Guest hurrikane2

India Five Four ja Quebec Zero Seven?

10 viestiä aiheessa

Nämä suihkukoneet ovat tällä hetkellä Vaasan ilmatiloissa. Veikkaan, että on kysymys ilmavoimien koneista. Mutta mitkä? Mihin koneisiin käytetään I ja mihin Q?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä suihkukoneet ovat tällä hetkellä Vaasan ilmatiloissa. Veikkaan, että on kysymys ilmavoimien koneista. Mutta mitkä? Mihin koneisiin käytetään I ja mihin Q?

 

Niin on. Ei niissä ole mielestäni mitään järjestelmää, en ole ainakaan itse keksinyt 15 vuoden aikana niissä sellaista. Eikä se olisi sitäpaitsi järkevääkään sotilastoimielimen kannalta. Ja viimeyönä Kuopiossa lensi Lynxejä ja Cattejä. Ainoa tapaus jonka tiesi ja ääneen tullessa tunnisti äänestä oli muuan Ilmavoimien koelentäjä (jolla on mielestäni tyylikäs nimi). Hänellä oli henkilökohtaisesti käytössä oma kutsu.

 

Pääsin kerran seuraamaan kun tämä henkilö, kutsuttakoon vaikkapa nimellä "Jyrki", oli matkalla Hallista jonnekin RediGolla, tunnuksenaan D74. Hän kun mielellän käytti lontoota puhekielenä, niin sehän kuulosti samalta kuin Delta Seven-Four. Tapauksesta oli muodostua ikimuistoinen, kun samaan aikaan jaksolle tuli sisään Moskovasta Jenkkeihin lähtenyt Delta Airlinesin vuoro 30, kutsultaan siis Delta Three-Zero.

 

Meikäläisillä oli naurussa pidättelemistä, kun Moskovan koneen kippari rupesi jaksolla ihmettelemään, että onko heidän yhtiöllään myös muita reittejä Suomen ilmatilassa. Yrittipä heittää siinä kevyttä läppääkin "Jyrkin" kanssa.

 

Roger. Understand.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä suihkukoneet ovat tällä hetkellä Vaasan ilmatiloissa. Veikkaan, että on kysymys ilmavoimien koneista. Mutta mitkä? Mihin koneisiin käytetään I ja mihin Q?

Ilmavoimat on käyttänyt jo noin 20 vuotta kyseisenlaisia kutsuja. Aluksi kirjain- ja numero-osat olivat suomenkielisiä. Myöhemmin siirryttiin englanninkielisiin kirjaimiin ja nyt on käytetty muutama vuosi englantia sekä kirjaimessa että numerossa, kuten myös pääosin koko radioliikenteessäkin :P.

Kutsujen käytöstä laaditaan vuosittain suunnitelma, jossa kirjaimet ja kaksinumeroiset luvut on jaettu lentoyksiköiden käyttöön. Yksiköt vaihtavat kutsuja ja numeroita samaisen suunnitelman mukaan aika ajoin. Näin ilmavoimilla ei voi lentää yhtä aikaa koneita samoilla kutsuilla. On siis mahdoton päätellä kutsun perusteella, mistä konetyypistä tai lentoyksiköstä on kyse 8).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimat on käyttänyt jo noin 20 vuotta kyseisenlaisia kutsuja. Aluksi kirjain- ja numero-osat olivat suomenkielisiä. Myöhemmin siirryttiin englanninkielisiin kirjaimiin ja nyt on käytetty muutama vuosi englantia sekä kirjaimessa että numerossa, kuten myös pääosin koko radioliikenteessäkin :P.

Kutsujen käytöstä laaditaan vuosittain suunnitelma, jossa kirjaimet ja kaksinumeroiset luvut on jaettu lentoyksiköiden käyttöön. Yksiköt vaihtavat kutsuja ja numeroita samaisen suunnitelman mukaan aika ajoin. Näin ilmavoimilla ei voi lentää yhtä aikaa koneita samoilla kutsuilla. On siis mahdoton päätellä kutsun perusteella, mistä konetyypistä tai lentoyksiköstä on kyse 8).

 

Vihdoinkin jotain faktaa tämän asian suhteen. Tulipahan tähänkin asiaan vahvistus :)

 

Mutta miten muistelen, että tässä viimeisen parinkin vuoden aikana muistelen Kuopiossa kuvatessa käydessäni kuullut radiosta ihan selvällä suomenkielellä käytettävän vaikkapa esim. kutsua "jenkkiviisyks" tai vastaavaa. Tosin tuota on esiintynyt ainoastaan yhteyskoneilla, mutta kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt senkin tiedämme :). Ja itse veikkasin myös, että kyseessä oli Hornet (äänten perusteella). Hawkit käyvät suht.koht. usein EFVA:lla, ja eilisen koneet eivät ihan Hawkeilta kuulostaneet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miten muistelen, että tässä viimeisen parinkin vuoden aikana muistelen Kuopiossa kuvatessa käydessäni kuullut radiosta ihan selvällä suomenkielellä käytettävän vaikkapa esim. kutsua "jenkkiviisyks" tai vastaavaa. Tosin tuota on esiintynyt ainoastaan yhteyskoneilla, mutta kuitenkin...

 

Joo sä olet ihan oikeassa et joskus voidaan käyttää myös "Suomennettuja" kutsuja. Eli siis Y51 on joko yankee five one tai sitte ihan vaan suomeks jenkki viisyks. Sitä miten sitä käytetään on periaatteessa ihan ohjaajan päätettävissä, riippuen toki käsketystä lentotehtävästä. Pääsääntöisesti kuitenkin nykyään Lontoon kielellä.

 

Kuten Pantse on tossa aikaisemmin todennut niin kutsut sinällään ei kerro et mikä konetyyppi on äänessä.

 

Suomi on oikein hyvä maa harjoitella englanninkielistä radiofraseologiaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Kuopiossa käytetään yleensä India kutsunimeä Hawkeilla, mutta joskus sitä käyttävät Hornetitkin. Voinen kysellä asiasta ensi viikolla kunhan menen takaisin Rissalaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Kuopiossa käytetään yleensä India kutsunimeä Hawkeilla, mutta joskus sitä käyttävät Hornetitkin. Voinen kysellä asiasta ensi viikolla kunhan menen takaisin Rissalaan...

 

Ja ne ainoat kerrat, kun olen indian kuullut käytössä, niin se on ollut yhteyskoneilla, lähinnä Chieftainilla. :P

 

Mutta kuten edellä asian paremmin tuntevat kertoivat, ei ne ole sidottu konetyyppeihin eikä oikein mihinkään muuhunkaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä Kuopiossa käytetään yleensä India kutsunimeä Hawkeilla, mutta joskus sitä käyttävät Hornetitkin. Voinen kysellä asiasta ensi viikolla kunhan menen takaisin Rissalaan...

Kerro Karvolle ja Kärkkäiselle terveisiä, aamukasa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään