Kaleva Nummelin

FlyDubain Boeing 737 tuhoutunut Etelä-Venäjällä

135 viestiä aiheessa

MAK:in omaa sivua on myös päivitetty tänään, nauhoittimia koskeva kohta:

 

In the context of the media information with some links to the Cockpit Voice Recorder (CVR) data, the Interstate Aviation Committee states that in accordance with International and Russian air accident investigation policy the CVR data is considering as the non-public disclosure information. The IAC has not disclosed and have no intention for the disclosure of this data. The work on the transcript of the flight crew conversation is going on. Today we have more than 1 hour of flight crew conversations transcribed, including the final stage conversations. Now in the IAC Laboratory experts from UAE, RF, USA, and France are working together on this task.

 

http://mak-iac.org/en/rassledovaniya/boeing-737-800-a6-fdn-19-03-2016

 

Olettaisin, että tuo non-disclosure kommentti koskee alkuperäistä CVR-äänitettä; transcript varmasti tullaan julkaisemaan, ehkä jo alustavassa ('factual') raportissa (joka pitää julkaista melko nopeasti), tai jopa ennen sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten 738:n ohjaimien kytkennät muuten menevät kipparin ja periksen välillä, irtoavatko ohjaimet (suunnitellusti) toisistaan jos niistä väännetään tarpeeksi kovaa eri suuntaan vai ovatko ns. yhtä puuta kunnes jotain hajoaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös siinä käynyt vielä niin (ainakin 767:ssa), että yhteyden katkettua kumpikin puoli ohjaa omaa puoliskoaan koneesta? Siis jos toinen ei ole kokonaan jumissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä linkki Kommersantin artikkeliin, jonka otsikko on "Miehistö veti koneen tuhoon"

 

http://www.kommersant.ru/doc/2949365

 

Lähteenä Kommersantilla on tutkimuskomiteaa lähellä oleva lähde. MAK ei ole kommentoinut mahdollisia miehistön erimielisyyksiä lennon loppuvaiheessa.

 

Sama kommersantjuttu englanniksi totuuden torvessa:

 

https://www.rt.com/news/337400-pilots-conflict-boeing-rostov/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

737NG:n ohjaimet on yhdistetty kaapeleilla toisiinsa.

 

Kielipoliisi huomauttaa, että oikea käännös sanalle cable tässä yhteydessä on vaijeri. Kaapelit on semmoisia ohuita löysiä muovipintaisia sähkölankoja.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kommersantin mukaan Rosaviatsia vahvistaa epäsuorasti Rostovin onnettomuuden johtuneen ohjaajan virheestä. Lentoyhtiöt on määrätty testaamaan ohjaajien taidot ylösvedossa ja luomaan käytännöt epätavallisen lentotilan hallintaan, opetus ja simulaattoriharjoittelu mukaan lukien. Erityinen huomio pantava korkeusohjaukseen.

 

http://kommersant.ru/doc/2958017

 

PS. MAKin väliraportin piti ilmestyä eilen, mutta sille otettiin lisäaikaa huhtikuun 19 päivään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MAK:in tämänpäiväisestä päivityksestä:

As the crew were proceeding with another manual approach, they decided to go around again at a height of 220 meters (4 km before the runway) and initiated climb setting the engine to takeoff thrust. At a height of 900 m there was a simultaneous control column nose down input and stabilizer 5-degree nose down deflection, resulting in abrupt descent with negative vertical acceleration of -1g. The following crew actions to recover did not allow to avoid an impact with the ground. The impact occurred with a speed of over 600 km/h over 50 degrees nose down.

 

http://mak-iac.org/en/rassledovaniya/boeing-737-800-a6-fdn-19-03-2016

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko missään sellaista tietoa, mikä oli ilmanopeus ja maanopeus siinä tilanteessa, kun pilotit painoivat nokan alas 900 metrin korkeudella?

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään