Ilkka Portti

Canadair Challenger 600 seinään jenkeissä.

21 viestiä aiheessa

Juuri tuli Maikkarin uutisissa, että New Jerseyn lähellä on yksityisjetti tuhoutunut. Onnettomuudessa kuoli yksi ja 12 loukkaantui. Kone ajautui nousukiidossa radalta sivuun ja törmäsi varastorakennukseen. Mielestäni kone näytti joltain Gulfstreamilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma juttu, että tällainen pikkuonnettomuus, joita sattuu maailmassa kuitenkin lähestulkoon päivittäin, saa taas yhtäkkiä uutistilaa Suomessa, kun Suomessa on vasta tippunut pienehkö kone... Muuten tätä ei takuulla olisi noteerattu mitenkään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saa taas yhtäkkiä uutistilaa Suomessa, kun Suomessa on vasta tippunut pienehkö kone... Muuten tätä ei takuulla olisi noteerattu mitenkään...

 

BBC oli myös "näyttävästi" uutisoinut. Pikkuonnettomuus mikä pikkuonnettomuus mutta jos siinä yhdistyy Yhdysvallat, lentokone ja rakennus niin eiköhän se riitä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just joo.Käsittämätöntä että suoralla baanalla hallinta menetetään :o

ihan niinkuin autolla ajaessa...

T:Pygmi

PS:Tuolla ei varmaan ollut lunta/jäätä tiellä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuuden alustavista syistä on tullut tietoa ja kone oli ilmeisesti väärin kuormattu, mutta alustavien testien mukaan tämän ei olisi pitänyt estää nousua. Silminnäkijäkertomusten mukaan kone ei noussut lainkaan maasta ennen törmäystä.

 

Tutkijalautakunnan mukaan koneen nopeus (153 mph) ja ohjainten asento eivät kyseisellä painojakaumalla mahdollistaneet koneen nousua. Painopisteen väärän aseman ei kuitenkaan olisi tutkijalautakunnan mukaan pitänyt estää nousua, jos lentoonlähtölaskelmat oli oikein suoritettuna.

 

Jäätämistä onnettomuuden aiheuttajana pidetään epätodennäköisenä.

 

Koneen operaattori on maadoitettu ja tutkimukset jatkuvat edelleen.

 

(Lähde: Reuters pari päivää sitten)

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Darby Aviation/Alpha Jet, jolla oli operaattorilupa, oli ilmeisesti lainannut pilotit koneen omistaneelle Platinum Jet Managementille, jolla FAA:n mukaan ei ollut kaupalliseen lentotoimintaan oikeuttavaa operaattorilupaa.

 

Darby on groundattu ja Platinumin lakimies ilmoitti jo viikkoja sitten, että heidän toimintansa on loppu, koska bisnes romahti tämän onnettomuuden takia.

 

Toisaalla sanotaan, että Platinum ei suostunut toimittamaan FAA:lle vaadittuja ohjaaja- ja koneoperaatiotietoja eikä huoltoasiakirjoja. Siihen vaatimukseen Platinum oli kuulemma vastannut, että FAA on tutkimuksissaan pihalla kuin lumiukko.

 

Kone oli ilmeisesti sallituissa painorajoissa, vaikkakin täyteen kuormattu. Pilotti väitti, että ohjaimet jumittuivat.

 

Sellaista touhua jenkkilässä tällä kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kone oli ilmeisesti sallituissa painorajoissa, vaikkakin täyteen kuormattu. Pilotti väitti, että ohjaimet jumittuivat.

 

En tiedä todellisesta lentoonlähtöpainosta, mutta alustavissa tutkimuksissa on selvinnyt, että ainakin painopiste oli edestä ulkona. Tämä vaikeuttaa varmaan kaikkien koneiden rotaatiota, mutta takuulla ainakin Challengerin. Maksimi lentoonlähtöpainoilla ja massakeskiö eturajassa vanha CL-600-1A11, joka onnettomuuskonekin oli, on todella raskas roteerattava.

En myöskään tiedä millaiset polttoainesäiliöt onnettomuuskoneessa oli, mutta aika monessa vanhassa kuusisatasessa Challengerissa on ns Branson-tankit, eli rungossa on lisäsäiliöt sekä edessä että takana. Niihin mahtuu polttoainetta niin paljon, että kone on tankit täynnä helposti yli maksimi lentoonlähtöpainon ennen kuin yhtään matkustajaa on kyydissä. Jotkut yksilöt jopa ennen kuin miehistökään on kavunnut koneeseen.

Koneen päällikkö, joka toimi ohjaajana onnettomuuslennolla, on tosiaankin kertonut, että ohjaussauva ei liikkunut taaksepäin juuri lankaan. Mutta antaapa NTSB:n tutkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma juttu, että tällainen pikkuonnettomuus, joita sattuu maailmassa kuitenkin lähestulkoon päivittäin, saa taas yhtäkkiä uutistilaa Suomessa, kun Suomessa on vasta tippunut pienehkö kone... Muuten tätä ei takuulla olisi noteerattu mitenkään...

 

Varmaan ei Suomessa ole noteerattu mitenkään että esim. Nellisissä on kuukauden aikana pudonnut sekä F-15 että F-16 - molempien ohjaajat pelastautuivat heittoistuimella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, valikoiva on suomalainen media. Välillä kiinnostaa, välillä ei. Jostain loukkaantuneesta varjoliitäjästä tms. oli juuri juttua.

 

Sensijaan ei ole noteerattu, edelleen off-topic:

 

26.3. putosi Let 410, 8 kuollutta.

23.3. putosi IL-76, 8 kuollutta.

16.3. putosi AN-24, 29 kuollutta.

 

Ja tänä vuonna 17 lento-onnettomuutta, yht. 215 kuollutta.

 

(Aviation Safety Network)

 

Sensijaan tästä otsikossa mainitusta tapauksesta, jossa ei kuollut ketään, oli juttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan tämän onnettomuuden Suomessa saama julkisuus johtuu siitä, että se sai runsaasti julkisuutta myös USA:ssa. Se taas johtunee siitä, että se tapahtui paikalla, jonne kaikkien TV-yhtiöiden uutiskoptereilla oli lyhyt matka, päiväsaikaan, jolloin sai hyvää kuvaa, ja jälki oli "näyttävää". Sitäpaisi, siihen oli helppo samastua, kuka tahansahan olisi voinut olla tielle osuneissa autoissa taikka rakennuksessa.

Itse olin tapahtumahetkellä kaukana idässä, tulin kesellä yötä hotellihuoneeseen ja avasin TV:n. CNN:ltä ja Fox Newsiltä tuli suoraa lähetystä onnettomuuspaikalta, jolta juuri oli ehditty uhrit roudata sairaalaan. Aamulla kun heäsin, meno oli hiukan rauhoittunut, mutta yksi tärkeimpiä uutisia tuo edelleen tuntui amerikkalaisilla kanavilla olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään