittelee edelleenkin ALMT Oy:n G+I palveluita asiakkailleen.

Suositus on edelleen voimassa, erityisesti siksi että ALMT Oy on jo aiemmin kuluvana vuonna osoittanut käytännössä hyvää ammattitaitoa ja aktiivisuutta muutoin pulaan joutuvien SUIO Oy:n asiakkaiden auttamisessa.  ALMT Oy nauttii edelleen minun luottamustani, niiden kokemusten valossa joita minulla ko yhtiöstä on ja niiden dokumentoitujen tosiasioiden perusteella, jotka yhtiö on asemastaan toimittanut.

Toivon harkintaa sensaationhakuisilta some-kirjoittajilta.  Negatiivisten huhujen levitteleminen tilanteessa, jossa huhujen kohde on jo ryhdikkäästi onnistunut tekemään tarvittavat korjausliikkeet, ei ole kenenkään edun mukaista.   

Peter Tähtinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Tatu Koiranen.

Olet kiinnittänyt huomiota siihen, että SUIO Oy on suositellut ALMT Oy:n G+I palveluita asiakkailleen.

Tämä selvä. Minä en puutteellisten kykyjeni vuoksi osannut erottaa, että Ilmailuliiton omalla sivullaan julkaisema tiedote http://ilmailu.fi/uutiset/lentokelpoisuuspalveluita-tarjonneen-suio-oyn-toiminta-paattyy onkin kaupallisen yrityksen SUIO Oy:n tiedote. Ehkä siksi, että siinä ei missään niin sanota. Lisätietojen lähteeksikin on merkitty Suomen Urheiluilmailuopiston hallituksen pj, sen sijaan että joku SUIO Oy:n yhteystieto olisi annettu.

Nähtävästi sinä et puolestasi ole tietoinen - tai olet jostakin syystä tietoisesti jättänyt mainitsematta - seuraavista faktoista:

1. Konkurssiuhka on peruuntunut,  koska ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut.

2. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on eilen myöntänyt ALMT Oy:lle AOC-toimiluvan. 

Nämäkin asiat olisi ollut mahdoillista todeta julkisuudessa olevista tiedoista.  Toivon, että Tatu Koiranen voisi tuoda sosiaalisessa mediassa esiin myös positiivisia faktoja sen sijaan, että herättää levottomuutta ja aikaansaa yksipuolisella tiedottamisella aivan turhia ongelmia haastavassa toimintaympäristössä olevalle ilmailua palvelevalle organisaatiolle. Lyötyä ei pidä lyödä,  sanottiin ennen.

En ottanut asiaa esille ALMT:n lyömistarkoituksessa, vaan tarkoituksessa estää mahdollisten lisävahinkojen synty, aivan kuten esimerkiksi TTT Aviationin kohdalla. En myöskään ole ollut tietoinen siitä, että esimerkiksi konkurssiuhka olisi peruuntunut tai että ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut. Kuten foorumikirjoittelusta käy ilmi, olen tuon verovelkatilanteen kertaaleen lähiaikoina tarkastanut viranomaisrekisteristä. ALMT on itse päättänyt olla tiedottamatta tilanteestaan yhtään mitään.

Joka tapauksessa on hienoa kuulla, että ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut. Veroviranomainen itse on tosin asiasta eri mieltä tänään 5.5.2016:

almt-verovelka.png.41bc9c03177880508a8738cdb89356ec.png

Itse annan erityistä painoa sille tosiseikalle, että AOC:n voimaan saamisen edellytyksenä on korkea vakavaraisuusvaatimus.

Trafi on valvovana viranomaisena tehnyt jo virkavastuulla ALMT Oy:tä koskevan vakavaraisuusselvityksen, johon minä voin luottaa.

Siihen voivat luottaa myös tämän foorumin lukijat ja SUIO Oy:n asiakkaat.

Liikennelupa edellyttää vakavaraisuutta, mutta miksi AOC edellyttäisi sitä? Vai tarkoititko, että myös ALMT:n liikennelupa on voimassa (joka edellyttää siis AOC:n voimassaoloa ja riittävää vakavaraisuutta). Riittävä vakavaraisuus tarkoittaa B-luvan kohdalla vähintään sadantonnin nettovarallisuutta, vaatimuksen korkeudesta voidaan olla montaa mieltä.

Toivon harkintaa sensaationhakuisilta some-kirjoittajilta.  Negatiivisten huhujen levitteleminen tilanteessa, jossa huhujen kohde on jo ryhdikkäästi onnistunut tekemään tarvittavat korjausliikkeet, ei ole kenenkään edun mukaista.

Minä en ole levittänyt mitään huhua. Olen kertonut tosiasiat ja vieläpä maininnut, miltä päiviltä tiedot ovat peräisin. Olen vieläpä kertonut asiassa kaiken, minkä asiasta tiedän, enkä kategorisesti jättänyt joitain minulla olleita tietoja antamatta. Jos kyseessä olisi sensaatiohakuisuus, voisit ilmailun uutispuolelta löytää asiaa käsittelevän viestiketjun esimerkiksi otsikolla "Verottaja haki ALMT:ta konkurssiin". Sellaista ei kuitenkaan sattumalta ole.

Nykyisten saatavilla olevien todennettavien tietojen valossa ALMT Oy ei nauti luottamustani, eikä sen enempää SUIO Oy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Tatu Koiranen,

Uudistan edellä lausumani.

Verovirasto on peruuttanut tekemänsä konkurssihakemuksen, koska ALMT on suorittanut verovirastolle sen edellyttämät maksut.

Mikäli asiassa on jotakin epäselvää ja jos koet olevasi jotenkin asianosainen, kehotan sinua olemaan yhteydessä suoraan verohallinnon perintäyksikköön.

Et tuonut viestissäsi esiin mitään sellaista, mitä en oilisi jo tiennyt.

Esität väitteitä ja vihjauksia joista asioihin perehtymätön lukija saattaa vetää vääriä johtopäätöksiä. Kokonaan toinen asia onkin se, onko tämä myös kirjoittajan tarkoitus.

Vai onko vastauksesi vaikuttimena sittenkään aito huoli yhtiön mahdollisista asiakkaista vai mahdollinen tarve, obsessio, hakea vain sosiaalisesta mediasta oletettua ihailua ja arvostusta kirjoittamalla tekstiä josta meillä kotona joskus todetaan että "taas puppusanageneraattori pyörähti käyntiin...."

Otetaanpa esimerkki.

Edellä kirjoitin todeksi tietämäni seikan, että ALMT on suorittanut verottajan edellyttämät maksut.

Sinä esitit oitis valheellisen vastaväitteen:

"Joka tapauksessa on hienoa kuulla, että ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut. Veroviranomainen itse on tosin asiasta eri mieltä tänään 5.5.2016:"

Alla kopio käräjäoikeuden saamasta konkurssihakemuksen peruutuksesta, josta lukija voinee päätellä myös, kuinka luotettavina sinun heittojasi kannattaa pitää.

Lähettäjä: Ari.Nurmi@vero.fi <Ari.Nurmi@vero.fi>

Lähetetty: 4. toukokuuta 2016 11:38

Vastaanottaja: lansi-uusimaa.ko@oikeus.fi

Aihe: Airline Management Technologies ALMT Oy:n konkurssihakemus

Tervehdys!

Verohallinto peruuttaa Airline Management Technologies ALMT Oy:n konkurssihakemuksen yhtiön maksettua sovitut maksut.

Terveisin,

Ari Nurmi

Asianvalvoja, VT

Verohallinto

PL 3, 00052 VERO

Puh.: 029 512 2561, fax: 029 5126124

e-mail: etunimi.sukunimi@vero.fi

Päätän omalta osaltani keskustelun ALMT oy:n asioista tässä keskustelusäikeessä tähän.

Pyydän että sinäkin teet nyt niin, asiaa hetken harkittuasi.

Toivon sinulta parempaa etiikkaa kirjoituksiisi.  Ei ole mahdotonta, että aiheutat kiihkeydelläsi ja vihjauksiin ja disinformaatioon perustuvilla kirjoituksillasi peruuttamatonta vahinkoa toisten elinkeinolle.

Toivon että tällä kertaa myönnät edellä esittämäsi, yllä siteeraamani väitteesi vääräksi.  Se osoittaisi sellaista arvostelukykyä, jonka omaamisesta saattaisi olla hyötyä esimerkiksi silloin, kun koetat aikanaan valmistuttuasi saada työpaikan ilmailuteollisuuden parista. 

Ota tämä ystävällisenä neuvona. 

Ystävällisesti

Peter Tähtinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa verojannun tekstista ei käy ilmi että verot olisi maksettu.

Verohallinto peruuttaa Airline Management Technologies ALMT Oy:n konkurssihakemuksen yhtiön maksettua sovitut maksut.

lause voi yhtä hyvin olla ehdollinen että kun ne on maksettu niin peruutetaan konkka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sinä esitit oitis valheellisen vastaväitteen:

"Joka tapauksessa on hienoa kuulla, että ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut. Veroviranomainen itse on tosin asiasta eri mieltä tänään 5.5.2016:"

Valheellisen vastaväitteen? Sinä sanoit "ALMT on suorittanut veroviranomaiselle sen edellyttämät maksut" ja Verottaja sanoo "Maksamatonta verovelkaa on vähintään 10 000 euroa." Tarkennatko hieman, missä se valheellisuus tässä on, vai syytteletkö minua ihan vain kiusantekomielessä? Vai oletko sitä mieltä, että sinulta saatu eilinen tieto on luotettavampi, kuin veroviranomaiselta tänään saatu tieto? Entä, olenko minä valehtelija, jos referoin viranomaisen antamaa tietoa? Enhän edes ottanut kantaa siihen, onko verovelkaa todellisuudessa olemassa, vaan toin ainoastaan esiin sen, että verottajan mielestä sitä on. Jos verottaja on väärässä, kohdista vihasi verottajaan, älä minuun.

En tunne asiaa niin tarkkaan, mutta onko siis niin, että verottajan mainitsemat "sovitut maksut" ovat yhtä kuin [kaikki] veroviranomaisen edellyttämät maksut?

Toivon sinulta parempaa etiikkaa kirjoituksiisi.  Ei ole mahdotonta, että aiheutat kiihkeydelläsi ja vihjauksiin ja disinformaatioon perustuvilla kirjoituksillasi peruuttamatonta vahinkoa toisten elinkeinolle.

Toivon että tällä kertaa myönnät esittämäsi väitteen vääräksi.  Se osoittaisi sellaista arvostelukykyä, jonka omaamisesta saattaisi olla hyötyä esimerkiksi silloin, kun koetat aikanaan valmistuttuasi saada työpaikan ilmailuteollisuuden parista.  Ota tämä ystävällisenä neuvona.

Vai opetat sinä minulle etiikkaa nykyään? Hauska nähdä, että taas kerran keskustelu kääntyy Koirasen henkilökohtaiseen soveltuvuuteen milloin millekin alalle. Voitaisiinko välillä puhua asiasta, vai onko kori tyhjä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itseasiassa verojannun tekstista ei käy ilmi että verot olisi maksettu.

lause voi yhtä hyvin olla ehdollinen että kun ne on maksettu niin peruutetaan konkka.

Mikä on käsityksesi tuosta sanamuodosta "sovitut maksut", onko sen välttämättä tarkoitettava koko verovelkaa? Eli voiko velkaa edelleen olla, ja käytössä esimerkiksi jokin maksujärjestelyn tyyppinen järjestely? Kysyn, kun en tiedä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikä on käsityksesi tuosta sanamuodosta "sovitut maksut", onko sen välttämättä tarkoitettava koko verovelkaa? Eli voiko velkaa edelleen olla, ja käytössä esimerkiksi jokin maksujärjestelyn tyyppinen järjestely? Kysyn, kun en tiedä.

Voi olla joku diili tehty. Kun sopimus tehdään ja siinä pysytään, niin tiedot näyttää puhtaalta tuolla hakemassasi paikassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämäkin asiat olisi ollut mahdoillista todeta julkisuudessa olevista tiedoista. 

Ihan nyt mielenkiinnosta kyselen, että mistä julkisuudessa olleista tiedoista tämä selviää?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi olla joku diili tehty. Kun sopimus tehdään ja siinä pysytään, niin tiedot näyttää puhtaalta tuolla hakemassasi paikassa.

Tämä on varsin selvästi luettavissa myös Verohallinnon sivulta:

Maksujärjestely estää julkaisun verovelkarekisterissä

Jos yrityksellä on voimassa Verohallinnon kanssa tehty maksujärjestely, verovelkarekisteritietoa ei julkaista verovelkarekisterissä. Tämä koskee kaikkia verovelkoja. Maksujärjestelyn ulkopuolisistakaan veroveloista tai kausiveroilmoitusten puutteista ei tule merkintää verovelkarekisteriin maksujärjestelyn voimassaoloaikana.

Sen sijaan ulosoton kanssa tehty maksusuunnitelma ei estä verovelan julkaisemista verovelkarekisterissä.

http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Maksuvaikeudet/Verovelkarekisteri%2834171%29

Päivän tilanteen taas näkee hakemalla firman tiedot YTJ:stä https://tietopalvelu.ytj.fi/Yrityshaku.aspx, mistä löytyy suora linkki verovelkatietoon. Tämänpäiväinen tieto rekisterissä on edelleen "Maksamatonta verovelkaa on vähintään 10 000 euroa". Miten sen Peterin mainostaman vakavaraisuuden kanssa nyt mahtaa olla?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Päivän tilanteen taas näkee hakemalla firman tiedot YTJ:stä https://tietopalvelu.ytj.fi/Yrityshaku.aspx, mistä löytyy suora linkki verovelkatietoon. Tämänpäiväinen tieto rekisterissä on edelleen "Maksamatonta verovelkaa on vähintään 10 000 euroa". Miten sen Peterin mainostaman vakavaraisuuden kanssa nyt mahtaa olla?

Lähtökohtaisesti Koiranen mustamaalaa ja valehtelee, sekä yrittää olemattomin perustein lyödä lyötyä. Tuon verovelkatiedon luotettavuushan käsiteltiin tässä keskustelussa jo kertaaleen ja ymmärsin itseään minua viisaampana pitäviltä, ettei verottajan antamaan kirjalliseen tietoon voi asiassa luottaa, koska joku on saanut sähköpostin, josta käy ilmi, että jotain on ehkä maksettu tai jotain ehkä meinataan maksaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti Koiranen mustamaalaa ja valehtelee, sekä yrittää olemattomin perustein lyödä lyötyä. Tuon verovelkatiedon luotettavuushan käsiteltiin tässä keskustelussa jo kertaaleen ja ymmärsin itseään minua viisaampana pitäviltä, ettei verottajan antamaan kirjalliseen tietoon voi asiassa luottaa, koska joku on saanut sähköpostin, josta käy ilmi, että jotain on ehkä maksettu tai jotain ehkä meinataan maksaa.

Äläkä unohda, että tämän asian olisi voinut todeta julkisuudessa olevista tiedoista!  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvä Tatu Koiranen,

Uudistan edellä lausumani.

Verovirasto on peruuttanut tekemänsä konkurssihakemuksen, koska ALMT on suorittanut verovirastolle sen edellyttämät maksut.

Mikäli asiassa on jotakin epäselvää ja jos koet olevasi jotenkin asianosainen, kehotan sinua olemaan yhteydessä suoraan verohallinnon perintäyksikköön.

Et tuonut viestissäsi esiin mitään sellaista, mitä en oilisi jo tiennyt.

Esität väitteitä ja vihjauksia joista asioihin perehtymätön lukija saattaa vetää vääriä johtopäätöksiä. Kokonaan toinen asia onkin se, onko tämä myös kirjoittajan tarkoitus.

Vai onko vastauksesi vaikuttimena sittenkään aito huoli yhtiön mahdollisista asiakkaista vai mahdollinen tarve, obsessio, hakea vain sosiaalisesta mediasta oletettua ihailua ja arvostusta kirjoittamalla tekstiä josta meillä kotona joskus todetaan että "taas puppusanageneraattori pyörähti käyntiin...."

PRH:n tietopalvelun mukaan Airline Management Technologies ALMT Oy (Y-tunnus 0997091-9) on konkurssissa 18.1.2017

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään